Gå til innhold

Hvor i Oslo bør en familie på snart 4 bo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AllisHagtorn

Vil for all del ikke bo i et sånt miljø. Det virker helt ekstremt. Tror heller at vi satser på Skøyen, St. Hanshaugen, Ullevål og Grefsen.

TS

Anonymous poster hash: 6335d...b3e

Altså, nå er ikke alle slik. Sikkert ikke de fleste engang- men det er absolutt innslag av det.

Grefsen og Ullevål er og vestkant og har også innslag av det samme, men ligger somsagt omringet i noe større grad av både øst og vest. Det gjenspeiler kanskje litt mer det, selv om man må ha veldig solid økonomi for å kunne bo der og selvsagt.

Brannfjell og Ekeberg er og veldig fint, nokså høyt i pris men litt mer typisk barnevennlig strøk og kanskje litt mer kulturinteresserte folk med litt penger enn bare materielt interesserte folk.

Om du kan peile ut et sted du foretrekker på Sørlandet/i Kristiansand så er det lettere å anbefale hva som likner i Oslo i miljø.

Jeg ville også tittet på Tøyen Hageby, superfint område og usedvanlig barnevennlig og idyllisk. Gangavstand til jobben kan du glemme i barnevennlige områder med litt romslig plass i boligen :)

Anbefaler dere å ha ungene hjemme den helga, ellers får dere ikke sett mye - er stappfullt på alt av trikker/busser. Tbane er lettere, men og passe fullt :)

Endret av AllisHagtorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor på vestkanten selv nå, og det er virkelig ikke en myte eller overdrivelse. Kidsa går i uggs og har Louis Vuitton vesker, hårfarging som koster et par tre tusen å ordne, og treningssenterne er fulle av kvinner med silikon og restylane.

Det er også mange vanlige folk - men dette ser man bare ikke andre steder i Oslo eller landet forøvrig. Du ser ei her og der - men ikke mange konsentrert på en og samme plass.

Jeg synes jeg ser mesteparten vanlige folk her jeg bor rundt på vestkanten jeg. kommer sikkert av hvor på vestkanten man bor.

Anonymous poster hash: 7e017...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluss at man i noen områder faktisk kan risikere at noen sier at barna ikke kan leke med den og den fordi foreldrene ikke tjener nok. Noen steder på Bygdøy er det sånn. Smestad er desidert aller verst.

Anonymous poster hash: 7e017...e7f

Herregud :sjokk:

Anonymous poster hash: 6335d...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, nå er ikke alle slik. Sikkert ikke de fleste engang- men det er absolutt innslag av det.

Grefsen og Ullevål er og vestkant og har også innslag av det samme, men ligger somsagt omringet i noe større grad av både øst og vest. Det gjenspeiler kanskje litt mer det, selv om man må ha veldig solid økonomi for å kunne bo der og selvsagt.

Brannfjell og Ekeberg er og veldig fint, nokså høyt i pris men litt mer typisk barnevennlig strøk og kanskje litt mer kulturinteresserte folk med litt penger enn bare materielt interesserte folk.

Om du kan peile ut et sted du foretrekker på Sørlandet/i Kristiansand så er det lettere å anbefale hva som likner i Oslo i miljø.

Jeg ville også tittet på Tøyen Hageby, superfint område og usedvanlig barnevennlig og idyllisk. Gangavstand til jobben kan du glemme i barnevennlige områder med litt romslig plass i boligen :)

Anbefaler dere å ha ungene hjemme den helga, ellers får dere ikke sett mye - er stappfullt på alt av trikker/busser. Tbane er lettere, men og passe fullt :)

ungen skal være med, men jeg skal prøve å ordne barnevakt slik at han kan bli hjemme. Jeg har tenkt å utforske byen litt sammen med mannen, og kanskje gå på noen visninger, er litt usikker enda ettersom det ikke er aktuelt for oss å flytte før på nyåret. Jeg og mannen vurderer også å leie den første tiden slik at vi rekker å bli litt kjent med byen før vi eventuelt kjøper noe. Ikke lett å flytte til en annen by med unger og det hele :)

Anonymous poster hash: 6335d...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

ungen skal være med, men jeg skal prøve å ordne barnevakt slik at han kan bli hjemme. Jeg har tenkt å utforske byen litt sammen med mannen, og kanskje gå på noen visninger, er litt usikker enda ettersom det ikke er aktuelt for oss å flytte før på nyåret. Jeg og mannen vurderer også å leie den første tiden slik at vi rekker å bli litt kjent med byen før vi eventuelt kjøper noe. Ikke lett å flytte til en annen by med unger og det hele :)

Anonymous poster hash: 6335d...b3e

Jeg hadde definitivt leid ett år eller to først. Jeg hadde personlig aldri kjøpt bolig i en ny by uten å ha bodd i området først.

