Gå til innhold

Kresne stebarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen min har 3 jenter fra tidligere forhold. De er 9, 13 og 15 år gamle. De er så ekstremt kresne at jeg holder snart på å klikke. Til frokost spiser de Julius-brød med Nugatti. Aldri noe annet! Det samme på skolen. De rører ikke annet brød, bare Julius og loff. Ser de et frø får de helt noia. Halvgrovt er helt uaktuelt! Til middag sitter de bare og pirker i maten. De rører ikke grønnsaker. Den ene liker spaghetti, men ikke ris og ikke lasagneplater! Det er jo samme greia! Den andre liker ikke poteter, den tredje liker ikke potetstappe. Av saus spiser de KUN brunsaus, ingenting annet! De takler ikke krydder i maten, ingenting! Det er klin umuli å lage mat som alle kan spise. I tillegg liker ikke to av dem vanlig Toro pizzafyll, de sitter og pirker ut de små paprikabitene som er i fyllet og sutrer og klager. Vi var i juleselskap hos mine foreldre, og der var det buffet. De likte ingenting! Der var alt mulig, men de spiste tørre loffskiver. Er de med på middag til noen i min familie er det kjempeflaut, for det er 99% sjanse for at de ikke liker maten. Dette er store barn, de er ikke småunger heller! Mannen min har gitt opp, og lar de spise det de vil. Problemet er at den uken de er hos oss (50-50) må vi tilpasse middagene etter dem. Jeg ER SÅ LEI av å høre "det liker jeg ikke" at jeg snart spyr! Noen med lignende erfaring eller gode råd? Det er rett og slett flaut å ta de med på besøk! Når de er i venninneselskap er det like ille, de spiser ikke vanlig mat og vanlige kaker! Den ene liker ikke krem eller noe som ligner på krem, den andre liker ikke nøtter og bær, den tredje liker ikke vanlije. ARGH!



Anonymous poster hash: c6320...0b2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillebroren min var ekstremt kresen.

Han er oppfostret på poteter og brun saus omtrent.

Han spiste ikke kjøtt som ikke var bearbeidet i det hele tatt. Kjøttkaker, pølser og fiskeboller kunne til nød gå, men aldri kylling, biff, pinnekjøtt, koteletter osv.

Spiste ingen typer frukt utenom banan. Ingen form for grønnsaker, heller ikke på pizza eller i taco.

Han var 17 år når han spiste sitt første kyllinglår. Nå er han i midten av tjueårene, og oppdager "nye" matvarer han liker hele tiden.

Det må være utrolig vanskelig å organisere middag til familien når de er så kresne, men om det er en trøst så varer det nok ikke evig.

Anonymous poster hash: 79590...fdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De (særlig de to eldste) er jo gamle nok til å lage seg egen mat. Hva med å være litt hard og si at enten får de spise det som serveres, ellers får de lage maten selv. så kan du passe på å ha ting i hus som gjør det enkelt. ting de liker, men som ikke er mye styr med. og si at de skal bli enige seg imellom hva "barnemiddagen" skal være for hver dag, for det skal ikke lages mer enn én ekstramiddag.

Så får du se hva som skjer.

Hvordan er kontakten med barnas mor? vet du/dere hvordan det er med mat hjemme hos henne?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Det er like ille hos mor. Nå har mannen min gitt opp for husfredens skyld. Jeg mener han må være strengere med dem og slutte å lage flere middager, men han har gitt opp og orker ikke styr, for det blir en fryktelig suring viss vi lager noe de ikke liker. Og det er vanskelig for meg som stemor å være streng med dette når faren ikke gidder. Han sier bare at de er så store nå at de får finne ut av det selv. Men det hindrer ikke meg i å bli litt smågal!



Anonymous poster hash: c6320...0b2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg stebarn, men egne barn. Minstejenta er altspisende, mens størstejenta er kresen. Eneste hensynet jeg tar er at jeg baker ikke brød med hele korn (det takler hun ikke), men brødene er likevel grove.

