Gå til innhold

Fargelegging for voksne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det jeg opplever - bare for å fortsette å ødelegge tråden deres :plystre: - er at jo: tendensen går mot lite selvstendig kreativitet, og det blir lett sånn at det ene utelukker det andre. Ferdige maler på alle ting som har med håndarbeid å gjøre, og sånn blir man vant til at ting skal være. I det minste gjør det at terskelen blir så høy for å kunne lage noe anstendig ok å se på selv, siden malene alltid er så perfekt fine.

Det er jo ikke det som er poenget i det hele tatt, men å la hodet få litt hardt trengt hvile fra den stressende hverdagen hvor man hele tiden må prestere. Jeg kan fint være kreativ hvis jeg vil, men dette gir hvile til et hode som alltid er overaktivt. Det tror jeg faktisk unger(Edit.) har godt av og iblant. Tror heller ingen vil sammenligne disse malene med egen tegning. Tvert imot tror jeg fargelegging kan sette igang prosesser hos folk som vegrer seg for å sette i gang med f.eks frihåndstegning, ved at man får en mer avslappet holdning til verktøyene man bruker.

Endret av Cordelia
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg har fargelegging hjulpet med den kreative sperren. Jeg har en stor drøm om å bli illustratør, men har vannvittig mye arbeid foran meg for å være i nærheten av et profesjonelt nivå. I tillegg sliter jeg med tanker om at hvis ikke det er perfekt med en gang blir det aldri bra, og jeg er ekstremt selvkritisk. Så det blir til at jeg aldri øver på tegneferdigheter, fordi "jeg er jo ikke noe flink nå, så da blir jeg jo aldri flink, så da er det bare å drite i." Fargelegging har hjulpet meg med å senke skuldrene litt, se at jeg blir bedre etterhvert, og om det ikke blir helt sånn jeg ville (f.eks. bildet hvor jeg ikke hadde noe grønt), så er ikke det verdens undergang; jeg har blitt en erfaring rikere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er ganske trist at noen har holdningen om at fargelegging ikke er "bra nok". At man ikke skaper noe skikkelig. At noen faktisk går så langt som i å nekte barna sine å fargelegge fremfor å tegne. Det er et symptom på perfekthetsjaget som preger samfunnet vårt om dagen, man kan ikke gjøre noe bare fordi man liker det, fordi det er noe man trives med. Det må ha et høyere mål, man må skape noe selv, det må være på et visst nivå for å være bra nok.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er ganske trist at noen har holdningen om at fargelegging ikke er "bra nok". At man ikke skaper noe skikkelig. At noen faktisk går så langt som i å nekte barna sine å fargelegge fremfor å tegne. Det er et symptom på perfekthetsjaget som preger samfunnet vårt om dagen, man kan ikke gjøre noe bare fordi man liker det, fordi det er noe man trives med. Det må ha et høyere mål, man må skape noe selv, det må være på et visst nivå for å være bra nok.

Er det meg du sikter til her? Hvor har du dette fra?

Jeg er veldig bevisst på å lære mine barn å senke kravene til seg selv og føle at uansett hva de lager så er bra nok. Å skape skal være gøy og befriende og ikke en prestasjon man skal gi "karakterer" på, som man ofte dessverre har for vane å gjøre som voksen og barn tar gjerne etter. (Altså på ting man lager selv, selvkritikk).

Forstår godt hva du mener Auri. Kan tenke meg at mange som har sluttet å tegne tar det opp igjen gjennom fargeleggingsbøker etc. Det er jo topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det meg du sikter til her? Hvor har du dette fra?

Jeg er veldig bevisst på å lære mine barn å senke kravene til seg selv og føle at uansett hva de lager så er bra nok. Å skape skal være gøy og befriende og ikke en prestasjon man skal gi "karakterer" på, som man ofte dessverre har for vane å gjøre som voksen og barn tar gjerne etter. (Altså på ting man lager selv, selvkritikk).

Forstår godt hva du mener Auri. Kan tenke meg at mange som har sluttet å tegne tar det opp igjen gjennom fargeleggingsbøker etc. Det er jo topp!

Nei, var ikke deg jeg siktet til der, var noen andre som nevnte tidligere i tråden at de ikke fikk lov til å fargelegge da de var små. Så innlegget mitt var ikke ment på deg, selv om det kanskje kunne tolkes sånn, men mer en generell betrakting på alt som hadde kommet frem i tråden her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er ganske trist at noen har holdningen om at fargelegging ikke er "bra nok". At man ikke skaper noe skikkelig. At noen faktisk går så langt som i å nekte barna sine å fargelegge fremfor å tegne. Det er et symptom på perfekthetsjaget som preger samfunnet vårt om dagen, man kan ikke gjøre noe bare fordi man liker det, fordi det er noe man trives med. Det må ha et høyere mål, man må skape noe selv, det må være på et visst nivå for å være bra nok.

