Gå til innhold

Ikke helt A4...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tja alle har vi noe som gjør oss til A4 mennesker og alle har vi noe som ikke gjør oss til det. Selv om det er "vanlig" (vanlig som i at at ab eller f.eks jeg ikke er de eneste i hele verden som ikke har lyst på barn) så er det langt mer vanlig å få barn, det kan du ikke legge skjul på derfor blir det å ikke få barn a3.

I følge statistisk sentralbyrå er gjennomsnittsnordmannen 39 år, 173 cm høy, overvektig, tjener ca 450 000 før skatt, ugift i et parforhold med barn, osv http://www.klikk.no/helse/doktoronline/psykiskhelse/article837449.ece.

Dette er en mal på A4 menneske, noen passer inn, mange faller utenfor.

Jeg tror i likhet med andre at jeg har en rekke egenskaper som faller innenfor A4, men nå var det heller ikke det som var temaet i hi, temaet var en eller noen ting som ikke var det og det tror jeg vi også har alle som en.

Jeg går f.eks i turkise strømper, eier mindre enn 4 helsorte plagg, ønsker aldri å gifte meg, ønsker heller ingen barn og har venner som er alt fra punkere til kristne.. (Alle mer sjokk arta a3 ting ved meg selv kommer dog ikke på trykk på kg) Og selvsagt vet jeg at det er flere 30 åringer enn meg i hele denne store vide verden som går med turkise, blå, rosa strømpebukser og aldri vil ha barn men nei A4 er det faktisk ikke.

Bare i min nærmeste vennegjeng har jeg to-tre slike "strømpebuksejenter" uten svarte plagg, som aldri skal gifte seg. Og innenfor yrket mitt kryyyyyr det av dem. Jeg tror du er kanskje kan være atypisk for ditt eget miljø, hvis du mener den beskrivelsen ikke er vanlig. Men bare i Norge er det her en nokså "A4"-type, spesielt innenfor kunst og kultur-miljøet.

Anonymous poster hash: 0b7c5...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

A4-standard ja. Menneskenes største skrekk.

En venninne av meg sa da vi snakket om dette:

"Se på et A4-ark. Det eneste som er standard er rammene, men se på alle variasjonene innenfor rammen.

Du får A4-ark i alle mulige farger, med og uten vannmerke, i ulike tykkelser og teksturer. Variasjonene er uendelig mange, så hva er egentlig problemet?"

Og dette beskriver meg, og mitt liv veldig godt

Jeg er A4, og jeg ønsker å være A4 med alle de mulighetene det gir innenfor rammene.

Anonymous poster hash: 69430...fcc

Det var et godt svar. Og fordelen er jo at man kan fylle dette formatet med alt man vil.

Anonymous poster hash: 765a0...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare i min nærmeste vennegjeng har jeg to-tre slike "strømpebuksejenter" uten svarte plagg, som aldri skal gifte seg. Og innenfor yrket mitt kryyyyyr det av dem. Jeg tror du er kanskje kan være atypisk for ditt eget miljø, hvis du mener den beskrivelsen ikke er vanlig. Men bare i Norge er det her en nokså "A4"-type, spesielt innenfor kunst og kultur-miljøet.Anonymous poster hash: 0b7c5...776

A4 er det normative, standarden om du mener det er standard at en kvinne i 30 årene ikke vil gifte seg og ikke vil få barn så er det noe i veien med gangsynet ditt. Igjen, at noe ikke er A4 betyr ikke at en aleine om det i verden, da har du misforstått A4 definisjonen og det høres det ut som at du gjør. Men jo de fleste 30 åringer går ikke rundt med fargerike strømpebukser enten det gjelder "min" eller "din gjeng", for jeg har jo tross alt øyne å se med og klarer fint å bruke de også. Ikke en eneste dag i den nest største byen i Norge ser jeg at det er normativt at kvinner i min alder går i turkise strømpebukser, prosentvis tror jeg vi kan utelukke at over 50% av norske kvinner får med turkise strømpebukser ;) Heller ikke når jeg var på sommerferie i dette landet "kryyyyyde" det av det, veldig rart det der siden du påstår at det er normativt, at noe veldig mange gjør og at det er A4, Mnæ, synes det lukter litt bs her.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et godt svar. Og fordelen er jo at man kan fylle dette formatet med alt man vil.

