Gå til innhold

Betale ned på lånet hans?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Typen kjøpte leilighet for et par år siden, og han betaler ca 7000 i avdrag og 5000 i renter pluss strøm, internett, TV og kommunale avgifter. Han sier at markedsleien er 12 000 for denne vesle 2 roms leiligheten, selv om han aldri har forsøkt å leie den ut. Og at han ikke synes det er urimelig å kreve at jeg betaler halv markedsleie når jeg bor der, men at han er "snill" når han sier jeg kan bo der for 5000. Jeg har rådført meg med veldig mange som sier at man aldri må betale ned på andres lån. Det er rimelig at jeg bidrar med rentene og fellesutgifter, men ikke lånet hans. Halve renteutgiftene blir ca 2500 og så kommer det ca 750 i fellesutgifter. Kanskje også et par hundrelapper for strøm, internett, mm. Så totalt 3500 er det jeg mener er riktig at jeg bidrar med. Han ble nesten sint da jeg sa det var snyltepris. Jeg bare wtf? Hvem er det som snylter hvis du krever at andre skal betale ned på lånet ditt? Så ble han skikkelig furten og ville ikke snakke med meg. Sier at han ikke orker å snakke nå og vil være alene.



Anonymous poster hash: db7f6...967
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Typen kjøpte leilighet for et par år siden, og han betaler ca 7000 i avdrag og 5000 i renter pluss strøm, internett, TV og kommunale avgifter. Han sier at markedsleien er 12 000 for denne vesle 2 roms leiligheten, selv om han aldri har forsøkt å leie den ut. Og at han ikke synes det er urimelig å kreve at jeg betaler halv markedsleie når jeg bor der, men at han er "snill" når han sier jeg kan bo der for 5000. Jeg har rådført meg med veldig mange som sier at man aldri må betale ned på andres lån. Det er rimelig at jeg bidrar med rentene og fellesutgifter, men ikke lånet hans. Halve renteutgiftene blir ca 2500 og så kommer det ca 750 i fellesutgifter. Kanskje også et par hundrelapper for strøm, internett, mm. Så totalt 3500 er det jeg mener er riktig at jeg bidrar med. Han ble nesten sint da jeg sa det var snyltepris. Jeg bare wtf? Hvem er det som snylter hvis du krever at andre skal betale ned på lånet ditt? Så ble han skikkelig furten og ville ikke snakke med meg. Sier at han ikke orker å snakke nå og vil være alene.

Anonymous poster hash: db7f6...967

Så du mener du skal bo gratis bare fordi husleien du betaler går til lånet hans? Hadde du leid hos en fremmed hadde det også gått til et lån, men det er vel også hårreisende frekt at du skal betale ned på? Du får flytte ut og betale husleie for et eget sted da.

Anonymous poster hash: 0c281...66b

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke kjøpt deg inn?

Tingen er at han ikke vil selge fordi han mener bolig er en bra måte å spare på. Dessuten er jeg ikke så veldig keen på å punge ut 35 000 i dokumentavgift.

Anonymous poster hash: db7f6...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener du skal bo gratis bare fordi husleien du betaler går til lånet hans?

Gratis? Les tråden på nytt, du. Det er rettferdig at jeg bidrar med renter og fellesting, men ikke lånet hans. Det er hans leilighet, så hvorfor skal jeg betale for den?

Anonymous poster hash: db7f6...967

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratis? Les tråden på nytt, du. Det er rettferdig at jeg bidrar med renter og fellesting, men ikke lånet hans. Det er hans leilighet, så hvorfor skal jeg betale for den?

Anonymous poster hash: db7f6...967

Fordi du også bor der.

Ett par hundrelapper i strøm, internett etc. er da veldig lite?

Hva måtte du gitt dersom du skulle leid selv? Her leier de ut hybler til 5000-6000, så synes ikke 5000 høres så ille ut... Men, alt er relativt.

Endret av nordlending
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi du også bor der.

Ja, men det betaler jeg jo for gjennom renter og fellesutgifter! Betaler jeg utover det så betaler jeg for investeringen hans.

Anonymous poster hash: db7f6...967

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det betaler jeg jo for gjennom renter og fellesutgifter! Betaler jeg utover det så betaler jeg for investeringen hans.

Anonymous poster hash: db7f6...967

Det spørs hvordan du ser på det. I utgangspunktet er det irrelevant hva han har i lån/utgifter, du må jo uansett bo et sted. Dersom 5000 er urimelig mye per person for å dele ei leilighet der du bor, så kan en jo reagerer på det. Men...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på at han vil at jeg skal betale for hans egen investering.



Anonymous poster hash: db7f6...967
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Så lenge du velger å flytte inn i hans bolig uten å eie en andel så er du nok prisgitt å betsle det han ønsker du skal betale. Jeg synes ikke han er urimelig, tvert om.

Det er slik at den som leier betaler på andres lån. Det kommer man ikke unna. Men han har ikke bedt deg betale halvparten av sitt lån, han har bedt deg betale halvparten av markedsleie, og gitt deg rabatt på dette i tillegg. Kan du finne bolig av samme størrelse/kvalitet til under 10.000 i leie i samme området har du selvsagt en sak.

Det jeg imidlertid anbefaler deg sterkt er å avstå fra å delta i utbedringer/oppussing som er med på å øke verdien av en bolig du ikke eier. Og da mener jeg ikke en malingsskvett eller ny pakning kjøkkenvasken, men utskiftning av kjøkken og lignende større ting.

