Gå til innhold

Hund som drar i båndet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en 3 år gammel hund som drar veldig i båndet når den blir oppspilt. Noen tips til hvordan jeg kan lære den å gå fint i bånd?

 

Har prøvd å stoppe hver gang den drar og kalle den tilbake til foten min, men dette fungerer dårlig.. Hunden syter veldig når jeg kaller den tilbake, og det har ingen virkning :(



Anonymous poster hash: d35fc...c5d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Har en 3 år gammel hund som drar veldig i båndet når den blir oppspilt. Noen tips til hvordan jeg kan lære den å gå fint i bånd?

 

Har prøvd å stoppe hver gang den drar og kalle den tilbake til foten min, men dette fungerer dårlig.. Hunden syter veldig når jeg kaller den tilbake, og det har ingen virkning :(

Anonymous poster hash: d35fc...c5d

 

 

Den kommer altså på innkalling (det har jeg være øye med å lære den!), men den syter altså veldig i det den må komme tilbake igjen...

Anonymous poster hash: d35fc...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kommer altså på innkalling (det har jeg være øye med å lære den!), men den syter altså veldig i det den må komme tilbake igjen...

Anonymous poster hash: d35fc...c5d

Gi godbit når den kommer på innkalling! Perfekt øyeblikk for positiv forsterkning!

Anonymous poster hash: 195e1...476

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi godbit når den kommer på innkalling! Perfekt øyeblikk for positiv forsterkning!

Anonymous poster hash: 195e1...476

 

Jeg mistenker at de tingene som gjør den opspilt er mer interessante enn godbitene, desverre.. Men det skal absolutt prøves! Takk for tips :)

Anonymous poster hash: d35fc...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får en sele med ring foran på brystet til å feste båndet i. Den vil automatisk snu hunden mot deg når den drar.

Men det lærer ikke hunden å gå fint i bånd. :)

 

TS: Hva om du ikke kaller hunden tilbake? Stopp og vent hunden ut. Når hunden av seg selv snur seg og går mot deg slik at linen blir slak, da går du videre. Strammer den båndet igjen, så stopper du igjen. Uten å si noe. Hunder lærer som regel fortere når de må finne ut av slikt selv. :)

 

Alternativt så kan du endre retning hver gang hunden drar. Hunden drar, du svinger til høyre - i det hunden er på høyde med deg (og da har slak line) - si "Bra!" og gi godbit. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan være krevende den der når hunden allerede er tre år.

Mange veier til Rom også. Søk i litt bøker.

 

En viktig ting er at det ikke lønner seg å dra, dvs. at den kommer fram dit den vil og dermed får positiv forsterkning ved denne adferden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det lærer ikke hunden å gå fint i bånd. :)

 

TS: Hva om du ikke kaller hunden tilbake? Stopp og vent hunden ut. Når hunden av seg selv snur seg og går mot deg slik at linen blir slak, da går du videre. Strammer den båndet igjen, så stopper du igjen. Uten å si noe. Hunder lærer som regel fortere når de må finne ut av slikt selv. :)

 

Alternativt så kan du endre retning hver gang hunden drar. Hunden drar, du svinger til høyre - i det hunden er på høyde med deg (og da har slak line) - si "Bra!" og gi godbit.

Tante brukte den på sin store golden/labrador mix som pluttselig finner ut at han vil bykse avgårde.

Å han lærte fort at det ikke fungerte å dra eller byske til, for da blir han bare snudd rundt mot en. Å kommer ikke dit han vil.

Han går for det aller meste pent, men det hender en sjelden gang at han glemmer at det er noen i andre enden av det båndet. Å at den personen får seg en skikkelig trøkk når han pluttselig løper av gårde i full fart.

Anbefalte det til ei venninne også, og hun har også fått god hjelp av denne selen.

Å bruke denne sammen med kontak trening er jo enda bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Tabris, du trenger ikke kalle hunden til deg, bare stoppe og vente til hunden selv gjør båndet slakt ved å se mot deg eller rygge et par steg. Slakt bånd = vi går framover, stramt bånd = vi stopper og det skjer ingenting. Konklusjon for hunden "hvis jeg holder båndet slakt får jeg gå framover mest mulig! I starten kan det hende du bruker ti minutter på femten meter, men når det sitter er det veldig effektivt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å ikke kalle den tilbake :) Tusen takk!