Anonymous poster hash: 765a0...9e1

Nettopp!

A4 kan være ganske så spennende og unikt, det behøver ikke være kjedelig og trist.

 

 

Men for å svare på trådstarters spørsmål.

Jeg opplever veldig ofte å få kommentarer om "gjør du slikt?", "kan du det?" og lignende, hvis jeg for eksempel forteller at jeg komponerer musikk.

Folk har en forestilling om at jeg lever et veldig kjedelig liv, fordi jeg ikke gjør så veldig mye ut av meg, og ikke snakker så mye om meg selv, og hva jeg gjør.

 

Anonymous poster hash: 69430...fcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Er du helt A4, eller har du ting i livet ditt som gir folk hakeslepp og "Du har/gjør ikke virkelig det?" "Det hadde jeg aldri trodd." når du forteller det? Er det noen her som er i hvert fall bittelitt utenom det vanlige?

Anonymous poster hash: b2fd7...2db

Jeg er rund og go´......:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A4 er det normative, standarden om du mener det er standard at en kvinne i 30 årene ikke vil gifte seg og ikke vil få barn så er det noe i veien med gangsynet ditt. Igjen, at noe ikke er A4 betyr ikke at en aleine om det i verden, da har du misforstått A4 definisjonen og det høres det ut som at du gjør. Men jo de fleste 30 åringer går ikke rundt med fargerike strømpebukser enten det gjelder "min" eller "din gjeng", for jeg har jo tross alt øyne å se med og klarer fint å bruke de også. Ikke en eneste dag i den nest største byen i Norge ser jeg at det er normativt at kvinner i min alder går i turkise strømpebukser, prosentvis tror jeg vi kan utelukke at over 50% av norske kvinner får med turkise strømpebukser ;) Heller ikke når jeg var på sommerferie i dette landet "kryyyyyde" det av det, veldig rart det der siden du påstår at det er normativt, at noe veldig mange gjør og at det er A4, Mnæ, synes det lukter litt bs her.

Vel, jeg kan sende deg bilder fra min sommerturné, og så kan du se selv nøyaktig hva jeg mener med at det kryyyyyyr! Eller enda bedre, du kan være med rundt i min hverdag, og så kan du se hvorfor jeg mener at man ikke kan kategorisere seg selv som så spesiell som denne damen gjør pga. de kriteriene hun setter.

Å si at man ikke ønsker å gifte seg eller få barn er IKKE spesielt, det er rett og slett veldig normalt. Og fargerike strømpebukser er også veldig normalt.

Denne posten legger opp til at kvaliteter utenfor A4, er kvaliteter som er helt spesielle. Barnløshet og fargerike strømpebukser er ikke spesielle. Hadde hun derimot hengt etter huden i kroker mens hun hadde på seg en turkis strømpebukse, da kan man snakke om en livsstil som ikke er A4...

Anonymous poster hash: 0b7c5...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke jeg har møtt en eneste person de siste femten åra som ikke har fått hakeslepp av ting jeg har fortalt om meg selv og livet mitt. Det går alltid i: "Hæ? Seriøst? Har du det?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kan sende deg bilder fra min sommerturné, og så kan du se selv nøyaktig hva jeg mener med at det kryyyyyyr! Eller enda bedre, du kan være med rundt i min hverdag, og så kan du se hvorfor jeg mener at man ikke kan kategorisere seg selv som så spesiell som denne damen gjør pga. de kriteriene hun setter.

Å si at man ikke ønsker å gifte seg eller få barn er IKKE spesielt, det er rett og slett veldig normalt. Og fargerike strømpebukser er også veldig normalt.

Denne posten legger opp til at kvaliteter utenfor A4, er kvaliteter som er helt spesielle. Barnløshet og fargerike strømpebukser er ikke spesielle. Hadde hun derimot hengt etter huden i kroker mens hun hadde på seg en turkis strømpebukse, da kan man snakke om en livsstil som ikke er A4...

Anonymous poster hash: 0b7c5...776

 

 

Når du sier at 2+2= 9 så blir det litt vanskelig å diskutere med deg.

Ta f.eks barn, her har vi faktabaserte tall i følge statistisk sentralbyrå

"Den høyeste fruktbarhetsraten fant vi blant kvinner mellom 25-29 år, med 123,9 fødte barn per 1000 kvinner, men stadig flere kvinner får barn i 30-årene."

