Gå til innhold

Norsk politi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når dere skriver om utdanningen til å bli politi.

Det var noen som skrev at det er noen hundre som blir trukket ut til Politihøgskolen,.

Det vil si at det er kjempe vanskelig å komme inn på politihøgskolen? Hva er det de ser etter når de skal velge ut kandidater til høgskolen?

Har lyst til å ta utdanningen :)

Sjekk www.phs.no. Det er ikke ekstremt vanskelig å komme inn. Men det er en del tester, både fysiske og psykiske, som du skal gjennom.

En normalt oppegående person med normalt god fysisk form bør fint kunne klare å komme seg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kunne gjerne tenkt meg at de også ble litt mindre snille, vet ikke helt om jeg liker at kriminelle blir dullet med. I USA får du regelrett juling om du motsetter deg politi eller frekker deg mot de, slik det bør være.

Det er ikke politiets oppgave å straffe. Politiet i Norge skal bruke så lite makt som mulig. Hvis noen motsetter seg så skal politiet kun bruke den grad av makt som faktisk er nødvendig for å få tatt vedkommende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må hjelpe meg med å finne forskjellen på å klare å få jobb i Forsvaret og det å ikke klare en karriere i Forsvaret. Eller er du en av tenåringene som mener førstegangstjenesten er jobb?

Det vanlige er at man er noen år i forsvaret, og så fortsetter videre til politiet.

Du skrev forøvrig: "Egentlig ser jeg for meg at disse personene ikke klarte å få jobb i Forsvaret og derfor har måttet hoppe et par steg ned på karrierestigen."

En karriere forutsetter naturligvis at man får jobb først. Du påstår at de som ikke klarer å få jobb i forsvaret velger politiet i stedet. Men det er heller slik at de som jobber i forsvaret gjerne søker seg til politiet etter hvert.

Man trenger ikke være en erfaren politietterforsker for å se at du åpenbart endrer på forklaringen din etter hvert som den opprinnelige faller mer og mer fra hverandre... Og så ender du opp med å motsi deg selv, og dermed motbeviser du ditt opprinnelige utsagn.

Godt jobbet. Ikke rart du ikke engang nådde frem til opptaksprøvene på Politihøgskolen. De skjønte nok at du er komplett udugelig. Du får heller fortsette i skrivebordsjobben din i forsvaret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor i landet du bor..
På en plass jeg bodde, skjedde det noe, innbrudd,vold eller noe kriminelt, du kunne ringe nødsentralen, men var ikke alltid de kunne komme, fordi den helga var de ikke på den plassen.
Eller andre plasser i Nord. Kan vente deg 1-2t ventetid på en patruljebil, det er litt tragisk om du faktisk trenger dem ASAP.. Det samme er det med ambulanse og brannbil, ofte er huset brent ned før brannmennene er kommet dit, måtte være vente på ferge som ikke går så sent.
Ambulansebåten som ikke er i drift..
Det er trist det.
Liv kan jo gå tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke deg og heller ikke din bakgrunn. Jeg skrev det basert på hva du skrev her, som var skivebom :-)

Anonymous poster hash: 789c0...5f6

Kan ikke se at du har så mye peiling på Forsvaret, som du selv påstår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se at du har så mye peiling på Forsvaret, som du selv påstår...

Har nå jobbet der noen år.

Og har ikke påstått å ha god peiling heller, selv om jeg leser at du mener det.

I alle tilfelle var det din påstand at soldater som ikke makter å jobbe i Forsvaret, søker seg til politiet. Så du får nå begrunne dette litt mer :-)

Det finnes neppe noen statistikk på hvilken vei folk går, men jeg hører ofte om folk som ikke synes Forsvaret gir de god nok utvikling, og søker seg videre til politiet. Personlig kjenner jeg flere tidligere yrkessoldater fra både spesialsvdelinger og lignende, som nå jobbet i politiet.

At folk søker seg andre veien skjer det og, men langt i fra så ofte.

Anonymous poster hash: 789c0...5f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke politiets oppgave å straffe. Politiet i Norge skal bruke så lite makt som mulig. Hvis noen motsetter seg så skal politiet kun bruke den grad av makt som faktisk er nødvendig for å få tatt vedkommende.

Og det er dette jeg ikke liker. Politiet bør være samfunnets knyttede neve i billedlig og fysisk forstand. Politiet bør og skal ha volds monopol så jeg hadde foretrukket om vi hadde et politi som var mer likt amerikansk. Om du legger deg ut med lovens lange arm i USA så er det i mange tilfeller det siste du gjør i livet.

Kriminelle avskum blir knust under hælen av deres militære støvler.

I USA har politiet blitt mer militærisert til det punktet hvor det nå er vansklig å skille politi fra soldatet. Politi får samme opptrening som soldater og har blitt bevæpnet til tennene med hagler, automatic rifles, rakettkastere, håndgranater, batonger og masse annet godsaker som sine egne tanks og apache attack helicopters.

de jobbes nå også med en ny prototyp politi unform som er en high tech rustning/armor med et innebygd exoskeleton som gjør at lovens lange arm blir skuddsikker og mer hardtslående.

