Gå til innhold

Greit å kjøpe Michael Kors veske til 14 åring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det å kjøpe en sekk og putte pengene på sparekontoen,vil datteren din sikkert mislike og være litt furt over en periode :fnise:

Personlig, ser jeg ikke helt problemet med en veske til 3000 om man har økonomi til det + en veske med kvalitet vil jo vare en god stund. Jeg hadde nok kjøpt den til datteren min, om hun virkelig ønsket seg den. MEN, skjønner utrolig godt at man helst ikke vil bruke så mye penger, så jeg hadde nok gått med på å betale halvparten eller rundt 2k, resten får hun spare til selv.

Vi har økonomi til å kjøpe veska til henne, men jeg mener at det er en uting. 14 åringer bør ikke ha så dyre vesker og det er ikke noe som er livsnødvendig. Vi har kjøpt Ipad til henne sist jul og hun har fått Macbook til siste bursdag. Men dette er nødvendige ting for en kreativ og smart tenåring, ettersom jeg vet at hun bruker og trenger disse tingene.

TS

Anonymous poster hash: cd2a4...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har økonomi til å kjøpe veska til henne, men jeg mener at det er en uting. 14 åringer bør ikke ha så dyre vesker og det er ikke noe som er livsnødvendig. Vi har kjøpt Ipad til henne sist jul og hun har fått Macbook til siste bursdag. Men dette er nødvendige ting for en kreativ og smart tenåring, ettersom jeg vet at hun bruker og trenger disse tingene.

TS

Anonymous poster hash: cd2a4...41f

Da står du på ditt, og finner en annen løsning. Om du ønsker at hun skal spare opp til den selv - gjør det. Om du ønsker å bidra med litt penger - gjør det. Hvis du velger å kjøpe en sekk å putte pengene på sparekonto, får du gjøre det også. Du kan også finne en annen ting hun ønsker seg å gi, slik at hun ivertfall får noe hun vil ha, og ikke en sekk - du vet hun ikke kommer til å like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olivia Benson

Sånne ting syns jeg hun kan spare til selv. Da lærer hun seg kanskje også verdien av penger og ser hvor dyrt det faktisk er.

Men jeg ville ikke kjøpt en "fornuftig" ryggsekk til henne heller. Det må da være det kjedeligste en 14-år gammel jente kan få?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen deltidsjobber for 14 åringer her, man må minimum være 16 eller eldre for å skaffe seg en jobb. Men når det er sagt så er det fullt mulig for henne å spare til denne veska, hvis hun sparer bursdagspenger og penger hun får til jul av besteforeldre. Men dette vil hun sikkert ikke gå med på :(

TS

Anonymous poster hash: cd2a4...41f

Joda, hun kan sikkert skaffe seg barnevakt jobber, hjelpe eldre å handle ol. Direkte jobber for bedrifter er sikkert vanskelig å få ja.

Men, hvis du er sikker på at hun ikke vil gå med på å spare til veska, så hadde jeg aldri kjøpt den til henne heller. Aldri om jeg hadde satt så mye penger på konto til henne heller.

Slå gubben i hodet med stekepannen, kjøp noe fornuftig til jenta. Lærer hun at det bare er å grine, så får hun, da kan det bli dyrt utover i tenårene. Hva hvis julegaveønsket blir en kåpe til 10tusen? Skal hun få den og, bare fordi hun kan bli sur hvis ikke?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne ting syns jeg hun kan spare til selv. Da lærer hun seg kanskje også verdien av penger og ser hvor dyrt det faktisk er.

Men jeg ville ikke kjøpt en "fornuftig" ryggsekk til henne heller. Det må da være det kjedeligste en 14-år gammel jente kan få?

Enig! Dersom hun vil ha en veske kommer hun i hvertfall IKKE til å bli glad for en sekk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fått henne til å plukket seg ut en billigere variant.. En som ligner rett og slett, man finner masse fine billig-varianter overalt :) Hadde satt et tak på 1000 kr.

Hun har vel skolesekk fra før?...

Synes det er helt OK at jenter har veske når de går i byen, men veske til 3000 har ikke jeg engang, og jeg nærmer meg 30.....



Anonymous poster hash: eee05...6b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville fått henne til å plukket seg ut en billigere variant.. En som ligner rett og slett, man finner masse fine billig-varianter overalt :) Hadde satt et tak på 1000 kr.

Hun har vel skolesekk fra før?...

Synes det er helt OK at jenter har veske når de går i byen, men veske til 3000 har ikke jeg engang, og jeg nærmer meg 30.....

Anonymous poster hash: eee05...6b7

Jeg har allerede tatt opp dette med henne, men det er ikke aktuelt, det er MK og ingenting annet hun vil ha. Hun har skolesekk, men den er litt slitt, det er hennes første argument for en MK veske. Veska skal fungere som en sekk fremover,iifølge henne er det "ingen" som bruker sekk lenger. Kjenner jeg er ordentlig oppgitt nå, unger nå til dags!

