Gå til innhold

Hvor mange av dere kjøper poteter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Margit Spat

Vi "driver også med poteter og sånt". Jeg har en mann som simpelthen elsker poteter, og som gjerne kunne spist bare potet til hvert eneste måltid. Selv er jeg mer midt på treet glad i det, men lager en del retter der potet er en naturlig bestanddel, alt fra shepherd's pie til biff med bakt potet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjøper fortsatt poteter.

Jeg gjør ikke det, men det gjør min samboer. Han spiser samboer, jeg gjør det som regel ikke. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

:fnise:



Anonymous poster hash: 33b8e...c1c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi holder på med sånn. Kjøper ofte poteter - det finnes mange typer poteter og like mange måter å bruke de på.

Veldig sant.

Fikk lyst til å komme med noen eksempler - her er endel av det jeg lager av:

  • Trollpoteter, amandines eller mandelpoteter ovnsstekt eller pannestekt i olivenolje, gåsefett eller andefett. Godt fisk, kjøtt, burger, sandwicher, blåskjell +++
  • Dampede mandelpoteter (til hvit fisk og Sandefjordsmør, eller andre typiske norske tradisjonsretter)
  • Potetmos av mandelpotet eller annen melen sort. Gjerne i kombinasjon med sellerirot og pastinakk. Godt til pølser, stekt kylling, vilt, kraftige kjøttgryter, feks, eller som topping på shepherd's pie og cottage pie.
  • Amandines som kokes møre, knuses flate og crispes i ovnen med hvitløks- og urtesmør over. Godt til alt av stekt kjøtt.
  • Røsti av mandelpoteter, til stekt kjøtt
  • Nypoteter med vinaigrette i salater, feks med egg, røkelaks og babyleaf, eller i salade nicoise (dvs med tunfisk, bønner etc).
  • Gnocchi av mandelpoteter
  • Hjemmebakte potetlomper av melne poteter
  • Potet- og purresuppe :spise: eller andre purésupper med grønnsaker. Litt potet hjelper til å jevne suppen.
  • Potetcurry av amandines eller andre kokefaste poteter. Gjerne med et posjert egg på.
  • Saltkokte amandines og aïoli - til tapas.
  • Lapskaus og betasuppe.
  • Caldo verde - portugisisk suppe av grønnkål, melne poteter og chorizo.

Anonymous poster hash: d0064...abf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjøper fortsatt poteter.

:fnise:

Anonymous poster hash: 33b8e...c1c

Jepp, så det rett før du påpekte det. :fnise:

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlige mening er at mat løftes av potetens gode smak.

F.eks. bernaisesaus og ris...smaker mye tammere enn smørsaus med poteter. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min personlige mening er at mat løftes av potetens gode smak.

F.eks. bernaisesaus og ris...smaker mye tammere enn smørsaus med poteter. :rodmer:

Nja, synes verken poteter eller ris er noe særlig i seg selv, så jeg står gjerne over. MEN, noe som jeg virkelig elsker er hjemmelaget potetmos så det må jeg ha en gang i blant (sa jeg at jeg skal på potetmosrestaurant i London? :sjarmor:). ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sant.

Fikk lyst til å komme med noen eksempler - her er endel av det jeg lager av:

Anonymous poster hash: d0064...abf

* .... her er endel av det jeg lager av POTETER, skulle det stå.

Men det fremgikk kanskje av fortsettelsen likevel.

:hoho:

Anonymous poster hash: d0064...abf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poteter er digg! Bakt potet, ovnsbakte småpoteter, hasselback-poteter, potetmos (gjerne sammen med rotgrønnsaker), potet i supper, i pytt-i-panne, til tradisjonsmat (f.eks. kjøttkaker), potetsalat, og sikkert mye annet og. Kjøper poteter rett som det er.

Du glemte pommes frites, potetkuler og potetgull! For sånne ting har jeg selvsagt spist 😀

Anonymous poster hash: fc1b5...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, liker å variere på tilbehøret, og poteter er godt, og holder lenge så jeg kan kjøpe uten at det blir dårlig før jeg rekker å spise det.

