Gå til innhold

Til dere som studerer på profesjonsstudiet i psykologi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ops, det var visst ei annen, ikke deg, jeg beklager. :laugh:

Uansett, veldig mye hets mot helse-studiene, psykologi, medisin, sykepleie, alt sammen!!

Skjønner ikke at folk gidder å studere det, egentlig.

Anonymous poster hash: 78cc9...568

Angrer i vertfall ikke på profesjonsstudiet :) Det er tøft, ja, men utrolig spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for alle svarene. Virker som et utrolig spennende studie. 😊 Jeg kan ikke la sjansen gå fra meg når jeg har et så stort ønske om dette.

Anonymous poster hash: 2ed9f...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, medisinstudent. Jeg tror nettopp dette er litt vanskelig å fastslå, selv om enkelte tilfeller er veldig tydelige.

Anonymous poster hash: bae6b...bd1

Tviler på at du er medisinstudent så trangsynt som du er :fnise:

Anonymous poster hash: 88e59...c4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at de som studerer psykologi ofte har like store problemer som sine fremtidige pasienter...

Anonymous poster hash: a0e09...9b0

Tror du psykologistudiene bare handler om psykisk syke? Veldig mye av det man lærer er om det friske mennesket, og selv om de fleste velger å jobbe i helsesektoren, så er det også bruk for psykologer i bedrifter, ift rådgiving osv.

Folk som sliter psykisk finnes det nok på alle studier, men kan godt hende psykologstudenter er mer åpne om det. De fleste vil i løpet av livet oppleve å være psykisk syk, så det er ikke noe "unormalt" med det. Virker som du har fordommer mot psykisk syke (og psykologstudenter). Vil anfalle deg å tilegne deg litt kunnskap før du uttaler deg.

Anonymous poster hash: 88e59...c4e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du psykologistudiene bare handler om psykisk syke? Veldig mye av det man lærer er om det friske mennesket, og selv om de fleste velger å jobbe i helsesektoren, så er det også bruk for psykologer i bedrifter, ift rådgiving osv.

Folk som sliter psykisk finnes det nok på alle studier, men kan godt hende psykologstudenter er mer åpne om det. De fleste vil i løpet av livet oppleve å være psykisk syk, så det er ikke noe "unormalt" med det. Virker som du har fordommer mot psykisk syke (og psykologstudenter). Vil anfalle deg å tilegne deg litt kunnskap før du uttaler deg.

Anonymous poster hash: 88e59...c4e

Amen to that!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk med "store psykiske problemer" fungerer forøvrig ikke i hverdagen og hadde nok falt ut av alle disse studiene. Spesielt i medisin når klinikker og praksisen kommer.

Muligens er dere bare ekstra skeptiske til visse typer folk, men det ligger nok i dere selv.

Anonymous poster hash: 78cc9...568

Jeg studerer medisin selv, så nei.

Hvilken forskning er det som tilsier dette? Jeg har vært gjennom snart hele studiet, og har seriøst aldri hørt noen snakke om det. Ei heller hatt mer forventet for den norske populasjonen som sliter psykisk på kullet.

Anonymous poster hash: ee1de...aed

Jeg trodde dette var ganske kjent. Dersom du ser på selvmordsrater innenfor hvert yrke kan du gjerne se at psykologer/psykiatere ligger usedvanlig høyt oppe. Ja, hva forventer du at de skal si da? En viss prosentdel av alle psykologer/psykiatere (altså å henvende seg til dere) kommer til å ta livet av seg?

Anonymous poster hash: bae6b...bd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Psykiater og psykolog har helt forskjellig utdannelse. En psykolog har gått profesjonsstudiet i psykologi, mens en psykiater har gått profesjonsstudiet i medisin og tatt etterutdanning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at du er medisinstudent så trangsynt som du er :fnise:

Anonymous poster hash: 88e59...c4e

På hvilken måte er jeg trangsynt?

Anonymous poster hash: bae6b...bd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer medisin selv, så nei.

Jeg trodde dette var ganske kjent. Dersom du ser på selvmordsrater innenfor hvert yrke kan du gjerne se at psykologer/psykiatere ligger usedvanlig høyt oppe. Ja, hva forventer du at de skal si da? En viss prosentdel av alle psykologer/psykiatere (altså å henvende seg til dere) kommer til å ta livet av seg?

