Gå til innhold

Sakssøkes av huseier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror jeg..
19 juni fikk jeg et brev fra huseieren om at vi i leiligheten skulle være ute innen to, altså 2 ukers varsel, dette grunnet at vi ikke har fått betalt full husleie hele året.
Da jeg tok over som hovedleietaker var han klar over at det bare bodde to, og ikke tre, som det står i kontrakten at det skal gjøre, i leiligheten, og jeg gjorde han kjent med at hele husleien kunne han ikke få før det bodde en tredjepart der, hvilket han var ok med, og jeg spurte også om hjelp to ganger slik at han kunne få sitt ønsket beløp fortest mulig. Han brydde seg ikke mer med leietagere mens jeg lette etter noen som ville flytte inn (det var kun menn over 35 som henvendte seg, som var villige til å være "pappaen" vår, jeg turte ikke ta sjansen), men sendte meg i mars et brev med krevd resistanse, rett etter at jeg hadde prøvd å si opp første gang. Årsaken var gyldig, jeg hadde ikke råd, og å finne en tredje person til leiligheten viste seg å være en veldig vanskelig oppgave (for lite rom, til for høy pris, for dårlig standard osv, pluss nevnt over).
Da jeg endelig fikk sagt opp fikk vi også en tredjepart til å flytte inn og husleien var komplett for de tre siste måneder.
Så ble vi altså kastet ut, en måned og to uker før vi skulle flytte ut, hvilket egentlig er "greit", men nå kommer huseier også med et krav på 68 000,- som han mener jeg skylder han. Han har i tillegg tatt depositumet mitt, og leietager nr2's, og nekter å ta de i beregning i forhold til hva han mener er i resistansen.

Det skal nevnes at han har et stort firma så noe stort tap for han, er vel ikke akkurat disse pengene han savner, og han nekter å ta noen form for kontakt på mail, kun telefon. Og så skal det nevnes at vi hver måned betalte for to pers.

Jeg er så fryktelig lei hele saken, og vil bare ha han ut av livet mitt, men om han går til sak mot meg så blir jo det forsåvidt bare en drøm.
Akkurat fått meg jobb, hurra!! og jeg er så redd han kommer til å rane meg for alt jeg får. Men uansett, spørsmålet mitt her i bunn og grunn:
Har han lov til å ta depositumet tross ingen skader på leiligheten og utkastelse? Kan han kreve hele resistansen i tillegg OM han får besitte dep?
Og..hvor finner man gratis, om ikke billig hjelp?


Anonymous poster hash: dffb4...503



Anonymous poster hash: dffb4...503
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utleier har selvfølgelig helt rett til det han gjør. At du ikke har råd er aldri, jeg gjentar aldri, noen som helst gyldig grunn til å ikke å oppfylle sine kontraktrettslige forpliktelser.



Anonymous poster hash: 0e89f...3de
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har vel ikke lov til å ta depositumet? Men hadde ikke dere egen depositumskonto? Da må dere "godkjenne" at han tar pengene...

Anonymous poster hash: df55b...5b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke huseier kunne kaste ut med mindre det var kontakt med namsmannen?

Men huseier kan sikre økonomiske tap av depositummet vet jeg...

Dessuten kan du kontatkte biblioteket i kommunen din, ofte har de satt opp tidspunkt for gratis advokathjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det stod/står ingen sted i kontrakten at jeg var pliktig til å finne flere leietagere.
Han var som sagt helt inneforstått med hva som pågikk.
Det var først i mars da jeg hadde prøvd å si opp og fikk avslag at han komme med kravene, og han hadde heller ikke kastet oss ut selv om han hadde rett til det.
Jeg var også hos frijuristhjelp og de mente at leien i tillegg var for høy.

Han flyttet mine dep. penger fra en sperret konto da de to andre jeg bodde flyttet ut, til sin egen. Dog uten min samtykke.

Namsmannen?! Nei altså, vi fikk kun brev fra huseier om at alle måtte være ute innen to uker, så vi flyttet ut til gitt dato :S



Anonymous poster hash: dffb4...503
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom leiligheten er til tre pers og tre personer skal betale leie, så er det det som gjelder. Det er ikke hans problem om du ikke har klart å finne en tredjepart til å leie det siste rommet - opp til det punktet skal du da dekke leien for vedkommende også.