Nei, var ikke deg jeg siktet til der, var noen andre som nevnte tidligere i tråden at de ikke fikk lov til å fargelegge da de var små. Så innlegget mitt var ikke ment på deg, selv om det kanskje kunne tolkes sånn, men mer en generell betrakting på alt som hadde kommet frem i tråden her.

Jeg antar at du sikter til mitt/mine innlegg her vedr. "å ikke få lov til å farge ferdige tegninger."

Jeg forstår at betraktningen din er generell Duckie, men til opplysning angående at dette er *et symptom på perfekthetsjaget som preger samfunnet vårt om dagen*, så er det altså ca. 50 år siden dette hendte meg. :fnise:

Ha en fin og farverik dag alle sammen! je2bhNt.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, var ikke deg jeg siktet til der, var noen andre som nevnte tidligere i tråden at de ikke fikk lov til å fargelegge da de var små. Så innlegget mitt var ikke ment på deg, selv om det kanskje kunne tolkes sånn, men mer en generell betrakting på alt som hadde kommet frem i tråden her.

Skjønner. :)

Tror man kan konkludere med at fargelegging er kjempepositivt på mange måter, og særlig for voksne. Men man bør være litt obs når det gjelder barn. Syns for eksempel det er veldig synd å høre "åååh, mamma, vi kan ikke tegne for printern funker ikke." Og så sitter de der med masse hvite, fine ark, tusjer, penner og en haug med fargeblyanter. :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at du sikter til mitt/mine innlegg her vedr. "å ikke få lov til å farge ferdige tegninger."

Jeg forstår at betraktningen din er generell Duckie, men til opplysning angående at dette er *et symptom på perfekthetsjaget som preger samfunnet vårt om dagen*, så er det altså ca. 50 år siden dette hendte meg. :fnise:

Ha en fin og farverik dag alle sammen! je2bhNt.gif

Hehe kanske foreldrene dine var litt forut for sin tid :fnise:

Skjønner. :)

Tror man kan konkludere med at fargelegging er kjempepositivt på mange måter, og særlig for voksne. Men man bør være litt obs når det gjelder barn. Syns for eksempel det er veldig synd å høre "åååh, mamma, vi kan ikke tegne for printern funker ikke." Og så sitter de der med masse hvite, fine ark, tusjer, penner og en haug med fargeblyanter. :frustrert:

Det er jeg helt enig i!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slengt meg på fargelegging-trenden jeg også! I desember gikk jeg til innkjøp av en dagbok for å få orden på gjøremålene og da fant jeg denne:

mon-agenda-2015-ya-colorier-52-semaines-

Synes det er en god start på uken, legge farger på en fin tegning.

Og med henhold til det rent kreative, så kjenner jeg at jeg har blitt litt mer vågal med tanke på fargekombinasjoner. Jeg bruker gjerne helt andre farger og sammensettinger en det jeg gjør til vanlig, når jeg tegner på frihånd :)

Angående material bruker jeg Color Grip og Art Grip, samt Graphite Aquarelle, fra Faber Castell. Liker at jeg kan blande ut fargene men våt pensel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Den Hemmelige Hagen før påske og jeg elsker den.

Jentungen på 8 år synes det er kjempe stas at mamma farger, men synes ikke det er såååå stas at hun ikke får farge i mammaen sin bok.

Når jeg får lønn skal jeg kjøpe Kreativ Fargebok (tror jeg den kostet)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss O'Hara

For min del blir "kreativ nok" vs "ikke kreativ nok" en total avsporing i denne tråden, må jeg innrømme. Hadde kanskje passet bedre i en tråd om barneoppdragelse eller hva enn - jeg koste meg med tråden og den gode stemningen her helt til det ble stilt spørsmål ved min - åpenbart mangelfulle - innstilling til emnet :filer::fnise:

Jeg holder fast ved at frihånd og fargelegging er som å sammenlikne epler og appelsiner, og at man fint kan leve med en eller begge (eller ingen!) helt etter eget forgodtbefinnende, og uten å være noe mindre kreativ av den grunn :ler: Det føles godt å skape noe vakkert, og det er det jeg gjør med fargevalgene mine, selv om andre har laget mønsteret. Jeg kan sitte og bla i boken min, som nå har ganske mange sider ferdige, og bli i godt humør av fargene :)

Enkle gleder for enkle mennesker I guess! :ler:

Kult at dere deler bilder! Jeg legger ofte ut mitt på Instagram og vil derfor ikke gjøre det her, på internett er verden liten, plutselig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur på Amazon og kikket på utvalget av bøker der. Plutselig havnet det rundt tjue fargeleggingsbøker på ønskelista mi :ler: de er mye billigere da! Femti kroner og lavere :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slengt meg på fargelegging-trenden jeg også! I desember gikk jeg til innkjøp av en dagbok for å få orden på gjøremålene og da fant jeg denne:

mon-agenda-2015-ya-colorier-52-semaines-

Synes det er en god start på uken, legge farger på en fin tegning.