Middagsmat er den maten som blir laget den dagen. Jeg lager ikke ekstra middag bare pga henne. Om så får hun spise tørre poteter (og heller ta seg ei ekstra skive til kvelds). Såklart, i løpet av uka så har vi mat som hun liker også, f.eks vi kan ha taco på en fredag, men vi har ikke helgemiddag/kosemat hele uka bare pga henne. Har også vært i selskap med koldtbord med henne og hun har endt opp med å bare spise loffskive med smør på.

En ting jeg aldri har tolerert så er det klaging over mat, å si æsj til mat er rett og slett ikke lov. Selv om hun er kresen så har vi aldri laget noe oppstuss rundt det.

Nå er hun blitt videregåendeelev, og hun har faktisk kommet seg med årene når det gjelder mat. Hun har smakt på mere, og hun liker mere. Ren fisk og hele korn spiser hun fortsatt ikke, men hun spiser mye mere variert og får i seg mere grønnsaker.

Det er dumt at far har gitt opp og lar jentene diktere måltider og mat så mye som de får lov til å gjøre. Dere burde tatt en alvorsprat og lagt ei felles slagplan. Evt får du overlate matlagingen til faren når barna er til dere.

Og den nugattiboksen ville jeg ha kastet. Med så mye pålegg å velge mellom så er det alltids et eller annet de kommer til å like.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det du eller ham som lager middag? For hvis det er deg, er det HELT greit å si at dine regler gjelder.

Er det ham, må du kanskje bare leve med det. Kanskje få deg et mantra som du kan gjenta inni deg når det står på? jeg skjønner godt at du blir sprø. eller hva med - dersom du ikke blir hørt eller hensyntatt i det hele tatt - å begynne å spise for deg selv, i et annet rom? hvis de andre spiser i spisestuen, spis på kjøkkenet. Eller omvendt.

Uff, jeg vet ikke, jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen min har 3 jenter fra tidligere forhold. De er 9, 13 og 15 år gamle. De er så ekstremt kresne at jeg holder snart på å klikke. Til frokost spiser de Julius-brød med Nugatti. Aldri noe annet! Det samme på skolen. De rører ikke annet brød, bare Julius og loff. Ser de et frø får de helt noia. Halvgrovt er helt uaktuelt! Til middag sitter de bare og pirker i maten. De rører ikke grønnsaker. Den ene liker spaghetti, men ikke ris og ikke lasagneplater! Det er jo samme greia! Den andre liker ikke poteter, den tredje liker ikke potetstappe. Av saus spiser de KUN brunsaus, ingenting annet! De takler ikke krydder i maten, ingenting! Det er klin umuli å lage mat som alle kan spise. I tillegg liker ikke to av dem vanlig Toro pizzafyll, de sitter og pirker ut de små paprikabitene som er i fyllet og sutrer og klager. Vi var i juleselskap hos mine foreldre, og der var det buffet. De likte ingenting! Der var alt mulig, men de spiste tørre loffskiver. Er de med på middag til noen i min familie er det kjempeflaut, for det er 99% sjanse for at de ikke liker maten. Dette er store barn, de er ikke småunger heller! Mannen min har gitt opp, og lar de spise det de vil. Problemet er at den uken de er hos oss (50-50) må vi tilpasse middagene etter dem. Jeg ER SÅ LEI av å høre "det liker jeg ikke" at jeg snart spyr! Noen med lignende erfaring eller gode råd? Det er rett og slett flaut å ta de med på besøk! Når de er i venninneselskap er det like ille, de spiser ikke vanlig mat og vanlige kaker! Den ene liker ikke krem eller noe som ligner på krem, den andre liker ikke nøtter og bær, den tredje liker ikke vanlije. ARGH!

Anonymous poster hash: c6320...0b2

Dere spiser jo bare CRAP! Lykke til...

