Gå til innhold

Å ha hunden i bur.


SummerJoy

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Selvsagt er det unaturlig for en hund å være i bur - det er ingen villhund eller ulvevalper som tilbringer noe av tiden sin helt alene på et bittelite lukket område som et bur er.

Hvorfor er det da bare dachser som kan komme inni revehi? Kan neppe være fordi disse hiene er så fryktelig store?

Ulv/rev/villhund valper holder seg også i ro inne i hiet mens mor er på jakt etter mat, om de ikke gjør dette blir de selv byttedyr.

Det er faktisk ikke unaturlig for hunder å tilbringe tid i små rom eller bur. Mange hunder blir faktisk frustert over å bli etterlatt på store områder som et helt hus da de ikke skjønner hvordan de skal kunne vokte hele området mens sjefshunden(ene) er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå snakker du om villhunder og ulver. De er ikke domestisert slik våre hunder er.

Selv om en hund er domestisert, så betyr ikke at det at burbruk har blitt en del av hundens natur.

Buret trenger heller ikke være bittelite, jeg siktet til bur som er store nok til at hunden kan bevege seg godt inne i buret.

Hva er forskjellen på å stenge en hund inne på et rom, og å stenge den inne i et bur?

Det beste er jo om man kan stenge av et rom eller to for hunden, enn at man stenger hunden av i et rom. Evt. at man har en romslig hundegård. Mitt poeng er at et bur ikke skal erstatte trening, og at et bur (med døren igjen) kun bør brukes under transport og eventuelle andre særtilfeller som er unntaket i stedet for regelen.

Men forskjellen på et rom og et bur er som regel at få bur er like store og romslige som et rom (så sant man ikke stenger hunden inne på et knøttlite bad, det er jo like ille).

De fleste hunder forbinder bur med noe positivt dersom det er slik det blir fremstilt av eieren.

Det er sant - men da trenger man vel heller ikke døren igjen når buret er såpass positivt?

Dere som ikke bruker bur, hvordan sikrer dere hunden deres i bil?

Å ha hund i bil når man kjører har jeg selvsagt ingenting i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jomfrua_*
Selvsagt er det unaturlig for en hund å være i bur - det er ingen villhund eller ulvevalper som tilbringer noe av tiden sin helt alene på et bittelite lukket område som et bur er.

Jeg sier ikke at absolutt all bruk av bur er feil, men når man bruker bur jevnlig over flere timer, så mener jeg det er helt feil. Man trenger heller ikke valpesikre hele huset, det er ingenting som tilsier at en hund som er alene må ha tilgang til hele huset. Men det er krevende å ha valp, det krever mye tid og ressurser. Utstrakt bruk av bur som erstatning for trening (noe det blir om burbruk blir et fast innslag i hverdagen) blir en snarvei for eier jeg har svært lite til overs for.

Hvis du har en valp som biter i stykker ting så må man fjerne hunden fra situasjonen. Da kan ett bur være praktisk når man selv ikke er tilgjengelig. Det som er viktig er at hunden ikke har anledning til å utføre sine handlinger (det er en del av treningen....IKKE en erstatning for trening). Det er umulig i dagens samfunn og ha hund og vie den 24/7 tid. Derav må man bare sørge for at slike handlinger IKKE skjer. Og det igjen er en del av treningen og sørge for at uønskede handlinger ikke skjer når en ikke kan gjøre noe med det (er ikke tilstede).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er sant - men da trenger man vel heller ikke døren igjen når buret er såpass positivt?

Hvile stund i bur med lukket dør er veldig greit for overstimulerte valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en valp som biter i stykker ting så må man fjerne hunden fra situasjonen. Da kan ett bur være praktisk når man selv ikke er tilgjengelig. Det som er viktig er at hunden ikke har anledning til å utføre sine handlinger (det er en del av treningen....IKKE en erstatning for trening). Det er umulig i dagens samfunn og ha hund og vie den 24/7 tid. Derav må man bare sørge for at slike handlinger IKKE skjer. Og det igjen er en del av treningen og sørge for at uønskede handlinger ikke skjer når en ikke kan gjøre noe med det (er ikke tilstede).

I så fall så må man jo ha valpen i bur hver gang man selv ikke er tilstede. Man bør jo først skaffe seg en valp når man har anledning til å være hjemme med den 24/7 i begynnelsen (sommerferien, f.eks), for så å trene masse med den da. Hvis man må på jobb/bort mens den enda er i fare for å tygge det meste den kommer over, så er det bedre om man har den i et par rom hvor man rydder bort det hunden ikke får gnage på, evt. en hundegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvile stund i bur med lukket dør er veldig greit for overstimulerte valper.

Kommer helt an på. Hvor ofte er det snakk om, og hvor lenge? Og hvorfor er den overstimulert? Hvis det er unntaksvis, så er det greit nok, men blir det brukt mye så er det igjen snakk om symptombehandling i stedet for å finne ut hvorfor hunden er overstimulert og heller jobbe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_oppdretter_*
Kommer helt an på. Hvor ofte er det snakk om, og hvor lenge? Og hvorfor er den overstimulert? Hvis det er unntaksvis, så er det greit nok, men blir det brukt mye så er det igjen snakk om symptombehandling i stedet for å finne ut hvorfor hunden er overstimulert og heller jobbe med det.

