Gå til innhold

Mann trengte legehjelp 40 meter fra legevakta - Måtte ringe AMK


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En mann trengte legehjelp like ved legevakta i Bergen. En mann løp 40 meter bort tli en ambulanse for å be om hjelp, men fikk da beskjed om å ringe AMK(!!!!!)

Det oppstår kaos, og det hele ender med at en lege angriper han som filmer hele seansen.

Kan vi akspetere at dette skjer i Norge i 2014?

http://stian.blogg.no/1405814562_lege_slo_etter_kamera.html



Anonymous poster hash: c06c7...3f3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For en idiot. Han hauser opp stemningen, hindrer de å ta vare på pasienten. Hva som skjedde i forkant vet jeg ikke, men det kan umulig være verre enn det han selv gjør.

Anonymous poster hash: 0313a...105

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg så videoen syns jeg det hørtes helt merkelig ut.

Men han som filmer oppfører seg som en rabiat idiot.

Siden han er journalist tror jeg han prøver å lage en story her.

Anonymous poster hash: b6d7e...060

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg så videoen syns jeg det hørtes helt merkelig ut.

Men han som filmer oppfører seg som en rabiat idiot.

Siden han er journalist tror jeg han prøver å lage en story her.

Anonymous poster hash: b6d7e...060

Spiller vel ingen rolle. Jeg hadde vært temmelig forbanna selv om jeg var redd for et annet menneskes liv og jeg ble bedt om å gå byråkratiske omveier fordi folk ikke letter på ræven.

Uansett hvor hissig mannen var, han sier selv i filmen at han var opprørt, så holdt han avstand til pasienten, han skrek ikke og viste ikke tegn på voldelige tendenser. At han blir klappet til av en lege er absolutt ikke akseptabelt og det er ikke akseptabelt at helsepersonell ikke ble med til pasienten dersom dette er tilfelle.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mann trengte legehjelp like ved legevakta i Bergen. En mann løp 40 meter bort tli en ambulanse for å be om hjelp, men fikk da beskjed om å ringe AMK(!!!!!)

Det oppstår kaos, og det hele ender med at en lege angriper han som filmer hele seansen.

Kan vi akspetere at dette skjer i Norge i 2014?

http://stian.blogg.no/1405814562_lege_slo_etter_kamera.html

Anonymous poster hash: c06c7...3f3

Høres unødvendig tungvint ut at de ikke bare løp til og jeg hadde nok blitt rasende selv!! Men faktisk så står han der å forstyrrer de i å ta hånd om pasienten når de først er kommet dit..

Flere ganger tar han oppmerksomheten deres vekk fra det de holder på med når ham maser om og om igjen - om det samme... og det er jo heller ikke greit!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er Norge under FRP



Anonymous poster hash: 0cdcb...601
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres unødvendig tungvint ut at de ikke bare løp til og jeg hadde nok blitt rasende selv!! Men faktisk så står han der å forstyrrer de i å ta hånd om pasienten når de først er kommet dit..

Flere ganger tar han oppmerksomheten deres vekk fra det de holder på med når ham maser om og om igjen - om det samme... og det er jo heller ikke greit!

Det er legene selv sin feil at de da prioriterer han som filmer, å ikke han som ligger nede. Alle ser jo hvem de bruker mest tid på. Å nei, det er ikke pasienten...

Anonymous poster hash: 6054e...5b2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er Norge under FRP

Anonymous poster hash: 0cdcb...601

Det er neppe noe som har oppstått for noen måneder siden. Det er en ukultur i dette landet i veldig mange felter. En ukultur som oppsto under sosialistenes regjering.

Anonymous poster hash: b4ca9...07c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han burde heller latt dem ta hånd om pasienten, og heller levert inn en klage på hendelsen i etterkant. Der forsvant enda litt av respekten for journalister, gitt.



Anonymous poster hash: 2559a...242
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skylder ikke på mannen bak kameraet. Jeg vet jo ikke om alt han skrev og sa er helt 100 % sant, men om det er det skjønner jeg han.

1. Vil legene redde mennesket, fokuserer de på pasienten og ikke mannen som filmer.

2. Han mente det godt. Det er jo fint at han ble opprørt når slikt skjer. Han viser at han bryr seg.

3. Han prøvde å redde mannen, men fikk ikke øyeblikkelig hjelp. Ringe AMK 40 meter unna? Det er for dårlig. Sånn skal det IKKE være.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du er grunnen til at man ønsker at man skal ringe etter ambulanse, selv om man er 40 m unna en?