Dersom en annen avtale inngås, skal det skrive kontrakt på det.

Og ja, depositum kan brukes til å dekke utestående leie.



Anonymous poster hash: 2575d...3a7
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Han flyttet mine dep. penger fra en sperret konto da de to andre jeg bodde flyttet ut, til sin egen"

Depositum kan ikke flyttes uten felles samtykke. Hvor stod depositumspengene hen? Da er det banken som har gjort feil dersom de lot ham ta pengene ut.



Anonymous poster hash: 2575d...3a7
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om han sa det gikk "greit" over perioden hvor vi lette etter en tredje innflytter?
At depositumet går til utestående leie er for meg en veldig god nyhet i så fall, dog han nekter å la det gå som noen form for betaling av det utestående.

Depositumet stod på en konto vi laget med huseier da vi flyttet inn første året. Da var vi tre jenter. Men jeg tror den stod på en av de andre to, så så fort hun skrev under på at han kunne ta ut hennes og jente nr2 sine penger, så tok han mine og satt de over på "en midlertidig konto, til vi finner ut av ting"...sa han.



Anonymous poster hash: dffb4...503
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke betale det man selv føler man har råd til når man har inngått en leiekontrakt. Det er en så langt fra gyldig grunn som det er mulig å få.



Anonymous poster hash: 53b29...a15
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dere ikke depositumet på en egen depositumskonto? Isåfall skal det ikke være mulig for han å bare ta disse. Høres uansett som en veldig lei sak :/ Håper noen andre har noen råd.



Anonymous poster hash: 6cd03...cf4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke så mye det at jeg; tok meg råd, det var det jeg hadde råd til!
Men ja, jeg forstår!
Det er bare surt når man fikk beskjed om at; det er greit! og så får smellen når man vil si opp og ikke får gjort det engang.
Dsv har jeg ingen dokumentasjon på alt som har blitt sagt da han har nektet å svare på mail, så alt han sa og alt jeg har sagt har jo ikke blitt dokumentert skriftlig. Han vender jo på alt som har blitt sagt tidligere.

Joda, egen konto, men han tok vel ut alt da en av jentene ga han lov til å ta ut to deler av depositumet. Så..sånt skjer vel.. :/
Men, takk uansett!!



Anonymous poster hash: dffb4...503
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Depositumet stod på en konto vi laget med huseier da vi flyttet inn første året. Da var vi tre jenter. Men jeg tror den stod på en av de andre to, så så fort hun skrev under på at han kunne ta ut hennes og jente nr2 sine penger, så tok han mine og satt de over på "en midlertidig konto, til vi finner ut av ting"...sa han.

Anonymous poster hash: dffb4...503

Du må vite hvem sitt navn som står på depositumskonto, evt. dele det opp i tre ulike dersom dere vil ha separate kontrakter. Er det EN kontrakt så er dere felles om det hele, og han står ikke til ansvar hvordan dere ordner opp dere imellom, så lenge han får full leie hver måned. Da er også hun som står på depositumskonto ansvarlig, og om hun sier ja til å ta ut pengene, så er det offisielt.

Det virker som du er litt uerfaren med dette, men slik er det gjerne - når man forstår hvordan det faktisk foregår, så er det gjerne på uheldig vis.

Anonymous poster hash: 2575d...3a7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vite hvem sitt navn som står på depositumskonto, evt. dele det opp i tre ulike dersom dere vil ha separate kontrakter. Er det EN kontrakt så er dere felles om det hele, og han står ikke til ansvar hvordan dere ordner opp dere imellom, så lenge han får full leie hver måned. Da er også hun som står på depositumskonto ansvarlig, og om hun sier ja til å ta ut pengene, så er det offisielt.

Det virker som du er litt uerfaren med dette, men slik er det gjerne - når man forstår hvordan det faktisk foregår, så er det gjerne på uheldig vis.

Anonymous poster hash: 2575d...3a7

Han var tilstede da vi tre var i banken for å opprette kontoen, hvor vi alle tre delte dep mellom oss altså 18 500,- per hode. Da de to andre flyttet ut tror jeg hun ga han lov til å hente ut de to depositumene, mens han tok min del og satt inn på sin egen konto. Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener?!