Anonymous poster hash: 1edbe...1d9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har 3 jenter fra tidligere forhold. De er 9, 13 og 15 år gamle. De er så ekstremt kresne at jeg holder snart på å klikke. Til frokost spiser de Julius-brød med Nugatti. Aldri noe annet! Det samme på skolen. De rører ikke annet brød, bare Julius og loff. Ser de et frø får de helt noia. Halvgrovt er helt uaktuelt! Til middag sitter de bare og pirker i maten. De rører ikke grønnsaker. Den ene liker spaghetti, men ikke ris og ikke lasagneplater! Det er jo samme greia! Den andre liker ikke poteter, den tredje liker ikke potetstappe. Av saus spiser de KUN brunsaus, ingenting annet! De takler ikke krydder i maten, ingenting! Det er klin umuli å lage mat som alle kan spise. I tillegg liker ikke to av dem vanlig Toro pizzafyll, de sitter og pirker ut de små paprikabitene som er i fyllet og sutrer og klager. Vi var i juleselskap hos mine foreldre, og der var det buffet. De likte ingenting! Der var alt mulig, men de spiste tørre loffskiver. Er de med på middag til noen i min familie er det kjempeflaut, for det er 99% sjanse for at de ikke liker maten. Dette er store barn, de er ikke småunger heller! Mannen min har gitt opp, og lar de spise det de vil. Problemet er at den uken de er hos oss (50-50) må vi tilpasse middagene etter dem. Jeg ER SÅ LEI av å høre "det liker jeg ikke" at jeg snart spyr! Noen med lignende erfaring eller gode råd? Det er rett og slett flaut å ta de med på besøk! Når de er i venninneselskap er det like ille, de spiser ikke vanlig mat og vanlige kaker! Den ene liker ikke krem eller noe som ligner på krem, den andre liker ikke nøtter og bær, den tredje liker ikke vanlije. ARGH!

Anonymous poster hash: c6320...0b2

Det ene stebarnet mitt liker ikke maten MIN! Mens det andre og mine barn spiser alt.

Hun bestemmer seg allerede før vi setter oss til bords at hun ikke liker.

Vi hadde en uke der hun ikke fikk middag, men måtte spise brødskive etter at vi andre var ferdig å spise. Etter det har hun blitt bedre.. Men jeg lager ALDRI det hun ønsker seg til middag.. Hver gang vi skal spise "min" mat klager hun på det meste og sier at mamma sin mat er mye bedre.. (Til mitt forsvar så servere moren pølse og spagetti, tomatsuppe, pizza med pizzadaus pølse og ost osv aldri grønsaker, wok og sånt)

Anonymous poster hash: 0ad41...c7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene stebarnet mitt liker ikke maten MIN! Mens det andre og mine barn spiser alt.

Hun bestemmer seg allerede før vi setter oss til bords at hun ikke liker.

Vi hadde en uke der hun ikke fikk middag, men måtte spise brødskive etter at vi andre var ferdig å spise. Etter det har hun blitt bedre.. Men jeg lager ALDRI det hun ønsker seg til middag.. Hver gang vi skal spise "min" mat klager hun på det meste og sier at mamma sin mat er mye bedre.. (Til mitt forsvar så servere moren pølse og spagetti, tomatsuppe, pizza med pizzadaus pølse og ost osv aldri grønsaker, wok og sånt)

Anonymous poster hash: 0ad41...c7a

Nektet dere ungen middag i ei hel uke og hun ble utestengt fra resten av familien!

Fy flate så dårlig gjort og lite pedagoisk av dere!!

Og du lager det hva de andre ønsker seg men ikke hva den jenta ønsker seg?

Lykke til sier jeg bare, jeg spår at forholdet mellom deg og stedatter aldri kommer til å bli bedre.

Hva moren serverer til middag har du forsåvidt ikke noe med.

Anonymous poster hash: 51476...938

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere spiser jo bare CRAP! Lykke til...

Anonymous poster hash: 1edbe...1d9

Det var vel en noe usaklig kommentar å slenge ut når jeg ber om råd nettopp pga usunt kosthold til stebarna. Det er ikke jeg som spiser dette, det er barna. Jeg spiser sunt.

