Gå til innhold

Jobbe julafta


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er jeg så dum at jeg valgte å bli hjelpepleier for noen år siden.

Jeg er fullstendig klar over at i helsevesenet så må man jobbe dag og natt uansett hvilken dag, og at det er hver sin gang.

Men det som jeg synst er leit er når en må begynne å plassere sine små unger ut på bygden på julekvelden pga at mamma må jobbe. Og siden pappen også er på jobb som han er annen hver jul/nyttår.. Jeg mener at det skulle være mulig å kunne jobbe julaften når han er hjemme. Jeg hadde håpet på forståelse på dette men neida, folk synses virkelig at det er helt grett at ungene skal måtte feire jul uten noen av foreldrene sine. Og der jeg jobber så er det bare damer som ikke har barn under skolealder.

Dagens utblåsning fra ei små fortvila småbarns mor!



Anonymous poster hash: c2580...f8a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sånn er arbeidslivet med vakter, du kan ikke forvente særbehandling kun fordi du har barn, folk uten barn har like mye "rett" til fri den dagen som du



Anonymous poster hash: 48972...e19
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det dessverre i denne bransjen. De med store barn har gjerne barnebarn som de ønsker å se, og barn i skolealder har like stor glede av foreldrene sine på høytidsdager som små barn. Det eneste som er rettferdig er en naturlig rotasjon av vaktene, at ikke samme personer blir sittende med de kjipe vaktene år etter år.



Anonymous poster hash: 4d23f...be1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er første året både du og mannen har i disse jobbene, så har dere ikke så mye dere skulle ha sagt, og må nesten bare finne på noe. Kanskje barna kan være hos besteforeldre eller tanter og onkler?

Er det derimot ikke første året i disse jobbene må dere ha kunnet planlagt. Ofte må man jobbe julaften første året i ny jobb, deretter får dere avtale dere imellom og si at en av dere melder seg frivillig til å jobbe neste jul også, slik at dere havner i utakt og ungene får alltid minst en forelder hjemme hele julaften. Det er ikke opp til arbeidsplassen og kollegene å tilpasse slik at dere kan være hjemme med ungene, men om dere planlegger dere imellom og tenker fremover, så er det sjelden vanskelig å få ordnet det slik at minst en forelder har fri.

For øvrig har du hverken mer behov eller mer rett på fri julaften enn barnløse kolleger - kanskje disse har en gammel og syk mor som blir sittende mutters alene på julaften om de må jobbe, eller kanskje de har familie som bor langt unna slik at de selv må sitte mutters alene hele jula om de må jobbe. Naturligvis skal de da også jobbe når det er deres tur, men ikke oftere enn hvem som helst ellers.

Anonymous poster hash: d4c4b...d28

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere får ta julefeiringa med pakker sammen med barna dagen før eller dagen etter. Verre er det ikke, selv om det er kjipt. Men det er bakdelen ved å jobbe skift på steder hvor "hjulene må gå rundt hele året". Ellers er det jo mulig å prøve og bytte med noen andre, det er faktisk folk som synes det er greit å jobbe på julaften også.. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dere faktisk har rotasjon og at ingen må jobbe julaften mange år på rad så må man på godt og vondt innse at det er rettferdig slik det er. Folk uten småbarn eller barn i det hele tatt har også familie og julen er faktisk ikke bare for barna den heller, det er en familiehøytid.

Men det er jo lov å spørre om å bytte internt. Er man heldig er det kanskje noen som praktiserer islam og ikke feierer julaften. Spør om må bytte mot en av deres helligdager, det kan bli vinn-vinn for begge.



Anonymous poster hash: 005e7...8a4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og der har du grunnen til at jeg ikke valgte et slikt yrke..



Anonymous poster hash: 51e4d...0a5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og der har du grunnen til at jeg ikke valgte et slikt yrke..

Anonymous poster hash: 51e4d...0a5

Så flott for deg da, men slike kommentarer må det kunne gå an å spare seg...

Anonymous poster hash: 1a511...816

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honeyfern

Er det noen muslimer på jobben din? De feirer ikke jul og vil helt sikkert ta over vakten din for å tjene inn ekstra penger. Jula for dem er jo tross alt bare en helt vanlig dag.

Tror jeg leste det i avisa en gang at det var helt greit, for de skjønte hvor mye jula betydde for nordmenn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott for deg da, men slike kommentarer må det kunne gå an å spare seg...

