Gå til innhold

Hvorfor lukter det promp av kyllingfileten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hver gang jeg åpner pakken med kyllingfilet så slår lukten av promp mot meg. Tar jeg opp fileten og lukter på den så er det ofte samme prompelukta.

Hvorfor? Er det fordi det er mye bakterier? Lite vasket på slakteri?

For ordens skyld er dette ikke kylling som er utgått på dato.

Når jeg har kjøpt kylling utenlands har det luktet slik.



Anonymous poster hash: 790df...b6d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zeitgeist

Har du tilberedt kyllingen til tross for prompelukta? Ble du i såfall syk? Altså matforgiftet. Må ærlig innrømme at når det kommer til kyllingkjøtt så er jeg verdens største pingle, og hadde kyllingen luktet fjert og fis, så hadde den havnet rett i søpla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt. Det er gasser som blir produsert av kjøttet som frigjøres når du åpner pakka



Anonymous poster hash: db018...583
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjent det av filéeter, men ikke av hel kylling. Grusom lukt, veldig lite innbydende. (Det er bl.a. derfor vi gikk over til hel Stange-kylling)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt, ja. Alt vakuumpakket kjøtt lukter promp, og kylling lukter verre enn okse og svin. Om du er i tvil så la den lufte seg litt, og lukt på kyllingen igjen.



Anonymous poster hash: 98fdb...266
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt normalt. Åpne pakken og gjør noe annet i mellomtiden, så lukter det mindre:)

Anonymous poster hash: 4a02c...847

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tilberedt kyllingen til tross for prompelukta? Ble du i såfall syk? Altså matforgiftet. Må ærlig innrømme at når det kommer til kyllingkjøtt så er jeg verdens største pingle, og hadde kyllingen luktet fjert og fis, så hadde den havnet rett i søpla.

Du tuller nå? Det er helt vanlig at det lukter sånn når man akkurat har åpnet en pakke kyllingfilèt. Så lenge den ikke er gått ut på dato, kaster man da ikke hele filèten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tuller nå? Det er helt vanlig at det lukter sånn når man akkurat har åpnet en pakke kyllingfilèt. Så lenge den ikke er gått ut på dato, kaster man da ikke hele filèten!

Noen ganger kan kan kyllingen være bedervet til tross for holdbarhetsdatoen. Hvis kyllingen lukter råtten eller råtten egg kaster jeg den pga tidligere erfaring. Jeg tilberedte engang til tross for lukten, og det smakte rett og slett vondt!

Anonymous poster hash: b5ebf...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, med resultat av boblende mage og flere toalettbesøk.



Anonymous poster hash: b5ebf...1cc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt, ja. Alt vakuumpakket kjøtt lukter promp, og kylling lukter verre enn okse og svin. Om du er i tvil så la den lufte seg litt, og lukt på kyllingen igjen.

Anonymous poster hash: 98fdb...266

Nei, det er ikke (helt) normalt. Jeg bor i utlandet, og her lukter det ikke promp av vakumpakket kyllingfilet.

Anonymous poster hash: 18190...6dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke (helt) normalt. Jeg bor i utlandet, og her lukter det ikke promp av vakumpakket kyllingfilet.

Anonymous poster hash: 18190...6dc

Som du sier, du bor i utlandet. Hvis du leser linken jeg la ut ser du at lukten har å gjøre med hvilke gasser som brukes under pakking, og at reglene for dette ble endret for noen år siden. Du skal ikke se helt bort i fra at det brukes andre gasser i utlandet enn i Norge.

Anonymous poster hash: 98fdb...266

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes all vakumpakket kylling lukter slik. Er ikke noe gale med kyllingen av den grunn, det "skal" lukte sånn.



Anonymous poster hash: 3ab83...01e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Du tuller nå? Det er helt vanlig at det lukter sånn når man akkurat har åpnet en pakke kyllingfilèt. Så lenge den ikke er gått ut på dato, kaster man da ikke hele filèten!

Nei, jeg gjør faktisk ikke det. Men nå må jeg også si at jeg spiste bedervet kylling en gang, og den matforgiftninga unner jeg ikke min verste fiende. Brent barn skyr som kjent ilden, og nå kjøper jeg kun kylling hos slakteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger kan kan kyllingen være bedervet til tross for holdbarhetsdatoen. Hvis kyllingen lukter råtten eller råtten egg kaster jeg den pga tidligere erfaring. Jeg tilberedte engang til tross for lukten, og det smakte rett og slett vondt!

Anonymous poster hash: b5ebf...1cc

Er forskjell på prompe-/fiselukt og råtten eller råttentegg lukt.

Anonymous poster hash: a19c2...117

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fordi kylling er drittmat!



Anonymous poster hash: 1e2c7...f28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fordi den prompa av skrekk akkurat da den ble slakta.

Anonymous poster hash: b5527...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg har gjort mye research på dette temaet. Kyllingfilet i Norge. Fordi det ALLTID lukter råttent når jeg åpner opp pakkene, uansett leverandør. Det norske folk blir fortalt at dette er HELT normalt. Kyllingen "skal lukte vondt". Dette "pga gasser" i vakuumpakket kylling. Men lukten skal visstnok forsvinne etter noen minutter. Jeg har en mann som spiser 1kg kylling om dagen, og har laget uendelig mye kylling i uka de siste månedene. Og jeg kan vitne om at INGEN pakker av alle (hundretalls?) pakkene jeg har kjøpt har sluttet å lukte etter å hatt åpnet pakken i noen minutter. Jeg har til og med vasket kyllingen til ingen nytte. 

Så tenker en, bare stek kyllingen og lukta forsvinner. Dette stemmer IKKE. Uansett om jeg steker kyllingen i ovnen, eller i panna, så lukter kyllingen ikke godt etterpå. Når det er sagt, så er det vanskelig å lukte at kyllingen er dårlig når den er nystekt. MEN, om du putter kyllingen i en tett boks (etter avkjølt selvfølgelig) i kjøleskap, og så åpner boksen x antall timer senere, så lukter det råttent. All kylling lukter slik, og det kan jeg vitne om, fordi jeg steker mye kylling på en gang slik at han kan spise kylling dagen etter uten at jeg må steke kylling hver dag. 

Noe forteller meg at det er ugler i mosen når det kommer til kyllingproduksjon i Norge. Men det norske folk har blitt fortalt at alt er ok, kylling skal lukte, så de tenker ikke noe over det. Bare søk på nettet, ingenting kommer opp av folk som sier at norsk kylling er dårlig kvalitet. Og når spørsmål om hvorfor kylling lukter, så svarer folk som i dette forumet at "sånn skal det bare være". NEI sier jeg, sånn skal det IKKE være. Jeg har bodd i USA med min amerikanske mann i flere år, og der lukter det ALDRI av kyllingen. Om en søker på engelsk så ser en med en gang at dersom kylling lukter, så er den dårlig. Ikke spis står det. Men her i Norge, ikke noe problem. WHAT? 

En annen ting, jo nærmere utløpsdato, jo verre lukt. Aldri kjøp kylling 3 dager før den utløper. Da er den enda dårligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...