Anonymous poster hash: d35fc...c5d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grime, strupebånd og anti-dra seler lærer ikke en hund å ikke dra, mange av disse "hjelpemidlene" påfører hunden ubehag. Ikke en god måte å trene på i de aller fleste tilfeller akkurat. Best å gjøre det fra scratch, og virkelig lære hunden det.

 

Passet en blanding av schæfer, border collie og sheltie, og eieren var fortvilet for den gikk aldri pent i bånd. Det hun gjorde var å nøkke til hver gang den dro, og snakket til den uten at den så på henne engang, noe som bare førte til irritasjon/frustasjon hos begge parter, hadde den en uke, og når den kom hjem så ringte eieren meg og sa at hver gang den dro så bare satte den seg bare ned og stirret på henne :fnise:

 

Støtter de over her. Med en gang hunden drar eller forsøker å komme seg til et sted den kan snuse (noe som er belønning i seg selv) så stopp, bare stå helt stille, og ikke la hunden komme en cm lenger. Den vil stå å se mot det punktet den vil til veldig lenge, før den snur seg mot deg for å sjekke hva som skjer. Med en gang den gjør det, ros rikelig, gjerne med godbiter og gå videre, gjenta med en gang den drar igjen. På denne måten fokuserer hunden helt på deg, og den vil ikke blokkere deg ut, og den lærer seg at dersom man vil frem så må den få øyekontakt med deg. Etterhvert vil den forhåpentligvis søke til deg med en gang, for det er ikke noe gøy å bare stå og stirre, og det lønner seg for den å gå pent. Det er en større belønning å komme seg videre enn det godbiter kan gi den. Det tar tid, men det er så verdt det! Bra hjernetrim er det også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grime, strupebånd og anti-dra seler lærer ikke en hund å ikke dra, mange av disse "hjelpemidlene" påfører hunden ubehag. Ikke en god måte å trene på i de aller fleste tilfeller akkurat. Best å gjøre det fra scratch, og virkelig lære hunden det.

Passet en blanding av schæfer, border collie og sheltie, og eieren var fortvilet for den gikk aldri pent i bånd. Det hun gjorde var å nøkke til hver gang den dro, og snakket til den uten at den så på henne engang, noe som bare førte til irritasjon/frustasjon hos begge parter, hadde den en uke, og når den kom hjem så ringte eieren meg og sa at hver gang den dro så bare satte den seg bare ned og stirret på henne :fnise:

Støtter de over her. Med en gang hunden drar eller forsøker å komme seg til et sted den kan snuse (noe som er belønning i seg selv) så stopp, bare stå helt stille, og ikke la hunden komme en cm lenger. Den vil stå å se mot det punktet den vil til veldig lenge, før den snur seg mot deg for å sjekke hva som skjer. Med en gang den gjør det, ros rikelig, gjerne med godbiter og gå videre, gjenta med en gang den drar igjen. På denne måten fokuserer hunden helt på deg, og den vil ikke blokkere deg ut, og den lærer seg at dersom man vil frem så må den få øyekontakt med deg. Etterhvert vil den forhåpentligvis søke til deg med en gang, for det er ikke noe gøy å bare stå og stirre, og det lønner seg for den å gå pent. Det er en større belønning å komme seg videre enn det godbiter kan gi den. Det tar tid, men det er så verdt det! Bra hjernetrim er det også! :)

Denne selen som jeg linker til påfører ikke hunden noen som helst ubehag. Den er akkurat som en vanlig sele. Men i stede for å ha ringen til å feste båndet i bak på ryggen, så festes der foran på brystet.

Kjenner som sagt fler som har hatt god effekt av den. Å den er super sammen med trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne selen som jeg linker til påfører ikke hunden noen som helst ubehag. Den er akkurat som en vanlig sele. Men i stede for å ha ringen til å feste båndet i bak på ryggen, så festes der foran på brystet.

Kjenner som sagt fler som har hatt god effekt av den. Å den er super sammen med trening.

