Gå til innhold

BSU - konto til stebarnet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva synes dere er fair?

Stebarnet ti og eget barn er to. Vi vurderer at begge skal ha like mye når de fyller 18år.

Så får heller det stebarnet får ekstra hos mor være en slags kompensasjon for å ha skilte foreldre?

Hva synes dere

?

Anonymous poster hash: 67a16...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjempelurt! :blomst:

Medlemskap i OBOS er også lurt!

Synes det er OK å gjøre besteforeldre, tanter og onkler osv. informert om det.



Anonymous poster hash: 9c5c2...aaa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempelurt. Men ikke lag BSU før de har skattepliktig inntekt - det taper de bare på i skattefradrag.



Anonymous poster hash: f27b7...97e
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å spare, men det er dumt å bruke BSU før de kan få skattefordelene av det. Og har du konto i barnas navn kan de gå slipp av stipender osv når de begynner på VGS eller studier. Ville heller hatt en konto i eget navn som du kan overføre fra når de blir store nok.



Anonymous poster hash: 7712c...8a8
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spar i bsu før barna skatter nok til at det lønner seg.

Anonymous poster hash: 2793c...0c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allerede nevnt, men så viktig at det ikke kan sies nok ganger. Ikke spar i BSU for barna dine. Da er hele poenget borte og du fratar dem potensielt tusenvis av kr i skattefradrag når de begynner å skatte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, takk for svar dere!

Er det ikke noe som heter BSU for barn? Uansett, det spiller ikke så stor rolle, vi finner den beste måten å spare på - takk for innspill, jeg var ikke klar over dette!

poenget er at vi vil gjøre likt for begge barna på tross av at de har ulikt utgangspunkt. Stebarnet på ti år har ingen spart noe for hittil. Jeg for min del er vokst opp såpass heldig at jeg er vant til at barn blir spart for, og ønsker derefor dette for begge to :-)

Anonymous poster hash: 67a16...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS over ja :-)

Anonymous poster hash: 67a16...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ha tenkt litt over dette, ts:

Dersom dere sparer 100' til hver av barna som de får (feks) ved første boligkjøp, og stebarnets mor også har spart 100' til dette så vil det raskt virke urimelig for yngstemann. Er det snakk om småsummer på noen 10-tusener så reagerer ingen, men om det er sjanse for at differansen blir stor så ville det kanskje være lurt om barnefar og barnemor seg imellom diskuterte frem en mer ok løsning?



Anonymous poster hash: 22156...774
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ha tenkt litt over dette, ts:

Dersom dere sparer 100' til hver av barna som de får (feks) ved første boligkjøp, og stebarnets mor også har spart 100' til dette så vil det raskt virke urimelig for yngstemann. Er det snakk om småsummer på noen 10-tusener så reagerer ingen, men om det er sjanse for at differansen blir stor så ville det kanskje være lurt om barnefar og barnemor seg imellom diskuterte frem en mer ok løsning?

Anonymous poster hash: 22156...774

Ja, jeg forstår hva du sier her, og jeg er tildels enig. I dette tilfellet har ikke mor spart noe de nå ti første årene. For det andre så har hun ikke jobb, og får dekket diverese av NAV. Jeg tror ikke det vil bli spart noe nevneverdig der i dette tilfelle :-)

TS

Anonymous poster hash: 67a16...01a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en konto som dette? https://www.dnb.no/privat/sparing-og-investering/sparekonto/barnas-boligkonto.html eller http://www.nordea.no/Privat/Sparing+og+investering/Sparekonti/Boligsparekonto/1575242.html?WT.svl=mega-menu_sparing-og-investering_product_boligsparekonto

De fleste banker har vel noe tilsvarende dette nå - så er man også litt sikret med tanke på at pengene går til bolig?

Endret av Tussilago_2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spar i kontoer som er knyttet opp mot boligkjøp. Det er ikke alle som har råd til å kjøpe seg boliger i dag, og med prisøkning som har vært vil jeg tro enda flere sliter om noen år. Fint å spare penger til barna, men dumt å knytte det opp mot boligkjøp..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spar i kontoer som er knyttet opp mot boligkjøp. Det er ikke alle som har råd til å kjøpe seg boliger i dag, og med prisøkning som har vært vil jeg tro enda flere sliter om noen år. Fint å spare penger til barna, men dumt å knytte det opp mot boligkjøp..

Er det ikke det som er hele poenget med å spare på vegne av barn da? At de skal ha litt ekstra nettopp for å komme inn i boligmarkedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville nok ha tenkt litt over dette, ts:

Dersom dere sparer 100' til hver av barna som de får (feks) ved første boligkjøp, og stebarnets mor også har spart 100' til dette så vil det raskt virke urimelig for yngstemann. Er det snakk om småsummer på noen 10-tusener så reagerer ingen, men om det er sjanse for at differansen blir stor så ville det kanskje være lurt om barnefar og barnemor seg imellom diskuterte frem en mer ok løsning?

Anonymous poster hash: 22156...774

Ærlig talt, stebarnet skal da ikke ha mindre bare fordi moren bør bidra? Det ville vært å bli behandlet "som et stebarn" i uttrykkets rette forstand. For en stygg ting å mene. All ære til TS som mener barna skal være likestilte!