Har noen illustrasjonsbilder (ikke mye dialog og brobygging å spore der!) av amerikansk politi som jeg kunne tenkt meg vi i Norge kopierte :

Innlegget er redigert pga. brudd på opphavsrett.

- Avalon, mod

Endret av Avalon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er dette jeg ikke liker. Politiet bør være samfunnets knyttede neve i billedlig og fysisk forstand. Politiet bør og skal ha volds monopol så jeg hadde foretrukket om vi hadde et politi som var mer likt amerikansk. Om du legger deg ut med lovens lange arm i USA så er det i mange tilfeller det siste du gjør i livet.

Kriminelle avskum blir knust under hælen av deres militære støvler.

I USA har politiet blitt mer militærisert til det punktet hvor det nå er vansklig å skille politi fra soldatet. Politi får samme opptrening som soldater og har blitt bevæpnet til tennene med hagler, automatic rifles, rakettkastere, håndgranater, batonger og masse annet godsaker som sine egne tanks og apache attack helicopters.

de jobbes nå også med en ny prototyp politi unform som er en high tech rustning/armor med et innebygd exoskeleton som gjør at lovens lange arm blir skuddsikker og mer hardtslående.

Nå mistenker jeg at du bare troller, men jeg kan jo svare litt likevel.

Dette har med rettssikkerhet å gjøre. I forbindelse med jobb har jeg flere ganger vært i situasjoner der det har vært uavklart hva som faktisk har skjedd, og det kan f.eks. ved første øyekast se ut som det er jeg som er den "skyldige". Da er det greit at politiet ikke dundrer inn og grisebanker meg før de slenger meg på glattcelle og lar meg råtne der. De tar seg i stedet tid til å prøve å avklare situasjonen, og tyr ikke til fysisk makt med mindre situasjonen der og da tilsier det. Som uskyldig slipper jeg å bli utsatt for grove maktovergrep.

Og selv kriminelle har grunnleggende menneskerettigheter. Standpunktet du gir uttrykk for over hører mer hjemme i land som Iran, Nord-Korea eller lignende.

I rettsstater er det domstolene som dømmer og avgjør straff. Politiets oppgave er å finne ut hva som har skjedd og bringe de relevante personene videre til domstolen. Ved å bruke så lite makt som mulig gjør man at de som evenentuelt er uskyldige ikke blir unødig straffet, og man ivaretar rettssikerhet og grunnleggende menneskerettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne gjerne tenkt meg at de også ble litt mindre snille, vet ikke helt om jeg liker at kriminelle blir dullet med. I USA får du regelrett juling om du motsetter deg politi eller frekker deg mot de, slik det bør være.

Ja, hva skal man si. Høres ut som en gjennomtenkt ytring gitt.

Anonymous poster hash: e3bd1...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det nye politiet, vekterne" Dette er da bare noe tull. Politifolk har tre års utdanning fra Politihøgskolen, en god del har også annen utdanning i tillegg, og mange har bakgrunn fra forsvaret før de søker politiet. De går gjennom tøffe krav og selektering før noen hundre blir plukket ut blant mange tusen søkere. Vektere har i heldigste fall noen kurs. Jeg jobbet som vekter mens jeg studerte, og de jeg jobbet sammen med hadde ingen utdannelse utover videregående. Det var mye forskjellig, slike som tok vekterjobb fordi de ikke hadde mulighet til noe annet, eller de studerte kanskje ved siden av. Politiet er det eneste sivile maktapparat som i fredstid legalt kan bruke fysisk makt overfor borgerne. Vekterne må alltid kontakte politiet hvis det er noe som gjelder ordensforstyrrelser osv., de kan ikke gjøre noe annet enn de arbeidsoppgavene de er satt til, og bra er det for rettssikkerheten. Bor du langt ut på bygda er det kanskje lite politi å se, men i byene og de mindre tettstedene er det alltid patruljerende politi hele døgnet. Hvis du synes det er lite politi må du heller kjempe for at det skal bli flere, i stedet for at andre, som ikke har utdanning til det, skal ta over politioppgavene. Spesialenheten for politisaker er ikke en del av politiet, regionene ledes av jurister, og den er underlagt riksadvokaten. Du vet kanskje at riksadvokaten er uavhengig. Anonymous poster hash: eceaa...3eb

