Gå til innhold

Hvordan er det mulig å tro på Gud?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hvordan det er mulig å ikke tro på kjærlighetskraften gud.

Anonymous poster hash: d4dee...780

 

Jepp, kjærlighetsguden som oppfordret sine undersåtter til folkemord, som selv utførte folkemord, som beordret babydrap, voldtekt, osv. Og som utryddet nesten hele menneskeheten med unntak av et par mennesker.

 

Mye kjærlighet der ja!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg venter fortsatt på en rasjonell forklaring på hvordan noe har blitt til av ingenting*. 

 

Det eneste rasjonelle svaret er at det er noe som er utenfor tid og rom som har skapt alt.

 

Tull.

 

For det første: Hvordan vet du at noe har blitt til av ingenting? Hvordan vet du at det ikke alltid har eksistert, bare i ulike former?

 

Husk at tid og rom muligens bare er menneskelige oppfatninger, og at det er fullt mulig at alt bare er, permanent.

 

For det andre: Hvem skapte denne som skapte universet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingenting i naturen som er evig. Hvis universet var evig ville ingenting skje. Da ville det ikke være noen begynnelse eller ende. Og så strider det jo mot termodynamikkens andre hovedsetning (alt vitrer, forgår, med tiden).

 

Da forutsetter du at naturlovene er permanente, og like over alt. Men vi vet for eksempel at naturlovene ikke fungerer på samme måte på kvantenivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tekst, men denne forklaringsmodellen blir for søkt (for meg). Den eventuelle intrinsiske logikken i dekalogen er ikke mer fantastisk enn hva et par halvveis kloke hoder selv klarer å koke sammen. I tillegg kommer det som er nevnt tidligere i denne tråden av andre debattanter at man finner paralleler til de Ti Bud i andre tekster, hvor enkelte sågar er eldre enn de Ti Bud. Akkurat som man finner paralleler til sagnet om Noas Ark igjen i andre kulturer. 

 

Utover det finner man vers i Bibelen hvor det hevdes at det var opptil femten bud. Hvorfor er ikke disse inkludert?

 

Og hvordan kan det ha seg at Gud sier at man skal hedre sin mor og sin far, mens Jesus - Guds sønn - sier i Matteus 10:35: I må ikke tro at jeg er kommet for å sende fred på jorden; jeg er ikke kommet for å sende fred, men sverd. 35For jeg er kommet for å sette splid mellem en mann og hans far, og mellem en datter og hennes mor, og mellem en svigerdatter og hennes svigermor,36og en manns husfolk skal bli hans fiender.

 

Bibelen har en rekke slike selvmotsigelser, og det blir rett og slett for dårete å bedrive "cherry picking" vedrørende hva man skal tro/høre på og ikke.

 

Jeg har ingen problemer med at et menneske i en vond situasjon hhv. livsfase kan velge å søke hjelp i form av tro på en høyere gestalt. Eller i hverdagen for den saks skyld. Helt greit, de fleste av oss har behov for krykker i en eller annen form nå og da. 

Men! å blindt la seg diktere hvordan man skal leve livet sitt; å blindt forkynne et budskap som angiveligvis skal komme fra en gestalt som ordnet seg carte blanche til å gjøre all mulig faenskap (pun somewhat intended) gjennom mottoet "Herrens veier er uransakelige"; og å blindt hylle denne gestalten - nei, det blir rett og slett for virkelighetsfjernt for mitt vedkommende. 

 

I tillegg forstår jeg ikke hvordan det kan ha seg at Gud slik han er beskrevet i Bibelen har gått fra å være en intervenerende Gud til en abstrakt skikkelse som ikke har løftet så mye som en lillefinger til tross for all elendighet, fortvilelse, og bønn gjennom tidende. Pokker til farsfigur som lar sin eneste sønn pines til døde på korset! 

Teksten i Matteus du viser til forteller oss at Gud kom for å skape splittelse fordi blant annet fariseerne drev med så mye vranglære og unødvendige handlinger, og i tillegg presset dette på folket. Han kom for å forkynne den sanne lære, og slik skape spittelse fra de  ugudelige skikkene som allerede eksisterte i verden. Fra vers 35 ang. foreldre og barn, så handler dette om at man ikke skal sette sin kjærlighet så høyt til sine jordiske foreldre, at man setter til side det Gud har sagt er rett. Det Jesus underviste om, skapte splittelse blant jødene, og det skaper fortsatt spittelse i familier.

