Gå til innhold

Dette med kj-lyden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi ble gjort veldig oppmerksom på denne lyden i grunnskolen og at vi for all det er verdt måtte unngå det. Husker vi hadde flere norsktimer der vi øvde på lyden og dem som ikke sa det rett ble rettet på i klassen. For noen ble det veldig vanskelig. Jeg har selv ei venninne som snart er utdannet norsklektor og hun sliter veldig med denne lyden og er veldig klar over det, men kan ikke gjøre noe med det.

Ellers bor jeg nå i Bergen og jeg er ganske så vant med å høre denne lyden blant den yngre garden. Egentlig så synest jeg ikke det er så fælt å høre på den lenger når den brukes i bergensdialekten, jeg regner det egentlig for å være en del av dialekten til mange. Når det er sagt, så finnes det også mange bergensere som ikke uttaler denne lyden.

Men dere må slutte å tro at det er så lett for alle å bli kvitt den lyden. Det er mange som sliter med dette. Jeg er også enig i at den er en del av en uttaleendring som språkhistorisk sett er veldig interessant, med tanke på hvor fort det har utviklet seg. En kan rett og slett ikke hindre at dette skjer, men jeg tror no at den holder seg mest i Bergen og omkring med det første.

Endret av lillsunshine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man mangler en arm er det ikke så mye man kan gjøre med det. Stamming er en hjernefeil og ikke noe man kan noe for. Språkfeil kommer i 99 % av alle tilfeller av sløvhet eller vranglære og er ikke noe man skal "respektere". Det er små tak som skal til for å ordne opp, så prøv å bruk energien din på det og ikke på å bli lei deg og å forsvare feilen din (som er nettopp det - en entydig feil, i følge det norske språk). Det er ingen menneskerett å få snakke som en full sjømann.

Og nei, det er ikke entydig feil. Du er kunnskapsløs så det holder.

Anonymous poster hash: 3a232...258

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å si en I foran ordene. I-KJØTT, I-KINO. Når dere da skal gå over fra I-en til kj-lyden skal dere knapt endre munnen. Tunga skal ikke flytte seg.

Anonymous poster hash: cd71b...400

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I klassen min er det maks én eller to av elevene som uttaler kj-lyden.

Jeg har fortalt dem at det ikke er feil, men at det dessverre finnes mange mennesker som tror det, og at mange hisser seg veldig opp. Aller helst skulle jeg ønske jeg kunne fortelle dem at de skal gi beng i alle som tror det er feil, men så lenge en såpass stor del av den norske befolkninga har misforstått språknormering her til lands, anbefaler jeg dem å lære seg å uttale lyden.

Hvis lærere informerer elever om at det er valgfritt å uttale kj med kj-lyd eller skj-lyd så skjønner jeg at det er vanskelig å lære opp ungene til rett uttale. Jo, det er feil å uttale kj som skj. Hvor har du det fra, at det er tillatt og valgfritt? Det er forskjell på skjede og kjede, det er forskjell på kylling og skylling, det er forskjell på skjenne og kjenne.

Anonymous poster hash: e4152...b06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lærere informerer elever om at det er valgfritt å uttale kj med kj-lyd eller skj-lyd så skjønner jeg at det er vanskelig å lære opp ungene til rett uttale. Jo, det er feil å uttale kj som skj. Hvor har du det fra, at det er tillatt og valgfritt? Det er forskjell på skjede og kjede, det er forskjell på kylling og skylling, det er forskjell på skjenne og kjenne. Anonymous poster hash: e4152...b06

Uttale er det egentlig ingen bestemmelser på i Norge, vi normerer ikke talemålet.

Det er forskjell på ordene du nevner uansett hvordan de uttales, akkurat som det er forskjell på de mange betydningene av ordet "så" selv om de alle uttales likt.

Anonymous poster hash: 3a232...258

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttale er det egentlig ingen bestemmelser på i Norge, vi normerer ikke talemålet.

Det er forskjell på ordene du nevner uansett hvordan de uttales, akkurat som det er forskjell på de mange betydningene av ordet "så" selv om de alle uttales likt.

Anonymous poster hash: 3a232...258

Hvordan mener man da at unger skal lære å skrive rett når de ikke får lært forskjellen på ordene i lyd? Det er ingen s i kjede. Man kan ikke velge å legge til bokstaver som man vil selv. Blir like dumt som at jeg kan begynne å si shytte om hytte.

Skal man lese bokmål så må man ha korrekt uttale. Om folk bruker feilen i dagligtale så kan man "skylde" på dialekt og dermed ikke bli tatt for det, men det er fortsatt feil.

Anonymous poster hash: e4152...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan mener man da at unger skal lære å skrive rett når de ikke får lært forskjellen på ordene i lyd? Det er ingen s i kjede. Man kan ikke velge å legge til bokstaver som man vil selv. Blir like dumt som at jeg kan begynne å si shytte om hytte.

Anonymous poster hash: e4152...b06

Det er helt vanlig at ord som skrives forskjellig uttales likt, noe som kalles homonymer. Dette er noe ungene har greid å lære før, og i uttale vil det stort sett alltid fremgå av sammenhengen hva man mener. (Siden språklige endringer alltid forenkler språket, dvs at ord som kan forveksles vanligvis vil beholde ullik uttale, dersom begge ordene er allment brukt.)

http://no.wikipedia.org/wiki/Homonym

Jeg synes at det morsomste med kj-lyden er hvordan den får kunnskapsløse mennesker til å åpenbare sin manglende språkkunnskap, med en høyst underholdende besserwisser-tone. Dette er ikke en feil, men en helt naturlig utvikling i språket. Kj-lyden er språklig sett ganske ny, og tok over for Ki på 1400-tallet, og nå utvikler den seg videre, og om 100 år er skj-lyden dominerende, uansett hva vi måtte mene om det.

