Gå til innhold

Konstant lus i barnehagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mine barn er store nå, men jeg kan ikke huske at en av de noen gang har hatt lus.

Min mor har fortalt at det var vanlig under krigen (hun ble født etter krigen, men har hørt av sin mor), og det kan man kanskje forstå. De var stuet tett sammen under evakueringen og lusene hoppet nærmest fra person til person.

Jeg har heller aldri hatt lus, må være et nytt fenomen?

Anonymous poster hash: ebfd4...d47

Virker som at det har kommet kraftig tilbake noen stedet.

Hadde det en gang som barn, og husker det var grusomt å drive å gre den kammen igjennom det lange tykke håret.

Det var en runde på barneskolen, men det var liksom den ene på alle de årene.

Jobbet 7år i samme barnehage i Oslo. Det var mellom 80-90 barn, og det var ikke ett tilfelle av det på de årene jeg jobbet der.

Sluttet der i fjor.

Endret av MissPierce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Luse-greing er bra. Jeg tror mange har en blind tiltro til at lusemiddelet er nok. Jeg tror lusemiddel pluss greiing er best. Og fletting stramt av håret hele vinteren etter at ens eget barn er lusefri.

 

Plastkammer er bare elendig. De tar ikke eggene. Knapt nok voksne lus. Det må være en metallkam som Nitty Gritty (Ebay) eller metallkam fra apoteket.

 

Den metoden å gre håret på som vist her i artikkelen, er ikke bra nok når det først har kommet lus. http://www.klikk.no/foreldre/article324349.ece

 

Våtkamming med balsam i håret, som vist her: http://www.health.nsw.gov.au/environment/headlice/Pages/treatment.aspxer det eneste som nytter.

 

Er håret skulderlangt eller lenger, så må det deles inn i seksjoner. Tenk på samme måte som om du skal rulle opp håret. Husk å løse opp floker med en grovtinnet kam først. Nettbrett eller annet dataspill mens de blir kammet er å anbefale. Selvsagt er det lettere med kort hår. 

 

Det er mulig å bli lusefri helt uten apotekmidler med Nitty Gritty, men det er best å kombinere det med lusemiddel. Det var sjokkerende å se hvor mye egg som satt igjen etter at jeg hadde brukt en lusekam i plast først. Det sies at lusemiddel dreper all hodelusa... vel, da hadde det ikke vært så mye lus og gjentatte angrep. 

 

Tea tree oil og/eller lavendelolje i balsamsprayen før en fletter håret er bra. Å skylle håret i eddikvann som siste skylling også. Eddiklukten forsvinner når håret tørker. Vanlig hvit husholdningeddik 7% lukter mye mindre enn eplesideeddik.

 

Jeg lurer på om noen kan være analfabeter, og å sende ut informasjon på mange språk nytter kanskje ikke da. Bilder av produktene og bilder av behandlingen i informasjonsmateriellet hjelper kanskje?

Endret av ops2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til at når du har vått hår med balsam, så klistrer balsamen seg inn i kammen. Noen tørker av den med papir imellom hvert tak, men å ha en skål eller bolle med kokende vann og dyppe kammen i og riste av den, er også bra. Kommer an på hva en foretrekker. Metallkammer kan bli varme etter å bli dyppet, så ikke skad barnet.  :omg:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg gikk på barneskolen husker jeg at det var lus flere ganger i året så fort det ble luevær, og den eneste utlendingen vi hadde var svensk.

Det holder jo at det er en glemsom elev som ikke leverer lapper hjemme, eller en voksenperson som kanskje ikke følger opp ungen sin godt nok.

 

Men regner med at det kan bli et ekstra stort problem dersom foreldrene f.eks ikke forstår hva som står på lappene som ungene får med hjem. I et sånt tilfelle så må jo nesten et møte til. Og veldig tydelig og lettforståelig informasjon.



