Gå til innhold

Norsk politi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ressursene er historisk høye og oppklaringsprosenten er historisk lav.

De frie ressursene er ikke historisk høye. De dekker nemlig ikke utgiftene politiet har i stor nok grad. Det blir bare dyrere og dyrere å oppklare saker, og det blir flere større og mer kompliserte saker som er enda dyrere igjen.

At oppklaringsprosenten går nedover er naturlig når antall politifolk (både i absolutt antall og i antall politifolk per 1000 innbyggere) har gått nedover samtidig som folketallet har steget kraftig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk går gjerne videre til politiet etter forsvaret, så her viser du den vanlige ekstreme mangelen på kunnskap som politihatere er kjent for.

Det var jo nettopp det jeg skrev. De har ikke fysikken eller psyken til en karriere i Forsvaret. Da må de ned på rangstigen og bli politi i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo nettopp det jeg skrev. De har ikke fysikken eller psyken til en karriere i Forsvaret. Da må de ned på rangstigen og bli politi i stedet.

Nå er det jo slik at det kreves mer av en politimann enn en vanlig soldat. Svært mange som søker seg til politiet etter noen år i Forsvaret, mye pga større utfordringer, flere muligheter og fordi man får reelle hendelser, ikke bare trening.

Virker som om du ikke har helt peil på verken forsvar eller politietat :-)

Anonymous poster hash: 789c0...5f6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo nettopp det jeg skrev. De har ikke fysikken eller psyken til en karriere i Forsvaret. Da må de ned på rangstigen og bli politi i stedet.

Nei, du skrev at de ikke klarte å få jobb i forsvaret:

"Egentlig ser jeg for meg at disse personene ikke klarte å få jobb i Forsvaret og derfor har måttet hoppe et par steg ned på karrierestigen."

Jeg påpekte at folk gjerne har vært i forsvaret når de begynner i politiet. Det var til og med et krav tidligere.

Måten du prøver å gjøre dette til en rangering/konkurranse er uansett barnslig og patetisk.

Endret av jabx
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

Det var jo nettopp det jeg skrev. De har ikke fysikken eller psyken til en karriere i Forsvaret. Da må de ned på rangstigen og bli politi i stedet.

Det der er bare for dumt. Med mindre du snakker om spes-soldater så trenger ikke ansatte i forsvaret å ha nevneverdig god fysikk eller psyke.

Jeg synes generelt sett at politiet gjør en ok jobb, men de har desverre noen råtne epler som ødelegger for de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg så er norsk politi usikker politi etter terrorangrep.

Når vi alle trodde at det var muslimer som var innblandet i 22 juli men det var nordmann Breivik.

Den verste og idiotiske ting jeg vet om i Norge er at politiet må ringe sentralen til å få bruke våpen. Det er jo nesten som 22 juli hvor det tok ganske langt når de kom til stedet.

Hvis du er politi så skal du kunne bruke våpen når det trengs.



Anonymous poster hash: 2b224...9ad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva syntes folk om det norske politiet?

Anonymous poster hash: 1eaa1...938

Jeg tror det er mange politifolk som har et oppriktig ønske om å bidra med noe positivt i samfunnet. Jeg tror de blir rimelig frustrert av kriminelle, av sin egen organisasjon og oss (ikke-kriminelle) som ikke ønsker at de skal ha den makten og ansvaret de tok som en selvfølge når de startet på politiskolen. Det virker som om de er i ferd med å bli akademikere som beveger seg vekk fra gata og de stedene folk trenger de mest. Samtidig som de ikke vil sammarbeide med det nye politiet, vekterne, som fyller plassen etter at politiet forsvant.

Det oppleves også som det er mange usunne holdninger spesielt i ledelsen av politiet som preger hele organisasjonen. Det virker som om de har en selvgodhet som er lite gunstig for samfunnet. Det at de f.eks. viser så liten samarbeidsvilje med vektere og forsvaret i trusselsituasjoner tyder på at det er viktigere for de å verne om eget domener enn å jobbe optimalt for befolkningen. De vil heller at befolkningen skal få et dårligere tilbud totalt sett enn at de skal måtte gi fra seg noe.

Det er også en trussel at det ikke finnes noen uavhengig rettgivning, etterforskning og dømming av politifolk men at alt dette holdes internt i staten.

Anonymous poster hash: 04e12...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet tjener ikke et rødt øre på sakene sine. Pengene fra bøter går ikke til politiet.