Anonymous poster hash: bae6b...bd1

Jeg vet ikke hvor du har dette fra, men det er mer selvmord blant leger enn f.eks psykologer.

Anonymous poster hash: 88e59...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykiater og psykolog har helt forskjellig utdannelse. En psykolog har gått profesjonsstudiet i psykologi, mens en psykiater har gått profesjonsstudiet i medisin og tatt etterutdanning

Selvsagt, men de havner som regel innunder samme kategori når det gjelder diverse forskningsmetoder.

Anonymous poster hash: bae6b...bd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor du har dette fra, men det er mer selvmord blant leger enn f.eks psykologer.

Anonymous poster hash: 88e59...c4e

Generelt i slike statistikker over de som er mest utsatt for selvmord er ikke psykologer nevnt, men leger er alltid veldig høyt oppe.

"Legene skiller seg kraftig ut fra andre høytlønte yrker ettersom alle andre slike yrker har lav selvmordsrate. Legene begår også oftere selvmord enn arbeidsløse.

Ekeberg viser til studier som konkluderer med det er mer depresjon blant leger enn andre yrkesgrupper. Han tror likevel ikke at dette kan være hele forklaringen.

– Mange leger har problemer med å gå over i pasientrollen når de blir psykisk syke og søker ikke hjelp, sier Ekeberg som forteller at flere prøver å behandle seg selv. – Da får man kombinasjonen av en dårlig lege og vanskelig pasient.

Medisinstudentene får, ifølge Ekeberg, en innføring om risiko og belastning i legeyrket. Men selv om framtidige leger blir forberedt på påkjenninger og hjelpeapparatet er der, må fokuset først og fremst rettes et annet sted, mener han.– Leger må selv bli bevisste på at de må søke hjelp når de får problemer, sier Ekeberg."

Anonymous poster hash: 88e59...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt, men de havner som regel innunder samme kategori når det gjelder diverse forskningsmetoder.

Anonymous poster hash: bae6b...bd1

I hvilken sammenheng da? Hvis det er forskning knyttet til yrkesgruppe og de havner i samme kategori er det en dårlig metode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hvor du har dette fra, men det er mer selvmord blant leger enn f.eks psykologer.

Anonymous poster hash: 88e59...c4e

Kan du vise til statestikk på dette? Jeg finner bare leger, tannleger, vetrinærer og sykepleiere i flere studier men ikke psykologer. Psykiatere går inn under leger.

Anonymous poster hash: 88cf2...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å dra det over streken; Om de som er psykologstudenter har over gjennomsnittet med psykiske problemer, må medisinstudentene ha over gjennomsnittet somatiske problemer... og dette stemmer ikkje gjør det vel? Jeg mener dette blir en ganske overdrevet generalisering som naturligvis vil skape litt debatt her. :)

En helt vanlig student i Norge, som de fleste andre mennesker, vil i en periode i livet ha det tøft. De vil kanskje trenge hjelp etter et tap i nær familie eller hjelp med en depresjon. Betyr dette at en psykologstudent velger å studere dette fordi de har opplevd noe slikt? Kanskje. Eller velger en person å bli psykolog fordi han er veldig motivert for å hjelpe mennesker? På samme måte som du som valgte å studere medisin er motivert til å hjelpe andre. Dette betyr ikke at studentpopulasjonen på psykolog- eller medisinstudiet skiller seg nevneverdig ut fra normalpopulasjonen når det gjelder psykiske problemer. Det er normalt å gå til legen når du har vondt i halsen, hvorfor kan det ikke da være normalt å gå til psykolog og få hjelp når du er inne i en tung periode? Hvorfor bidrar du som medisinstudent med slike holdninger til et slikt skille?