TS

TS

Anonymous poster hash: cd2a4...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb kan hun rinne dersom hun er så kreativ og smart wom mammaen mener over.

Barnepass og rengjøring er mulig for alle oppgående å skaffe seg.

Når hun alt har fått ipad og dyr pc så har hun alt fått forventninger om fine og kostbare gaver. Hvordan blir dette når hun en dag blir student? Noen er vokser opp til å tro at penger er noe en bare går i banken og henter når en trenger mer. Stadig flere unge kommer i inkassofellen, og denne måten å "lære" barn og unge opp til å få kostbare ting på er ikke bra.

Lurer på om dere bor i "beste Bærum" strøk, der alle får alt de peker på?

Vel, du legger opp løpet til hvordan du ønsker hun skal bli og være i fremten lager hun huskestue av en veske i dag, hvilken husefred får dere da neste gang hun finner ut at hun MÅ ha ett eller annet annet kostbart?

Dette er en del av en karusell.....

Anonymous poster hash: 7a71d...72c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke min kone opptatt av merkeklær eller dyre ting. Men hun har spart seg opp til en Luis Vuitton-veske. Men nå kommer hun nok til å bruke pengene til noe annet enn å kjøpe ei veske som får barn av mennesker med penger til å le.

Holdninger lærer man hjemmefra. Hvis døtrene deres på 16 år ler, kan man nok gå ut fra at foreldrene deres mener nøyaktig det samme.

Jeg er selv opptatt av å kjøpe klær med god kvalitet og bruker en del penger på de plaggene jeg kjøper, men jeg unngår konsekvent klær med synlige logoer, da jeg anser det som litt småharry. Det er ganske umulig å vite akkurat hvor klærne er kjøpt når det ikke er synlige logoer, dette gjelder hvis du kjøper nøytrale plagg. Jeg har også kjøpt et par skjorter på HM som har lav pris, men god kvalitet og passform. Kjøper som regel lite klær på HM, men disse skjortene er et godt kjøp. Har et par dyre vesker, men disse bruker jeg sjelden ettersom jeg har fått dårlige assosiasjoner til disse veskene de siste årene, foretrekker nøytrale vesker som ikke gir meg assosiasjoner til bloggere og fasionistaer.

For øvrig, det er ikke sikkert at disse holdningene kommer hjemmefra, som regel påvirkes en av vennene sine, så at slike holdninger er så utbredt blant visse kretser trenger ikke å være tilfellet.

Anonymous poster hash: 30b3a...eca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruer meg til familiemiddag i morgen, jenta kommer til å furte og grine, mest sannsynlig holde seg på rommet hele tiden. Det blir nok en prøvelse! Spesielt med tanke på at besteforeldre fra begge sider, samt tanter og onkler er invitert :flau: Jenta vår har virkelig en vilje av stål og vil gjerne gjøre det "beste" ut av en slik situasjon, der hun mest sannsynlig har onkler og tanter, og ikke minst sin kjære farmor å alliere seg med.

TS

Anonymous poster hash: cd2a4...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg barn selv, men jeg tviler sterkt på at jeg hadde latt min datter få en veske i nærheten av den prisen en gang. Hvis hun vil spare bursdagspenger eller jobbe litt så hadde jeg tillatt det. Det var det jeg gjorde selv da jeg hadde lyst på en "kul mobil" da jeg gikk på ungdomsskolen. Senere så angret jeg mye på at jeg brukte penger på noe som raskt ble utdatert, men det er jo læring i det også. :)

Jeg jobber som lærer på Oslos vestkant og synes nesten det er litt komisk når elever på 14-15 har MYE dyrere mobiler/vesker/skjerf/klær enn hva jeg har råd til å bruke på meg selv. Hver sin prioritering så klart, men jeg lurer litt på hva noen av disse ungdommene vil synes om å prioritere penger til husleie/mat/sparing den dagen de selv skal ut i det virkelige livet. Det kan jo bli en tøff overgang for de som er vant til å få slike ting uten å vite hva slags prioriteringer som ligger bak hvis man tar utgangspunkt i gj. snitt inntekt og utgifter.

Jeg ville tatt en lengre samtale med datteren min om nettopp forbruk og forskjellen på ting man vil ha og ting man faktisk trenger. Lar du "nei det får du ikke" bli siste ord i samtalen, så kan det jo lett ende opp med at du blir den urimelige i og med at andre foreldre tydeligvis har gitt etter for presset. Hvis datteren din er moden nok så vil hun nok forstå at 3000 kroner på en veske er rimelig dyrt. Og at å forvente å få noe slikt er ganske drøyt.



