Gå til innhold

Psykisk sykdom og tabu


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker du når jeg sier "psykisk sykdom"? Hva forbinder du med begrepet "psykisk syk"?

Hva tenker du når jeg sier "borderline"? Er det ukjent, skremmende, e.l. ?

Hva med innleggelser på psykiatrisk avdeling? Hva tenker du?

Hvor tabu er det egentlig for "mannen på gata"?



Anonymous poster hash: dc315...5c2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva tenker du når jeg sier "psykisk sykdom"? Hva forbinder du med begrepet "psykisk syk"?

Hva tenker du når jeg sier "borderline"? Er det ukjent, skremmende, e.l. ?

Hva med innleggelser på psykiatrisk avdeling? Hva tenker du?

Hvor tabu er det egentlig for "mannen på gata"?

Anonymous poster hash: dc315...5c2

Hva tenker du når jeg sier "fysisk syk"? Nettopp. Psykisk sykdom rommer alt depresjon av typen man fremdeles kan gå på jobb med, til uhelbredelige tilstander og tunge psykoser.

Anonymous poster hash: 4eae1...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det ganske naturlig.

Borderline er skremmende, men psykisk syk og innleggelser er mer hverdagskost. Man hører om det ofte liksom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du tenker på skremmende eller noe negativt rundt ordet borderline. kan du definere hva som er skummelt med det? jeg er ikke TS, men synes det kunne vært spennende å hørt hvorfor det er skremmende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du tenker på skremmende eller noe negativt rundt ordet borderline. kan du definere hva som er skummelt med det? jeg er ikke TS, men synes det kunne vært spennende å hørt hvorfor det er skremmende

Det er en alvorlig sykdom. Alvorlig sykdom skremmer meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på psykisk sykdom på lik linje som somatisk sykdom, du er syk og du kan ikke noe for det, rett og slett! :)

Jeg synes ikke borderline er skremmende, men det er heller ikke ukjent for meg så kanskje derfor?

Det finnes veldig mange forskjellige type psykiatriske avdelinger, men om folk blir lagt inn på riktig sted og får god behandling/hjelp så tenker jeg bare at det er kjempe flott!

Jeg tror psykiske lidelser fortsatt er svært tabu i dag desverre. men de som har kjennskap til det ser kanskje på psykiatrien litt annerledes? jeg håper folk kan tørre å prate mer om psykiske lidelser, jeg har en tro på at det kan hjelpe veldig mange mennesker som sliter :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en alvorlig sykdom. Alvorlig sykdom skremmer meg.

Det var leit å høre. Jeg har borderline, men tror neppe jeg skremmer noen. De som ikke er mine nærmeste har ingen anelse. Det kan slå ut veldig ulikt fra individ til individ.

Jeg tenker at psykisk syke er helt ulike individer som har det til felles at de har en ikke-somatisk sykdom. Borderline forbinder jeg selv med en ekstrem psykisk smerte og tomhet. Innleggelser har jeg faktisk ingen erfaring med, men tror neppe det er noe for meg. Jeg forbinder det med mye venting, en del ufaglærte og kanskje en time med psykiater, samt mye medisinering.

Jeg tror fremdeles det er tabu for en del mennesker, men det er jo mye mer åpenhet rundt psykiske lidelser enn før. Likevel er det mange feiloppfatninger om blant annet borderline.

Anonymous poster hash: ed47e...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var leit å høre. Jeg har borderline, men tror neppe jeg skremmer noen. De som ikke er mine nærmeste har ingen anelse. Det kan slå ut veldig ulikt fra individ til individ.

Jeg tenker at psykisk syke er helt ulike individer som har det til felles at de har en ikke-somatisk sykdom. Borderline forbinder jeg selv med en ekstrem psykisk smerte og tomhet. Innleggelser har jeg faktisk ingen erfaring med, men tror neppe det er noe for meg. Jeg forbinder det med mye venting, en del ufaglærte og kanskje en time med psykiater, samt mye medisinering.

Jeg tror fremdeles det er tabu for en del mennesker, men det er jo mye mer åpenhet rundt psykiske lidelser enn før. Likevel er det mange feiloppfatninger om blant annet borderline.

Anonymous poster hash: ed47e...076

I tillegg meg at jeg bygger opp under noen tabuer her. Menneskene som lider av borderline skremmer meg ikke, men sykdommen gjør det.

Kreft skremmer meg enda mer, men mennesker som lider av kreft skremmer meg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du når jeg sier "psykisk sykdom"? Hva forbinder du med begrepet "psykisk syk"?
Tenker mye forskjellig. Det er jo så mange diagnoser i ulike grader.

Hva tenker du når jeg sier "borderline"? Er det ukjent, skremmende, e.l. ?
Litt freaky. Ustabile mennesker.

Hva med innleggelser på psykiatrisk avdeling? Hva tenker du?
Har vært det selv pga depresjon. Det endret inntrykket mitt drastisk, men var jo noen koko folk der også.



Anonymous poster hash: ed0c3...f94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Mino-mio: mente du at borderline er skremmende fordi man ikke hører mye om det? Altså, at psykisk sykdom er mer hverdagskost, men at borderline er litt mer ukjent? Det er litt sånne ting jeg lurer på. Om det er skremmende fordi det er noe ukjent. Hva tror dere må til for at det blir litt mindre tabu? Eller mindre skremmende? Hjelper det at folk er åpne om det og sier at de f. eks. har en personlighetsforstyrrelse, dissosierer, er schizofrene eller lignende, eller vil det skremme enda mer? Det er jo individuelt, men jeg lurer rett og slett på hvilke forskjellige svar jeg får her :) Syns sånt er interessant!