"Det nye politiet, vekterne" Dette er da bare noe tull. Politifolk har tre års utdanning fra Politihøgskolen, en god del har også annen utdanning i tillegg, og mange har bakgrunn fra forsvaret før de søker politiet. De går gjennom tøffe krav og selektering før noen hundre blir plukket ut blant mange tusen søkere. Vektere har i heldigste fall noen kurs. Jeg jobbet som vekter mens jeg studerte, og de jeg jobbet sammen med hadde ingen utdannelse utover videregående. Det var mye forskjellig, slike som tok vekterjobb fordi de ikke hadde mulighet til noe annet, eller de studerte kanskje ved siden av. Politiet er det eneste sivile maktapparat som i fredstid legalt kan bruke fysisk makt overfor borgerne. Vekterne må alltid kontakte politiet hvis det er noe som gjelder ordensforstyrrelser osv., de kan ikke gjøre noe annet enn de arbeidsoppgavene de er satt til, og bra er det for rettssikkerheten. Bor du langt ut på bygda er det kanskje lite politi å se, men i byene og de mindre tettstedene er det alltid patruljerende politi hele døgnet. Hvis du synes det er lite politi må du heller kjempe for at det skal bli flere, i stedet for at andre, som ikke har utdanning til det, skal ta over politioppgavene. Spesialenheten for politisaker er ikke en del av politiet, regionene ledes av jurister, og den er underlagt riksadvokaten. Du vet kanskje at riksadvokaten er uavhengig. Anonymous poster hash: eceaa...3eb

Vekterne er det nye politiet ved at de i stadig større grad overtar ansvar for å sikre eiendom og folk. Man møter i stadig større grad vektere isteden for politi i samfunnet. Dette har med arbeidsoppgaver og hvem man faktisk møter å gjøre og har ikke noe med utdanning å gjøre.

Når det kommer til utdanning så ser jeg ikke helt grunnen til at alle i politiet skal ha tre års utdanning. Man kunne godt ha et større antall politi-light for spesielle vaktoppgaver med ett års utdanning. De kunne ha lavere lønn slik at man fikk råd til å ha flere av de. Man kunne også ha noen vektere med lengre utdanning, større ansvar og større myndighet.

Det er også urimelig at man skal ha større myndighet fordi man får lønnen sin fra det offentlige fremfor det private. Man kunne godt kreve noe/full politiutdanning for sikkerhetssjefer for de aller største kjøpesentrene. Noen av disse har et besøkstall som tilsvarer en småby. Men at de ikke skal ha "politimyndighet" fordi de er sivilt ansatt henger ikke på greip. De blir i tillegg kontrollert av en uavhengig myndighet i motsetning til politiet noe som gir større sikkerhet og trygghet for missbruk av makt.

Anonymous poster hash: 04e12...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekterne er det nye politiet ved at de i stadig større grad overtar ansvar for å sikre eiendom og folk. Man møter i stadig større grad vektere isteden for politi i samfunnet. Dette har med arbeidsoppgaver og hvem man faktisk møter å gjøre og har ikke noe med utdanning å gjøre.

Vekterne er ikke det nye politiet, da de ikke har egenskapene som kjennetegner politiet, nemlig mulighetene til maktbruk. At en vekter passer på en bygning betyr ikke at vekteren kan gjøre politiets jobb hvis det skjer noe. De må stort sett belage seg på å kontakte politiet.

At du møter noen som gjør en eller annen tilfeldig jobb gjør dem ikke til "nytt politi."

Når det kommer til utdanning så ser jeg ikke helt grunnen til at alle i politiet skal ha tre års utdanning. Man kunne godt ha et større antall politi-light for spesielle vaktoppgaver med ett års utdanning. De kunne ha lavere lønn slik at man fikk råd til å ha flere av de. Man kunne også ha noen vektere med lengre utdanning, større ansvar og større myndighet.

Dette er ekstremt korttenkt. Du tror politifolk lever i separate bobler der de bare tar seg av enkelte oppgaver. I realiteten kan enhver politimann kunne møte på alle mulige slags situasjoner. Derfor må de ha en solid utdannelse i bunn.

Mindre utdanning og lavere lønn ville gitt dårligere kvalitet på arbeidet, og definitivt dårligere rettssikkerhet.

Generelt kommer du med mange tåpeligheter som ikke tar til seg hvordan politiet her i landet faktisk fungerer. Du mener tydeligvis at det ville vært en god ting at vektere kalles politi, og at mange politifolk reduseres til vektere.

Latterlig.

Det er også urimelig at man skal ha større myndighet fordi man får lønnen sin fra det offentlige fremfor det private. Man kunne godt kreve noe/full politiutdanning for sikkerhetssjefer for de aller største kjøpesentrene. Noen av disse har et besøkstall som tilsvarer en småby. Men at de ikke skal ha "politimyndighet" fordi de er sivilt ansatt henger ikke på greip. De blir i tillegg kontrollert av en uavhengig myndighet i motsetning til politiet noe som gir større sikkerhet og trygghet for missbruk av makt.

Det er slett ikke urimelig at kun det offentlige utøver fysisk makt. Det handler om rettsikkerhet, et begrep du åpenbart ikke kjenner til. Det er staten som kjører løpet her i landet, og da er det også staten som tar seg av slike oppgaver.

At politet ikke kontrolleres av en uavhengig myndighet er blank løgn, og beviser nok en gang at du ikke har peiling på hva du snakker om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...