Anonymous poster hash: 12a47...98b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er klart dette handler om at altfor mange ikke tar sjekk og behandling på alvor. Det er nok at én slurver, så har man det gående.

 

I min datter sin barnehage var det ikke en eneste utlending, og ikke i klassen hennes på barneskolen heller, likevel var det lapp om lusutbrudd hvert eneste år. Imidlertid har jeg en utenlandsk venninne som sier at hun er hellig overbevist om at luseproblemet for en stor del skyldes innvandrere. I landet hun kommer fra er lus et veldig vanlig problem. Der har de ikke lusekur, men de barberer barnas hode når det blir plagsomt. Noen blir aldri kvitt det, og har derfor konstant lus.

 

Jeg tenker det er informasjon og oppfølging som er viktig her. Hvis man mistenker konkret at noen følger for dårlig opp, så går det an å ta dem til side og forklare innstendig hvordan man skal håndtere lus for å bli kvitt det.

 

Et annet problem er jo at lusa blir resistent mot midlene vi bruker. Hos oss har vi dessuten barn med ømfiendtlig hud/hodebunn, som ikke råler de sterke kjemikaliene i lusekurene, så vi gikk til innkjøp av elektrisk lusekam, som dreper lusa med strøm. Det er noe av det mest effektive jeg har vært borti, og vi brukte ikke annet mens vi hadde småbarn. Nå er de heldigvis ungdommer, og problemet er borte.

Anonymous poster hash: 3802b...581

 

Neem shampoo og balsam. Det skal holde lus borte. Jeg har brukt fra Iherb.com. Søk på Organix South. De har paraben- og sulfatfrie produkter og egner seg for sensitiv hodebunn.

Endret av ops2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstera mi har også lus, som hun har fått fra barnehagen og ho har så langt og tykt hår, så det er utrolig slitsomt å måtte fjerne lusene. Stakkars jente, vi fant 5-7 kravlende lus i håret hennes og mange mange småegg. Mamma fikk jo helt panikk av det. 

 

Idag så tok lillesøster seg til øret og spurte hva det var det i handa. Det var et stort insekt som ligna på den første lusen vi fant som kravla rundt i panna hennes. Etterhvert skjønte vi at det bare var en flått, for når vi moste den, kom det masse blod. Men altså, det jeg mener er at ho igjen har fått lus i håret, mamma fant 2 egg for noen dager sida og lillesøster fikk jo sånn luseshampoo greier for bare 3-4 uker sida.

 

Hele greia er utrolig slitsomt og føler lærere ikke gjør nok for å forhindre det eller oppfordre foreldre til å sjekke håret til barna jevnlig så det ikke går utover alle

 

Det får da være måte på hvilket ansvar man skal legge på lærere. Når foreldre vet at det er lus i klassen, så er det deres ansvar å sjekke barna sine og sørge for at de får rett behandling. 

 

For øvrig har jeg jobbet i skole/barnehage i snart 30 år, og har kun opplevd at barn har hatt lus en eller to ganger. Ingen av gangene spredde det seg til flere, så på alle disse årene har jeg aldri opplevd noen "epidemi". Dette blir i grunnen som med annen type sykdom som er smittsom, som omgangssyke, brannkopper, febersykdom osv, hvor foreldre ikke følger opp retningslinjer som blir gitt, og sender barna i barnehage/skole mens de fortsatt er smittefarlige. Retningslinjene er ikke laget for å være kjipe mot foreldre, men for å stanse smitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest The Lost Dreamer

Det får da være måte på hvilket ansvar man skal legge på lærere. Når foreldre vet at det er lus i klassen, så er det deres ansvar å sjekke barna sine og sørge for at de får rett behandling. 