Jeg kan tenke meg et par grunner, for det første at AMK skal ha kontroll og styre sine ressurser etter hvem som trenger det mest. Kanskje var ambulansen akkurat kommet inn med en pasient og hadde ikke rett utstyr tilgjengelig, kanskje skulle personellet av vakt da, mens en ledig ambulanse var i nærheten og kunne brukes. Kanskje mannen, som i videoen ikke er lett å oppfatte, var såpass stresset at han ikke klarte å ta inn over seg det som faktisk skjedde.

For all del, spekuler i vei, men husk å ta med begge sider av denne saken.

Og at legen får fokus på en mann som filmer en pasient, har jeg forståelse for. Jeg hadde ikke blitt veldig glad om noen la meg ut på Facebook i en sårbar situasjon uten sladd, og jeg hadde blitt glad om legen faktisk prøvde å skjerme meg.



Anonymous poster hash: cadd4...bec
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du er grunnen til at man ønsker at man skal ringe etter ambulanse, selv om man er 40 m unna en?

Jeg kan tenke meg et par grunner, for det første at AMK skal ha kontroll og styre sine ressurser etter hvem som trenger det mest. Kanskje var ambulansen akkurat kommet inn med en pasient og hadde ikke rett utstyr tilgjengelig, kanskje skulle personellet av vakt da, mens en ledig ambulanse var i nærheten og kunne brukes. Kanskje mannen, som i videoen ikke er lett å oppfatte, var såpass stresset at han ikke klarte å ta inn over seg det som faktisk skjedde.

For all del, spekuler i vei, men husk å ta med begge sider av denne saken.

Og at legen får fokus på en mann som filmer en pasient, har jeg forståelse for. Jeg hadde ikke blitt veldig glad om noen la meg ut på Facebook i en sårbar situasjon uten sladd, og jeg hadde blitt glad om legen faktisk prøvde å skjerme meg.

Anonymous poster hash: cadd4...bec

Og dette er den nyanserte siden, og ikke den siden klikkekåte journalister i VG o.l. vil at folk skal se.

Jeg slutter aldri å forundre meg over at folk leser overskrifter og hopper uti massehysteriet med alle fire beina uten en selvstendig tanke.

Endret av Petra75
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje skulle personellet av vakt da, mens en ledig ambulanse var i nærheten og kunne brukes.

Anonymous poster hash: cadd4...bec

"Akutt? Rett borti gaten? Nei, vi er ferdig med vakten vår. Du får ringe 113 og spørre AMK om det er noen ambulanse i nærheten. Vi har fri nå."

Anonymous poster hash: 4fb94...6d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Akutt? Rett borti gaten? Nei, vi er ferdig med vakten vår. Du får ringe 113 og spørre AMK om det er noen ambulanse i nærheten. Vi har fri nå."

Anonymous poster hash: 4fb94...6d3

Du valgte helt fint å overse resten, og ikke minst hele poenget, nemlig det faktum at det er AMK som har oversikt over sine ressurser. Om de skulle gå av vakt, mens en ambulanse var rett borte i gata, så hadde ikke det spilt noen som helst rolle for pasienten.

Anonymous poster hash: cadd4...bec

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du valgte helt fint å overse resten, og ikke minst hele poenget, nemlig det faktum at det er AMK som har oversikt over sine ressurser. Om de skulle gå av vakt, mens en ambulanse var rett borte i gata, så hadde ikke det spilt noen som helst rolle for pasienten.

Anonymous poster hash: cadd4...bec

Dersom ambulansepersonellet var i ferd med å gå av vakt, ville ikke AMK mistet noen ressurser dersom disse straks hadde gått for å hjelpe mannen. De hadde plikt til å hjelpe enten de fortsatt var på jobb eller ei. Det er klart at de umiddelbart skulle gått for å hjelpe mannen.

Legen som gikk til angrep på og skadet fotografen, må tiltales for vold og hærverk, i tillegg til at han ikke ga pasienten den nødvendige helsehjelp. Slike leger må umiddelbart fratas retten til å praktisere som leger for alltid. Han bør dømmes til en lang fengselsstraff.

Anonymous poster hash: eb06e...d12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ambulansepersonellet var i ferd med å gå av vakt, ville ikke AMK mistet noen ressurser dersom disse straks hadde gått for å hjelpe mannen. De hadde plikt til å hjelpe enten de fortsatt var på jobb eller ei. Det er klart at de umiddelbart skulle gått for å hjelpe mannen.

