Lillemø Skrevet 30. november 2014 #61 Skrevet 30. november 2014 På UiT har vi observasjonspraksis allerede 1.semester. Deretter følger det praksis i barnehage og eldrehjem på 5.semester. På 4 år har vi klinisk praksis, der vi fordeles mellom instituttets klinikk, BUP og sykehuset. Tilslutt kommer selvfølgelig hovedpraksisen. Stoffet kan nok oppleves som krevende. Det er veldig mye pensum relatert til grunnleggende prossesser i menneskekroppen, som vi lærer om i f.eks nevroanatomi og humanbiologi. Jeg synes fagene imidlertid var veldig spennende fordi jeg hadde en interesse for biologi fra før av. Jeg tror nok de fleste av oss opplever fagene forskjellig da siden alle har ulike forutsetninger og interesser. 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #62 Skrevet 30. november 2014 Takk for svar! Biologi er er fag jeg er veldig interessert i, så tror dette kan bli krevende, men spennende😊Anonymous poster hash: 2ed9f...ff6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #63 Skrevet 30. november 2014 Ikke at noen her har gått begge studiene; men jeg sliter å velge mellom NTNU og UiO! Jeg har 65 poeng, så det er jo ikke sikkert jeg får valget i det hele tatt, men jeg vil gjerne gå det studiet som har mest praksis. Anonymous poster hash: 9f893...616
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #64 Skrevet 30. november 2014 Ikke at noen her har gått begge studiene; men jeg sliter å velge mellom NTNU og UiO! Jeg har 65 poeng, så det er jo ikke sikkert jeg får valget i det hele tatt, men jeg vil gjerne gå det studiet som har mest praksis. Anonymous poster hash: 9f893...616 Hvor gammel er du? Utdannelse fra før så du får 2 poeng? Du kan jo ta opp fag i år så du er sikker på å klare grensene? Anonymous poster hash: 2b510...aaf
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #65 Skrevet 30. november 2014 Jeg har ca ett år igjen av studiene nå. Går på UiB, og er stort sett veldig fornøyd. Nå har de revidert studieløpet etter jeg startet, men jeg kan jo dele noen av mine erfaringer. Som deg var jeg veldig redd for at det skulle bli (for) tøft og vanskelig, og tøft og vanskelig har det virkelig vært til tider, men det har vært overkommelig, og for min del har det vært viktig å bare ta en dag av gangen når ting har blitt vanskelig. Jeg syns de fleste fagene har mye spennende i seg, men de første årene var det mye teori, og jeg er enig med den andre som skrev her at fagene ofte har hørtes mer spennende ut enn de var. Likevel har jeg lært mye, og ser mer nytten av de grunnleggende fagene nå som jeg har kommet lenger. Da jeg startet var det mye metode, og vi måtte regne veldig mye for hånd. Dette tror jeg de har sluttet med nå, og at man gjør det meste med dataprogrammer. Jeg er elendig i matte, men statistikk er ikke helt det samme. Jeg brukte mye tid og innsats på dette, og når jeg først forstod det ble det faktisk gøy! Jeg er veldig glad for at vi måtte regne mye selv, det gav meg en god forståelse av hvordan det hele fungerer, og jeg klarer i dag å lese artikler og studier og vurderer svakhetene ved metodene som har blitt brukt. (Dette tror jeg de som ikke må regne for hånd også har lært seg, men for meg som har en dårlig forståelse for slike ting var det nok ekstra nyttig). De første årene før man begynner med praksis går greit for de fleste, men når man starter med klinisk praksis har jeg inntrykk av at flere syns det ble tøft. Hos oss (vet ikke med andre studiesteder) blir man filmet mens man driver terapi med pasienter, for å etterpå få tilbakemeldinger og veiledning av medstudenter og veileder. Mestringsfølelsen er ikke helt på topp i begynnelsen, men det går seg til etter hvert. Dessuten er det veldig spennende å endelig begynne med utredning og behandling i praksis etter å ha hatt nesa i en bok i så lang tid! Jeg vet