Og med henhold til det rent kreative, så kjenner jeg at jeg har blitt litt mer vågal med tanke på fargekombinasjoner. Jeg bruker gjerne helt andre farger og sammensettinger en det jeg gjør til vanlig, når jeg tegner på frihånd :)

Angående material bruker jeg Color Grip og Art Grip, samt Graphite Aquarelle, fra Faber Castell. Liker at jeg kan blande ut fargene men våt pensel.

For en god idè! :5:

Jeg kjøpte Den Hemmelige Hagen før påske og jeg elsker den.

Jentungen på 8 år synes det er kjempe stas at mamma farger, men synes ikke det er såååå stas at hun ikke får farge i mammaen sin bok.

Når jeg får lønn skal jeg kjøpe Kreativ Fargebok (tror jeg den kostet)

Det er så koselig å sitte sammen med de små og farge, men akkurat som deg er min bok "min", derfor Jeg kjøpte en fargebok for barn og voksne som heter Mandalas. Denne er ypperlig til de små 6-åringene her i huset. :lillesky:

For min del blir "kreativ nok" vs "ikke kreativ nok" en total avsporing i denne tråden, må jeg innrømme. Hadde kanskje passet bedre i en tråd om barneoppdragelse eller hva enn - jeg koste meg med tråden og den gode stemningen her helt til det ble stilt spørsmål ved min - åpenbart mangelfulle - innstilling til emnet :filer::fnise:

Jeg holder fast ved at frihånd og fargelegging er som å sammenlikne epler og appelsiner, og at man fint kan leve med en eller begge (eller ingen!) helt etter eget forgodtbefinnende, og uten å være noe mindre kreativ av den grunn :ler: Det føles godt å skape noe vakkert, og det er det jeg gjør med fargevalgene mine, selv om andre har laget mønsteret. Jeg kan sitte og bla i boken min, som nå har ganske mange sider ferdige, og bli i godt humør av fargene :)

Enkle gleder for enkle mennesker I guess! :ler:

Kult at dere deler bilder! Jeg legger ofte ut mitt på Instagram og vil derfor ikke gjøre det her, på internett er verden liten, plutselig :)

:bolledeig:

Var en tur på Amazon og kikket på utvalget av bøker der. Plutselig havnet det rundt tjue fargeleggingsbøker på ønskelista mi :ler: de er mye billigere da! Femti kroner og lavere :)

Tjue!?

Jaja god sommer Auri! :ler:

Apropos det, er det fler enn meg som kjenner at det murrer i tegnearmen? Jeg har også en stygg uvane med å ta av tusjkorken og legge den inni den ledige hånda. Merker det ikke før jeg kjenner at det verker i hånda fordi jeg sitter og tviholder på korken. :klaske:

Endret av Aldrisur
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte Den Hemmelige Hagen før påske og jeg elsker den.

Jentungen på 8 år synes det er kjempe stas at mamma farger, men synes ikke det er såååå stas at hun ikke får farge i mammaen sin bok.

Når jeg får lønn skal jeg kjøpe Kreativ Fargebok (tror jeg den kostet)

Ungene kan vel få prøve de også? Kjøp en egen bok til dem eventuelt.

Her i huset deler vi bøkene, eneste vi har førsterett på er sider vi har påbegynt. :)

Anonymous poster hash: 496d4...0be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene kan vel få prøve de også? Kjøp en egen bok til dem eventuelt.

Her i huset deler vi bøkene, eneste vi har førsterett på er sider vi har påbegynt. :)

Anonymous poster hash: 496d4...0be

Hun har ti fargebøker og vi farger gjerne sammen. Men, akkurat denne boka vil jeg ha i fred.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvilke bøker farger dere i? Kjøpte nettopp Animal Kingdom, er kjempefornøyd!

Endret av ilouises
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare MÅ på bokhandleren i morgen jeg nå!

Er det trykk på begge sider av arkene på kreativ fargelegging og den hemmelige hagen/skogen? Er det tynne ark i de siste vs kreativ fargelegging? Så ei her nevnte at ikke tusjen gikk igjennom på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjøpt Den hemmelige hagen og Staedtlertysjer 0,3pt. De gikk så vidt igjennom nå når jeg testet (da må jeg nistirre på papiret, altså, og så har jeg ikke tegnet kjempemye frem og tilbake). Jeg så på Kreativ fargelegging-bøkene men likte ikke helt tegningene, og synes ikke det var så stor forskjell i tykkelsen på arkene, så jeg tok sjansen på Den hemmelige hagen. Kunne godt stått spesifisert arktykkelsen på bokbeskrivelsen :)

De Mandalas Mini-bøkene hadde kjempetykke ark, men kjedelige bilder da... :/

Ser de svenske versjonene er mye billigere. Er det noen som vet om det er forskjell i kvaliteten på arkene? At det kanskje er derfor de er billigere?

Har noen testet "Creative Haven"-bøkene? Ser på Amazon at de bare har én tegning pr ark, noe som er veeeeldig greit, men om arkene "blør", så er det jo bortkastede penger uansett.

Endret av Jade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...