Anonymous poster hash: c6320...0b2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har 3 jenter fra tidligere forhold. De er 9, 13 og 15 år gamle. De er så ekstremt kresne at jeg holder snart på å klikke. Til frokost spiser de Julius-brød med Nugatti. Aldri noe annet! Det samme på skolen. De rører ikke annet brød, bare Julius og loff. Ser de et frø får de helt noia. Halvgrovt er helt uaktuelt! Til middag sitter de bare og pirker i maten. De rører ikke grønnsaker. Den ene liker spaghetti, men ikke ris og ikke lasagneplater! Det er jo samme greia! Den andre liker ikke poteter, den tredje liker ikke potetstappe. Av saus spiser de KUN brunsaus, ingenting annet! De takler ikke krydder i maten, ingenting! Det er klin umuli å lage mat som alle kan spise. I tillegg liker ikke to av dem vanlig Toro pizzafyll, de sitter og pirker ut de små paprikabitene som er i fyllet og sutrer og klager. Vi var i juleselskap hos mine foreldre, og der var det buffet. De likte ingenting! Der var alt mulig, men de spiste tørre loffskiver. Er de med på middag til noen i min familie er det kjempeflaut, for det er 99% sjanse for at de ikke liker maten. Dette er store barn, de er ikke småunger heller! Mannen min har gitt opp, og lar de spise det de vil. Problemet er at den uken de er hos oss (50-50) må vi tilpasse middagene etter dem. Jeg ER SÅ LEI av å høre "det liker jeg ikke" at jeg snart spyr! Noen med lignende erfaring eller gode råd? Det er rett og slett flaut å ta de med på besøk! Når de er i venninneselskap er det like ille, de spiser ikke vanlig mat og vanlige kaker! Den ene liker ikke krem eller noe som ligner på krem, den andre liker ikke nøtter og bær, den tredje liker ikke vanlije. ARGH!

Anonymous poster hash: c6320...0b2

Be mannen din om å sett opp ukesmeny.

Skjønner ikke hvorfor dette er ditt problem

Anonymous poster hash: 4bfbd...55f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nektet dere ungen middag i ei hel uke og hun ble utestengt fra resten av familien!

Fy flate så dårlig gjort og lite pedagoisk av dere!!

Og du lager det hva de andre ønsker seg men ikke hva den jenta ønsker seg?

Lykke til sier jeg bare, jeg spår at forholdet mellom deg og stedatter aldri kommer til å bli bedre.

Hva moren serverer til middag har du forsåvidt ikke noe med.

Anonymous poster hash: 51476...938

Enig.

For en grusom, upedagogisk måte å takle det på..

Snakk om askepottunge... Stakkars.

Anonymous poster hash: 4bfbd...55f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har 3 jenter fra tidligere forhold. De er 9, 13 og 15 år gamle. De er så ekstremt kresne at jeg holder snart på å klikke. Til frokost spiser de Julius-brød med Nugatti. Aldri noe annet! Det samme på skolen. De rører ikke annet brød, bare Julius og loff. Ser de et frø får de helt noia. Halvgrovt er helt uaktuelt! Til middag sitter de bare og pirker i maten. De rører ikke grønnsaker. Den ene liker spaghetti, men ikke ris og ikke lasagneplater! Det er jo samme greia! Den andre liker ikke poteter, den tredje liker ikke potetstappe. Av saus spiser de KUN brunsaus, ingenting annet! De takler ikke krydder i maten, ingenting! Det er klin umuli å lage mat som alle kan spise. I tillegg liker ikke to av dem vanlig Toro pizzafyll, de sitter og pirker ut de små paprikabitene som er i fyllet og sutrer og klager. Vi var i juleselskap hos mine foreldre, og der var det buffet. De likte ingenting! Der var alt mulig, men de spiste tørre loffskiver. Er de med på middag til noen i min familie er det kjempeflaut, for det er 99% sjanse for at de ikke liker maten. Dette er store barn, de er ikke småunger heller! Mannen min har gitt opp, og lar de spise det de vil. Problemet er at den uken de er hos oss (50-50) må vi tilpasse middagene etter dem. Jeg ER SÅ LEI av å høre "det liker jeg ikke" at jeg snart spyr! Noen med lignende erfaring eller gode råd? Det er rett og slett flaut å ta de med på besøk! Når de er i venninneselskap er det like ille, de spiser ikke vanlig mat og vanlige kaker! Den ene liker ikke krem eller noe som ligner på krem, den andre liker ikke nøtter og bær, den tredje liker ikke vanlije. ARGH!

Anonymous poster hash: c6320...0b2

Dere spises virkelig bare dritt!