ikke helt hva mer jeg skal skrive, men dersom du lurer på noe er det bare å spørre. Hva konkret er det du er redd for? Anonymous poster hash: 20e23...3f0 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #66 Skrevet 30. november 2014 Jeg har ca ett år igjen av studiene nå. Går på UiB, og er stort sett veldig fornøyd. Nå har de revidert studieløpet etter jeg startet, men jeg kan jo dele noen av mine erfaringer. Som deg var jeg veldig redd for at det skulle bli (for) tøft og vanskelig, og tøft og vanskelig har det virkelig vært til tider, men det har vært overkommelig, og for min del har det vært viktig å bare ta en dag av gangen når ting har blitt vanskelig. Jeg syns de fleste fagene har mye spennende i seg, men de første årene var det mye teori, og jeg er enig med den andre som skrev her at fagene ofte har hørtes mer spennende ut enn de var. Likevel har jeg lært mye, og ser mer nytten av de grunnleggende fagene nå som jeg har kommet lenger. Da jeg startet var det mye metode, og vi måtte regne veldig mye for hånd. Dette tror jeg de har sluttet med nå, og at man gjør det meste med dataprogrammer. Jeg er elendig i matte, men statistikk er ikke helt det samme. Jeg brukte mye tid og innsats på dette, og når jeg først forstod det ble det faktisk gøy! Jeg er veldig glad for at vi måtte regne mye selv, det gav meg en god forståelse av hvordan det hele fungerer, og jeg klarer i dag å lese artikler og studier og vurderer svakhetene ved metodene som har blitt brukt. (Dette tror jeg de som ikke må regne for hånd også har lært seg, men for meg som har en dårlig forståelse for slike ting var det nok ekstra nyttig). De første årene før man begynner med praksis går greit for de fleste, men når man starter med klinisk praksis har jeg inntrykk av at flere syns det ble tøft. Hos oss (vet ikke med andre studiesteder) blir man filmet mens man driver terapi med pasienter, for å etterpå få tilbakemeldinger og veiledning av medstudenter og veileder. Mestringsfølelsen er ikke helt på topp i begynnelsen, men det går seg til etter hvert. Dessuten er det veldig spennende å endelig begynne med utredning og behandling i praksis etter å ha hatt nesa i en bok i så lang tid! Jeg vet ikke helt hva mer jeg skal skrive, men dersom du lurer på noe er det bare å spørre. Hva konkret er det du er redd for? Anonymous poster hash: 20e23...3f0 Takk for svar alle sammen! Det jeg er mest redd for er statistikken faktisk. Er ikke god i matte i det hele tatt. Klarte ikkje bedre enn 4 i p-matten (den enkleste matten). Er forbedret på at det også vil bli tungt med så mye lesing, men er såpass innstilt på det at jeg håper det skal gå greit. Er også litt redd for at det skal bli så mye lesing at jeg knap vil føle at jeg har et liv utenom.. Anonymous poster hash: 2ed9f...ff6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #67 Skrevet 30. november 2014 Hvor gammel er du? Utdannelse fra før så du får 2 poeng? Du kan jo ta opp fag i år så du er sikker på å klare grensene? Anonymous poster hash: 2b510...aaf Jeg er 26! Snitt; 5,5 Alderspoeng; 8 Ekstrapoeng; 2 Realfagspoeng; 0 = 65,0 Helt ærlig talt vet jeg at jeg burde ta opp fag, men sist jeg gikk på videregående var i 2007, og jeg har hørt det er utrolig vanskelig å gjøre femmere om til seksere. Jeg har virkelig ikke en eneste firer. Jeg har også sett på mulighetene for realfag, men får jeg 5 i disse, vil det uansett ikke hjelpe med ekstrapoengene, siden femmere trekker snittet mitt ned. Jeg må altså ha seksere uansett hvilke fag jeg tar opp. Det hele føles ganske håpløst. Det jeg satser på, er at snittet vil gå litt ned når UiB endrer opptaksformen sin i 2016. Uansett; hva er egentlig oddsen for at UiO sitt snitt til vårsemesteret stiger til over 6,5? Det ser ut til at stigningen begynner å avta. Allikevel så blir det spekulasjon. Stigning de siste årene; 2012; 62,6 2013; 63,6 2014; 64,1 Anonymous poster hash: 9f893...616