"Mens mye fruktbarhetsforskning er basert på statistikk, har Pedersen hatt tilgang på et omfattende intervjumateriale. Hun har vært tilknyttet et forskningsprosjekt hvor 90 kvinner og menn i alderen 25 til 35 år har blitt intervjuet om det å få barn.

De intervjuede er jevnt fordelt på øvre middelklasse og arbeiderklasse. Noen har allerede fått barn, andre ikke.

– At det gode liv i Norge leves med barn kommer også fram i vårt materiale. Vi hadde en intervjuguide med spørsmål til dem som sa at de ikke ønsket seg barn. Men den fikk vi ikke bruk for: Samtlige av dem vi intervjuet så for seg at de ville få barn en gang i fremtiden, forteller Pedersen." http://forskning.no/likestilling-velferdsstat/2014/08/derfor-foder-vi-flere-barn-i-norge-enn-i-Europa

 

I 2014 ble det født 59 100 barn, som er omtrent samme nivå som 2013. Dette gir et samlet fruktbarhetstall (SFT) for kvinner på 1,76

..

Gjennomsnittlig fødealder ved første barns fødsel var 28,7 år for kvinner og 31,3 år for menn.

https://www.ssb.no/fodte/

 

Norske kvinner ligger på Europatoppen når det gjelder antall barnefødsler i forhold til folketallet.

http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article792983.ece 

De aller fleste kvinner får barn, det er dette som er normen, hvordan hadde Norge sett ut vist det var a4 å ikke få barn? Det er unormalt å ikke få barn likeledes som det er unormalt å få 8 barn.

Skal en diskutere a4 livet, hva som er a4 og hva som ikke er det så må en faktisk forholde seg til det majoriteten gjør, noe du ikke ser ut til å gjøre.

 

Og send meg gjerne de bildene på pm om du ønsker, eller her i tråden, skal ikke nekte deg det,  send meg gjerne bilde av klesskapene deres også om du mener de har svært få helsorte plagg. Jeg tror du vil ha svært store problemer med å vise til at det er normativt at kvinner i Norge og at over halvparten av norske kvinner går kledd slik.

Endret av skreppamedleppa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

A4-standard ja.  Menneskenes største skrekk.

 

En venninne av meg sa da vi snakket om dette:

"Se på et A4-ark.  Det eneste som er standard er rammene, men se på alle variasjonene innenfor rammen. 

Du får A4-ark i alle mulige farger, med og uten vannmerke, i ulike tykkelser og teksturer.  Variasjonene er uendelig mange, så hva er egentlig problemet?"

 

Og dette beskriver meg, og mitt liv veldig godt

Jeg er A4, og jeg ønsker å være A4 med alle de mulighetene det gir innenfor rammene.

Anonymous poster hash: 69430...fcc

 

 

Veldig godt svar.

 

Å ha et A4-liv er ikke det samme som å være kjedelig eller ha et kjedelig liv. Det kan romme så uendelig mye, selv om man i utgangspunktet lever som de fleste.

 

For meg er det vel livsstil som skiller A4-folk fra andre. Klesstil i seg selv kommer ikke inn der. 

Endret av Majott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A4-standard ja.  Menneskenes største skrekk. En venninne av meg sa da vi snakket om dette:"Se på et A4-ark.  Det eneste som er standard er rammene, men se på alle variasjonene innenfor rammen. Du får A4-ark i alle mulige farger, med og uten vannmerke, i ulike tykkelser og teksturer.  Variasjonene er uendelig mange, så hva er egentlig problemet?" Og dette beskriver meg, og mitt liv veldig godtJeg er A4, og jeg ønsker å være A4 med alle de mulighetene det gir innenfor rammene. Anonymous poster hash: 69430...fcc

Og det er flott at noen har lyst på et A4 liv og trives med det og lever drømmeverden sitt innenfor A4 livets rammer. Men jeg hadde blitt kvelt i det livet og det spiller ikke noe rolle om a4 formatet er grønn eller kommer med polka prikker, det er fremdeles standard utgaven.

For all del er jeg enig med deg, A4 varianten rommer mye forskjellig det også og trenger ikke være kjedelig i seg selv, men det har en annen format enn andre. I samfunnet er det heldigvis plass til både a4, a3 og andre varianter og en finner stort sett sin plass med det typiske og det atypiske for sitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier at 2+2= 9 så blir det litt vanskelig å diskutere med deg.