Anonymous poster hash: 74677...365

Poteter holder da ikke så lenge om ris og pasta vel?

Anonymous poster hash: fc1b5...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ikke poteter ettersom jeg dyrker mine egne.

Hvor mye penger sparer du på det? Hvor mange kg plukker du i året fra egen åker? Og hvor lang tid tar det å sette og plukke dem, altså hva blir 'timelønna'?

Anonymous poster hash: fc1b5...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye penger sparer du på det? Hvor mange kg plukker du i året fra egen åker? Og hvor lang tid tar det å sette og plukke dem, altså hva blir 'timelønna'?

Anonymous poster hash: fc1b5...448

Jeg er bonde så jeg akter ikke å legge ut hele budsjettet mitt på et forum ;) Vi lever ikke bare av potet da.

Endret av Vind
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sant.

Fikk lyst til å komme med noen eksempler - her er endel av det jeg lager av:

  • Trollpoteter, amandines eller mandelpoteter ovnsstekt eller pannestekt i olivenolje, gåsefett eller andefett. Godt fisk, kjøtt, burger, sandwicher, blåskjell +++
  • Dampede mandelpoteter (til hvit fisk og Sandefjordsmør, eller andre typiske norske tradisjonsretter)
  • Potetmos av mandelpotet eller annen melen sort. Gjerne i kombinasjon med sellerirot og pastinakk. Godt til pølser, stekt kylling, vilt, kraftige kjøttgryter, feks, eller som topping på shepherd's pie og cottage pie.
  • Amandines som kokes møre, knuses flate og crispes i ovnen med hvitløks- og urtesmør over. Godt til alt av stekt kjøtt.
  • Røsti av mandelpoteter, til stekt kjøtt
  • Nypoteter med vinaigrette i salater, feks med egg, røkelaks og babyleaf, eller i salade nicoise (dvs med tunfisk, bønner etc).
  • Gnocchi av mandelpoteter
  • Hjemmebakte potetlomper av melne poteter
  • Potet- og purresuppe :spise: eller andre purésupper med grønnsaker. Litt potet hjelper til å jevne suppen.
  • Potetcurry av amandines eller andre kokefaste poteter. Gjerne med et posjert egg på.
  • Saltkokte amandines og aïoli - til tapas.
  • Lapskaus og betasuppe.
  • Caldo verde - portugisisk suppe av grønnkål, melne poteter og chorizo.
Anonymous poster hash: d0064...abf

Pommes frites? Potetgull? Merkelig at det eneste virkelig dugende bruksområdet til poteten blir glemt.

Anonymous poster hash: fc1b5...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ikke kjøpt poteter siden 2003, går kun i ris og pasta, ev. hvete- eller byggris. Spiser jo potet til julemat, men er alltid hos andre i jula.

Noen som fortsatt driver med poteter og sånn?

Anonymous poster hash: fc1b5...448

Kokte poteter til fiskegrateng er kjempegodt. Eventuelt kan skjære de kokte potetene i skiver og steke på sterk varme i noen sekunder, og deretter krydre med urter - mmmmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemte pommes frites, potetkuler og potetgull! For sånne ting har jeg selvsagt spist

Anonymous poster hash: fc1b5...448

Det er vel ikke selvsagt når du slår fast at du ikke driver mer med poteter og sånn?

:lol:

Men det morsomme med poteter er jo nettopp av man kan lage så mye ulikt av dem, avhengig av feks forskjellig varmebehandling og om man river, moser eller skjærer i biter, feks. De kan bli mos, suppe, eller crunchy og sprøstekte. Mens ris og pasta har den formen det har og må kokes, selv om man selvsagt kan bruke ulike former i ulike retter med forskjellige smakstilsetninger.

Anonymous poster hash: d0064...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper poteter sånn av og til, et par ganger i måneden :) poteter er nam, spesielt ovnsstekte poteter og bakt potet. Og potetmos.. Yummi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør det innimellom, sånn ca annen hver uke har vi poteter til middagen. Både vanlige norske poteter, og søtpoteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...