Dere kan jo begynne med å leie der du aller helst vil bo - nemlig på St.Hanshaugen/Bislett, og se an etterhvert om dere faktisk ønsker bli boende der. Dere får ikke 3 soverom spesielt billig der leieprismessig, og dere må nok beregne å bruke litt tid på budrunder osv om budsjettet ikke er romslig over takst.

En 5åring går jo greit på kollektiv, blir mer stress når det kommer ei barnevogn ;)

Får alltid plass på tbane, men trikk og buss på lørdager og generelt i rushtid kan man igrunnen glemme i Oslo. Så det er nok mer viktig at dere har gangavstand fra skole og barnehage enn at mannen har gangavstand til jobb. Er liksom litt kjipere å bli stående med barnevogn på gata X antall ganger enn at han tar kollektiv til/fra jobb.

Spesielt linjene til Årvoll/Tonsenhagen, og bussen til/fra Sagene er helt sinnsykt stappa døgnet rundt - forsåvidt også trikkene mot Grefsen, men bor du nær Sagene/Grefsen har du nok ikke særlig behov for å ferdes i sentrum i helgene med unger da det er nærme flere koselige bydeler/kjøpesentre i bydel/marka osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville gått inn for å bo i et område der dere er ganske representative, som AllisHagtorn også skriver. Jeg har venner med ordinær inntekt som bodde på Montebello og fant det uholdbart - ungene kom hjem og lurte på hvorfor ikke de også kunne dra til Japan i påsken, og de ble stadig minnet på at de hadde mindre penger enn de fleste rundt. Selv er jeg vokst opp i en av Oslos billigste bydeler, og det var jammen meg ingen spøk for han jeg gikk i klasse med som var den eneste som bodde i hus.

Vi har gjennomsnittlige inntekter og en del egenkapital og ønsket verken å bo på vestkanten eller de aller billigste bydelene. Jeg vil ikke at barna skal ha en omgangskrets med barn fra ekstremt priviligerte hjem, og jeg vil ikke at barna skal gå på en skole der 98% er minoritetsspråklige.

Vi endte opp i bydel Østensjø, og jeg elsker å bo her. Vi har t-bane og buss. Her er det eneboliger, rekkehus og blokker i skjønn forening. Vi bor rett ved marka, og det er generelt veldig barnevennlig. Folk her har varierte yrker, mange akademikere, noen med toppjobber, noen håndverkere osv. Kort sagt føler jeg at dette er et tverrsnitt av befolkningen, og det er jeg så opptatt av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordberg, Korsvoll, Frysja.

Nær marka, kort busstur til byen.



Anonymous poster hash: 7f68f...b7b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått inn for å bo i et område der dere er ganske representative, som AllisHagtorn også skriver. Jeg har venner med ordinær inntekt som bodde på Montebello og fant det uholdbart - ungene kom hjem og lurte på hvorfor ikke de også kunne dra til Japan i påsken, og de ble stadig minnet på at de hadde mindre penger enn de fleste rundt. Selv er jeg vokst opp i en av Oslos billigste bydeler, og det var jammen meg ingen spøk for han jeg gikk i klasse med som var den eneste som bodde i hus.

Vi har gjennomsnittlige inntekter og en del egenkapital og ønsket verken å bo på vestkanten eller de aller billigste bydelene. Jeg vil ikke at barna skal ha en omgangskrets med barn fra ekstremt priviligerte hjem, og jeg vil ikke at barna skal gå på en skole der 98% er minoritetsspråklige.

Vi endte opp i bydel Østensjø, og jeg elsker å bo her. Vi har t-bane og buss. Her er det eneboliger, rekkehus og blokker i skjønn forening. Vi bor rett ved marka, og det er generelt veldig barnevennlig. Folk her har varierte yrker, mange akademikere, noen med toppjobber, noen håndverkere osv. Kort sagt føler jeg at dette er et tverrsnitt av befolkningen, og det er jeg så opptatt av.

Jeg vil helst ikke bo i et området der alle er ekstremt privilegerte eller befinner seg på den andre enden av skalaen. Noe midt mellom hadde vært ideelt. Tenker derfor på sentrums områdene som St. Hanshaugen, Skøyen, muligens Briskeby? Jeg har ikke lyst til å flytte for langt unna sentrum, men samtidig ikke bo midt oppi byen. Og nærheten til marka er ikke så veldig viktig for meg, uansett hvor vi bor i Oslo vil vi være relativt nærme marka med t- bane og bil.

Jeg er forbauset over at det er så store forskjeller i Oslo, helt ekstremt hvordan byen er delt opp mellom øst og vest.

Anonymous poster hash: 6335d...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Ikke for å gnåle her, men velger du Sthanshaug eller Majorstuen osv så er du midt i byen.

Jeg bor her selv med barn og drømmer om mer rolig nabolag(bodde sentralt i by på Sørlandet og trivdes veldig).

Jeg trives greit sentralt og, 2 minutt med tbane til sentrum- men også mye surr med ambulansebråk/mer festing da mange studenter ønsker bo sentralt, mindre barnevennlig, mer kjas og mas.