Ta f.eks barn, her har vi faktabaserte tall i følge statistisk sentralbyrå

"Den høyeste fruktbarhetsraten fant vi blant kvinner mellom 25-29 år, med 123,9 fødte barn per 1000 kvinner, men stadig flere kvinner får barn i 30-årene."

"Mens mye fruktbarhetsforskning er basert på statistikk, har Pedersen hatt tilgang på et omfattende intervjumateriale. Hun har vært tilknyttet et forskningsprosjekt hvor 90 kvinner og menn i alderen 25 til 35 år har blitt intervjuet om det å få barn.

De intervjuede er jevnt fordelt på øvre middelklasse og arbeiderklasse. Noen har allerede fått barn, andre ikke.

– At det gode liv i Norge leves med barn kommer også fram i vårt materiale. Vi hadde en intervjuguide med spørsmål til dem som sa at de ikke ønsket seg barn. Men den fikk vi ikke bruk for: Samtlige av dem vi intervjuet så for seg at de ville få barn en gang i fremtiden, forteller Pedersen." http://forskning.no/likestilling-velferdsstat/2014/08/derfor-foder-vi-flere-barn-i-norge-enn-i-Europa

I 2014 ble det født 59 100 barn, som er omtrent samme nivå som 2013. Dette gir et samlet fruktbarhetstall (SFT) for kvinner på 1,76

..

Gjennomsnittlig fødealder ved første barns fødsel var 28,7 år for kvinner og 31,3 år for menn.

https://www.ssb.no/fodte/

Norske kvinner ligger på Europatoppen når det gjelder antall barnefødsler i forhold til folketallet.

http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article792983.ece

De aller fleste kvinner får barn, det er dette som er normen, hvordan hadde Norge sett ut vist det var a4 å ikke få barn? Det er unormalt å ikke få barn likeledes som det er unormalt å få 8 barn.

Skal en diskutere a4 livet, hva som er a4 og hva som ikke er det så må en faktisk forholde seg til det majoriteten gjør, noe du ikke ser ut til å gjøre.

Og send meg gjerne de bildene på pm om du ønsker, eller her i tråden, skal ikke nekte deg det, send meg gjerne bilde av klesskapene deres også om du mener de har svært få helsorte plagg. Jeg tror du vil ha svært store problemer med å vise til at det er normativt at kvinner i Norge og at over halvparten av norske kvinner går kledd slik.

Jeg tror problemet er at du velger å tolke A4 på den mest bokstavelige måten.

Vi kan ikke ha en tråd om A4-liv, hvis A4 kun skal være gjennomsnittet.

Da vil kun en liten prosent av oss falle innenfor rammene dine, og resten vil bli sett på som "unormale". Derfor må man normalisere ting som er veldig utbredt i større grupper.

For skal man se på uttrykket så snevert som du gjør, så vil man sitte igjen med en liten skare folk som er "normale", mens ting som fargede strømpebukser vil bli sett på som utenfor A4! Hadde du virkelig reagert hvis du så en kvinne med farget strømpebukse? Hadde du virkelig tenkt at den kvinnen levde et liv utenom denne A4-formen alle tydeligvis frykter?

Man kan ikke sette en så snever ramme, som du gjør, for her inne på kg vil jeg si at de fleste lever A4-liv - noen med farget strømpebukser, noen uten barn.

Du må lese konteksten i innlegget, ikke bare pese på med statistikk. Skal man følge det du setter som betingelser, så vil jeg si at livet mitt ville i dine øyne bli sett på som et ekstremt unormalt liv, selv om vi utgjør en meget(!) stor gruppe av samfunnet.

Jeg kunne faktisk dratt det så langt at jeg sa at din måte å uttrykke deg på er langt fra A4, for denne abrupte og en smule aggressive tonen er ikke det jeg var vant til. Men så meldte jeg meg på dette forumet, og for meg er dette blitt responsen jeg faktisk forventer fra folk.

Ikke sitt og overtolk uttrykket - les konteksten!

Anonymous poster hash: 0b7c5...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror problemet er at du velger å tolke A4 på den mest bokstavelige måten.

Vi kan ikke ha en tråd om A4-liv, hvis A4 kun skal være gjennomsnittet.