 

For øvrig har jeg jobbet i skole/barnehage i snart 30 år, og har kun opplevd at barn har hatt lus en eller to ganger. Ingen av gangene spredde det seg til flere, så på alle disse årene har jeg aldri opplevd noen "epidemi". Dette blir i grunnen som med annen type sykdom som er smittsom, som omgangssyke, brannkopper, febersykdom osv, hvor foreldre ikke følger opp retningslinjer som blir gitt, og sender barna i barnehage/skole mens de fortsatt er smittefarlige. Retningslinjene er ikke laget for å være kjipe mot foreldre, men for å stanse smitte.

Vi sjekker søstera mi sitt hår jevnlig vi, en gang eller to i måneden minst. Og når vi har funnet lus de to siste gangene ahr vi jo så klart ikke sent henne i barnehage før håret har blitt lusefritt. Vi tar jo ansvar for barna i vår familie, men hva med andre foreldre? De trenger en påminnelse, og det er da ikke vanskelig å oppmuntre til å sjekke barnas hår en gang i måneden og be foreldre om å helst ikke sende barna i barnehagen igjen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er folk for opptatt med å kjemme håret slik at de glemmer å kokvaske/fryse sengetøy/putevár hodeplagg/skjerf etc.

Siden lusene stadig kommer tilbake?

Endret av Dr. A. Kula
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstera mi har også lus, som hun har fått fra barnehagen og ho har så langt og tykt hår, så det er utrolig slitsomt å måtte fjerne lusene. Stakkars jente, vi fant 5-7 kravlende lus i håret hennes og mange mange småegg. Mamma fikk jo helt panikk av det.

Idag så tok lillesøster seg til øret og spurte hva det var det i handa. Det var et stort insekt som ligna på den første lusen vi fant som kravla rundt i panna hennes. Etterhvert skjønte vi at det bare var en flått, for når vi moste den, kom det masse blod. Men altså, det jeg mener er at ho igjen har fått lus i håret, mamma fant 2 egg for noen dager sida og lillesøster fikk jo sånn luseshampoo greier for bare 3-4 uker sida.

Hele greia er utrolig slitsomt og føler lærere ikke gjør nok for å forhindre det eller oppfordre foreldre til å sjekke håret til barna jevnlig så det ikke går utover alle

Jeg hadde frika mer ut over en flott enn lus!

Anonymous poster hash: 76714...7b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye dårlig informasjon om hvordan man skal undersøke også. Jeg hadde aldri hatt lus, og det var gått 11 år siden den eldste var født, uten at de hadde hatt lus. Jeg sjekket de imellom, men ikke godt nok Jeg fant bilder hvor barna satt mens moren bare skilte håret og gredde med en plastkam bak ørene og i nakken. Så da gjorde jeg det.

En uke la jeg merke til at jentungen klødde seg i håret, og sjekket henne for lus bak ørene og i nakken spesielt. Nei, fant ikke noe. Hun skulle overnatte hos en slektning som hadde jobbet som frisør i mange år. Jeg nevnte at ungen hadde klødd seg i håret, kunne hun se på det? Ja, det gjorde hun... uten å finne lus. Jeg er sikker på at en frisør har sett lus i løpet av 10-15 år i en salong.

 

Dette var i en helg, og hun fikk en hårkur mot tørr hodebunn av frisøren. Det var bedre i noen dager, så klødde hun igjen. Da var det blitt så mye at selv den elendige plastkammen fant to stk. Jeg googlet litt mer og for ut for å kjøpe metallkam. Å, du store, hva den gredde ut! Det var så flaut å tenke på at hun hadde hatt lus lenge, og helt sikkert smittet andre. Skikkelig ekkelt å sende beskjed til læreren om at hun måtte sende ut skriv igjen. Det hadde vært lusealarm tidligere, og noen barn var sikkert ferdig behandlet og smittet igjen. Selv om metall Nicomb fra apoteket var bra, så fant Nitty Gritty kammen mer egg. Døde eller levende, men ut skulle de for å være på den sikre siden. Jeg klarte ikke å avgjøre om det var skall. Jeg fant levende lus både en og to uker etterpå, med apotekbehandling, kokosolje, eddik og tea tree olje. 

