Gå til innhold

Flere som er skremt av ebola?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forhåpentligvis ikke. Og jeg håper de blir et skrekkens eksempel på hvordan ting ikke skal gjøres.

Bristen ligger på ledelsesnivå, for sykepleierne har etterlyst rutiner og protokoller, de har etterlyst trening i å bruke smittevernutstyret korrekt og drilling på prosedyrer. De har etterlyst nasjonale standarder for kvaliteten på smittevernutstyr. De har ikke fått noe av dette, og nå er altså to av sykepleierne syke. Det hadde ikke behøvd å skje. Ledelsen i Dallas gav sykepleierne instruks om å benytte standard utstyr for kontaktsmitte med frakker som var åpne i ryggen, med et forkle og tre lag med hansker, men uten taping ved ermene. I tillegg ble det benyttet munnbind og ansiktsskjold. Dette er galskap. Det er kanskje det beste man kan få til i Sierra Leone, der det er mangel på absolutt alt, men ikke på et amerikansk sykehus.

Selv en soleklar forhåndsregel som å sette en mistenkt ebolapasient i isolat ble motarbeidet fra ledelseshold. Selvsagt pga bunnlinjen, for isolat koster penger. Og det er lett å overse at mangel på isolat koster liv. Som mange vil verdsette en god del høyere enn noen dollar. Særlig når det er ens eget.

Jeg synes det som har skjedd gjenspeiler helsevesenet i USA. ALT handler om penger, i gen ting handler om medmenneskelighet, samfunnsansvar eller god moral.

Jeg kan ikke skjønne at så mange peker mot USA når de skal beskrive et godt helsevesen og hvordan det burde ha vært i Norge.

Anonymous poster hash: 71556...85b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det som har skjedd gjenspeiler helsevesenet i USA. ALT handler om penger, i gen ting handler om medmenneskelighet, samfunnsansvar eller god moral.

Jeg kan ikke skjønne at så mange peker mot USA når de skal beskrive et godt helsevesen og hvordan det burde ha vært i Norge.

Anonymous poster hash: 71556...85b

Det gjenspeiler iallfall at man i enkelte situasjoner er for opptatt av de umiddelbare økonomiske aspektene, og for lite av de medisinske. Det er antakelig uheldig. På den annen side får man ikke et privatisert helsesystem til å gå rundt hvis man ikke tenker primært dollar. Så det er ikke så merkelig. Og stort sett går det jo bare ut over den ubemidlede pasienten. :ironi:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at CDC ikke har overordnet myndighet. Det er opp til hvert enkelt sykehus å vurdere hvorvidt de følger CDC`s anbefalinger til punkt og prikke, men de er ikke forpliktet til det. Det er jo også en del forvirring omkring hvor smittsom sykdommen egentlig er, og man bør kanskje regne med noen glipp som dette i starten. Får håpe de lærer mer av det som skjedde i Dallas nå da.



Anonymous poster hash: 1bfbf...2b7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også en del forvirring omkring hvor smittsom sykdommen egentlig er, og man bør kanskje regne med noen glipp som dette i starten.

Her er en pdf fra Oslo Universitetssykehus (september 2014) om smittevern ved Ebola: http://www.infeksjonskontroll.no/ikbViewer/Content/461625/Smittevern%20ved%20Ebola%20hemorragisk%20feber.pdf

Der står det blant annet om hvor lav eller høy smittefaren er ved typer eksponeringer.

I tillegg kan det på følgende pdf-filer leses om basale smittevernrutiner:

http://www.fhi.no/dokumenter/fcd9d04208.pdf

http://www.fhi.no/dokumenter/fa5cd7658b.pdf

Blant annet håndhygiene og hostehygiene. Disse to anser jeg egentlig som noe folk burde vite om allerede- skal man hoste eller nyse skal det hostes/ nyses i albuen og ikke rett ut (mot andre). En god håndvask kan gi en mikrobereduksjon på inntil 99 %. Dessverre er det altfor få som vasker hendene på denne måten:

- Fukter hendene med vann og såpe fra dispenser.