 

Jeg ser poenget ditt, og det skal bli enda verre, iallfall for oss kristne som vil følge Herren og Hans bud.

 

Det var Jesus selv som sa Seg villig til å ofres. Gud Faderen aksepterte Hans valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare helt konkret hvordan alle budene henger sammen?

 

Hvordan bryter man "du skal ikke stjele" ved å bryte "du skal hedre din far og din mor"?

Det første du spurte om har jeg allerede svart på i et tidligere innlegg.

 

Jeg nevnte i mitt lengre svar at loven også er åndelig (Rom 7:12). I tillegg sier Gud at Han også er vår Far, og at vi er Hans barn (eks. 2 Kor 6:18).  Som du nevnte så står det at man ikke skal stjele. Det er altså vår Far som har sagt dette, og også skrevet loven med Sin egen finger (2. Mos 31:18). Så når du stjeler, så har du ikke "hedret" din Far siden du har gjort noe din Far har sagt ikke er lov.

 

Det samme med de jordiske foreldrene – jeg er rimelig sikker på at dine foreldre lærte deg opp til at du ikke skulle stjele. Dersom sønnen eller datteren allikevel hadde stjålet, så hadde h*n ikke "hedret" sine foreldre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er like absurd at Gud oppsto av seg selv. Om man følger logikken din. 

Nei det er det ikke. Vi har ikke alltid vært.. det vet vi ved at vi har et konkret fødselstall, en klar begynelse på vår eksistens. Tror du at det har vært en gang da det har vært ingenting? og at fra ingenting kom universet. Det tror ikke jeg. Jeg tror forskjellen er at denne kraften, Gud, står utenfor tiden som vi mennesker er underlagt og at Gud er evig. Tid fra vårt perspektiv er ikke absolutt det vet man fra relativitetsteorien, hvordan kan du da tro at du vet alt om tid. Det jeg mener er logikken at noe en sjel som blir til et barn bare dukker plutselig opp av ingenting, som deretter følger våre naturlover i vårt avgrensede tid/rom er absurd. En kraft utenfor det vi evner å oppfatte er mindre absurd etter min mening. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er det ikke. Vi har ikke alltid vært.. det vet vi ved at vi har et konkret fødselstall, en klar begynelse på vår eksistens. Tror du at det har vært en gang da det har vært ingenting? og at fra ingenting kom universet. Det tror ikke jeg. Jeg tror forskjellen er at denne kraften, Gud, står utenfor tiden som vi mennesker er underlagt og at Gud er evig. Tid fra vårt perspektiv er ikke absolutt det vet man fra relativitetsteorien, hvordan kan du da tro at du vet alt om tid. Det jeg mener er logikken at noe en sjel som blir til et barn bare dukker plutselig opp av ingenting, som deretter følger våre naturlover i vårt avgrensede tid/rom er absurd. En kraft utenfor det vi evner å oppfatte er mindre absurd etter min mening. 

Hva gjorde Gud før han lagde dette universet? Om han er evig, så er det jo merkelig at universet har en start. Hvorfor er ikke universet evig også? Og hvorfor tok det så lang tid før jorden dukket opp, og ikke minst menneskene som jo er hans midtpunkt og det ypperste av hans skapelse som jo tross alt er skapt i hans bilde? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa

Nei det er det ikke. Vi har ikke alltid vært.. det vet vi ved at vi har et konkret fødselstall, en klar begynelse på vår eksistens. Tror du at det har vært en gang da det har vært ingenting? og at fra ingenting kom universet. Det tror ikke jeg. Jeg tror forskjellen er at denne kraften, Gud, står utenfor tiden som vi mennesker er underlagt og at Gud er evig. Tid fra vårt perspektiv er ikke absolutt det vet man fra relativitetsteorien, hvordan kan du da tro at du vet alt om tid. Det jeg mener er logikken at noe en sjel som blir til et barn bare dukker plutselig opp av ingenting, som deretter følger våre naturlover i vårt avgrensede tid/rom er absurd. En kraft utenfor det vi evner å oppfatte er mindre absurd etter min mening. 

