Gå til innhold

Hva ser du frem til i hagen din i år?


Wonders

Anbefalte innlegg

Ja, bur rett ved ei strand, og henta masse rekved der etter vinterstormane i fjor. :) Har kledd dei på innsida med plast og sånn svart planteduk så ikkje saltet frå sjøen skal siva gjennom. Veldig praktiske og greie kassar - ikkje vanskeleg å laga i det heile. Anbefalast :)

Har havet 100 meter fra huset og en haug med rekved som ligger og tar opp plass langs fjæra, så det var absolutt noe å tenke på! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Tulipanene er oppe og store. Kirsebærtreet er med små små rosa knopper. På Jula kjøpte jeg en elektrisk Bosch kantklipper til kr 199.

Ellers må jeg klippe gresset snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk med alt som blomstrer om dagen. Vi har en stor rhododendron og et kirsebærtre rett utenfor kjøkkenvinduet, og det er et vakkert skue. Ser humler på rhododendronen, så at den er såkalt humlevennlig er jo et pluss.

Gleder meg for øvrig spesielt til å se hva som kommer av bær vi plantet i fjor. Og om det kommer noe plommer på plommetreet i det hele tatt? Kan man forvente det allerede etter et år? Det er Victoria-plommer.

Og så håper jeg veldig på vekst hos rabarbraen. En av få ting vi ikke har plantet selv, så den må være noen år gammel, men husker fra i fjor at de ikke ble så store. Noen tips? De ligger egentlig på et veldig solrikt sted, men litt i skyggen av en høy busk. Trenger de mer sol, kanskje? Tåler rabarbra flytting? Vil gjerne ha busken der, da det også er en av de få tingene med litt høyde i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blomstrer scillaen for fullt, alpeklematisen har begynt å spire,primulaene har såvidt begynt blomstring og sibirvalmuen står i knopp, så det er tydelig at det er litt forskjell i landet.

Er litt sein vår her i år, men i dag har det vært 18 grader og ting har nesten sprutet opp av jorda. I går flyttet jeg ting ut i vekstunnelen - litt balsamin, oregano, kattemynte, georginer, liljer, sølvkrans, lobelia, erteblomster, brokkoliplanter, tomatplanter og sikkert et par sorter til. I morgen planlegger jeg å plante squashen ut i tunnelen og i eller før helga skal jeg forhåpentligvis frese opp åkeren og male et par pallekarmer.

Har gravd opp en ny stor steinhelle på ca 1x1,5 m, samt et par mindre og da jeg telte etter, hadde vi utrolig nok gravd opp noen og femti små og store heller.

Har en rosa moyesii som er klar for å plantes og tror at jeg skal flytte noen dagliljer som har spredt seg og plante dem i den gamle grunnmuren, før ugresset tar overhånd der.

Det er fantastisk med vår! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint flytte og dele rabarbraen. Min bestemor driver med slikt, hun påstår de mistrives om en ikke gjør det nå og da. Men den tåler også fint halvskygge, sier de (jeg har ikke testet). Ellers så er standard prosedyre å dynge på et svært lass med kompost på høsten (eller bare plante den nær kompostbingen) og å klippe av blomstene når de dukker opp.

Jeg har chili, paprika og tomat med blomster og noen små frukter, og så har jeg agurk og squash på vei.

Ute er reddiker og erterplanter på vei opp av jorden, klematisen skyter fart og urtekrukken bugner av urter. :nigo: Vår! :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå gleder jeg meg veldig til de første rosene kommer. Tror det blir veldig tidlig i år :)

Og det har vært rekordmange blomster på et relativt nytt plommetre og ett morelltre. Veldig spent på hva det blir av det :)

Endret av Rumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan fint flytte og dele rabarbraen. Min bestemor driver med slikt, hun påstår de mistrives om en ikke gjør det nå og da. Men den tåler også fint halvskygge, sier de (jeg har ikke testet). Ellers så er standard prosedyre å dynge på et svært lass med kompost på høsten (eller bare plante den nær kompostbingen) og å klippe av blomstene når de dukker opp.

Jeg har chili, paprika og tomat med blomster og noen små frukter, og så har jeg agurk og squash på vei.