Da vil kun en liten prosent av oss falle innenfor rammene dine, og resten vil bli sett på som "unormale". Derfor må man normalisere ting som er veldig utbredt i større grupper.

For skal man se på uttrykket så snevert som du gjør, så vil man sitte igjen med en liten skare folk som er "normale", mens ting som fargede strømpebukser vil bli sett på som utenfor A4! Hadde du virkelig reagert hvis du så en kvinne med farget strømpebukse? Hadde du virkelig tenkt at den kvinnen levde et liv utenom denne A4-formen alle tydeligvis frykter?

Man kan ikke sette en så snever ramme, som du gjør, for her inne på kg vil jeg si at de fleste lever A4-liv - noen med farget strømpebukser, noen uten barn.

Du må lese konteksten i innlegget, ikke bare pese på med statistikk. Skal man følge det du setter som betingelser, så vil jeg si at livet mitt ville i dine øyne bli sett på som et ekstremt unormalt liv, selv om vi utgjør en meget(!) stor gruppe av samfunnet.

Jeg kunne faktisk dratt det så langt at jeg sa at din måte å uttrykke deg på er langt fra A4, for denne abrupte og en smule aggressive tonen er ikke det jeg var vant til. Men så meldte jeg meg på dette forumet, og for meg er dette blitt responsen jeg faktisk forventer fra folk.

Ikke sitt og overtolk uttrykket - les konteksten!

Anonymous poster hash: 0b7c5...776

 

 

Nå må ikke du tilegne meg meninger jeg ikke har, det er bare lugubert.

Viss du ser min første post så skriver jeg

¨"Tja alle har vi noe som gjør oss til A4 mennesker og alle har vi noe som ikke gjør oss til det. Selv om det er "vanlig" (vanlig som i at at ab eller f.eks jeg ikke er de eneste i hele verden som ikke har lyst på barn) så er det langt mer vanlig å få barn, det kan du ikke legge skjul på derfor blir det å ikke få barn a3.

....

Jeg tror i likhet med andre at jeg har en rekke egenskaper som faller innenfor A4, men nå var det heller ikke det som var temaet i hi, temaet var en eller noen ting som ikke var det og det tror jeg vi også har alle som en."

 

Hvordan kan det tolkes som at jeg tolker a4 som helt bokstavelig? A4 har sin definisjon, det er det jeg går ut i fra her (se også gjerne ordbok og leksikon for å se "min" definisjon  8som jeg selvsagt har laget heeelt selv og skrevet i en ordbok :fnise: ) http://www.nob-ordbok.uio.no/ORDIN%C3%86RT

A4 er som kjent et internasjonalt standard papirformat, definert som 210 mm × 297 mm.

Men A4 betyr nettopp "normalen",  og en kan faktisk ikke ha en debatt hvor du sier at viss det er mindre en 12 % i et land som gjør noe så er det a4, sånn funker det dessverre for din del bare ikke.

 Å få barn er normalt, å ikke få barn er ikke nprmalt, det er faktisk så skinnende enkelt som det.

A4 er standar, normativt.  Det er det absolutt alle og en hver foruten om deg kanskje mener når en sier a4.

Det finnes mange uteliggere i Norge, men det er ikke A4 å være uteligger, eller mener du det også kanskje siden det er flere enn en som er det i Norge?

Med a4 ligger det faktisk i begrepet at det er standar utgaven, standar mennesket. Om du har en helt annen definisjon på a4 så må du gjerne fortelle den, men det er faktisk ikke så veldig relevant all den tid og stund at dette begrepet faktisk har sin definsjon

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt A4, eller har du ting i livet ditt som gir folk hakeslepp og "Du har/gjør ikke virkelig det?" "Det hadde jeg aldri trodd." når du forteller det? Er det noen her som er i hvert fall bittelitt utenom det vanlige?

Anonymous poster hash: b2fd7...2db

 

Jeg tror mange er bittelitt utenom det vanlige, selv om de lever A4-liv. Selv tok jeg lappen på tung mc som første jente i klubben vår, og da følte jeg meg ikke som A4. (Det er mange år siden, det er blitt mer vanlig nå).  A4-liv var noe som skremte meg litt da jeg var ung. Jeg skulle jo ikke bli som alle andre. Tror mange tenker sånn.