En helt annen ting dere bør tenke over er at stebarnet fyller 18 år i 2022 og det felles barnet fyller 18 i 2030, så å ha som mål at de skal ha samme sum til 18-årsdagen er kanskje ikke det mest riktige. Pengene vil være mindre verdt i 2030 enn i 2022.

Anonymous poster hash: 436cb...7df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke det som er hele poenget med å spare på vegne av barn da? At de skal ha litt ekstra nettopp for å komme inn i boligmarkedet?

Jeg vil ikke bestemme for mine barn hvordan de skal leve sine liv. I flere land er det mange som ikke kjøper hus, men som leier hele livet.. Dette tror jeg vil komme mer og mer i Norge også med stigende boligpriser. Kun noen får råd til å kjøpe. Da er det dumt å ha spart på konto hvor betingelsene er at pengene skal gå til kjøp av bolig. Det finnes mange andre gode spareordninger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke bestemme for mine barn hvordan de skal leve sine liv. I flere land er det mange som ikke kjøper hus, men som leier hele livet.. Dette tror jeg vil komme mer og mer i Norge også med stigende boligpriser. Kun noen får råd til å kjøpe. Da er det dumt å ha spart på konto hvor betingelsene er at pengene skal gå til kjøp av bolig. Det finnes mange andre gode spareordninger.

Hvorfor tror du det? Og kan du sammenligne boligpriser og leiepriser i disse landene med Norge? Hvilke land er det forresten du mener?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor tror du det? Og kan du sammenligne boligpriser og leiepriser i disse landene med Norge? Hvilke land er det forresten du mener?

Mange land i Europa, inkludert Sverige og Danmark, har jo et helt annet leiemarked enn i Norge og dermed flere som leier. Blant annet er det statlig regulert og helt andre leieforhold mange steder. Og det gjør det jo lettere å leie hele livet, slik at man ikke må flytte hvert år.

Ellers er jeg fullstendig uenig med hun jeg siterer.

Og vi gjør foresten det samme med våre barn som det du tenker. Pengene er øremerket boligkjøp.

Anonymous poster hash: 4b3d6...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en del land i Europa hvor leie er like vanlig som eie, og jeg kan jo ikke være sikker på at mine blir boende i Norge resten av livet. Kanskje vil de bruke noe av pengene på utdanning i utlandet.. Kanskje de gifter seg med noen som allerede har et hus som er nedbetalt.. Kanskje trenger de pengene til andre viktige ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller ikke anbefale å binde pengene til bolig så mange år før det evt er aktuelt.

For begge vil nok investering i et godt indeksfond være en god ide, da sparehorisonten er lang og veldig lang. Gir grei avkastning mot grei risiko, sett over såpass mange år.

Å binde pengene i disse boligsparekontoene er et triks fra bankene for å rekruttere kunder i tidlig alder, og sørge for at man er bundet til den banken "for alltid". Jeg mener, 16 år er lenge (yngstemann). Veldig mye kan endre seg! Dessuten vet du ikke med sikkerhet at barna vil kjøpe bolig i Norge, kanskje vil de ha andre behov for pengene. Rent teoretisk kan det oppstå noe som er viktigere enn boligkjøp, f.eks relatert til helseproblemer som krever dyr/spesiell/privat behandling. Da er det fryktelig dumt å ha pengene på Boligsparekonto. Poenget mitt er at dere mister valgfrihet langt frem i tid,og mye kan skje som man ikke har anelse om i dag. Verden utvikler seg raskt, og å si at det garantert er rett å ha pengene låst til boligsparing også om 16 år er skummelt.

Som foreldre kan dere spare pengene fritt, oppnå bedre avkastning, samt bestemme hva de skal brukes til etterhvert. Ikke alle 18-åringer som bør få noen hundretusner utbetalt på konto heller. Man må også se an situasjonen. Noen roter seg inn i dårlige miljøer i den alderen, og havner de på kjøret er ikke det noe man som foreldre ønsker å "sponse" antagelig. Dermed bør de heller ikke stå i barnets navn, eller være noen automatikk i at de utbetales på 18-års dagen.

Spar i vei, men behold friheten og kontrollen på pengene :)

Med pengene på boligsparekonto kan du få problemer om det skulle vise seg at det var en dårlig ide. Med pengene investert fritt kan dere bruke de på bolig så mye dere måtte ønske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, stebarnet skal da ikke ha mindre bare fordi moren bør bidra? Det ville vært å bli behandlet "som et stebarn" i uttrykkets rette forstand. For en stygg ting å mene. All ære til TS som mener barna skal være likestilte!

Anonymous poster hash: 436cb...7df

Akkurat dette kan være litt tricky. Si at en familie har tre barn. Ett av dem er morens fra tidligere, ett er farens fra tidligere og ett er felles. Alle tre får 100 000. Faren til det morens særkullsbarn gir sitt barn 200 000 kroner ekstra. Moren til farens særkullsbarn gir sitt barn en leilighet. Sistemann har ingen «ekstra» foreldre, og får kun de 100 000.

Spørsmålet er da om denne situasjonen vil føles rettferdig for de tre barna, eller om det blir litt sånn «synd for deg, som ikke har skilte foreldre».

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...