Gå til innhold

Hvor mange av dere kjøper poteter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing

Jeg vokste opp med potet til alle middagsmåltider. Vi spiste norsk tradisjonsmat, og kun en sjelden gang ris eller spaghetti.

Da jeg flyttet hjemmefra spiste jeg sikkert ikke poteter på ti år, hadde det langt opp i halsen.

Nå spiser jeg derimot potet igjen og synes det er veldig godt, men varierer. Bruker søtpotet, forskjellige typer ris, pasta, couscous, bulgur, quinoa osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Citronella

Hvorfor det? Der var jo en elendig 'vits'.

Anonymous poster hash: fc1b5...448

Nope. Det var en fantastisk såkalt vits. :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan oppbevarer du de for å få de til å vare et år??

Vi dyrker også våre egne poteter, og for å få dem til å vare lenge er det viktig å først sortere ut alle poteter som har skader, slik at de ikke begynner å råtne. De skadde potetene spises først. Det er viktig at potetene ikke vaskes, men om det regner når de høstes må de tørkes litt før de legges vekk. Potetene lagres i en kald, mørk kjeller med passende luftfuktighet. Gamle kjellere er ofte bygd for å kunne lagre mat, og passer derfor bra. En gang i blant bør en gå gjennom å se om noen poteter har blitt dårlige, de må fjernes.

Vi har ikke lagret egendyrkede poteter så lenge, for det er først i høst vi fikk en brukbar avling på åkeren, men i fjor høst kjøpte vi en del potetsekker fra en bonde og hadde dem til langt utover sommeren. (De fikk etterhvert ganske lange groer, men de er det lett å fjerne)

Gulerøtter kan også lagres lenge, men de bør legges i en spesiell mose og holdes fuktige for å ikke tørke ut. De mister en del sødme, men de er fortsatt sprø og smaker bedre enn butikkgulerøtter.

Anonymous poster hash: 078ff...7e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan oppbevarer du de for å få de til å vare et år??

Som hun over her sier, så må de sorteres og så oppbevares de i en kjeller egnet for det.

De potetene du kjøper i butikken på vårparten (før nypotetene kommer) er jo tatt opp på høsten de og og oppbevart på egnet måte.

Av og til så lurer jeg virkelig på om folk i det hele tatt vet hvor maten kommer fra.

Anonymous poster hash: 5f4e5...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hun over her sier, så må de sorteres og så oppbevares de i en kjeller egnet for det.

De potetene du kjøper i butikken på vårparten (før nypotetene kommer) er jo tatt opp på høsten de og og oppbevart på egnet måte.

Av og til så lurer jeg virkelig på om folk i det hele tatt vet hvor maten kommer fra.

Anonymous poster hash: 5f4e5...9df

Var dette nødvendig da? Jeg lurte på hvordan dere oppbevarer de siden de hos meg blir dårlige ganske fort...

Vi dyrker også våre egne poteter, og for å få dem til å vare lenge er det viktig å først sortere ut alle poteter som har skader, slik at de ikke begynner å råtne. De skadde potetene spises først. Det er viktig at potetene ikke vaskes, men om det regner når de høstes må de tørkes litt før de legges vekk. Potetene lagres i en kald, mørk kjeller med passende luftfuktighet. Gamle kjellere er ofte bygd for å kunne lagre mat, og passer derfor bra. En gang i blant bør en gå gjennom å se om noen poteter har blitt dårlige, de må fjernes.

Vi har ikke lagret egendyrkede poteter så lenge, for det er først i høst vi fikk en brukbar avling på åkeren, men i fjor høst kjøpte vi en del potetsekker fra en bonde og hadde dem til langt utover sommeren. (De fikk etterhvert ganske lange groer, men de er det lett å fjerne)

Gulerøtter kan også lagres lenge, men de bør legges i en spesiell mose og holdes fuktige for å ikke tørke ut. De mister en del sødme, men de er fortsatt sprø og smaker bedre enn butikkgulerøtter.

Anonymous poster hash: 078ff...7e8

Takk for ordentlig svar :)

Endret av venus_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi spiser ofte poteter.

Syns ikke det passer med ris og pasta til alle retter.

Dessuten er det mindre kcal i potet, så for meg som prøver å passe vekten er det bedre å spise potet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...