 

Lusa tar farge etter håret, leste jeg i Wikipedia. Det gjør det vanskeligere å finne de. Luseeggene er gulhvite og går i ett med huden. Plastkammen tar bare voksne lus. Jeg trodde at det jeg kjøpte på apoteket var bra nok. :frustrert:  Det var den vanligste hvite lusekammen i plast med tenner på hver side. Levende lus beveger seg fort i tørt hår. De kan springe unna til en annen del av hodet når en begynner å gre et sted. Og eggene er limt fast til hårstråene. og gres ikke ut ved en vanlig sjekk. Hvis bare  to egg overlever behandling, så legger de egg igjen. De nyutklekte må fanges opp av en metallkam eller drepes mens de er for små til å formere seg. De fleste eggene sitter inntil hodebunnen, så her behandler en spesielt nøye. Men de fleste betyr ikke alle, og det kan sitte levende egg 7 cm unna hodebunnen. Lus blir mer resistente, og man må prøve et annet merke hvis ikke lusa blir borte.

Endret av ops2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoler og barnehager i vår kommune har samkjørt lusekampanje en eller to ganger pr år. Det går ut skriv til alle foreldre om ei bestemt helg der man skal sjekke for lus og evt skaffe midler til behandling. Alle må signere på at barnet er sjekket og levere inn på skole/til barnehagen.

 

Det nytter! Har to barn i alderen 11 og 15 år, begge har gått i barnehage/sfo samt barneskole/ungdomsskole og vi har hatt lus 1 gang på alle disse årene.

 

 

 



Anonymous poster hash: 76665...7d5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som barnehageassistent på tolvte året kan jeg si; nei! Det er ikke normalt..

Du kan kontakte den lokale helsestasjonen å be om råd :)

Kanskje vil de " gripe inn" og få bukt med problemet :)

Anonymous poster hash: fdf04...753

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mine barn er store nå, men jeg kan ikke huske at en av de noen gang har hatt lus.

Min mor har fortalt at det var vanlig under krigen (hun ble født etter krigen, men har hørt av sin mor), og det kan man kanskje forstå. De var stuet tett sammen under evakueringen og lusene hoppet nærmest fra person til person. 

Jeg har heller aldri hatt lus, må være et nytt fenomen?

Anonymous poster hash: ebfd4...d47

 

 

Jeg var barn på 60-70-tallet, og vi opplevde aldri at noen hadde lus. Eldste barnet vårt er født i 1990, og vi hørte aldri om lus i barnehagen eller på skolen. Neste barn er født i 97, og da h*n gikk i barnehagen begynte luselappene å komme.

 

Neem shampoo og balsam. Det skal holde lus borte. Jeg har brukt fra Iherb.com. Søk på Organix South. De har paraben- og sulfatfrie produkter og egner seg for sensitiv hodebunn.

 

Vi trenger ikke kjøpe flere produkter så lenge vi allerede har investert i en elektrisk lusekam. Helt suveren, som sagt, og man risikerer ikke at lusa blir immun, som man gjør med lusemidler man påfører. ;)

Anonymous poster hash: 3802b...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er folk for opptatt med å kjemme håret slik at de glemmer å kokvaske/fryse sengetøy/putevár hodeplagg/skjerf etc.

Siden lusene stadig kommer tilbake?

Ja, kanskje. Jeg tror heller det er dårlig økonomi. En god lusekam koster dobbelt så mye som en dårlig.  Og så er behandlingen dyr. Når noen tror at eggene sitter bare inntil hodebunnen, gjetter jeg at noen tar i litt langs hodebunnen, og prøver å gre det ut i hele håret. For at de skal spare på middelet og bruke en pakke til to behandlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje. Jeg tror heller det er dårlig økonomi. En god lusekam koster dobbelt så mye som en dårlig.  Og så er behandlingen dyr. Når noen tror at eggene sitter bare inntil hodebunnen, gjetter jeg at noen tar i litt langs hodebunnen, og prøver å gre det ut i hele håret. For at de skal spare på middelet og bruke en pakke til to behandlinger.