Anonymous poster hash: 1a511...816

Why? Synes det er en gyldig grunn til å ikke velge et slikt yrke og ikke noe å bli hårsår over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen muslimer på jobben din? De feirer ikke jul og vil helt sikkert ta over vakten din for å tjene inn ekstra penger. Jula for dem er jo tross alt bare en helt vanlig dag.

Tror jeg leste det i avisa en gang at det var helt greit, for de skjønte hvor mye jula betydde for nordmenn.

Veldig mange muslimer i Norge velger å feire jul, siden de ønsker å ta til seg tradisjonene i landet de har flyttet til. Dette gjelder særlig familiene som er best integrert, og det er i de familiene det er høyest deltakelse i arbeidslivet.

TS: Slik er det bare. Har mannen din forsøkt å få byttet bort vakten sin, da?

Anonymous poster hash: 04a06...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde skaffet meg en sykemelding noen dager før jul!

Da slipper du å sette ungene bort til andre på selve julekvelden, og du får litt ekstra tid til juleforberedelsene.

Jeg har gjort dette er par ganger, når det har vært umulig å få byttet vakt.

Evt. kan du kansje be om nattevakt?

Jeg gjorde det ett år, meldte meg tidlig til å ta nattevakten, for da fikk jeg med meg både middag og gaver og glede før jeg dro på jobb.

Men dette tok knekken på meg, og jeg fant meg en jobb med fri på helligdager. De stakkars ungene fortjener å dele de store dagene som jul/nyttår, 17 mai og bursdag med foreldrene sine.



Anonymous poster hash: 8afd7...f47
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde spart opp en av feriedagene dine som du kunne bruke på julaften

Får nok ikke bruke feriedag på julaften uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde skaffet meg en sykemelding noen dager før jul!

Da slipper du å sette ungene bort til andre på selve julekvelden, og du får litt ekstra tid til juleforberedelsene.

Jeg har gjort dette er par ganger, når det har vært umulig å få byttet vakt.

Evt. kan du kansje be om nattevakt?

Jeg gjorde det ett år, meldte meg tidlig til å ta nattevakten, for da fikk jeg med meg både middag og gaver og glede før jeg dro på jobb.

Men dette tok knekken på meg, og jeg fant meg en jobb med fri på helligdager. De stakkars ungene fortjener å dele de store dagene som jul/nyttår, 17 mai og bursdag med foreldrene sine.

Anonymous poster hash: 8afd7...f47

"De stakkars ungene" klarer seg helt fint uten mamma på julaften så lenge mamma ikke syter og bærer seg som om det var verdens undergang. Snakk om å være lat og bruke ungene som unnskyldning! Hilsen barn av skiftarbeidere som var på jobb en julaften i ny og ne, uten at julaften var noe mindre magisk av den grunn.

Anonymous poster hash: d4c4b...d28

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde skaffet meg en sykemelding noen dager før jul!

Da slipper du å sette ungene bort til andre på selve julekvelden, og du får litt ekstra tid til juleforberedelsene.

Jeg har gjort dette er par ganger, når det har vært umulig å få byttet vakt.

Evt. kan du kansje be om nattevakt?

Jeg gjorde det ett år, meldte meg tidlig til å ta nattevakten, for da fikk jeg med meg både middag og gaver og glede før jeg dro på jobb.

Men dette tok knekken på meg, og jeg fant meg en jobb med fri på helligdager. De stakkars ungene fortjener å dele de store dagene som jul/nyttår, 17 mai og bursdag med foreldrene sine.

Anonymous poster hash: 8afd7...f47

Du er nok populær og vel ansett på arbeidsplassen, tenker jeg. Kollegene dine gjennomskuer sånt.

Anonymous poster hash: 724d0...caa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde skaffet meg en sykemelding noen dager før jul!

Da slipper du å sette ungene bort til andre på selve julekvelden, og du får litt ekstra tid til juleforberedelsene.

Jeg har gjort dette er par ganger, når det har vært umulig å få byttet vakt.

Evt. kan du kansje be om nattevakt?

Jeg gjorde det ett år, meldte meg tidlig til å ta nattevakten, for da fikk jeg med meg både middag og gaver og glede før jeg dro på jobb.

Men dette tok knekken på meg, og jeg fant meg en jobb med fri på helligdager. De stakkars ungene fortjener å dele de store dagene som jul/nyttår, 17 mai og bursdag med foreldrene sine.

Anonymous poster hash: 8afd7...f47

For en skammelig oppførsel!

Anonymous poster hash: 9c79c...27c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ærlig talt, skaffe seg en sykemelding for dette, du burde skamme deg



Anonymous poster hash: 48972...e19
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...