Ute er reddiker og erterplanter på vei opp av jorden, klematisen skyter fart og urtekrukken bugner av urter. :nigo: Vår! :strix:

Takk for råd. :) Når jeg tenker meg om, så var det jo sånn mine besteforeldre hadde rabarbra. Nær fjøset eller komposten. Kanskje jeg skulle vurdert å flytte noe til komposthaugen, ja. Jeg skal lese litt mer om det og se hvor mye sol den bør ha. Det steker som sagt på området der hele dagen, men dersom busken faktisk skygger hele tiden, er det vel mer enn halvskygge. Jeg elsker rabarbra, så jeg må jo bare få noe avling på den snart. Nå er de så små og tynne.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det snart så syrinhekken blomstrer, og cunningham white rhododendronen har kommet med blomster alt. Utover det så blomstrer euriklene og phloxen, i tillegg til epletrærne(som lukter vanvittig deilig).

Virkelig fornøyd med slik hagen begynner å ta form nå :) Alltid spennende med første våren (og sommeren)i ny hage :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om jeg får myyyyyye jordbær i år :) Har Corona og månedsjordbær så her blir det bær hele sommeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nydelig akeleie! Jeg har slike selv,i hvitt ;)

Her blomstrer klematisene,akeleiene,masse sommerblomster og den ene rosen har åpnet en knopp...Den andre rosebusken (stilkrose) har knopper som snart springer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En akeleie inne i en del marikåpe.

takk skal du ha :-)

men etter hva jeg kunne se npr jeg søkte på de, så er blomstringsperioden snart over? Var mai/juni?

Jeg skal lage nytt bed, og aner ikke hva jeg skal ha i. Jeg vil jo ha noe som vil blomstre store deler av resten av sommeren. Noen ideer? Det er i solveggen, så de må tåle sol hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan forlenge blomstringen på akeleier.Når blomsten mister bladene,klipper du av frøkammerene.

Da setter planta nye blomster :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvordan står det til med hagegledene?

Jeg har akkurat satt opp en hageportal, som en slags inngang til et område med plen,og sitteplass foran fjøset.

For et par uker siden trodde jeg at jeg kom til å lage meg en og begynte å grave foran området jeg har med pallekarmer, da jeg syntes det ville vært fint med en portal til pallekarmhagen, men endte opp med å finne grunnmursrester etter et bygg som antagelig har stått der for et par hundreår tilbake - det lå i helt feil vinkel i forhold til hvordan de hadde huset som jeg allerede har gravd frem grunnmuren til.

Denne gangen traff jeg på noen steiner fra en gangsti som har gått der, men siden jeg finner heller overalt, så grov jeg dem likeså godt opp i steden for å grave frem hele stien.

Ved siden av hageportalen står en flammentanz på den ene siden og " new dawn" på den andre. Håper sistnevnte holder seg i live, flammentanzen trives normalt sett godt her i nord.

På den gamle grunnmuren og mellom heller har jeg plantet: hvit og vanlig kryptimian, krypsåpeurt, torskemunn, krypklokke, en nellik som jeg ifarten ikke husker hva var slags type og rosebær, dagliljer. Har begynt å lage en gangveg med steinheller fra den ene kanten, til den andre.

Foran verandaen har jeg plantet nordlandsskjærsmin, klematis Ernest Markham og gravmyrt. Har røsket bort en del ting og omplassert dem til den gamle grunnmuren og kvittet meg med et par ballblom og storhjelmen som popper opp overalt. Har også sjanset på bunndekkerosen " the fairy" i samme område, da dette er et av de luneste områdene på tomta

Synes jeg har vært flink i år!

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det noen som kan fortelle meg hva dette er? Ugress eller blomst?

synes det ser ut som akeleieblader.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært så varmt at mye har blomstret av.

Rosende ble borte på et blunk i varmen. Floxen begynner å komme nå, ellers er det rotete på hageflekken nå.

Har ikke fått rensket opp så mye som jeg ville likt. Når får man egentlig nok tid i hagen da mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nesten at jeg måtte ha redusert jobbtiden min om jeg skulle fått så mye tid jeg egentlig vil i hagen.

Det er heldigvis en del fordeler med å bo nordpå hvor det er lyst døgnet rundt i disse tider, - blant annet er det ingen som synes at det er særlig mistenkelig med folk som graver i hagen midt på natta, og vi ser hva vi driver på med om vi gjør det.

I blant tar kjæresten seg en liten økt med å grave frem mer av grunnmuren, langt utpå natta. Han er lydtekniker og har ofte en ganske skrudd døgnrytme når han kommer hjem etter noen dager på jobb og det hadde sett ganske tvilsomt ut med en stor, svartkledd og langhårede mann,som sto alene ute og gravde i mørket. ;)

Jeg var ute til klokken 2 i går natt og har holdt det gående til minst klokka 23.00, nesten hver kveld, mens vi har vært hjemme i ferien. I natt har jeg lempet sand, belegningsstein og naturstein som skal ligge rundt rosebuen jeg har satt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...