At du mener at de ikke skal ta folk som kjører for fort sier litt om hvor fordervet syn du har på dette. Hundrevis av mennesker drepes eller skades i trafikken hvert år, og farten er hovedproblemet. Det er altfor lite fokus på trafikk i politiet.

Å bøtelegge noen for offentlig urinering tar ikke nevneverdig med tid eller ressurser. Dette er saker der det bare skrives ut en bot og ferdig med det. Å ta veggpissere er dessuten veldig nyttig fordi det er noe jævla svineri at folk pisser på bygninger o.l. Ekstremt uhygienisk, og kan spre sykdommer m.m.

Vinningskriminalitet er ekstremt utbredt. Å tro at politiet har noen som helst sjanse til å ta alle er i beste fall naivt, men i alle tilfeller ekstremt kunnskapsløst

Politiet er ikke dimensjonert for mengden vinningskriminalitet i samfunnet i dag.

Hvilke lettvinte løsninger snakker du om?

Generelt virker det som du lider av dype vrangforestillinger om politiet og hva de driver med.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo nettopp det jeg skrev. De har ikke fysikken eller psyken til en karriere i Forsvaret. Da må de ned på rangstigen og bli politi i stedet.

Jaha.. Deg om den meningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mange politifolk som har et oppriktig ønske om å bidra med noe positivt i samfunnet. Jeg tror de blir rimelig frustrert av kriminelle, av sin egen organisasjon og oss (ikke-kriminelle) som ikke ønsker at de skal ha den makten og ansvaret de tok som en selvfølge når de startet på politiskolen. Det virker som om de er i ferd med å bli akademikere som beveger seg vekk fra gata og de stedene folk trenger de mest. Samtidig som de ikke vil sammarbeide med det nye politiet, vekterne, som fyller plassen etter at politiet forsvant.

Det oppleves også som det er mange usunne holdninger spesielt i ledelsen av politiet som preger hele organisasjonen. Det virker som om de har en selvgodhet som er lite gunstig for samfunnet. Det at de f.eks. viser så liten samarbeidsvilje med vektere og forsvaret i trusselsituasjoner tyder på at det er viktigere for de å verne om eget domener enn å jobbe optimalt for befolkningen. De vil heller at befolkningen skal få et dårligere tilbud totalt sett enn at de skal måtte gi fra seg noe.

Det er også en trussel at det ikke finnes noen uavhengig rettgivning, etterforskning og dømming av politifolk men at alt dette holdes internt i staten.

Anonymous poster hash: 04e12...999

"Det nye politiet, vekterne" Dette er da bare noe tull.

Politifolk har tre års utdanning fra Politihøgskolen, en god del har også annen utdanning i tillegg, og mange har bakgrunn fra forsvaret før de søker politiet. De går gjennom tøffe krav og selektering før noen hundre blir plukket ut blant mange tusen søkere. Vektere har i heldigste fall noen kurs. Jeg jobbet som vekter mens jeg studerte, og de jeg jobbet sammen med hadde ingen utdannelse utover videregående. Det var mye forskjellig, slike som tok vekterjobb fordi de ikke hadde mulighet til noe annet, eller de studerte kanskje ved siden av. Politiet er det eneste sivile maktapparat som i fredstid legalt kan bruke fysisk makt overfor borgerne. Vekterne må alltid kontakte politiet hvis det er noe som gjelder ordensforstyrrelser osv., de kan ikke gjøre noe annet enn de arbeidsoppgavene de er satt til, og bra er det for rettssikkerheten.

Bor du langt ut på bygda er det kanskje lite politi å se, men i byene og de mindre tettstedene er det alltid patruljerende politi hele døgnet. Hvis du synes det er lite politi må du heller kjempe for at det skal bli flere, i stedet for at andre, som ikke har utdanning til det, skal ta over politioppgavene.

Spesialenheten for politisaker er ikke en del av politiet, regionene ledes av jurister, og den er underlagt riksadvokaten. Du vet kanskje at riksadvokaten er uavhengig.

Anonymous poster hash: eceaa...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere skriver om utdanningen til å bli politi.

Det var noen som skrev at det er noen hundre som blir trukket ut til Politihøgskolen,.

Det vil si at det er kjempe vanskelig å komme inn på politihøgskolen? Hva er det de ser etter når de skal velge ut kandidater til høgskolen?