- Fordel såpen godt over hele håndflaten og håndleddene.

- Pass på at tommel, fingertupper, området mellom fingrene, håndflaten og håndryggen blir dekket av såpe.

- Gni hendene i minst 30 sekunder, helst i 60.

- Skyll av såpen under rennende lunkent vann.

- Tørk huden grundig og forsiktig med engangs tørkepapir.

- Steng kranen med det brukte papiret, eller bruk albuen. Dette hindrer at hendene påføres «nye» mikroorganismer.

Jeg tenker at det nytter lite å gå på et offentlig toalett og vaske hendene i 5-10 sekunder enten med eller uten såpe og så klaske hendene på kranen for å stenge/ slå av og så tørke hendene.

Muligens er jeg litt paranoid, men litt er av det sunne slaget og det har aldri skadet noen. :3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å si en ting om smitte av helsepersonell, så syns ikke jeg det er så ekstremt rart. Man skal nemlig være veldig bevisst på hvordan man tar av seg verneutstyret, som regel vil det være smittestoff på utsiden og selv om man desinfiseres først så er det ikke sikkert alt blir borte - spesielt i land der det er knappe ressurser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare for å si en ting om smitte av helsepersonell, så syns ikke jeg det er så ekstremt rart. Man skal nemlig være veldig bevisst på hvordan man tar av seg verneutstyret, som regel vil det være smittestoff på utsiden og selv om man desinfiseres først så er det ikke sikkert alt blir borte - spesielt i land der det er knappe ressurser.

Lab-arbeidere og sykepleiere på spesialenheter for smitte sier det samme. Det er to spesielt kritiske faser: Når man tar på seg utstyret, og når man tar det av igjen. Gjør man en feil mens man tar det på, så kan det skje feil som gjør at man er eksponert under kontakt med smittestoffet, gjør man en feil når man tar det av, så kan man eksponeres da. De norske sykepleierne er alltid to under av-og påkledning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du valgte rette tidspungt til å begynne på den boka ja? :laugh:

Men tror ikke du skal bekymre deg for at noe sånt skjer i virkeligheten :-)

Haha, det var helt tilfeldig for jeg fikk låne den av svigers akkurat da. :-P

Tror ikke det skjer nei, men det er jo en del svada om teorier ifht virus og overbefolkning osv, og given the time når jeg leste den var det jo en ironisk greie :)

Anonymous poster hash: eccc6...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innfører tiltak mot ebola på flyplasser i store deler av verden - men ikke i Norge

Så typisk.

Norge skal alltid omfavne det som finnes av problemer og problemkilder.

For vi er best, og vi har alltid kontroll. Og vi skal aldri stigmatisere noen må vite.

Ingenting i denne artikkelen virker overbevisende.

Disse rutinene virker å bli gjenstand for vilkårlig vurdering av ikke-faglig personell.

Og man hevder at exit screening fra berørte land skal være tilstrekkelig, og at screening ved ankomst derfor er unødvendig.

Vel, hvis du var afrikaner, begynte å føle deg dårlig og var på i ferd med å fly til vesten, - ville du ikke gjort hva som helst for å overbevise dem om at du var frisk, for å kunne evenetuelt ha muligheten for å bli innlagt på moderne sykehus på destinasjonsstedet, i stedet for å bli holdt igjen i Guinea, Liberia og Sierra Leone?



Anonymous poster hash: 61952...2e4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke bekymret for ebola viruset i Norge. Vi har en med det som ligger i isolat og mulig det blir noen få til men det skal veldig mye til for at det skal spre seg i norge pga rutinene vi har rundt dette. Tror det er mer sjans for at en terror handling skulle skje på norsk jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke bekymret for ebola viruset i Norge. Vi har en med det som ligger i isolat og mulig det blir noen få til men det skal veldig mye til for at det skal spre seg i norge pga rutinene vi har rundt dette. Tror det er mer sjans for at en terror handling skulle skje på norsk jord.

Hvorfor det?

Vi har så god overvåkning og tett oversiktlig samfunn at noe slikt kan da bare ikke hende her.

Anonymous poster hash: 61952...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innfører tiltak mot ebola på flyplasser i store deler av verden - men ikke i Norge

Så typisk.

Norge skal alltid omfavne det som finnes av problemer og problemkilder.

For vi er best, og vi har alltid kontroll. Og vi skal aldri stigmatisere noen må vite.

Ingenting i denne artikkelen virker overbevisende.

Disse rutinene virker å bli gjenstand for vilkårlig vurdering av ikke-faglig personell.

Og man hevder at exit screening fra berørte land skal være tilstrekkelig, og at screening ved ankomst derfor er unødvendig.

Vel, hvis du var afrikaner, begynte å føle deg dårlig og var på i ferd med å fly til vesten, - ville du ikke gjort hva som helst for å overbevise dem om at du var frisk, for å kunne evenetuelt ha muligheten for å bli innlagt på moderne sykehus på destinasjonsstedet, i stedet for å bli holdt igjen i Guinea, Liberia og Sierra Leone?

Anonymous poster hash: 61952...2e4

En screening med varmekamera, slik man gjorde mange steder under SARS-epidemien, burde ikke være så komplisert å gjennomføre.

Det er merkelig at man ikke vil iverksette et såpass enkelt og lite påtrengende tiltak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer om det smitter til massive byer som de har i kina og japan, vil det ikke bli helt kaos?



Anonymous poster hash: 1584c...53d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En screening med varmekamera, slik man gjorde mange steder under SARS-epidemien, burde ikke være så komplisert å gjennomføre.

Det er merkelig at man ikke vil iverksette et såpass enkelt og lite påtrengende tiltak.

Jeg hørte argumentet om screening av aktuelle passasjerer i Europa, at de også blir gitt informasjon om hva passasjerene skal gjøre hvis bestemte symptomer oppstår og hvor de skal henvende seg. Jeg syns det høres fornuftig ut.

Anonymous poster hash: 61952...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte argumentet om screening av aktuelle passasjerer i Europa, at de også blir gitt informasjon om hva passasjerene skal gjøre hvis bestemte symptomer oppstår og hvor de skal henvende seg. Jeg syns det høres fornuftig ut.

Anonymous poster hash: 61952...2e4

Jeg syns nok det bør være rutiner på plass, og at det ikke blir overlatt alt for mye til enkeltpersoners vurderingsevne og kunnskaper hva som skal gjøres hvis f.eks en passasjer presenterer symptomer under en flyreise. Alle bør være klinkende klare på hvem som skal kontaktes og hvem som tar beslutninger om hva som skal gjøres.

Jeg tror ikke det er noen stor risiko for at vi får noen tilfeller av reisende med ebola, siden det ikke finnes noen direkte flyforbindelse til Vest-Afrika, men det bør ikke være noe argument for å ikke ha gode rutiner.

Så langt er det vel bare ett eneste bekreftet tilfelle utenfor Afrika, og det var mr Duncan som døde i Dallas nylig. Det har vært flere mistenkte som har blitt satt i karantene rundt omkring i verden, men ingen av dem har hatt ebola. Så bortsett fra Duncan, så er alle ebolasmittede i Vesten enten repatrierte sykepleiere og leger eller sykepleiere som har blitt smittet mens de har behandlet ebolasmittede på vestlige sykehus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns nok det bør være rutiner på plass, og at det ikke blir overlatt alt for mye til enkeltpersoners vurderingsevne og kunnskaper hva som skal gjøres hvis f.eks en passasjer presenterer symptomer under en flyreise. Alle bør være klinkende klare på hvem som skal kontaktes og hvem som tar beslutninger om hva som skal gjøres.

Jeg tror ikke det er noen stor risiko for at vi får noen tilfeller av reisende med ebola, siden det ikke finnes noen direkte flyforbindelse til Vest-Afrika, men det bør ikke være noe argument for å ikke ha gode rutiner.