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #68 Skrevet 30. november 2014 Takk for svar alle sammen! Det jeg er mest redd for er statistikken faktisk. Er ikke god i matte i det hele tatt. Klarte ikkje bedre enn 4 i p-matten (den enkleste matten). Er forbedret på at det også vil bli tungt med så mye lesing, men er såpass innstilt på det at jeg håper det skal gå greit. Er også litt redd for at det skal bli så mye lesing at jeg knap vil føle at jeg har et liv utenom..Anonymous poster hash: 2ed9f...ff6 Det går helt fint Det legges opp til at statistikken skal være overkommelig. Jeg vet ikke hvor du har tenkt til å studere, men det handler mye om forståelse for selve metoden. Til tider har man ikke et liv utenom, men med venner på studiet blir det sosialt likevel Anonymous poster hash: abf31...aa4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #69 Skrevet 30. november 2014 Jeg er 26! Snitt; 5,5 Alderspoeng; 8 Ekstrapoeng; 2 Realfagspoeng; 0 = 65,0 Helt ærlig talt vet jeg at jeg burde ta opp fag, men sist jeg gikk på videregående var i 2007, og jeg har hørt det er utrolig vanskelig å gjøre femmere om til seksere. Jeg har virkelig ikke en eneste firer. Jeg har også sett på mulighetene for realfag, men får jeg 5 i disse, vil det uansett ikke hjelpe med ekstrapoengene, siden femmere trekker snittet mitt ned. Jeg må altså ha seksere uansett hvilke fag jeg tar opp. Det hele føles ganske håpløst. Det jeg satser på, er at snittet vil gå litt ned når UiB endrer opptaksformen sin i 2016. Uansett; hva er egentlig oddsen for at UiO sitt snitt til vårsemesteret stiger til over 6,5? Det ser ut til at stigningen begynner å avta. Allikevel så blir det spekulasjon. Stigning de siste årene; 2012; 62,6 2013; 63,6 2014; 64,1 Anonymous poster hash: 9f893...616 Vil du kommer inn, men for å være helt sikker ville jeg nok tatt opp et fag eller to. Har du noen fag som går for å være enkle du kan ta opp? Anonymous poster hash: abf31...aa4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #70 Skrevet 30. november 2014 Vil du kommer inn, men for å være helt sikker ville jeg nok tatt opp et fag eller to. Har du noen fag som går for å være enkle du kan ta opp? Anonymous poster hash: abf31...aa4 Jeg vet, du har helt rett. Jeg har for mye lyst å bli psykolog til å gamble på det. Får jeg en 6'er i S1 matte eller naturfag så har jeg 66 poeng. Burde vel holde? Anonymous poster hash: 9f893...616
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #71 Skrevet 1. desember 2014 Jeg vet, du har helt rett. Jeg har for mye lyst å bli psykolog til å gamble på det. Får jeg en 6'er i S1 matte eller naturfag så har jeg 66 poeng. Burde vel holde?Anonymous poster hash: 9f893...616 Ganske sikker på at 65 vil holde! Iallefall i Trondheim eller Bergen (i 2016)Anonymous poster hash: 2ed9f...ff6 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #72 Skrevet 2. desember 2014 Jeg har ca ett år igjen av studiene nå. Går på UiB, og er stort sett veldig fornøyd. Nå har de revidert studieløpet etter jeg startet, men jeg kan jo dele noen av mine erfaringer. Som deg var jeg veldig redd for at det skulle bli (for) tøft og vanskelig, og tøft og vanskelig har det virkelig vært til tider, men det har vært overkommelig, og for min del har det vært viktig å bare ta en dag av gangen når ting har blitt vanskelig. Jeg syns de fleste fagene har mye spennende i seg, men de første årene var det mye teori, og jeg er enig med den andre som skrev her at fagene ofte har hørtes mer spennende ut enn de var. Likevel har jeg lært mye, og ser mer nytten av de grunnleggende fagene nå som jeg har kommet lenger. Da jeg startet var det mye metode, og vi måtte regne veldig mye for hånd. Dette tror jeg de har sluttet