 

Det er bare din egen mening. Du baserer det jo ikke på noen fakta eller bevis? Det er bare din mening, thats it. Hvordan kommer du fram til at det er gud som gjorde det? Det kan jo være mer enn en gud, som i gresk eller hindu mytologi. Det kan jo være et helt samfunn av guder, eller høyere vesener. Hvordan vet du at det er en god gud, når så mange barn i Afrika dør pga sult og aids hver dag? Hvorfor kan det ikke være en ond gud? 

 

Du snakker også om hvor det kommer ifra. Hvor kommer guds kraft fra? Hvor kommer gud fra? Hvor kommer hans energi fra? 

 

Du baserer dine påstander på følelser, istedenfor logikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen religiøse oppklare dette: I dag vet vi at universet består av uendelig med planeter i en uendelig mengde galakser. Er gud gud over alt dette også? Bryr han seg om resten av universet? Hvorfor puttet han, i så fall, bare mennesker og liv på én av planetene og hva skal han med alle de andre?



Anonymous poster hash: ccc47...03d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kan noen religiøse oppklare dette: I dag vet vi at universet består av uendelig med planeter i en uendelig mengde galakser. Er gud gud over alt dette også? Bryr han seg om resten av universet? Hvorfor puttet han, i så fall, bare mennesker og liv på én av planetene og hva skal han med alle de andre?

Anonymous poster hash: ccc47...03d

 

Og hvorfor finner man flere løgner i bibelen? Vi skal jo være midtpunktet i hans skapelse, men vi befinner oss ikke i midten av universet, og universet roterer ikke rundt oss. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvorfor finner man flere løgner i bibelen? Vi skal jo være midtpunktet i hans skapelse, men vi befinner oss ikke i midten av universet, og universet roterer ikke rundt oss. 

 

De fleste kristne er helt med på at Bibelen er stappfull av feil, tror jeg. For all del, det finnes mange fundamentalister, men ikke SÅ mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kristne er helt med på at Bibelen er stappfull av feil, tror jeg. For all del, det finnes mange fundamentalister, men ikke SÅ mange.

Godkjenner man andre bøker som man skal leve etter og lære av hvis den inneholder så mange feil som det bibelen gjør? Mattebøker som rett og slett inneholder feil kaster man jo og kjøper en ny, rett og slett. 

 

For en skole vi hadde hatt om den ikke forbedret seg og oppdaterer innholdet til jo mer vi vet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud finnes om dere vil det eller ikke. Gleder meg faktisk til dommens dag, da dere hedninger vil brenne i helvete, mens gode personer som meg kan le av dere fra himmelens sky. :)

Endret av Cowboy Lotte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva gjorde Gud før han lagde dette universet? Om han er evig, så er det jo merkelig at universet har en start. Hvorfor er ikke universet evig også? Og hvorfor tok det så lang tid før jorden dukket opp, og ikke minst menneskene som jo er hans midtpunkt og det ypperste av hans skapelse som jo tross alt er skapt i hans bilde? 

Og skapelsesberetningen er stikk i strid med alt vi vet om jorden og universet.

For den sier at jorden ble skapt først, før alt annet. Crazy talk! Jorden er en steinplanet, og i begynnelsen fantes ingen av de tyngre elementene som jorden består av. I begynnelsen var det bare hydrogen, og først etter at annen generasjons stjerner hadde brent ut og gått til grunne i supernovaer ble det nok av de tunge elementene til å danne steinplaneter.

Feilene fortsetter selvsagt videre med at solen ble skapt så sent som på dag 4.

Faktisk dagen ETTER at plantene ble til.

Men når det dannes et solsystem, så skjer det nødvendigvis med at solen dannes først. Den er det tyngdekraftssenteret som alt det andre går i bane rundt.

ALT i skapelsesberetningen er GALT, ikke en eneste del av "skaperverket" er i riktig rekkefølge.

Denne historien kan ikke være guddommelig inspirert, ellers ville den vært mer korrekt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det er den eneste forklaringen, selvfølgelig. 

 

Hvorfor ikke mange guder eller ingen guder? Jeg lurte på hvorfor det skal være en gud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa

Hvorfor ikke mange guder eller ingen guder? Jeg lurte på hvorfor det skal være en gud?

 

Det spørsmålet stiller jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Jeg forstår ikke hvorfor folk er så opptat av om personer tror på Gud.

Personlig er jeg totalt likegyldig til om en person tror på en Gud eller flere Guder eller ingen Guder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...