Har lyst til å ta utdanningen :)



Anonymous poster hash: 2b224...9ad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter pris på politi men skulle gjerne tenkt meg at de fikk et større budsjett å rutte med samt mer uniformert politi ute i gatene. Det er leit at politi har får lite ressurser i verdens rikeste land.

Kunne gjerne tenkt meg at de også ble litt mindre snille, vet ikke helt om jeg liker at kriminelle blir dullet med. I USA får du regelrett juling om du motsetter deg politi eller frekker deg mot de, slik det bør være.

Utøver det så har jeg også sansen for politiets inntog på facebook hvor de legger opp til en folkelig humoristisk tonei sine innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du skrev at de ikke klarte å få jobb i forsvaret:

"Egentlig ser jeg for meg at disse personene ikke klarte å få jobb i Forsvaret og derfor har måttet hoppe et par steg ned på karrierestigen."

Jeg påpekte at folk gjerne har vært i forsvaret når de begynner i politiet. Det var til og med et krav tidligere.

Måten du prøver å gjøre dette til en rangering/konkurranse er uansett barnslig og patetisk.

Du må hjelpe meg med å finne forskjellen på å klare å få jobb i Forsvaret og det å ikke klare en karriere i Forsvaret. Eller er du en av tenåringene som mener førstegangstjenesten er jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om du ikke har helt peil på verken forsvar eller politietat :-)

Anonymous poster hash: 789c0...5f6

Å hjelp, en anonym bruker tror h*n kjenner meg og min bakgrunn ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hjelp, en anonym bruker tror h*n kjenner meg og min bakgrunn ...

Kjenner ikke deg og heller ikke din bakgrunn. Jeg skrev det basert på hva du skrev her, som var skivebom :-)

Anonymous poster hash: 789c0...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjenner ikke deg og heller ikke din bakgrunn. Jeg skrev det basert på hva du skrev her, som var skivebom :-)

Anonymous poster hash: 789c0...5f6

Bidrar stort i debatten med personangrep uten å evne å begrunne hvorfor du er uenig ...

Anonymous poster hash: 2ee21...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bidrar stort i debatten med personangrep uten å evne å begrunne hvorfor du er uenig ...

Anonymous poster hash: 2ee21...7d6

Personangrep? Jeg var uenig og skrev følgende:

"Nå er det jo slik at det kreves mer av en politimann enn en vanlig soldat. Svært mange som søker seg til politiet etter noen år i Forsvaret, mye pga større utfordringer, flere muligheter og fordi man får reelle hendelser, ikke bare trening".

Den mest naturlige veien å gå er fra forsvaret til politiet. Av grunner som jeg skrev. Er du uenig i det får du begrunne det, ettersom det var du som kom med det opprinnelige utsagnet.

Anonymous poster hash: 789c0...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om de er i ferd med å bli akademikere som beveger seg vekk fra gata og de stedene folk trenger de mest.

Hva har dette med om de er akademikere eller ikke å gjøre? Det er ikke slik at hver enkelt politibetjent kan velge hva han vil jobbe med. Han får tildelt en stilling, og der må han gjøre arbeidsoppgavene sine. Er han operativ og i patruljetjeneste, ja, så må han være ute på patrulje også.
Om han er akademiker eller ikke er ikke relevant. Er han ansatt til å patruljere så gjør han det enten han er akademiker eller ikke.
Så hva er det du kakler om?

Det oppleves også som det er mange usunne holdninger spesielt i ledelsen av politiet som preger hele organisasjonen. Det virker som om de har en selvgodhet som er lite gunstig for samfunnet. Det at de f.eks. viser så liten samarbeidsvilje med vektere og forsvaret i trusselsituasjoner tyder på at det er viktigere for de å verne om eget domener enn å jobbe optimalt for befolkningen.
Liten samarbeidsvilje med vektere? Hvor har du det fra?
Liten samarbeidsvilje med forsvaret? hvor har du det fra?

Det er også en trussel at det ikke finnes noen uavhengig rettgivning, etterforskning og dømming av politifolk men at alt dette holdes internt i staten.
Nå prater du bare tull igjen. Ekstrem kunnskapsløshet, rett og slett. Spesialenheten og domstolene er uavhengige instanser som tar seg av etterforskning og dømming av politifolk.
I tingretten er dessuten to av tre dommere vanlige folk som ikke jobber i rettssystemet til daglig.
Å overlate slikt til private firmaer ville vært direkte idiotisk. Man må være mentalt ødelagt for å foreslå noe slikt.
Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...