Det andre jeg anbefaler sterkt er at du kjøper deg en bolig som du leier ut som blir ditt formueobjekt. Da får også du glede av å være en del av boligmarkedet. Her kan det være en gevinst å hente ut den dagen dere i fellesskap skal kjøpe større bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hadde du leid et annet sted, hadde du fått eget soverom... Er dere glad i hverandre, kan dere kompromisse på 4000,- men føler du han ønsker å bli samboer med deg av økonomiske grunner, skjønner jeg du er skeptisk. Og han det samme, hvis du flytter inn for å få et billig sted å bo. Som samboere vil jeg si at begges både utgifter, men særlig inntekter bør spille inn og ses på i sammenheng. Har han høy inntekt og du for tiden lav? Har han lite inntekt og du høyere? Dere må snakke sammen.

(Personlig betalte jeg kun symbolsk leie av min kjæreste da jeg flyttet inn til ham: halvparten av fellesutgiftene).

Anonymous poster hash: f8fb8...a76

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det betaler jeg jo for gjennom renter og fellesutgifter! Betaler jeg utover det så betaler jeg for investeringen hans.

Anonymous poster hash: db7f6...967

Kjære deg. Ved å betale på rentene hjelper du ham også med investeringen han har gjort.

Hvor mye han betaler i renter eller hvorvidt han i det hele tatt har lån på boligen har ingenting å si for hvor mye det er rimelig at du betaler i husleie.

Anonymous poster hash: 8366e...b8b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du finne bolig av samme størrelse/kvalitet til under 10.000 i leie i samme området har du selvsagt en sak.

Jeg sjekket nå, og de fleste ligger mellom 10 og 12. Så hvis jeg skal få "rabatt" bør jeg i hvert fall betale under 5.

Hvis jeg kjøper og leier ut, da må jeg vel betale skatt på denne siden jeg ikke bor der selv?

Anonymous poster hash: db7f6...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig betalte jeg kun symbolsk leie av min kjæreste da jeg flyttet inn til ham: halvparten av fellesutgiftene

Noen som har det... Begynner å lure på om typen egentlig heter Skrue til etternavn.

Anonymous poster hash: db7f6...967

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alle disse du har snakket med som sier at du aldri må betale ned på andres lån, skjønner de egentlig hva de snakker om? Hvorfor "skal man aldri gjøre det"? Der høres ut som folk som har fått med seg halvparten av en setning og ikke resten. Som nevnt av andre, er det faktisk det man gjør når man leier av noen, og det er sånn sett irrelevant hvordan han har finansiert kjøpet av leiligheten sin, for du må fortsatt betale for et sted å bo. Hvis han ikke hadde lån på den, hadde du ikke betalt ned noe lån for ham, hadde det da vært greit å betale mer for deg? Neppe, for da hadde jo pengene gått rett i lomma hans, ikke sant? Hvor pengene går etter at du har betalt husleien din bør være likegyldig for deg.

Argumentet om at du ikke skal betale ned på hans lån er irrelevant. Du kan ikke forvente å bo til langt under markedsleie bare fordi han har tatt opp lån på leiligheten sin, den relevante sammenligningen for deg er boligen du får og det den hadde kostet deg på leiemarkedet. Dere bør finne en mellomting, hvor du betaler noe under halvparten siden han tross alt får en formueøkning av det, og hvor du betaler mer enn det fjollete beløpet du har foreslått hvis det ligger så langt under markedsleie som han mener. Da vinner dere litt på det begge to. Jeg ville nok ha tenkt fire-fem tusen i deres situasjon.

Anonymous poster hash: d49e4...231

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg. Ved å betale på rentene hjelper du ham også med investeringen han har gjort.

Hvor mye han betaler i renter eller hvorvidt han i det hele tatt har lån på boligen har ingenting å si for hvor mye det er rimelig at du betaler i husleie.

Anonymous poster hash: 8366e...b8b

Jeg mener at det aldri er rimelig å tvinge andre til å betale for egne investeringer. Familien min har for eksempel en veldig fin felleshytte som jeg har "rett" på to uker hver sommer. Jeg finner ikke frem kalkulatoren og krever leie for hver dag typen er der sammen med meg.

Anonymous poster hash: db7f6...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og brødristeren er også min investering. Skal jeg ta 1 kr hver gang han rister et brød? Forhold basert på økonomi er ikke kjærlighet.



Anonymous poster hash: db7f6...967
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor store boligutgifter får du hvis du IKKE flytter inn hos ham?

Hvis du kan bo like bra for mindre enn det han forlanger, er han urimelig.

Hvis du sparer like mye på å bo hos ham som han sparer ved å ha deg boende, har dere funnet den rette leien.

​Hva han så bruker de pengene til, renter eller avdrag eller ferie og fest, er fullstendig irrelevant .

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alle disse du har snakket med som sier at du aldri må betale ned på andres lån, skjønner de egentlig hva de snakker om? Hvorfor "skal man aldri gjøre det"?

Fordi det er hans investering. "Alle" sier at man ikke skal betale ned på andres lån, det er en "gyllen regel" fra økonomiske rådgivere, og ikke uten grunn.

Anonymous poster hash: db7f6...967

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det fjollete beløpet du har foreslått hvis det ligger så langt under markedsleie som han mener. Da vinner dere litt på det begge to. Jeg ville nok ha tenkt fire-fem tusen i deres situasjon.

Anonymous poster hash: d49e4...231

Jeg har foreslått 3500. Du foreslår 4000, altså bare 500 kr mer. Hva er så fjollete med mitt forslag da?

Anonymous poster hash: db7f6...967

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...