 

Men så kom virkeligheten. Jeg måtte ha utdanning og jobb, jeg fikk barn. Så det ble hus, jobb og barn og mann, og plutselig levde jeg et A4-liv. Jeg måtte ha fast jobb for å kunne ha ok økonomi til hus og barn (på lik linje med mannen), og dermed hadde jeg A4-rammene tredd nedover hodet, som de fleste av oss. Likevel hadde jeg både hest og to hunder som småbarnsmor, og det gikk bra. I tillegg til full jobb. Hadde ikke orket det nå.

 

Jeg hadde faste jobbtider og regulert fritid. Og jeg levde som folk flest. Det er det som er A4-liv. Heldigvis slapp jeg å gå med sykkel, 5 bæreposer og 4 barn etter meg oppover bakken, som skrekkeksempelet mitt gjorde. Jeg skulle aldri bli som henne, det så ut som at hennes liv besto av en hel ungeflokk etter seg, og stadig strev. (Selv om hun også sikkert hadde andre ting i livet sitt) Jeg slapp å bli som henne, men jeg slapp ikke unna A4-livet. Jeg ble, som de fleste andre, presset inn i et liv med jobb og fritid i faste former, og familie som krevde sitt.

 

Nå er jeg 48 år, og lever fortsatt A4-livet, men nå liker jeg det. Og det er ikke fordi jeg er blitt vant til det, men fordi jeg ser at det har verdi, og fordi jeg har forstått at det er kun rammene som er A4. Man kan utfolde seg mye innenfor de rammene. Jeg trenger ikke å gå utenfor A4 for å leve som jeg vil. Mulig at det har med å gjøre at jeg ikke har behov som tilsier det, jeg har ikke en livsstil som krever spesielle ting som andre legger merke til, f.eks er jeg ikke veganer eller har veldig sære interesser. 

 

Mannen min er vel mer utenfor A4 enn jeg er. Han har valgt å være barnløs, og han har valgt å bruke mye tid på hobbyer og interesser som de færreste har tid og mulighet til ved å leve et A4-liv. Det blir jo også jeg en del av, ettersom det både krever tid og penger til det, samt at vi blir kjent med mange gjennom det. Han bruker som sagt mye tid og penger på det, og det hadde han ikke hatt mulighet til om vi hadde barn sammen. Likevel lever han i andres øyne et A4-liv, i og med at han har jobb, hus og er gift. 

 

Jeg bruker også mye tid på mine ting, selv om det meste er ting de fleste gjør. Jeg har to store hunder som krever sitt (turer, kurs, hundeklubb osv), og barnebarn som jeg vil være sammen med. Så jeg har nok mye mer av A4-livet enn mannen min har. 

 

Vi er også glad i å reise. Da reiser vi ikke til samme reisemål hvert år, som mange gjør. Vi reiser gjerne med kun flybillett til et ukjent sted, sånn at vi må legge opp reisen når vi er der. Det blir litt spenning av det også, og vi liker å ta ting på sparket.

 

Det jeg vil fram til er at A4-livet ikke er så verst. Det rommer så mye mer enn det man tenker om A4-liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det meste med livet mitt ikke hører hjemme blant normen -men samtidig så er det jo ikke slik at jeg ikke har noe til felles med de som lever "normale liv", det er ofte en hel del som sammenfaller selv om jeg kanskje vil gjøre ting på en litt annen måte en dem.

Overfladiske ting som klær osv. har lite med hva jeg ser på som A4 eller ikke, for meg handler dette om tanker og meninger som fører til en spesiell livstil, og selv om en ikke kan se bort i fra at klær på kroppen ofte kan gi signaler på hva slags type person en har møtt, så hender det ofte at klærne kun er til "pynt" og at de som bærer dem ikke aner tilhørigheten. (Ikke at det gjør noe, klær er for alle, men en lærer fort å ikke ta utseende for "god fisk" når det kommer til ulike tilhørigheter).

For å være helt ærlig så er jeg bare glad for at det ser ut som om familien min fortsatt er glad i meg, selv om jeg er en liten freak. 



Anonymous poster hash: a9da1...5e8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at det har blitt A4 å mene at man ikke er A4, så jeg sliter egentlig litt med å forstå konseptet. :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg har møtt en eneste person de siste femten åra som ikke har fått hakeslepp av ting jeg har fortalt om meg selv og livet mitt. Det går alltid i: "Hæ? Seriøst? Har du det?"