med nå, og at man gjør det meste med dataprogrammer. Jeg er elendig i matte, men statistikk er ikke helt det samme. Jeg brukte mye tid og innsats på dette, og når jeg først forstod det ble det faktisk gøy! Jeg er veldig glad for at vi måtte regne mye selv, det gav meg en god forståelse av hvordan det hele fungerer, og jeg klarer i dag å lese artikler og studier og vurderer svakhetene ved metodene som har blitt brukt. (Dette tror jeg de som ikke må regne for hånd også har lært seg, men for meg som har en dårlig forståelse for slike ting var det nok ekstra nyttig). De første årene før man begynner med praksis går greit for de fleste, men når man starter med klinisk praksis har jeg inntrykk av at flere syns det ble tøft. Hos oss (vet ikke med andre studiesteder) blir man filmet mens man driver terapi med pasienter, for å etterpå få tilbakemeldinger og veiledning av medstudenter og veileder. Mestringsfølelsen er ikke helt på topp i begynnelsen, men det går seg til etter hvert. Dessuten er det veldig spennende å endelig begynne med utredning og behandling i praksis etter å ha hatt nesa i en bok i så lang tid! Jeg vet ikke helt hva mer jeg skal skrive, men dersom du lurer på noe er det bare å spørre. Hva konkret er det du er redd for? Anonymous poster hash: 20e23...3f0 Får man se filmen selv også eller hvordan foregår det? Anonymous poster hash: ffead...ea3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #73 Skrevet 2. desember 2014 Får man se filmen selv også eller hvordan foregår det? Anonymous poster hash: ffead...ea3 Den får vi se ja. Filmen blir lagret på en datamaskin slik at alle i samme veiledningsgruppe (4 studenter) kan se på alle filmene inne på kontoret vi deler. Så velger vi gjerne ut noen klipp fra filmen vi trenger veiledning på/synes var bra/dårlig eller hva det måtte være, og viser dette til veilederen vår og får tilbakemeldinger fra denne personen (psykologspesialist). Anonymous poster hash: 20e23...3f0
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #74 Skrevet 3. desember 2014 Den får vi se ja. Filmen blir lagret på en datamaskin slik at alle i samme veiledningsgruppe (4 studenter) kan se på alle filmene inne på kontoret vi deler. Så velger vi gjerne ut noen klipp fra filmen vi trenger veiledning på/synes var bra/dårlig eller hva det måtte være, og viser dette til veilederen vår og får tilbakemeldinger fra denne personen (psykologspesialist). Anonymous poster hash: 20e23...3f0 Takk for svar. Høres ganske krevendes ut, men må være veldig lærerikt også å se seg selv og medstudenter i praksis. Hvor lenge blir filmen lagret, og hvor lenge varer denne praksisen? Anonymous poster hash: ffead...ea3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #75 Skrevet 4. desember 2014 Takk for svar. Høres ganske krevendes ut, men må være veldig lærerikt også å se seg selv og medstudenter i praksis. Hvor lenge blir filmen lagret, og hvor lenge varer denne praksisen? Anonymous poster hash: ffead...ea3 Ja, det stemmer godt det, veldig krevende og veldig lærerikt. Filmene skal slettes så fort du selv/medstudenter/veileder har sett det de må se, og dersom man ikke husker på å slette filmen selv blir den slettet automatisk etter noen uker. Praksis på denne internklinikken går over 3 semestre, da velger man om man vil jobbe med barn, voksne eller eldre. Før denne praksisen er det et par måneder praksis på PPT-kontor, og senere i studieløpet er det et halvt år eksternpraksis ved en "vanlig" arbeidsplass hvor psykologer jobber. Må bare minne om at jeg snart er ferdig, og at de har endret på litt på både fag og rekkefølge for fagene/praksisperiodene for kullene som startet etter meg. Det er uansett samme type praksis, bare litt annerledes lagt opp. Anonymous poster hash: 20e23...3f0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå