Gå til innhold

Kjønnsnøytral oppdragelse


Blod

Anbefalte innlegg

Dette kjønnshysteriet er bare noe tull...! Hva er galt med at gutter leker med biler og jenter leker med barbie? Hva er det galt med at jenter bruker rosa og gutter blå?

Jeg har ei jente, og jeg har alltid gitt full beng i farger.. Hun har hatt rosa skjørt og hun har hatt svart t-shit med skriften "Metallica rules!". Jeg har kalt henne prinsesse og hun har kalt seg selv for prinsesse. Har jenta mi sagt at hun ønsker seg en t-rex så har hun fått en t-rex, og når hun har ønsket seg barbier så har hun fått barbier.

JEG tror barnet mitt kommer til å bli akkurat den hun ønsker å bli når hun blir stor. Rosa, blå eller svart.



Anonymous poster hash: 30923...464
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest O___o

Kjønnsnøytral barneoppdragelse er i utgangspunktet en kjempegod tanke.

At barn skal få være barn. At de skal få lov til å bli hva de vil.

Jenter skal få bli brannmenn og leger om de vil.

Gutter skal få bli balletdansere og helsesøstere om de vil.

Nydelig tanke!
Problemet er bare at det hjelper i svært liten grad hjelper.

Fra ungene er ca 3 år lærer de at rosa, rødt og lilla er jentefarger.
Og guttene lærer at noe av det verst tenkelige de kan beskyldes for er å være jenter eller å være jentete.

Det hjelper lite å være 4 år og bli fortalt at man kan bli brannmann, romfarer, president eller kjernefysiker,
når det man har aller mest lyst til i hele verden er å være Elsa the snow queen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine gutter har fått både gutteting og jenteting. De hadde dukker, dog guttedukker og en haug med bamser/kosedyr. Som 3-5 år elsker de neglelakk og fake øredobber. Men barbiedukker og skikkelig jenteleker har de aldri villet leke med.

I dag er de skolebarn og det eneste de leker med som kan være litt jentete er bamser/kosedyr. Kosedyrene får frem den omsorgsfulle sidene ved dem, noe jeg synes er positivt. Jeg har ikke påtvunget dem noe, de har fått bestemme selv. Men det har vært tydelig at det er gutteleker og gutteklær som har vært interessant for dem.



Anonymous poster hash: 9a225...38b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjønnsnøytral barneoppdragelse er i utgangspunktet en kjempegod tanke.

At barn skal få være barn. At de skal få lov til å bli hva de vil.

Jenter skal få bli brannmenn og leger om de vil.

Gutter skal få bli balletdansere og helsesøstere om de vil.

Nydelig tanke!

Problemet er bare at det hjelper i svært liten grad hjelper.

Fra ungene er ca 3 år lærer de at rosa, rødt og lilla er jentefarger.

Og guttene lærer at noe av det verst tenkelige de kan beskyldes for er å være jenter eller å være jentete.

Det hjelper lite å være 4 år og bli fortalt at man kan bli brannmann, romfarer, president eller kjernefysiker,

når det man har aller mest lyst til i hele verden er å være Elsa the snow queen.

Men det er jo nettopp derfor det er viktig at foreldrene er bevisste på problemstillingen! Barn som opplever aksept hjemmefra, vil i større grad føle seg trygge på egne valg.

Dessuten har jeg stor tro på forbrukermakt. Ved å aktivt velge mer nøytrale klær og utstyr til barna, i hvert fall til de minste som ennå ikke har noen egne preferanser, vil det jo skapes en etterspørsel etter slikt. Dersom mange nok gjør det, selvsagt.

Holdningsendring kommer bare hvis man aktivt jobber for det. Derfor kommer jeg til å protestere på idioti som Euroskos kampanje for guttesko man kan leke i og jentesko til å være pene i, og H&Ms søte kolleksjon for jenter og tøffe rebellkolleksjon for gutter.

Selvsagt skal barna mine få velge selv, men jeg kommer samtidig til å gjøre mitt for å ikke støtte oppunder forestillinger om hvordan gutter og jenter skal være. Det får de nok av fra samfunnet rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjønnsnøytral barneoppdragelse er i utgangspunktet en kjempegod tanke.

At barn skal få være barn. At de skal få lov til å bli hva de vil.

