Gå til innhold

Dette med kj-lyden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lyden høres helt lik ut, kom gjerne med eksempel hvor man kan høre forskjellen

Anonymous poster hash: dc84a...410

Om du uttaler kjøtt med skj-lyden, så er den nok ganske lik den engelske uttalen, som er tilsvarende skj-lyden med en t foran.

Den lyden vi har i norske ord som kjøtt, men som er i ferd med å forsvinne, finnes ikke i engelsk.

Hvordan høre forskjellen? Vel, det er kanskje en treningssak- og det heller illustrerer vel godt at skillet KJ og Skj ikke er så lett å hanskes med;-)

Anonymous poster hash: 3a232...258

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den feilen får det til å krype nedover ryggen på meg, og jeg retter konsekvent på lillebror og lillesøster. De får det nesten alltid til når de prøver igjen.

Språknormering er visst en unnskyldning vi bruker for å slippe å bry oss om at språket vårt blir styggere og latere.



Anonymous poster hash: e8c56...d4c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den feilen får det til å krype nedover ryggen på meg, og jeg retter konsekvent på lillebror og lillesøster. De får det nesten alltid til når de prøver igjen.

Språknormering er visst en unnskyldning vi bruker for å slippe å bry oss om at språket vårt blir styggere og latere.

Anonymous poster hash: e8c56...d4c

Språknormering har ingenting med dette å

Gjøre - tvert i mot! Det er de som hevder at folk må lære seg forskjellen på lydene og som ser ned på de som ikke mestrer det, som har en normativ tankegang. . .

Anonymous poster hash: 3a232...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du uttaler kjøtt med skj-lyden, så er den nok ganske lik den engelske uttalen, som er tilsvarende skj-lyden med en t foran.

Den lyden vi har i norske ord som kjøtt, men som er i ferd med å forsvinne, finnes ikke i engelsk.

Hvordan høre forskjellen? Vel, det er kanskje en treningssak- og det heller illustrerer vel godt at skillet KJ og Skj ikke er så lett å hanskes med;-)

Anonymous poster hash: 3a232...258

Jeg uttaler kjøtt med kj-lyd. Nå er ikke mitt problem å høre forskjell på kj og skj......... jeg har jo laget tråden. Men jeg kan innrømme at jeg da sliter med å høre forskjell på tch og kj, men det er dog to lyder som er mye vanskeligere å skille.

Anonymous poster hash: dc84a...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det litt av poenget her, for de som ikke kan uttale to lyder, så er det gjerne vanskelig å høre forskjell her. Jeg hører ikke alltid forskjell på /this/ og /that/, men jeg vet at språklyden er forskjellig.

På samme måte kan ikke de fleste jeg kjenner som sliter med sh og kj høre forskjellen.

Anonymous poster hash: 17cba...ce4

Mange, hvertfall nordmenn klarer ikke å uttale engelske ord slik som this, earth riktig heller. Istedet for å uttale "th" sier de dis (this) og ø:rt (earth).

Mange engelskmenn sier fks også fink (think).

Og det er jo "feil", men man blir forstått. Og f istedenfor th hos mange engelske er kommet for å bli. Sikkert samme som kj i norsk. Det er en naturlig utvikling.

Er ikke bare i norsk sånt skjer.

Anonymous poster hash: ebeeb...8c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lærere informerer elever om at det er valgfritt å uttale kj med kj-lyd eller skj-lyd så skjønner jeg at det er vanskelig å lære opp ungene til rett uttale. Jo, det er feil å uttale kj som skj. Hvor har du det fra, at det er tillatt og valgfritt? Det er forskjell på skjede og kjede, det er forskjell på kylling og skylling, det er forskjell på skjenne og kjenne.

Anonymous poster hash: e4152...b06

Du kan ta en en titt her for eksempel: http://www.tv2.no/a/4033365

– Når det gjelder talespråk og uttalefeil har vi ikke på samme måte en korrekt måte å snakke på i norsk, som vi har en måte å skrive korrekt bokmål og nynorsk på. Når man engasjerer seg i uttalefeil opphever man seg selv til å være dommer uten at det finnes en standard norm eller fasit, sier språkdirektøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg uttaler kjøtt med kj-lyd. Nå er ikke mitt problem å høre forskjell på kj og skj......... jeg har jo laget tråden. Men jeg kan innrømme at jeg da sliter med å høre forskjell på tch og kj, men det er dog to lyder som er mye vanskeligere å skille.

Anonymous poster hash: dc84a...410

Objektivt sett nei. Det ene er en t-lyd, den andre en k-lyd, så de ligger lengre unna hverandre rent fonetisk. For deg, subjektivt sett, er de tydeligvis vanskeligere å skille, men du bør innse at dette ikke gjelder flertallet.

Anonymous poster hash: 7e309...b18

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sj-lyden irriterer meg noe vanvittig. Blir ofte også slik at jeg ikke klarer å forstå hva folk mener om de ikke klarer å uttale kj-lyden riktig. En sann historie:

En telefonselger ringte moren min for å selge brannalarmer. Vedkommende spurte hvor vi hadde brannalarmer i huset, og moren min forklarte. Da kom spørsmålet om vi ikke hadde en sjeller. "Eh, sjeller, det vet jeg ikke hva er en gang, så det tror jeg ikke vi har" sier moren min. Etter litt forklaring, med påfølgende bruk av sjeller-ord så viste det seg at han mente kjeller. Og det var jo ikke så lett å skjønne når vedkommende ikke klarte å uttale kj-lyden.

Kommer nok aldri til å handle hos noen som for eksempel vil selge meg et sjøkken, eller et sjede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Objektivt sett nei. Det ene er en t-lyd, den andre en k-lyd, så de ligger lengre unna hverandre rent fonetisk. For deg, subjektivt sett, er de tydeligvis vanskeligere å skille, men du bør innse at dette ikke gjelder flertallet.

Anonymous poster hash: 7e309...b18

Okei, men hvem er du til å si hva som er lettest for flertallet?

Anonymous poster hash: dc84a...410

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sj-lyden irriterer meg noe vanvittig. Blir ofte også slik at jeg ikke klarer å forstå hva folk mener om de ikke klarer å uttale kj-lyden riktig. En sann historie:

En telefonselger ringte moren min for å selge brannalarmer. Vedkommende spurte hvor vi hadde brannalarmer i huset, og moren min forklarte. Da kom spørsmålet om vi ikke hadde en sjeller. "Eh, sjeller, det vet jeg ikke hva er en gang, så det tror jeg ikke vi har" sier moren min. Etter litt forklaring, med påfølgende bruk av sjeller-ord så viste det seg at han mente kjeller. Og det var jo ikke så lett å skjønne når vedkommende ikke klarte å uttale kj-lyden.

Kommer nok aldri til å handle hos noen som for eksempel vil selge meg et sjøkken, eller et sjede.

Ingen som vil handle hos trangsynte folk heller.

Anonymous poster hash: ebeeb...8c3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som vil handle hos trangsynte folk heller.

Anonymous poster hash: ebeeb...8c3

Er man ansatt så representerer man bedriften eller butikken, og da bør man klare å uttale det man selger på en korrekt og forståelig måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Litt merkelig at en ikke klarer å forstå utifra situasjonen at det var snakk om kjeller, siden det var snakk om rom i huset. Selvfølgelig litt uheldig, men det går ann å vise litt forståelse. Mange språk har nettopp ikke debne lyden, og da er det veldig vanskelig å lære seg denne lyden. Går ann å vise litt forståelse. Han som solgte er sikkert klar over denne uttalefeilen, men ordnet det fint med å forklare det på en annen måte.i

Endret av lillsunshine
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vedkommende er klar over talefeilen så kan vedkommende trene på å si kj-lyden, eventuelt oppsøke hjelp for å korrigere den. Tror også det er vanskeligere å forstå over telefonen, i følge moren min hørtes det ut som om vedkommende også sa "skjøller" flere ganger. Så lyden blir nok også litt påvirket av å gå gjennom mobilen, og da blir det ekstra viktig å snakke tydelig og korrekt.

Sj-lyden har jo blitt en slags trend, hvor mange rett og slett går over til å si sj- selv om de klarer å uttale kj-lyden. Jeg tviler ikke på at det finnes folk med genuine talefeil som ikke klarer å si kj-, men det er bare en brøkdel av alle som sier sj-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er man ansatt så representerer man bedriften eller butikken, og da bør man klare å uttale det man selger på en korrekt og forståelig måte.

Man bør kunne klare å oppføre seg ordentlig og høflig mot andre, uansett hvor forskjellige de enn er fra deg.

Det er garantert noe "feil" med deg og. Eller er du helt perfekt kanskje ?

Anonymous poster hash: ebeeb...8c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vedkommende er klar over talefeilen så kan vedkommende trene på å si kj-lyden, eventuelt oppsøke hjelp for å korrigere den. Tror også det er vanskeligere å forstå over telefonen, i følge moren min hørtes det ut som om vedkommende også sa "skjøller" flere ganger. Så lyden blir nok også litt påvirket av å gå gjennom mobilen, og da blir det ekstra viktig å snakke tydelig og korrekt.

Sj-lyden har jo blitt en slags trend, hvor mange rett og slett går over til å si sj- selv om de klarer å uttale kj-lyden. Jeg tviler ikke på at det finnes folk med genuine talefeil som ikke klarer å si kj-, men det er bare en brøkdel av alle som sier sj-.

Hva med oss med talefeil da? Som ikke klarer å gjøre noe med det? Jeg har hatt det hele livet, og har prøvd og prøvd men det går ikke. Spesielt om jeg er stresset.

Så du mener også at fks utlendinger med noe gebrokken norsk heller ikke kan jobbe med salg over telefon da de kan uttale ord feil?

Eller folk som ikke klarer å si R?

La oss si han skulle selge baderomsonteriør, så blir det badejomsintejiøj.. Mora di hadde vel ikke skjønt det heller? Så da måtte han ha funnet seg en annen jobb?

Anonymous poster hash: ebeeb...8c3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør kunne klare å oppføre seg ordentlig og høflig mot andre, uansett hvor forskjellige de enn er fra deg.

Det er garantert noe "feil" med deg og. Eller er du helt perfekt kanskje ?

Anonymous poster hash: ebeeb...8c3

Hvor tar du det fra at jeg ikke oppfører meg ordentlig og høflig mot andre? Jeg oppfører meg alltid høflig og ordentlig mot andre jeg møter. Jeg har ytret min mening om sj-lyden her på et forum, men jeg kommer ikke til å si noe stygt til noen jeg møter om de har en talefeil.

Dårlig forsøk på hersketeknikk du bruker her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere som sier dere ikke klarer å si denne kj-lyden, er dere sikre? Jeg mener, når dere snakker engelsk... Dere klarer vel å uttale ord som "challenge", "change", ""chin" osv. slik det skal uttales? Da har dere jo kj-lyden "intakt" :)

Anonymous poster hash: dc84a...410

Nei. Det er ikke samme lyden.

KJ-lyden finnes ikke i engelsk.

Anonymous poster hash: 3a232...258

Dere to snakker forbi hverandre.

Du, AB øverst, har nok en dialekt der kj-lyden uttales som i "challenge" på engelsk. Hvis du f.eks. er fra sunnmøre eller finnmark så har mange dialekter der en slik kj-lyd. Hvis du nå går på youtube og finner en video med noen som snakker østnorsk så vil du høre at de uttaler kj-lyden på en annen måte enn deg.

Ingen av delene er galt, men for deg som har en dialekt med et tydeligere skille mellom sj- og kj- så er det enklere å holde på det skillet. Det er mye mindre forskjell mellom sj-lyd og østnorsk kj-lyd.

Anonymous poster hash: cd71b...400

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tar du det fra at jeg ikke oppfører meg ordentlig og høflig mot andre? Jeg oppfører meg alltid høflig og ordentlig mot andre jeg møter. Jeg har ytret min mening om sj-lyden her på et forum, men jeg kommer ikke til å si noe stygt til noen jeg møter om de har en talefeil.

Dårlig forsøk på hersketeknikk du bruker her.

Du er frekk og sier du ikke vil handle med folk som ikke snakker "riktig". Du slenger drit til folk om noe de ikke kan noe for.

Om du har rett til å snakke drit til oss som snakker "feil", så må jo vi ha rett til å si at vi ikke vil handle hos sånne type mennesker med den holdinga som du har.

Du må takle å høre det om du syns det er greit å være frekk mot andre.

Jeg prøver å få deg til å tenke. Nå veit du hvor irriterende det er å bli slengt dritt om, nå som det er blitt slengt dritt til deg. Tenk litt over hva slags holdninger du har. Du har absolutt ikke kun sagt din mening. Du har vært frekk og trangsynt.

Anonymous poster hash: ebeeb...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å si en I foran ordene. I-KJØTT, I-KINO. Når dere da skal gå over fra I-en til kj-lyden skal dere knapt endre munnen. Tunga skal ikke flytte seg.

Anonymous poster hash: cd71b...400

Veldig godt tips!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med oss med talefeil da? Som ikke klarer å gjøre noe med det? Jeg har hatt det hele livet, og har prøvd og prøvd men det går ikke. Spesielt om jeg er stresset.

Så du mener også at fks utlendinger med noe gebrokken norsk heller ikke kan jobbe med salg over telefon da de kan uttale ord feil?

Eller folk som ikke klarer å si R?

La oss si han skulle selge baderomsonteriør, så blir det badejomsintejiøj.. Mora di hadde vel ikke skjønt det heller? Så da måtte han ha funnet seg en annen jobb?

Anonymous poster hash: ebeeb...8c3

Ja, da hører du til dem som faktisk har en genuin talefeil, og som ikke sier sj- bare fordi det er en trend.

Jeg har da ikke sagt noe om at utlendinger med gebrokken norsk ikke kan jobbe med telefonsalg, jeg sier bare at da må de kanskje trene litt ekstra på uttale for å bli forstått. Jeg trakk fram eksempelet med telefonselgeren og moren min som et eksempel på at talefeil kan feiloppfattes, og at det er viktig å snakke tydelig når man skal informere, eller selge noe, over telefon. Hvorvidt hun hadde tenkt over andre talefeil, det vet jeg ikke, men du trenger ikke prøve å få moren min til å fremstå som dum, for det er hun aldeles ikke. Det handlet om en misforståelse på bakgrunn av en bestemt talefeil, og det var et eksempel på at det kan være utfordringer knyttet til dette. Å dra inn andre talefeil blir utenfor diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...