Anonymous poster hash: 7e309...b18

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier dere ikke klarer å si denne kj-lyden, er dere sikre? Jeg mener, når dere snakker engelsk... Dere klarer vel å uttale ord som "challenge", "change", ""chin" osv. slik det skal uttales? Da har dere jo kj-lyden "intakt" :)



Anonymous poster hash: dc84a...410
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde den talefeilen!

Ble sendt til logoped i en hel uke da jeg var 7 år for å fikse dette!

Vi bodde langt unna, så det ble "intensivkurs"



Anonymous poster hash: 8d116...a08
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier dere ikke klarer å si denne kj-lyden, er dere sikre? Jeg mener, når dere snakker engelsk... Dere klarer vel å uttale ord som "challenge", "change", ""chin" osv. slik det skal uttales? Da har dere jo kj-lyden "intakt" :)

Anonymous poster hash: dc84a...410

Nei. Det er ikke samme lyden.

KJ-lyden finnes ikke i engelsk.

Anonymous poster hash: 3a232...258

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan mener man da at unger skal lære å skrive rett når de ikke får lært forskjellen på ordene i lyd? Det er ingen s i kjede. Man kan ikke velge å legge til bokstaver som man vil selv. Blir like dumt som at jeg kan begynne å si shytte om hytte.

Skal man lese bokmål så må man ha korrekt uttale. Om folk bruker feilen i dagligtale så kan man "skylde" på dialekt og dermed ikke bli tatt for det, men det er fortsatt feil.

Anonymous poster hash: e4152...b06

Dette påvirker ikke muligheten til å lære å skrive.

Anonymous poster hash: 3a232...258

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er ikke samme lyden.

KJ-lyden finnes ikke i engelsk.

Anonymous poster hash: 3a232...258

Jeg uttaler challenge med samme lyd som kjøtt.

Anonymous poster hash: dc84a...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg uttaler challenge med samme lyd som kjøtt.

Anonymous poster hash: dc84a...410

Det gjør nok, men det gjør ikke engelsktalende:-)

Anonymous poster hash: 3a232...258

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier også kj-/sj-lyden feil, men jeg ber aktivt folk om å rette meg, for det er bedre enn at jeg skal høres ut som en unge uten å vite det selv. Jeg har slitt med det fordi jeg rett og slett ikke hører forskjellen, men det er fortsatt mulig å lære seg teknikken. Det som knakk nøtta for meg var å si en klar k (før kj) eller s (før sj) før ordet. Fortsatt bruker jeg et lite sekund på å legge tunga rett, noe som sikkert høres litt dumt ut midt i en setning, men øvelse gjør mester.

Det er IKKE mobbing å rette på språk- eller uttalefeil, det burde heller vært en plikt.

Det blir mobbing når en hører det konstant.. Jeg hørte det igår, det hjelper ikke å høre det idag igjen.. Greit at folk retter innimellom og kommer med tips, selvfølgelig. Men når det er hele tida og folk ler av det..

Folk holder kjeft om noen ikke kan si R, men det er greit å le av de som ikke klarer kj... Av en eller annen merkelig grunn!

Anonymous poster hash: ebeeb...8c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør nok, men det gjør ikke engelsktalende:-)

Anonymous poster hash: 3a232...258

Lyden høres helt lik ut, kom gjerne med eksempel hvor man kan høre forskjellen

Anonymous poster hash: dc84a...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis man mangler en arm er det ikke så mye man kan gjøre med det. Stamming er en hjernefeil og ikke noe man kan noe for. Språkfeil kommer i 99 % av alle tilfeller av sløvhet eller vranglære og er ikke noe man skal "respektere". Det er små tak som skal til for å ordne opp, så prøv å bruk energien din på det og ikke på å bli lei deg og å forsvare feilen din (som er nettopp det - en entydig feil, i følge det norske språk). Det er ingen menneskerett å få snakke som en full sjømann.

Det der syns jeg var utrolig frekt.

Jeg skjønner ikke hvor det kommer fra, at folk tror at vi med denne feilen bare kan skjerpe oss og begynne å uttale den riktig.

TROR du ikke vi har PRØVD??

Det er ikke en menneskerett å oppføre seg som en komplett idiot mot andre.

Anonymous poster hash: ebeeb...8c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden høres helt lik ut, kom gjerne med eksempel hvor man kan høre forskjellen

Anonymous poster hash: dc84a...410

Nei, det gjør den ikke. Hvis du ikke hører forskjell på disse stiller du på lik linje med de som ikke hører forskjell på kjøtt og sjøtt. Legitimt nok, siden du ikke har blitt eksponert nok for lyden til å høre forskjell, men du er helt feil person til å belære andre om disse lydene.

Anonymous poster hash: 7e309...b18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden høres helt lik ut, kom gjerne med eksempel hvor man kan høre forskjellen

Anonymous poster hash: dc84a...410

Challenge uttales tsh. Sh, som i shop. Bare med en t først.

Anonymous poster hash: ebeeb...8c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden høres helt lik ut, kom gjerne med eksempel hvor man kan høre forskjellen

Anonymous poster hash: dc84a...410

Er ikke det litt av poenget her, for de som ikke kan uttale to lyder, så er det gjerne vanskelig å høre forskjell her. Jeg hører ikke alltid forskjell på /this/ og /that/, men jeg vet at språklyden er forskjellig.

På samme måte kan ikke de fleste jeg kjenner som sliter med sh og kj høre forskjellen.

Anonymous poster hash: 17cba...ce4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...