Gå til innhold

Hvordan uttaler du chips?


Britt Banditt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tsjips, men bruker mye heller potetgull (potetgujll). Pommes Frites uttales selvfølgelig Pomm Fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Schips om det er snakk om fish & chips. Pommfri til pommes frites og pottis til potetgull. :)

Endret av crazycatlady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Potetgull er tidenes ekleste ord. Og man kaller virkelig ikke pommes frites for chips i Norge, det er forbeholdt England.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schips. Dette er et ord jeg ikke bruker selv, men når andre gjør det tenker jeg automatisk potetgull :) Selv sier jeg påmmfri og potetgull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Tsjips, og eg brukar det om påmmfri. Men veldig sjeldan, eg brukar som oftast "potetgull" eller "pottis", og "påmmfri" om frityrsteikte potet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Tsjips, her også. Bruker det kun i sammenhengen "fish & chips" på "norsk". Pommes frites kaller jeg "pommfri" og potetgull er potetgull.

Blir forundret over at noen uttaler det "kjips". Det er ingen ting, verken i det opprinnelige språket eller i stavemåten, som skulle tilsi uttale med kj-lyd i det ordet.

(OK, jeg vet jeg er inkonsekvent, siden jeg ikke på noen som helst måte uttaler pommes frites riktig selv, men nå er nå engang engelskkunnskapen i befolkningen langt bedre enn franskkunnskapen…)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tsjips, her også. Bruker det kun i sammenhengen "fish & chips" på "norsk". Pommes frites kaller jeg "pommfri" og potetgull er potetgull.

Blir forundret over at noen uttaler det "kjips". Det er ingen ting, verken i det opprinnelige språket eller i stavemåten, som skulle tilsi uttale med kj-lyd i det ordet.

(OK, jeg vet jeg er inkonsekvent, siden jeg ikke på noen som helst måte uttaler pommes frites riktig selv, men nå er nå engang engelskkunnskapen i befolkningen langt bedre enn franskkunnskapen…)

Forresten sier engelskmennene sjips eller kjhips..?

For jeg synes egentlig at jeg har mer lik uttalelse på engelskmennene på ordet chips en østlendinger som sier ships/sjips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten sier engelskmennene sjips eller kjhips..?

For jeg synes egentlig at jeg har mer lik uttalelse på engelskmennene på ordet chips en østlendinger som sier ships/sjips

Tjips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tsjips, her også. Bruker det kun i sammenhengen "fish & chips" på "norsk". Pommes frites kaller jeg "pommfri" og potetgull er potetgull.

Blir forundret over at noen uttaler det "kjips". Det er ingen ting, verken i det opprinnelige språket eller i stavemåten, som skulle tilsi uttale med kj-lyd i det ordet.

(OK, jeg vet jeg er inkonsekvent, siden jeg ikke på noen som helst måte uttaler pommes frites riktig selv, men nå er nå engang engelskkunnskapen i befolkningen langt bedre enn franskkunnskapen…)

Jeg vil tro at mange av de som skriver at de sier "kjips" uttaler det dere mener er "tjips", forskjellen er ikke kjempestor på de lydene og mange klarer kanskje ikke skille dem helt.

Anonymous poster hash: 0f896...aec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lille-pus

Uttale Betydning

t'shjips - det er fish and chips for meg

påmm'fritt - pommes frites

potetgull - potetgull, også kalt schips noen steder i landet

Edit: Jeg suger på lydskrift, måtte korrigere...

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...