For å se litt på fakta - for å komme inn på psykologstudiet i Norge kreves det veldig gode karakterer. De fleste med gode karakterer er velfungerende mennesker både sosialt og helsemessig, så dette strider vel litt imot generalisering din om at "mange psykologer har like store problemer som sine pasienter". En ytring som i grunn er veldig provoserende OG bekymringsfull når den kommer fra en legestudent. Som lege forventer jeg at du har en tankegang litt bedre enn det. For å ikke glemme vil du i din legehverdag støte på veldig mange psykologer og skal forholde deg til dem som kollegaer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å dra det over streken; Om de som er psykologstudenter har over gjennomsnittet med psykiske problemer, må medisinstudentene ha over gjennomsnittet somatiske problemer... og dette stemmer ikkje gjør det vel? Jeg mener dette blir en ganske overdrevet generalisering som naturligvis vil skape litt debatt her. :)

En helt vanlig student i Norge, som de fleste andre mennesker, vil i en periode i livet ha det tøft. De vil kanskje trenge hjelp etter et tap i nær familie eller hjelp med en depresjon. Betyr dette at en psykologstudent velger å studere dette fordi de har opplevd noe slikt? Kanskje. Eller velger en person å bli psykolog fordi han er veldig motivert for å hjelpe mennesker? På samme måte som du som valgte å studere medisin er motivert til å hjelpe andre. Dette betyr ikke at studentpopulasjonen på psykolog- eller medisinstudiet skiller seg nevneverdig ut fra normalpopulasjonen når det gjelder psykiske problemer. Det er normalt å gå til legen når du har vondt i halsen, hvorfor kan det ikke da være normalt å gå til psykolog og få hjelp når du er inne i en tung periode? Hvorfor bidrar du som medisinstudent med slike holdninger til et slikt skille?

For å se litt på fakta - for å komme inn på psykologstudiet i Norge kreves det veldig gode karakterer. De fleste med gode karakterer er velfungerende mennesker både sosialt og helsemessig, så dette strider vel litt imot generalisering din om at "mange psykologer har like store problemer som sine pasienter". En ytring som i grunn er veldig provoserende OG bekymringsfull når den kommer fra en legestudent. Som lege forventer jeg at du har en tankegang litt bedre enn det. For å ikke glemme vil du i din legehverdag støte på veldig mange psykologer og skal forholde deg til dem som kollegaer.

Så sant, så sant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan du vise til statestikk på dette? Jeg finner bare leger, tannleger, vetrinærer og sykepleiere i flere studier men ikke psykologer. Psykiatere går inn under leger.

Anonymous poster hash: 88cf2...ed1

Var nettopp da jeg mente. At det er mer selvmord blant leger og andre yrkesgrupper enn psykologer.

Anonymous poster hash: 88e59...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer medisin selv, så nei.

Jeg trodde dette var ganske kjent. Dersom du ser på selvmordsrater innenfor hvert yrke kan du gjerne se at psykologer/psykiatere ligger usedvanlig høyt oppe. Ja, hva forventer du at de skal si da? En viss prosentdel av alle psykologer/psykiatere (altså å henvende seg til dere) kommer til å ta livet av seg?

Anonymous poster hash: bae6b...bd1

Hva jeg forventer at de skal si? Til hvilken av påstandene dine? Du gikk rett fra å si det var flere psykiske problemer til selvmordstanker, men det er kanskje synonymer for deg?

Dersom det var slik at det var mye høyere andel psykisk psyke blant psykologstudenter, tror jeg instituttet ville jobbet for egenterapi som en del av studiet. I dag er det slik instituttet fremhever at det er uetisk at psykologstudenter skal oppta plassene til syke i helsevesenet

helsevesenet, nettopp fordi de aller fleste er helt innenfor normalen.

Psykiske lidelser beveger seg langs et kontiuum fra symptomfri til full treff i icd, derfor vil de fleste, psykologstudent eller ei, kjenne seg igjen i noen av kriteriene.

Å snakke om risikofaktorer for psykisk lidelse og selvmord, selv om det skulle vært i egen yrkesgruppe er ikke tabu på samme måte blant psykologer som det kanskje er andre yrkesgrupper? Å snakke om selvmord er viktig preventivt.

Anonymous poster hash: ee1de...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått svar på det du lurte på TS, eller har det "forsvunnet" i diskusjonen? :fnise:

Hehe, det har nok forsvunnet litt, men takk til dere som faktisk svarte på det jeg spurte om:)

Anonymous poster hash: 2ed9f...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...