Til opplysning: det er ikke bare du som har erfaring med hunder Tabris. Selvom du åpenbart er i mot burbruk, så er det faktisk veldig mange som har lang erfaring med hunder som mener bur er et nyttig hjelpemiddel og et fristed for hunden.

Jeg vender valpene til bur før jeg leverer dem og oppforder mine valpekjøpere til å bruke bur i tråd med sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jomfrua_*
I så fall så må man jo ha valpen i bur hver gang man selv ikke er tilstede. Man bør jo først skaffe seg en valp når man har anledning til å være hjemme med den 24/7 i begynnelsen (sommerferien, f.eks), for så å trene masse med den da. Hvis man må på jobb/bort mens den enda er i fare for å tygge det meste den kommer over, så er det bedre om man har den i et par rom hvor man rydder bort det hunden ikke får gnage på, evt. en hundegård.

Du kommer med en påstand (som jeg har uthevet). Kan du begrunne hvorfor du tror at det er slik at en hund har det bedre i to rom eller hundegård istedetfor i ett bur? Hvor har du den påstanden fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Selv om en hund er domestisert, så betyr ikke at det at burbruk har blitt en del av hundens natur.

Det beste er jo om man kan stenge av et rom eller to for hunden, enn at man stenger hunden av i et rom. Evt. at man har en romslig hundegård. Mitt poeng er at et bur ikke skal erstatte trening, og at et bur (med døren igjen) kun bør brukes under transport og eventuelle andre særtilfeller som er unntaket i stedet for regelen.

Men forskjellen på et rom og et bur er som regel at få bur er like store og romslige som et rom (så sant man ikke stenger hunden inne på et knøttlite bad, det er jo like ille).

Det er sant - men da trenger man vel heller ikke døren igjen når buret er såpass positivt?

Å ha hund i bil når man kjører har jeg selvsagt ingenting i mot.

Vi hadde en hund som faktisk aldri lærte seg å være hjemme alene (nå gikk dette greit fordi mamma fikk seg jobb på kveldstid etc..). Og hovedproblemet ser ut til å være at den ble superstresset av å skulle passe på et stort hus helt alene. Vi kom hjem til ødelagte møbler, potteplanter utover gulvet og en skikkelig stresset hund. Men han hadde ingen problemer med å ligge timesvis i bilen... Noe vi ikke hadde samvittighet til... Jeg tror at denne hunden hadde hatt det bedre på et avgrenset areal, for eksempel kjøkken/stor gang eller et annet rom. Stort nok til at han har det bra, men også lite nok til at han har "kontroll". Og med leker, mat, vann, seng/bur tilgjengelig selvfølgelig.

Skal jeg ha hund igjen, blir det trening med avgrenset område (eget "hjemmealenerom"), og bruk av bur til reising etc. Håper det går bra! For nå kan jeg ikke ha en hund som ikke kan være hjemme alene.... Når jeg er hjemme vil den få masse oppmerksomhet og trening, og vil alltid være naturlig å ta den med på besøk til venner/familie etc. Så er kun snakk om alenetid når jeg er på jobb eller det er andre spesielle småting som dukker opp.

Synes ikke man skal være så rask med å dømme de som bruker bur eller et rom i huset til hunden når den er alene hjemme... Hunder er ulike, eiere er ulike og mulighetene er ulike. Så lenge hunden virker glad og fornøyd, så er det øyensynlig noe som fungerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jomfrua_*
I så fall så må man jo ha valpen i bur hver gang man selv ikke er tilstede. Man bør jo først skaffe seg en valp når man har anledning til å være hjemme med den 24/7 i begynnelsen (sommerferien, f.eks), for så å trene masse med den da. Hvis man må på jobb/bort mens den enda er i fare for å tygge det meste den kommer over, så er det bedre om man har den i et par rom hvor man rydder bort det hunden ikke får gnage på, evt. en hundegård.

En hund er valp mer enn 3 uker om sommeren. Du er lite realistisk i forhold til hund. Folk har forpliktelser i livet sitt som ikke dreier seg om hund. Derav må man legge forholdene til rette etter slik situasjonen er og leve i tråd med samfunnet forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med å "legge forholdene til rette", så er det mye bedre med en hundegård - evt. et rom eller to - enn et bur med lukket dør. Hvis det eneste alternativet man har er å stenge hunden inne i et lite bur i flere timer hver dag, så synes jeg man skal revurdere om man i det hele tatt bør ha hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til opplysning: det er ikke bare du som har erfaring med hunder Tabris.

Ikke? Jeg trodde virkelig jeg var den eneste her inne som hadde det. ;)

Du kommer med en påstand (som jeg har uthevet). Kan du begrunne hvorfor du tror at det er slik at en hund har det bedre i to rom eller hundegård istedetfor i ett bur? Hvor har du den påstanden fra?

