Gå til innhold

Hvor i Oslo bør en familie på snart 4 bo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AllisHagtorn

Sist jeg var i Oslo så besøkte vi en bekjent av oss på St. Hanshaugen, det var veldig sentralt og fint, mange koselige kafeer og restauranter i nærområdet. Men det var nesten midt i byen og det var mye trafikk, tenker kanskje at det ikke er så barnevennlig? Men hun som bodde der mente at det var flere barnefamilier som bodde der, og flere skoler og barnehager i nærheten. Jeg forelsket meg litt i det området, lurer på om noen av dere kan si litt mer om det? Er det greit for småbarnsforeldre? Det fine med St. Hanshaugen er at mannen kommer til å ha gangavstand til jobben.

TS

Anonymous poster hash: 6335d...b3e

Nå er jeg fra Sørlandet bosatt i Oslo, og har bodd her med og uten barn.

Jeg bor ikke langt derfra nå med baby, og har også bodd på Torshov uten barn.

Jeg tviler på du får en 4 roms der med god planløsning etc til 5 mill som ikke ligger litt upraktisk til. Du kan på ingen måte slippe ungene løs noe sted, og det er veldig trafikkert i mange av gatene. Sannsynligvis vil du ha budsjett til noe som ligger mot Ila, og der er mye trafikk hele døgnet. Også endel festing i helgene(gjelder hele området egentlig, også der jeg bor nå). Overhodet ikke et stort problem, men nå som jeg er hjemme alle helger merker jeg det veldig godt. Vanskelig å finne lekeplasser hvor du faktisk møter andre ukjente.

Da hadde jeg heller tatt trikken i 10 minutter og bosatt meg i en av de større bygårdene på Torshov/Sagene/Sandaker hvor det er store innelukkede bakgårder med masse lekeplass og mange barnefamilier i samme kompleks.

Mindre trafikk, mer barnevennlig og fortsatt nært sentrum.

Så har du bydelene utenfor ring 2 som kan minne om bydelene i Kristiansand hvis du er kjent der, type Vågsbygd/Søm osv.

Det er veldig fint på Sthanshaug og jeg bor der gjerne selv, men tilrettelagt for barn og enkelt å finne venner til ungen i nærområdet; det er det ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sist jeg var i Oslo så besøkte vi en bekjent av oss på St. Hanshaugen, det var veldig sentralt og fint, mange koselige kafeer og restauranter i nærområdet. Men det var nesten midt i byen og det var mye trafikk, tenker kanskje at det ikke er så barnevennlig? Men hun som bodde der mente at det var flere barnefamilier som bodde der, og flere skoler og barnehager i nærheten. Jeg forelsket meg litt i det området, lurer på om noen av dere kan si litt mer om det? Er det greit for småbarnsforeldre? Det fine med St. Hanshaugen er at mannen kommer til å ha gangavstand til jobben.

TS

Anonymous poster hash: 6335d...b3e

Det er fint på st.hanshaugen og jeg vil kalle det barnevennlig, men dere får mer for pengene i området Årvoll - Tonsenhagen. 31 bussen går 8 ganger i timen og tre, fire ganger også på natten. Nært til marka, badedam, Årvoll gård, Linderud senter og Storo. Det tar cirka 10-12 min. med buss til sentrum.

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=52500134&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=52949084&searchclickthrough=true

Anonymous poster hash: e3784...51e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i Oslo i 10år og bodd litt overalt, men trives best på den "riktige" siden av Akerselva.

Følte meg ikke trygg der det er mange utlendinger. Mye bråk, ulik døgnrytme og den matosen...

Anonymous poster hash: d43b8...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville siktet meg inn mot områder nær t-banen. Buss og trikk står i samme kø som bilene, t-banen har eget spor. Og det er ikke spesielt ofte at den står.

Jeg kunne ikke tenkt meg å ha barn der dere vil ha råd til å kjøpe på St.Hanshaugen. Men så er jeg vokst opp på landet selv, og setter stor pris på nærhet til Marka og lite trafikkstøy. Bor på Oppsal, der kan man (om man er heldig) få rekkehus til 5 mill., ca kvarter med banen til sentrum.



Anonymous poster hash: 62798...d13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Nå kunne jeg godt bodd på Høybråten selv altså, men jeg vet ikke helt om det/Prinsdal er hva TS så for seg. Høybråten har riktignok 15 minutt med lokaltog, men skulle toget stå en dag(vet ikke hvor ofte det skjer men) så tar det jo plutselig endel lengre tid å komme seg til jobb i sentrum.

Prinsdal for meg er laaaaaaaaaaaaangt unna om hun forelsket seg i St.Hanshaugen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk også at jødiske synagogen og skolen ligger på Majorstuen, og det har vært noen skyteepisoder de siste årene mot disse målene.



Anonymous poster hash: 62798...d13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at jødiske synagogen og skolen ligger på Majorstuen St. Hanshaugen, og det har vært noen skyteepisoder de siste årene mot disse målene.