Jenter skal få bli brannmenn og leger om de vil.

Gutter skal få bli balletdansere og helsesøstere om de vil.

Nydelig tanke!

Problemet er bare at det hjelper i svært liten grad hjelper.

Fra ungene er ca 3 år lærer de at rosa, rødt og lilla er jentefarger.

Og guttene lærer at noe av det verst tenkelige de kan beskyldes for er å være jenter eller å være jentete.

Det hjelper lite å være 4 år og bli fortalt at man kan bli brannmann, romfarer, president eller kjernefysiker,

når det man har aller mest lyst til i hele verden er å være Elsa the snow queen.

Jeg får vel finne meg en mann som når barna våre kommer hjem og forteller om gutte og jentefarger, kan begynne å bruke mer rosa, og så kan jeg bruke blått. For når andre lærer mine barn hva som er galt, skal jeg lære dem at det ikke er det. Jeg skjønner at det blir vanskelig i flere år. Men dette vil jo gå over. Så målet mitt er å dempe forskjellene i det minste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

Men det er jo nettopp derfor det er viktig at foreldrene er bevisste på problemstillingen! Barn som opplever aksept hjemmefra, vil i større grad føle seg trygge på egne valg.

Dessuten har jeg stor tro på forbrukermakt. Ved å aktivt velge mer nøytrale klær og utstyr til barna, i hvert fall til de minste som ennå ikke har noen egne preferanser, vil det jo skapes en etterspørsel etter slikt. Dersom mange nok gjør det, selvsagt.

Holdningsendring kommer bare hvis man aktivt jobber for det. Derfor kommer jeg til å protestere på idioti som Euroskos kampanje for guttesko man kan leke i og jentesko til å være pene i, og H&Ms søte kolleksjon for jenter og tøffe rebellkolleksjon for gutter.

Selvsagt skal barna mine få velge selv, men jeg kommer samtidig til å gjøre mitt for å ikke støtte oppunder forestillinger om hvordan gutter og jenter skal være. Det får de nok av fra samfunnet rundt.

Jeg får vel finne meg en mann som når barna våre kommer hjem og forteller om gutte og jentefarger, kan begynne å bruke mer rosa, og så kan jeg bruke blått. For når andre lærer mine barn hva som er galt, skal jeg lære dem at det ikke er det. Jeg skjønner at det blir vanskelig i flere år. Men dette vil jo gå over. Så målet mitt er å dempe forskjellene i det minste :)

Fine holdninger! ( Noe som også er noe av det beste vi kan gi ungene våre? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kjønnshysteriet er bare noe tull...! Hva er galt med at gutter leker med biler og jenter leker med barbie? Hva er det galt med at jenter bruker rosa og gutter blå?

Jeg har ei jente, og jeg har alltid gitt full beng i farger.. Hun har hatt rosa skjørt og hun har hatt svart t-shit med skriften "Metallica rules!". Jeg har kalt henne prinsesse og hun har kalt seg selv for prinsesse. Har jenta mi sagt at hun ønsker seg en t-rex så har hun fått en t-rex, og når hun har ønsket seg barbier så har hun fått barbier.

JEG tror barnet mitt kommer til å bli akkurat den hun ønsker å bli når hun blir stor. Rosa, blå eller svart.

Anonymous poster hash: 30923...464

Og det er jo hele poenget. Man ønsker at ungene skal få muligheten til å være, like og gjøre det de vil, men da basert på interesser og personlighet - Ikke på kjønn. Man skal ikke "måtte" kjøpe rosa bare fordi man har ei jente, og dersom man har en gutt som liker barbie så skal han selvfølgelig få leke med det. Man skal også synes det er greit dersom gutten vil ha brannbil til jul, og jenta helst vil gå i rosa og glitter 24/7.

Det er ikke noe problem at en gutt leker med biler og går i blått - problemet er at det forventes at SÅNN er det med alle gutter, slik skal det være, og de som faller utenom er det noe feil med. Ved å slutte å sette unger i andre båser enn nettopp UNGER, la de få muligheten til å velge fritt, rosa, blått eller grønt, biler eller barbie, la de få være unger uten å få høre "jenter skitner ikke til kjolen" eller "gutter gråter ikke", så har vi kommet en lang vei.

Anonymous poster hash: 545c3...179

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...