Gå til innhold

BSU - konto til stebarnet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat dette kan være litt tricky. Si at en familie har tre barn. Ett av dem er morens fra tidligere, ett er farens fra tidligere og ett er felles. Alle tre får 100 000. Faren til det morens særkullsbarn gir sitt barn 200 000 kroner ekstra. Moren til farens særkullsbarn gir sitt barn en leilighet. Sistemann har ingen «ekstra» foreldre, og får kun de 100 000.

Spørsmålet er da om denne situasjonen vil føles rettferdig for de tre barna, eller om det blir litt sånn «synd for deg, som ikke har skilte foreldre».

Å vokse opp som et "ekstra" barn i en familie, hvor for eksempel mamma har giftet seg på nytt slik at man har fått yngre halvsøsken og en stefar, har en rekke ulemper. Det skal mye til for at det eldste barnet ikke føler seg utenfor og til belastning. Svært få familier lykkes tilstrekkelig, selv om de fleste gjør så godt de kan og får det til sånn passe greit. Et slikt barn vokser som regel opp med en følelse av å være femte hjul på vogna, og det er en sår og vanskelig følelse å ha.

Hvis en slik forskjell skal bli ytterligere forsterket av at foreldrene gir mer penger til de yngre søsknene, siden "du får vel penger av pappaen din i tillegg", vil det bare gjøre ting verre.

Nei, her holder jeg med TS som har forstått at eventuelle penger fra den andre forelderen heller bør være et plaster på såret for å ha en splittet familie.

Anonymous poster hash: 436cb...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å vokse opp som et "ekstra" barn i en familie, hvor for eksempel mamma har giftet seg på nytt slik at man har fått yngre halvsøsken og en stefar, har en rekke ulemper. Det skal mye til for at det eldste barnet ikke føler seg utenfor og til belastning. Svært få familier lykkes tilstrekkelig, selv om de fleste gjør så godt de kan og får det til sånn passe greit. Et slikt barn vokser som regel opp med en følelse av å være femte hjul på vogna, og det er en sår og vanskelig følelse å ha.

Hvis en slik forskjell skal bli ytterligere forsterket av at foreldrene gir mer penger til de yngre søsknene, siden "du får vel penger av pappaen din i tillegg", vil det bare gjøre ting verre.

Nei, her holder jeg med TS som har forstått at eventuelle penger fra den andre forelderen heller bør være et plaster på såret for å ha en splittet familie.

Anonymous poster hash: 436cb...7df

Har ikke sagt noe om antakelser om at «du får vel penger av pappaen din i tillegg». Jeg mener at det bør være mulig å snakke sammen, slik at det ikke blir store forskjeller verken den ene eller den andre veien. Det er neppe en spesielt hyggelig følelse å se halvsøskner få store summer som «plaster på såret» heller, dersom en selv får mye mindre. Noen ganger er dette noe de har levd med hele livet, ettersom enkelte barn med skilte foreldre gjerne får dobbelt opp med gaver og lignende.

At du er uenig med meg og mener at skilsmissebarn fortjener mest som et plaster på såret, er helt greit. Jeg har allerede påpekt at dette er tricky, og jeg ser at det ikke finnes noen fasit på hva som er mest rettferdig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar av meg hatten, stokken og frakken for tidenes beste stemor! Dette gjorde morgenstunden glad for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...