So? Betyr ikke at du er noe mindre A4 av den grunn. De fleste har nok gjort eller opplevd noe utenom det vanlige. Betyr ikke at du er noe mindre A4

Anonymous poster hash: 47b44...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

So? Betyr ikke at du er noe mindre A4 av den grunn. De fleste har nok gjort eller opplevd noe utenom det vanlige. Betyr ikke at du er noe mindre A4

Anonymous poster hash: 47b44...057

Det gjelder ikke ting jeg har gjort eller opplevd, men hvordan jeg lever.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her oppe var inne på det, når er du en som ikke lever et A4 liv? Tror vi må snakke om definisjon først.

 

Jeg tenker stort sett at et A4 liv handler om å følge rytmen av den gjennomsnittelige normen i samfunnet. Skole, jobb, mann/kone, barn, bolig. Utrykk som "9-4" kommer av tanken om A4-livet En lever normale liv, kanskje med noen hobbyer, men ikke noe naboen rynker på nesa over eller reagerer spesielt på. 

Men akkurat det er vel tingen, de fleste med A4-liv sier ja takk til komforten det bringer med seg, folk er fornøyd med å være "vanlige", og det er jo helt ok, ofte er en i godt selskap. Tror det handler mest om hvor mye folk føler at de har oppnådd det de ønsket i livet. A4 med positiv tankegang høres knall ut, A4 med grå hverdag høres helt forferdelig ut.

Og at folk er forskjellige og kanskje skjuler litt privat moro er det heller ingen tvil om, og jeg holdt på å le meg i hjel over en (ikke så godt kamuflert) krok i taket på soverommet på en gård jeg var på besøk. Artig info om gamle folk som en tenker er så ordentlige av seg ellers. (Fikk vite hvorfor, snoka ikke ;))

 

 

 



Anonymous poster hash: a9da1...5e8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rimelig A4. Har ikke noe ønske om å være noe annet heller. Har et litt annet sexliv enn den jevne nordmann, men det er jo ikke noen har noe med.

Anonymous poster hash: 08250...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Noen her oppe var inne på det, når er du en som ikke lever et A4 liv? Tror vi må snakke om definisjon først.

 

Jeg tenker stort sett at et A4 liv handler om å følge rytmen av den gjennomsnittelige normen i samfunnet. Skole, jobb, mann/kone, barn, bolig. Utrykk som "9-4" kommer av tanken om A4-livet En lever normale liv, kanskje med noen hobbyer, men ikke noe naboen rynker på nesa over eller reagerer spesielt på. 

Men akkurat det er vel tingen, de fleste med A4-liv sier ja takk til komforten det bringer med seg, folk er fornøyd med å være "vanlige", og det er jo helt ok, ofte er en i godt selskap. Tror det handler mest om hvor mye folk føler at de har oppnådd det de ønsket i livet. A4 med positiv tankegang høres knall ut, A4 med grå hverdag høres helt forferdelig ut.

Og at folk er forskjellige og kanskje skjuler litt privat moro er det heller ingen tvil om, og jeg holdt på å le meg i hjel over en (ikke så godt kamuflert) krok i taket på soverommet på en gård jeg var på besøk. Artig info om gamle folk som en tenker er så ordentlige av seg ellers. (Fikk vite hvorfor, snoka ikke ;))

 

 

 

Anonymous poster hash: a9da1...5e8

 

Men som Vampen var inne på, når det er så mange som går utenfor "normalen", da blir de som lever det som før var standard de "unormale".

A4 er fremdeles papirstandard, men er det "normalen" innenfor livsstil?

 

For 30 år siden var det for eksempel utenkelig at det skulle bli sett på som normalt å leve i et homofilt samliv, og de som da gjorde det falt utenfor A4-standarden, slik er det ikke i dag.

Og, for å ta et annet eksempel, kan jeg ta Skreppas turkise strømpebukser.  For noen få år siden var dette kanskje rebelsk, men i dag er det et fåtall som ser på dette som noe utenfor normalen.

 

I dag er A4 et langt videre begrep enn det var for 30 år siden, samfunnet har endret seg, og hva som er standard har endret seg i takt med dette.

I dag er det langt vanskeligere å skille seg ut, nettopp fordi det er så mye som er regnet for å være normalt/vanlig, det har blitt etablert en ny standard.

Anonymous poster hash: 69430...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...