Fordi det er unaturlig for en hund å ligge i et så lite område at den knapt får bevege seg flere timer pr. dag. Ja, det er også unaturlig å sperre den inne i en hundegård eller et rom eller to, men da får den i hvertfall strukket bena og beveget seg. (Men slik alenetid bør heller ikke brukes for mye, jeg har svært lite til overs for hundehold hvor hunden bor for det meste alene, enten det er i hundegård, på terrassen eller i løpestreng).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ikke? Jeg trodde virkelig jeg var den eneste her inne som hadde det. ;)

Fordi det er unaturlig for en hund å ligge i et så lite område at den knapt får bevege seg flere timer pr. dag. Ja, det er også unaturlig å sperre den inne i en hundegård eller et rom eller to, men da får den i hvertfall strukket bena og beveget seg. (Men slik alenetid bør heller ikke brukes for mye, jeg har svært lite til overs for hundehold hvor hunden bor for det meste alene, enten det er i hundegård, på terrassen eller i løpestreng).

Hvor har du dette fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor har du dette fra?

En hund er skapt for bevegelse, det kan man se både av hundens adferd og fysikk. Det sier seg selv at det er unaturlig for ethvert dyreslag å tilbringe flere timer daglig innestengt på et så lite område at det ikke får gå og bevege seg skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lurer_*
En hund er skapt for bevegelse, det kan man se både av hundens adferd og fysikk. Det sier seg selv at det er unaturlig for ethvert dyreslag å tilbringe flere timer daglig innestengt på et så lite område at det ikke får gå og bevege seg skikkelig.

Hvorfor er det da slik at forskning viser at hunder stort sett ikke gjør annet enn å ligge og sove mens eierene er på jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om en hund er domestisert, så betyr ikke at det at burbruk har blitt en del av hundens natur.

Det beste er jo om man kan stenge av et rom eller to for hunden, enn at man stenger hunden av i et rom. Evt. at man har en romslig hundegård. Mitt poeng er at et bur ikke skal erstatte trening, og at et bur (med døren igjen) kun bør brukes under transport og eventuelle andre særtilfeller som er unntaket i stedet for regelen.

Men forskjellen på et rom og et bur er som regel at få bur er like store og romslige som et rom (så sant man ikke stenger hunden inne på et knøttlite bad, det er jo like ille).

Det er sant - men da trenger man vel heller ikke døren igjen når buret er såpass positivt?

Å ha hund i bil når man kjører har jeg selvsagt ingenting i mot.

Jo, delvis fordi den forbinder det med en hule. Det er m.a.o. verre å nekte hunden tilgang til et bur. Merk at det er viktig at den forbinder det med noe trygt og positivt.

Føler hunden seg trygger i et bur i bilen? Nei, den gjør ikke det.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor er det da slik at forskning viser at hunder stort sett ikke gjør annet enn å ligge og sove mens eierene er på jobb?

Fordi hunden hviler og venter på aktivitet ("jakt") når eieren/flokken kommer hjem.

Så sant den bare ligger og sover, så trenger den i hvertfall ikke bur. Hvis den ødelegger mye, så ofte et tegn på at den enten klør i tennene (valp) er understimulert og kjeder seg, eller er stresset fordi den ikke er vant med/ikke trives med å være hjemme alene - eller en kombinasjon av disse. Å sette slike hunder i små bur flere timer hver dag blir kun symptombehandling i stedet for å ta tak i problemet som ligger under og løse det.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, delvis fordi den forbinder det med en hule. Det er m.a.o. verre å nekte hunden tilgang til et bur. Merk at det er viktig at den forbinder det med noe trygt og positivt.

Føler hunden seg trygger i et bur i bilen? Nei, den gjør ikke det.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Men, som sagt: Jeg har ingenting i mot at bur brukes som en hule (da med døren åpen). Det er jo bare flott.

Hund i bur under transport har jeg ingenting i mot, så sant den selvsagt blir vent til det. Som jeg har sagt tidligere: jeg er ikke prinsippielt i mot absolutt all bruk av bur. Jeg er i mot at en hund skal tilbringe flere timer daglig i et lukket bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men, som sagt: Jeg har ingenting i mot at bur brukes som en hule (da med døren åpen). Det er jo bare flott.

Hvorfor forsetter du med at buret må være åpent? Det er faktisk ikke naturlig for valper å forlate hulen når ikke "matmor" er tilstede:

Hvorfor er det da bare dachser som kan komme inni revehi? Kan neppe være fordi disse hiene er så fryktelig store?

Ulv/rev/villhund valper holder seg også i ro inne i hiet mens mor er på jakt etter mat, om de ikke gjør dette blir de selv byttedyr.

Det er faktisk ikke unaturlig for hunder å tilbringe tid i små rom eller bur. Mange hunder blir faktisk frustert over å bli etterlatt på store områder som et helt hus da de ikke skjønner hvordan de skal kunne vokte hele området mens sjefshunden(ene) er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så er disse valpene samlet, de er ikke etterlatt helt alene slik de ofte er hos oss. De har i tillegg muligheten til å utforske, selv om det instinktmessig ikke er lurt. For det andre så forstår jeg at noen også bruker bur med lukket dør også på voksne hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...