Anonymous poster hash: 2fd75...3bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg barn selv, men jeg tviler sterkt på at jeg hadde latt min datter få en veske i nærheten av den prisen en gang. Hvis hun vil spare bursdagspenger eller jobbe litt så hadde jeg tillatt det. Det var det jeg gjorde selv da jeg hadde lyst på en "kul mobil" da jeg gikk på ungdomsskolen. Senere så angret jeg mye på at jeg brukte penger på noe som raskt ble utdatert, men det er jo læring i det også. :)

Jeg jobber som lærer på Oslos vestkant og synes nesten det er litt komisk når elever på 14-15 har MYE dyrere mobiler/vesker/skjerf/klær enn hva jeg har råd til å bruke på meg selv. Hver sin prioritering så klart, men jeg lurer litt på hva noen av disse ungdommene vil synes om å prioritere penger til husleie/mat/sparing den dagen de selv skal ut i det virkelige livet. Det kan jo bli en tøff overgang for de som er vant til å få slike ting uten å vite hva slags prioriteringer som ligger bak hvis man tar utgangspunkt i gj. snitt inntekt og utgifter.

Jeg ville tatt en lengre samtale med datteren min om nettopp forbruk og forskjellen på ting man vil ha og ting man faktisk trenger. Lar du "nei det får du ikke" bli siste ord i samtalen, så kan det jo lett ende opp med at du blir den urimelige i og med at andre foreldre tydeligvis har gitt etter for presset. Hvis datteren din er moden nok så vil hun nok forstå at 3000 kroner på en veske er rimelig dyrt. Og at å forvente å få noe slikt er ganske drøyt.

Anonymous poster hash: 2fd75...3bb

Jeg har selvsagt pratet masse med henne angående dette, men hun lar seg ikke rokke. Jeg vet ikke helt hva det skyldes, umodenhet eller stahet, muligens gruppepress fra venner. Men det er dessverre ikke så lett å få henne til å "innse" at dette ikke er livsnødvendig.

TS

Anonymous poster hash: cd2a4...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Dette er kanskje ikke politisk eller pedagogisk korrekt, men jeg hadde gitt etter hvis ungen holdt på sånn. Hadde ikke orket å kjempe denne kampen, og i tillegg til dette virker ikke dette som en impuls, jenta har ønsket seg dette lenge. Men jeg hadde stilt strenge krav til henne, og krevd at hun måtte gjøre seg fortjent til veska ved å gjøre husarbeid, jobbe mer skolearbeid etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på hva som skjer hvis det kommer en ny veske alle jentene har og denne vesken da er ett år gammel- skal ts kjøpe en ny veske da og?



Anonymous poster hash: a1700...a6a
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville ikke gitt henne det. Neste år kommer hun da til å ønske seg en Louis Vuitton-veske til det dobbelte. Dessuten er faktisk 3000 mye penger å bruke på en veske til en 14-åring som antakeligvis sliter den ut på skolen, og heller ikke kjenner verdien av penger.

Det jeg derimot kunne vurdert og gjort, var og gitt henne penger - eller et bidrag - til vesken, så hun kunne spare selv. Det er sikkert ikke umulig at hun får penger av tanter, onkler, besteforeldre osv til bursdagen heller, og da er hun jo allerede godt på vei. Da kan hun spare eventuelle lommepenger, ta på seg småjobber og kanskje ønske seg penger til jul også - og vips så har hun råd til vesken. Men da har hun jobbet litt for den ihvertfall, ikke bare fått lagt den opp i hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje ikke politisk eller pedagogisk korrekt, men jeg hadde gitt etter hvis ungen holdt på sånn. Hadde ikke orket å kjempe denne kampen, og i tillegg til dette virker ikke dette som en impuls, jenta har ønsket seg dette lenge. Men jeg hadde stilt strenge krav til henne, og krevd at hun måtte gjøre seg fortjent til veska ved å gjøre husarbeid, jobbe mer skolearbeid etc.

Problemet med å gi etter, spesielt hvis man er uenig i det, er at neste gang er det en annen veske eller en mobil eller mac eller ipod eller noen dyre klær eller sko fordi "alle andre har det", og hva da? Dessuten så hjelper det virkelig lite med å sette krav til- det vil bare virke for en liten periode og så er det glemt.

Anonymous poster hash: a1700...a6a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil skjemme henne bort og la hun bli ei bortskjemt jente så er det vel greit..

Jeg er ikke alltid enig med deg, men i dette tilfellet er jeg det. Hva er det i veien med mange av dagens foreldre? Orker ikke ta opp kampen, hva slags tull er det? Jeg har sett en del av dette misforståtte demokratiet, kravstore, bortskjemte, ufordragelige barn, spesielt jenter, og foreldre som slikker dem oppetter ryggen og ikke tør slå i bordet til dem. Da kan de antagelig få livslange traumer, barna altså :ironi:

Endret av Arabella
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå satt ned foten her hjemme, hun får IKKE veska, men får 1000 kr i gave som hun får disponere som hun vil ;) Takk for innspill :)

TS

Anonymous poster hash: cd2a4...41f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...