 

Min erfaring er at folk tenker det er nok å behandle med lusekur, også tar de sjansen på at det går bra uten å sjekke håret jevnlig med lusekam i etterkant. Jeg tror folk trenger en mer grundig opplæring på hvordan det er riktig å gjøpre det, og hvorfor det er så viktig å gjøre det akkurat sånn.

Anonymous poster hash: 3802b...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Jeg var barn på 60-70-tallet, og vi opplevde aldri at noen hadde lus. Eldste barnet vårt er født i 1990, og vi hørte aldri om lus i barnehagen eller på skolen. Neste barn er født i 97, og da h*n gikk i barnehagen begynte luselappene å komme.

 

 

Vi trenger ikke kjøpe flere produkter så lenge vi allerede har investert i en elektrisk lusekam. Helt suveren, som sagt, og man risikerer ikke at lusa blir immun, som man gjør med lusemidler man påfører. ;)

Anonymous poster hash: 3802b...581

 

Hvor får man kjøpt det?

Anonymous poster hash: 9fa5d...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg var barn på 60-70-tallet, og vi opplevde aldri at noen hadde lus. Eldste barnet vårt er født i 1990, og vi hørte aldri om lus i barnehagen eller på skolen. Neste barn er født i 97, og da h*n gikk i barnehagen begynte luselappene å komme.

 

 

Vi trenger ikke kjøpe flere produkter så lenge vi allerede har investert i en elektrisk lusekam. Helt suveren, som sagt, og man risikerer ikke at lusa blir immun, som man gjør med lusemidler man påfører. ;)

Anonymous poster hash: 3802b...581

 

Jepp, jeg hadde ikke trengt å sitere deg. men siden du nevnte det om sensitiv hodebunn så vil kanskje andre prøve.

 

Jeg vet ikke om informasjon om elektrisk lusekam er vanlig informasjon å få? Jeg hadde ikke hørt om det før etter at vi var kvitt lusene. Mitt apotek solgte sikkert ikke det, og de vil selge sine produkter, ikke anbefale andres.

 

Høres ut som en bra ide. Flere skulle bruke den istedenfor kjemikalier som lusa blir resistente mot.

Endret av ops2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dreper kokosoljen lusene, på samme måte som andre lusemidler?

Anonymous poster hash: 9fa5d...cd0

 

Jeg er skeptisk på om noe middel virker 100%. Jo mer jeg leser om lus, så virker det som om eggene kan overleve både apotekets midler, kjerringråd og manuell fjerning. Både balsam og oljer har som formål å hindre lusa i å bevege seg, så den lett blir kjemmet ut. Og så sies det at den kveler lusa hvis oljen får virke lenge nok. Jeg har ikke sett noe forskning som beviser det. Mange kjerringråd virker hvis en er dedikert og går nøye til verks.

 

Jeg tror at kjerringråd med kokosolje og nøye kamming helt til alle er borte er bedre behandling enn å slurve med apotekmidler og gjøre det fort og gæli. 

 

Det beste med kokosolje er vel at den er naturlig, billig og gjør ikke lusa resistent. Men den elektriske lusekammen høres jo veldig bra ut... og så er den en engangsinvestering.

Endret av ops2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen vært frekk med deg? Uff da.. men I noen tilfeller kan det være at det er en som ikke har fått med seg alle detaljene ikke sant? Og så skjer det nye utbrudd. Kommunikasjonssvikt heter det og det handler ikke om å henge ut utlendinger. Tenke litt lille deg.

Anonymous poster hash: 76714...7b1

Åh gi deg med kleine hersketeknikker, "lille venn".

Blir helt flau av å lese svarene dine.

Anonymous poster hash: 693b3...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...