Hva med å servere de skikkelig mat, hvis du først skal påta deg ansvaret....

Anonymous poster hash: 4bfbd...55f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere spises virkelig bare dritt!

Hva med å servere de skikkelig mat, hvis du først skal påta deg ansvaret....

Anonymous poster hash: 4bfbd...55f

Hva kaller du "skikkelig" mat? Jeg ville sagt at kosthold som innebærer halvgrovt brød, poteter, grønnsaker, ris, pasta etc høres ganske normalt ut. Jeg regner med at de spiser kjøtt og fisk også. At jentene helst vil spise Juliusbrød og nugatti vitner ikke akkurat om at de er så veldig opptatt av sunt kosthold og derfor steiler ved tanken på karbohydrater..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ få faren med på at noe må gjøres. For eksempel:

De får spise det som blir servert, eller la være, uten å klage. Så kan de ha en dag i uken hver, hvor de bestemmer og lager/hjelper til med middag. Nugatti kun i helgene,. Annet-lignende brød enn må godtas.



Anonymous poster hash: 11305...51f
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De (særlig de to eldste) er jo gamle nok til å lage seg egen mat. Hva med å være litt hard og si at enten får de spise det som serveres, ellers får de lage maten selv. så kan du passe på å ha ting i hus som gjør det enkelt. ting de liker, men som ikke er mye styr med. og si at de skal bli enige seg imellom hva "barnemiddagen" skal være for hver dag, for det skal ikke lages mer enn én ekstramiddag.

Så får du se hva som skjer.

Hvordan er kontakten med barnas mor? vet du/dere hvordan det er med mat hjemme hos henne?

Signeres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gir dere opp, så er det vel Hellstrøm neste om noen år...

Ikke lag flere middager. Så lenge du lager god, næringsrik mat fra bunnen av, så får de enten spise det som settes på bordet eller lage seg en skive brød selv.

Ikke ha Julius brød og nugatti i hus. Blir de sultne nok, spiser de skikkelig mat.

Det er ikke lov å si æsj uten å smake på mat.

Inkluder de i matlaging. Alle er store nok til å kunne hjelpe til med noe.

Frukt og grønt serveres oppskåret. Det er ofte lettere å spise for mange barn.

Aldri tving de til å spise opp all mat. Men be de smake på ting.

Anonymous poster hash: fac79...590

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjøre faren med problemene ?



Anonymous poster hash: 4bfbd...55f
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Det er like ille hos mor. Nå har mannen min gitt opp for husfredens skyld. Jeg mener han må være strengere med dem og slutte å lage flere middager, men han har gitt opp og orker ikke styr, for det blir en fryktelig suring viss vi lager noe de ikke liker. Og det er vanskelig for meg som stemor å være streng med dette når faren ikke gidder. Han sier bare at de er så store nå at de får finne ut av det selv. Men det hindrer ikke meg i å bli litt smågal!

Anonymous poster hash: c6320...0b2

Du velger tildels dette problemet..

Du prøver å bestemme at barna skal spise sunt og endre holdningen til mat.

Det er ikke ditt ansvar, og du kan velge det bort.

Anonymous poster hash: 4bfbd...55f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene stebarnet mitt liker ikke maten MIN! Mens det andre og mine barn spiser alt.

Hun bestemmer seg allerede før vi setter oss til bords at hun ikke liker.

Vi hadde en uke der hun ikke fikk middag, men måtte spise brødskive etter at vi andre var ferdig å spise. Etter det har hun blitt bedre.. Men jeg lager ALDRI det hun ønsker seg til middag.. Hver gang vi skal spise "min" mat klager hun på det meste og sier at mamma sin mat er mye bedre.. (Til mitt forsvar så servere moren pølse og spagetti, tomatsuppe, pizza med pizzadaus pølse og ost osv aldri grønsaker, wok og sånt)

Anonymous poster hash: 0ad41...c7a

Den straffemetoden dere har brukt her går under psykisk mishandling. Ifølge norsk lov er det ulovlig. Får håpe at jenta en dag forteller venner/ lærere dette.

Anonymous poster hash: d4b02...5c2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...