Så langt er det vel bare ett eneste bekreftet tilfelle utenfor Afrika, og det var mr Duncan som døde i Dallas nylig. Det har vært flere mistenkte som har blitt satt i karantene rundt omkring i verden, men ingen av dem har hatt ebola. Så bortsett fra Duncan, så er alle ebolasmittede i Vesten enten repatrierte sykepleiere og leger eller sykepleiere som har blitt smittet mens de har behandlet ebolasmittede på vestlige sykehus.

Jeg vet ikke om du fikk med deg poenget at screening ved ankomst i Europa gir anledning til å informere passasjerene hva de skal gjøre hvis de føler seg syke senere, i dagene etter ankomst, hvor de skal henvende seg og hvilke sympomer de skal være på vakt ovrfor.

Selv om det ikke er direkteflyvninger til Norge, betyr ikke det at en som har mellomlandet, ikke kan være syk. Det er ikke sikkert at de sjekker passasjerer som bare mellomlander på europeiske flyplasser.

Anonymous poster hash: 61952...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet ikke om du fikk med deg poenget at screening ved ankomst i Europa gir anledning til å informere passasjerene hva de skal gjøre hvis de føler seg syke senere, i dagene etter ankomst, hvor de skal henvende seg og hvilke sympomer de skal være på vakt ovrfor.

Selv om det ikke er direkteflyvninger til Norge, betyr ikke det at en som har mellomlandet, ikke kan være syk. Det er ikke sikkert at de sjekker passasjerer som bare mellomlander på europeiske flyplasser.

Anonymous poster hash: 61952...2e4

Vel, det er ikke en screening å informere folk. En screening innebærer kontroll, og den enkleste kontrollen man kan gjøre av en person i denne sammenhengen, er å sjekke kroppstemperaturen. Det kan man gjøre med et varmekamera. Det er en ganske velprøvd teknikk for grovsortering. Ikke 100% sikker, men den fanger opp personer med tidlige symptomer. Feber og hodepine er de tidligste symptomene.

Det er selvsagt lurt å informere passasjerer om hvor de kan henvende seg dersom de blir syke under reisen. Men det er vel så viktig at personale og mannskap på flyplasser og fly har en klar forståelse av hva de skal gjøre dersom de mot formodning får en passasjer med mulig ebola.

Gladmelding: Dansken som ble satt i isolat, viste seg å ikke ha ebola likevel. Yaaah!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ébola eller ebóla?

De er ikke e-bola. Det er ikke snakk om noen e-sykdom som i elektronisk, som e-post, e-faktura, e-handel.



Anonymous poster hash: 61952...2e4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

Vi har så god overvåkning og tett oversiktlig samfunn at noe slikt kan da bare ikke hende her.

Anonymous poster hash: 61952...2e4

Hvorfor det?

Vi har så god overvåkning og tett oversiktlig samfunn at noe slikt kan da bare ikke hende her.

Anonymous poster hash: 61952...2e4

22. juli 2011? Terror har skjedd og kan skje flere ganger, også i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg er en smule skeptisk til å gi personell om bord på fly noe som helst makt, eller gi dem råd om hvordan de skal håndtere situasjonen, etter at jeg reiste med en gruppe ungdommer og ble holdt igjen på flyet under den såkalte fugleinfluensaen pga. en ungdom som klaget og var såååå syk. :P

Jeg tror det blir mange forsinkelser hvis man skal holde på sånn. Bedre med gode kontroller på flyplassene, og også informasjon til flyreisende som føler seg dårlig.

Ellers har jeg et avslappet forhold til ebola. Vi har et langt, langt bedre helsevesen enn f.eks. Sierra Leone (hvis man kan kalle det de har et helsevesen), og vi har gode smittevernenheter. Og om isolasjonsplassene skulle bli fulle, så er jeg helt sikker på at de har rutiner for nødløsninger også her.



Anonymous poster hash: 09776...727
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...