Du får ikke 3 soverom på Briskeby for 5 mill i OK standard, ikke på Majorstua heller tror jeg...mulig noen står i det til takst. Men de går for endel over, spes med 3 soverom som mange er ute etter.

Skal du bo sentralt men ikke midt i byen må du kikke på yttergrensen til ring 2. Sagene er perfekt, Adamstuen også.

Eller Kampen/Rodeløkka.

Du skjønner det når du bor her litt ;)

Du kan ikke bruke sørlandsbyer som referanseramme ifht krav om gangavstand etc.

Endret av AllisHagtorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=53021873&ov=m&usergroup=66

Eller denne?

Jeg bor rett over veien, og her kryr det av småbarnsfamilier. Gangavstand til sentrum og myraløkka (parken)

Anonymous poster hash: d43b8...577

Den er helt nydelig :) Men dessverre bare 2 soverom, vi må ha 3.

Anonymous poster hash: 6335d...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den første var kjempefin :) Den nederste er akkurat på 5 mill. og litt for langt unna byen. Sogn ligger vel langt utenfor?

Anonymous poster hash: 6335d...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sogn er fint! Bare 13 minutter med banen inn til byen, du har marka og Sognsvann rett utenfor døren. Og området i seg selv er trygt og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Den første var kjempefin :) Den nederste er akkurat på 5 mill. og litt for langt unna byen. Sogn ligger vel langt utenfor?

Anonymous poster hash: 6335d...b3e

Jeg tror kanskje du trenger realitetsorientere deg litt ifht pris og avstand i Oslo.

De fleste boliger som ligger greit til og i tillegg har 3 soverom(og de mindre) går godt over takst, og dess mer populært området er, dess mer går de over takst.

Ofte i summer av en halv mill osv, avhengig av boligen og attraktivitet.

Du kan ikke belage deg på å få en bolig som ligger rett under 5 mill på takst, spesielt ikke om den ligger i et attraktivt og familievennlig område.

Du må nok innse at han mannen din ikke får spasere til jobb :)

Virker noe billigere enn generelt i området er det alltid en grunn til det som trekker ned for alle som kjenner området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke helt sant at man ikke kan få 4-roms, sentralt, i den prisklassen. F.eks. denne: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=52099643&searchclickthrough=true

Men jeg tror nok mange Osloboere med det budsjettet velger å bo mer usentralt, eller har ungene på samme rom.

En ting jeg ikke helt har forstått: Tenker dere å flytte til Oslo "for godt" eller er det bare for en kortere periode? Hvis det bare er kort, så ville jeg kjørt på med sentral beliggenhet, trangt og godt, og virkelig kjent på alle mulige urbane fordeler. Og ikke la dere skremme av alle beskrivelsene av "vestkant" - selv om det virkelig er noe i det. Det er mye større forskjeller på bydelene i Oslo enn det man kan finne i andre norske byer. Likevel; ingen steder er så homogene som man kan få inntrykk av her. Hvis man har råd til å kjøpe bolig der, så passer man inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er helt nydelig :) Men dessverre bare 2 soverom, vi må ha 3. Anonymous poster hash: 6335d...b3e

Hvis du ser på romfordelingen, så kan stua kanskje deles, slik at du får en ekstra soverom. Da får dere en kraftig prisøkning hvis dere skal selge den senere.

Anonymous poster hash: d43b8...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt utgangspunkt i mannens jobb, og funnet ut hvor langt han er villig til å reise til/fra jobb. Avstandene i Oslo er korte, så dersom man sier at man er villig til å sitte max 30 minutter på t-banen, for eksempel, er mulighetene mange. Jo mer sentralt man ønsker å bo, jo færre muligheter er det for å finne leiligheter som oppfyller alle kravene dere har.

Jeg har bodd i sentrum, på Manglerud, på Ammerud og på Lambertseter. Jeg er riktignok uten barn, men kan likevel slå fast at sentrum definitivt ikke var noe for meg. Etter å ha bodd et halvt år i sentrum, uten å ha kunnet sove en hel natt pga bråk i løpet av det halve året, flyttet jeg. Nå bor jeg på Lambertseter og stortrives. Området er stille og rolig, mange plasser å leke for ungene, enkelt å komme til byen (ca 20 min med t-bane som går hvert kvarter, og det er alltid sitteplass!), kjøpesenter, svømmehall, kino, bibliotek m.m. Jeg likte Manglerud også, selv om det var lengre unna turområder enn jeg hadde ønsket. Ammerud var fint om dagen, men jeg likte det ikke så godt om kvelden.

Dersom dere har planer om å leie en stund før dere kjøper, ville jeg hvertfall firet litt på kravene. Må dere ha tre soverom når babyen er liten, for eksempel? Det er langt enklere å finne en treroms enn en fireroms, i alle fall uten å sprenge budsjettet helt.



Anonymous poster hash: 996aa...9a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...