Jeg er ganske uerfaren, ja! Men tok det for "god fisk" da de andre to ga leieforholdet og kontrakten grønt lys. Har hele tiden hatt med meg folk med erfaring og fått hjelp av familiemedlemmer uansett.

Anonymous poster hash: dffb4...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meld deg inn i leieboerforeningen straks og få advokathjelp der!!



Anonymous poster hash: 73113...2ff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vel om du har leid hele leiligheten eller 1/3 av den. Hva sier egentlig kontrakten du har?

Anonymous poster hash: 06816...46a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"For at utleier skal ha rett til å bruke depositumskontoen må du som leietager ha misligholdt noen av dine forpliktelser. Eksempler:

  • Du har ikke betalt husleien for en måned"

http://www.dinside.no/28795/utleie-og-depositum

Spørmålet er: Hvam hadde ansvar for å skaffe en 3.romkamerat? Dere eller husverten?

Leide du hele leiligheten står du også ansvarlig for hele husleien.



Anonymous poster hash: 291cd...3c0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han var tilstede da vi tre var i banken for å opprette kontoen, hvor vi alle tre delte dep mellom oss altså 18 500,- per hode. Da de to andre flyttet ut tror jeg hun ga han lov til å hente ut de to depositumene, mens han tok min del og satt inn på sin egen konto. Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener?!

Anonymous poster hash: dffb4...503

At dere betaler en tredel hver er åpenbart. Men dersom det er EN depositumskonto og EN av dere som står oppnevnt der, er det vedkommende som står ansvarlig. Dersom du ikke har navnet ditt relatert til depositumskonto, har du ingen bestemmelsesrett over den.

Dersom en utleier averterer et "rom til leie" i en treromsleilighet, så skal du ha en personlig kontrakt, med ditt navn og hans, og en personlig depositumskonto. Da er han også ansvarlig for å leie ut de andre rommene - det har du ingenting med.

Dersom det er en treroms til utleie som du er interessert i og vil flytte inn i med to andre jenter, er dere et team. Det er to parter - dere tre og ham. Hvordan dere ordner det dere imellom har han ingenting med og det er ikke hans oppgave å finne en ny leietaker dersom den ene ombestemmer seg eller faller fra. Da skal dere dekke resten av leien til dere finner en ny, eller vedkommende som har flyttet finner en ny.

Anonymous poster hash: 2575d...3a7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har skrevet en felles kontrakt på hele huset har husvert en god sak. Hvis dere har separate kontrakter og hver enkelt kun står ansvarlig for sin egen leie, så har du et poeng og han har ingen sak.

Ta kontakt med gratis jusshjelp, Google det, så finner du noen i ditt område.

Anonymous poster hash: 8de1b...06f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere felles leiekontrakt TS? Eller hver deres? Det er det som blir avgjørende for utfallet her. Kipt å tape

18.500 dersom det ikke er rettmessig.



Anonymous poster hash: 46afd...10f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Oi, oi, oi, oi, oi.

For å ta det første først: dere tre jenter stod som leietakere i en felles leiekontrakt? Da er det ikke husvertens ansvar å finne ny leietaker, og de som blir igjen er ansvarlige for hele husleien.

Han he stjålet depositumet ditt, de pengene ser du aldri igjen. Når du er så naiv at du godtar at han får lov å sette dem på en midlertidig konto så har du egentlig sagt hadet til dem. Det eneste beviset du har er at dunk utgangspunktet har satt dem inn, du får sende e-post (som du tar vare på) til han om at depositumet skal dekke uteblitt husleie, og at du anser det han gjorde når flyttet depositum pengene som forsøk på tyveri, noe som vil bli en del av et fremtidig søksmål.

Dersom depositumet ikke dekker hele den manglende leien har han en sak mot deg. Dersom depositumet er høyere enn utestående leie må du kreve dette av han, men jeg tviler på at du når frem.

Du må sette deg ordentlig inn i lover og regler før neste leieforhold. Husk at du, og bare du, skal håndtere ditt depositum. Dersom tre stykker leier en bolig i fellesskap så er man solidarisk ansvarlig for leien. Skal man unngå dette må man ha hver sin leiekontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...