Legen som gikk til angrep på og skadet fotografen, må tiltales for vold og hærverk, i tillegg til at han ikke ga pasienten den nødvendige helsehjelp. Slike leger må umiddelbart fratas retten til å praktisere som leger for alltid. Han bør dømmes til en lang fengselsstraff.

Anonymous poster hash: eb06e...d12

Haha, du tuller. Legen går rolig mot "journalisten" som mister telefonen. Legen vil hindre "journalisten" å filme pasienten.

Hvor har du fått det fra at "journalisten" ble skadet?

Forøvrig gikk ambulansepersonellet rett til mannen, det tok de 3 min å finne frem utstyret og ta seg dit.

Du er alvorlig på jordet.

Anonymous poster hash: 0313a...105

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Haha, du tuller. Legen går rolig mot "journalisten" som mister telefonen. Legen vil hindre "journalisten" å filme pasienten.

Hvor har du fått det fra at "journalisten" ble skadet?

Forøvrig gikk ambulansepersonellet rett til mannen, det tok de 3 min å finne frem utstyret og ta seg dit.

Du er alvorlig på jordet.

Anonymous poster hash: 0313a...105

Legen klasket til journalisten så han mistet mobiltelefonen i bakken, således forårsaket han personskade og bedrev hærverk mens pasienten lå lidende og trengte legehjelp.

Dersom ambulansepersonellet brukte 3 minutter på å bevege seg 40 meter og finne fram nødvendig utstyr, er dette langt dårligere enn hva som må forventes.

Det mest alvorlige ved denne episoden er likevel legens oppførsel. Jeg regner imidlertid med at dette er anmeldt politi og tilsynsmyndighet. La oss håpe at politiet tar denne saken på større alvor enn andre saker der helsepersonell skader pasienter og pårørende.

Anonymous poster hash: eb06e...d12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen klasket til journalisten så han mistet mobiltelefonen i bakken, således forårsaket han personskade og bedrev hærverk mens pasienten lå lidende og trengte legehjelp.

Dersom ambulansepersonellet brukte 3 minutter på å bevege seg 40 meter og finne fram nødvendig utstyr, er dette langt dårligere enn hva som må forventes.

Det mest alvorlige ved denne episoden er likevel legens oppførsel. Jeg regner imidlertid med at dette er anmeldt politi og tilsynsmyndighet. La oss håpe at politiet tar denne saken på større alvor enn andre saker der helsepersonell skader pasienter og pårørende.

Anonymous poster hash: eb06e...d12

Hvor ser man at den ble klasket ut? Det er uansett ikke personskade etter lovens definisjon.

Det han derimot gjorde var å få filmingen til å opphøre. Filmingen som pasienten ikke hadde samtykket til og dermed ikke var lovlig.

Til å være så bastant er du fryktelig kunnskapsløs.

Anonymous poster hash: 0313a...105

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ser man at den ble klasket ut? Det er uansett ikke personskade etter lovens definisjon.

Det han derimot gjorde var å få filmingen til å opphøre. Filmingen som pasienten ikke hadde samtykket til og dermed ikke var lovlig.

Til å være så bastant er du fryktelig kunnskapsløs.

Anonymous poster hash: 0313a...105

Det står i teksten at legen klasket til kameramannen så han mistet mobiltelefonen.

Videoen i linken er fjernet.

Legen hadde ingen rett til å angripe kameramannen selv om filmingen var ulovlig. Han kunne heller tilkalt politi for å få kameramannen fjernet og filmopptaket beslaglagt og destruert. Legens oppgave var å hjelpe pasienten.

Anonymous poster hash: eb06e...d12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i teksten at legen klasket til kameramannen så han mistet mobiltelefonen.

Videoen i linken er fjernet.

Legen hadde ingen rett til å angripe kameramannen selv om filmingen var ulovlig. Han kunne heller tilkalt politi for å få kameramannen fjernet og filmopptaket beslaglagt og destruert. Legens oppgave var å hjelpe pasienten.

Anonymous poster hash: eb06e...d12

Vevang sa det. Jeg har sett filmen og så noe helt annet.

Men du har jo lest teksten, hvor fremkommer det noe om personskade?

Legens fremste oppgave er pasienten ja. Pasienten fikk hjelp av tre andre personer, og legen ville ha vekk vevang som filmet og forstyrret arbeidet.

Ville du satt pris på å bli filmet i bevisstløs tilstand?

Anonymous poster hash: 0313a...105

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...