 

Ikke vær naiv. Selvfølgelig gjør den det. Den gjør det ubehagelig å gå på tur rett og slett. I tillegg kan det gå utover nakken ved bråstopp. Å feste kobbelet foran gjøres for å forhindre noe, og dermed gi et visst ubehag for hunden om den trekker. Det er hele vitsen med det. Og som mange sier, en dårlig idè.

Anonymous poster hash: aa206...c77

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke vær naiv. Selvfølgelig gjør den det. Den gjør det ubehagelig å gå på tur rett og slett. I tillegg kan det gå utover nakken ved bråstopp. Å feste kobbelet foran gjøres for å forhindre noe, og dermed gi et visst ubehag for hunden om den trekker. Det er hele vitsen med det. Og som mange sier, en dårlig idè.

Anonymous poster hash: aa206...c77

Er det noe jeg ikke er så er det naiv lille venn :)

Selvfølgelig brukes den for å hindre noe. Man hindrer også noe ved å stoppe helt opp vist hunden drar. Det kan være ubehagelig og irriterende for hunden det også.

Å hunden vil ikke få noe mer bråstopp ved denne selen enn en vanlig sele.

Trykket på selen ligger over brystet til hunden.

Se videoen som ligger i linken, så vil du kunne se det selv.

Liker at du skriver: Som mange skriver... Når det er 7stk som har skrevet i denne tråden. Å det er 2 stk som har nevnt selen :fnise:

Endret av MissPierce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snur hver gang å går en annen vei når han slutter å dra går vi videre. gjorde det et par hganger nå går han fint,.



Anonymous poster hash: ddfea...b19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Snur hver gang å går en annen vei når han slutter å dra går vi videre. gjorde det et par hganger nå går han fint,.

Anonymous poster hash: ddfea...b19

 

 

Prøvde dette i går. Kom aldri rundt løypa vi pleier å gå. Fikk faktisk bare gått ca 100 meter bortover (masse fram og tilbake såklart). Brukte 45 min på dette. Går fremdeles ikke pent, så får vel bare fortsette å prøve.

Anonymous poster hash: d35fc...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Prøvde dette i går. Kom aldri rundt løypa vi pleier å gå. Fikk faktisk bare gått ca 100 meter bortover (masse fram og tilbake såklart). Brukte 45 min på dette. Går fremdeles ikke pent, så får vel bare fortsette å prøve.

Anonymous poster hash: d35fc...c5d

 

Det tar mye lenger tid enn å gjøre det bare èn tur. Du kan gjerne ha to forskjellige seler - èn du tar på når du trener, og en du tar på når hunden får lov til bare å gå som den vil. Hvis du vil ha en pause fra trening og få kommet deg noen vei på tur også. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gå frem og tilbake. Stopp og vent til hunden slakker på båndet selv.

 

edit: altså tar et skritt tilbake eller kommer helt tilbake. Gå først fremover når båndet er slakt.

Endret av arcsin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar mye lenger tid enn å gjøre det bare èn tur. Du kan gjerne ha to forskjellige seler - èn du tar på når du trener, og en du tar på når hunden får lov til bare å gå som den vil. Hvis du vil ha en pause fra trening og få kommet deg noen vei på tur også. 

 

Ja, jeg vet at det tar lang tid. Svaret var ment til brukeren jeg siterte som skrev at "gjorde det et par hganger nå går han fint,.". Poenget var vel å få frem at det som regel ikke er så enkelt. MEn det kom vel kanskje dårlig fram.

Anonymous poster hash: d35fc...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at de tingene som gjør den opspilt er mer interessante enn godbitene, desverre.. Men det skal absolutt prøves! Takk for tips :)

Anonymous poster hash: d35fc...c5d [/quote

Det er lurt å prøve alt annet først, men hvis du ikke klarer å ordne det, finnes det gå-pent-bånd for å ha rundt snuta. Hver gang hunden drar, vil snuta trekkes litt bakover. Det syns hunden er ubehagelig og vil dermed gå pent. Men prøv søt annet først. Kan brukes til "håpløse" hunder.

Anonymous poster hash: afdce...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...