Anonymous poster hash: 62798...d13

Anonymous poster hash: 62798...d13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymous poster hash: 62798...d13

Med mindre TS har tenkt å bosette seg i nabohuset til synagogen, synes jeg dette er helt på siden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stovner,Grorud,Haugenstua .Øverst i Groruddalen,nær grensa til Lørenskog.Masse flott natur,nær alle mulige ting



Anonymous poster hash: 1dcad...179
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter pris på alle forslag :) Men etter å ha gjort litt mer research, samt snakket med flere bekjente bosatt i Oslo har jeg blitt mer bevisst på at området vi flytter til må tilhøre en god skolekrets. Vi har en unge som skal begynne på skolen til neste år, derfor er det veldig viktig for oss å ha gode skoler i nærheten. I tillegg til dette så ønsker vi å bo så sentralt det lar seg gjøre, samtidig som det ikke er midt oppi byen. St. Hanshaugen er egentlig ideelt for oss på mange måter, men jeg vurderer også Grefsen, Ullern, Skøyen og Lysaker. Jeg vil tro at det er mulig for oss å anskaffe en 4 - roms på ett av disse områdene, innenfor vårt budsjett som er 5000000 kr.

TS



Anonymous poster hash: 6335d...b3e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stovner,Grorud,Haugenstua .Øverst i Groruddalen,nær grensa til Lørenskog.Masse flott natur,nær alle mulige ting

Anonymous poster hash: 1dcad...179

Det er fine områder, men vi ønsker å bo litt nærmere byen :) Områdene du lister opp er litt for langt unna sentrum etter våre preferanser.

Anonymous poster hash: 6335d...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

St.Hanshaugen er supert med barn. Men finn et sted med bakgård og gjerne i nærheten til skolen. Og forbered deg på å bo ganske trangt.

F.eks. dette: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=52853652&searchclickthrough=true

Jeg er også redd for at det blir litt for trangt, men jeg har sett 2-3 leiligheter av grei størrelse innenfor vår prisklasse, men jeg antar at de selges langt over takst?

Anonymous poster hash: 6335d...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsdal og Høybråten er fine områder, men vi vil bo nærmere sentrum. Ellers virker det som fine boliger :)

Anonymous poster hash: 6335d...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter pris på alle forslag :) Men etter å ha gjort litt mer research, samt snakket med flere bekjente bosatt i Oslo har jeg blitt mer bevisst på at området vi flytter til må tilhøre en god skolekrets. Vi har en unge som skal begynne på skolen til neste år, derfor er det veldig viktig for oss å ha gode skoler i nærheten. I tillegg til dette så ønsker vi å bo så sentralt det lar seg gjøre, samtidig som det ikke er midt oppi byen. St. Hanshaugen er egentlig ideelt for oss på mange måter, men jeg vurderer også Grefsen, Ullern, Skøyen og Lysaker. Jeg vil tro at det er mulig for oss å anskaffe en 4 - roms på ett av disse områdene, innenfor vårt budsjett som er 5000000 kr.

TS

Anonymous poster hash: 6335d...b3e

På Fornebu har det blitt veldig fint.

Anonymous poster hash: 71e50...11e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er fint på st.hanshaugen og jeg vil kalle det barnevennlig, men dere får mer for pengene i området Årvoll - Tonsenhagen. 31 bussen går 8 ganger i timen og tre, fire ganger også på natten. Nært til marka, badedam, Årvoll gård, Linderud senter og Storo. Det tar cirka 10-12 min. med buss til sentrum.

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=52500134&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=52949084&searchclickthrough=true

Anonymous poster hash: e3784...51e

Vi vil helst bo næremere sentrum, og gjerne i nærheten av en t - banestasjon. Tenker at det er bedre med tanke på reisevei til og fra jobb, bussene står jo i samme kø som bilene i rushtida, tenker at man kommer seg raskere frem med t - bane. Hvordan er skolene på Årvoll og Tonsenhagen.

Anonymous poster hash: 6335d...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i Oslo i 10år og bodd litt overalt, men trives best på den "riktige" siden av Akerselva.

Følte meg ikke trygg der det er mange utlendinger. Mye bråk, ulik døgnrytme og den matosen...

Anonymous poster hash: d43b8...577

Jeg kan ikke se hvordan dette svaret kan være til noen hjelp for noen som ikke er kjent i Oslo.

Anonymous poster hash: ee457...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at Østensjø er et fint sted for småbarnsfamilier. Vet ikke helt hvordan prisene er, men det er jo lett å søke seg frem til. Barnevennlig er det i hvert fall. Vil også anbefale Sagene og Grefsen, samt Tonsenhagen.



Anonymous poster hash: ee457...b68
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at Østensjø er et fint sted for småbarnsfamilier. Vet ikke helt hvordan prisene er, men det er jo lett å søke seg frem til. Barnevennlig er det i hvert fall. Vil også anbefale Sagene og Grefsen, samt Tonsenhagen.

Anonymous poster hash: ee457...b68

Og Lambertseter :)

Anonymous poster hash: ee457...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...