Hva med de som står frem i media med at de er psyk syke? Hjelper det, og på hvilken måte? Mange har blogger også. Er det til hjelp, er det skremmende, eller har det noen negative eller positive virkninger?



Anonymous poster hash: dc315...5c2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du når jeg sier "psykisk sykdom"? Hva forbinder du med begrepet "psykisk syk"?

Hva tenker du når jeg sier "borderline"? Er det ukjent, skremmende, e.l. ?

Hva med innleggelser på psykiatrisk avdeling? Hva tenker du?

Hvor tabu er det egentlig for "mannen på gata"?

Anonymous poster hash: dc315...5c2

Første som slår meg er "hypokonder". Og før folk får noia, jada, det finnes mange seriøse og alvorlige psykiske sykdommer, men det finnes også "diagnoser" som jeg ser på som humbug. Det er også de som har gjort seg selv syke.

Eksempel:

Et familiemedlem av meg var litt problembarn for lenge siden. Han ville til psykolog så hennes mor sa ok. Første psykologen sa at det ikke var noe som helst galt med henne, andre psykologen sa det samme, tredje psykologen bestemte seg for at det KANSKJE var noe merkelig. Dette gjorde at pasienten leste seg opp på alt mulig og utviklet forskjellige "symptomer" for å ha en unnskyldning for å være jævlig med folk og gjøre dumme ting. Nå er han tungt medisinert og har reelle, alvorlige diagnoser, men i mine øyne er det like selvforskyldt som kols hvis man røyker.

Ikke helt greit å si slikt, men hvis det er greit å ta røykere synes jeg det er greit å ta folk med andre selvforskylte sykdommer.

Kan være verdt å nevne at jeg mest sannsynlig er depressiv og har vært det i flere år, men jeg vil ikke få "diagnosen" for det gjør nok bare vondt verre. Jeg tror hvertfall det. En dag om gangen, så order det seg.

"diagnosen" min er satt av min søster som er sykepleier på psyk. på et stort sykehus, så jeg har en viss tiltro til den. Men deprimert er bare et "fancy" fremmedord for å være kronisk nedenfor.

Anonymous poster hash: 815d9...9db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Ved noen psykiske lidelser kan man se

Første som slår meg er "hypokonder". Og før folk får noia, jada, det finnes mange seriøse og alvorlige psykiske sykdommer, men det finnes også "diagnoser" som jeg ser på som humbug. Det er også de som har gjort seg selv syke.

Eksempel:

Et familiemedlem av meg var litt problembarn for lenge siden. Han ville til psykolog så hennes mor sa ok. Første psykologen sa at det ikke var noe som helst galt med henne, andre psykologen sa det samme, tredje psykologen bestemte seg for at det KANSKJE var noe merkelig. Dette gjorde at pasienten leste seg opp på alt mulig og utviklet forskjellige "symptomer" for å ha en unnskyldning for å være jævlig med folk og gjøre dumme ting. Nå er han tungt medisinert og har reelle, alvorlige diagnoser, men i mine øyne er det like selvforskyldt som kols hvis man røyker.

Ikke helt greit å si slikt, men hvis det er greit å ta røykere synes jeg det er greit å ta folk med andre selvforskylte sykdommer.

Kan være verdt å nevne at jeg mest sannsynlig er depressiv og har vært det i flere år, men jeg vil ikke få "diagnosen" for det gjør nok bare vondt verre. Jeg tror hvertfall det. En dag om gangen, så order det seg.

"diagnosen" min er satt av min søster som er sykepleier på psyk. på et stort sykehus, så jeg har en viss tiltro til den. Men deprimert er bare et "fancy" fremmedord for å være kronisk nedenfor.



Anonymous poster hash: 815d9...9db

Uansett hva som er årsaken til en fysisk eller psykisk sykdom, så er det like reellt en sykdom, og ikke noe tull en person har funnet opp.. Virker som du bagatelliserer menneskers sykdom på bakgrunn av det du tror er årsak til sykdommen (feks selvforskyldt, noe du strengt tatt ikke kan vite helt sikkert heller!) Synes du virker lite forståelsesfull i innlegget ditt.



Anonymous poster hash: b62e4...770
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første som slår meg er "hypokonder". Og før folk får noia, jada, det finnes mange seriøse og alvorlige psykiske sykdommer, men det finnes også "diagnoser" som jeg ser på som humbug. Det er også de som har gjort seg selv syke. Eksempel: Et familiemedlem av meg var litt problembarn for lenge siden. Han ville til psykolog så hennes mor sa ok. Første psykologen sa at det ikke var noe som helst galt med henne, andre psykologen sa det samme, tredje psykologen bestemte seg for at det KANSKJE var noe merkelig. Dette gjorde at pasienten leste seg opp på alt mulig og utviklet forskjellige "symptomer" for å ha en unnskyldning for å være jævlig med folk og gjøre dumme ting. Nå er han tungt medisinert og har reelle, alvorlige diagnoser, men i mine øyne er det like selvforskyldt som kols hvis man røyker. Ikke helt greit å si slikt, men hvis det er greit å ta røykere synes jeg det er greit å ta folk med andre selvforskylte sykdommer. Kan være verdt å nevne at jeg mest sannsynlig er depressiv og har vært det i flere år, men jeg vil ikke få "diagnosen" for det gjør nok bare vondt verre. Jeg tror hvertfall det. En dag om gangen, så order det seg. "diagnosen" min er satt av min søster som er sykepleier på psyk. på et stort sykehus, så jeg har en viss tiltro til den. Men deprimert er bare et "fancy" fremmedord for å være kronisk nedenfor. Anonymous poster hash: 815d9...9db

sykepleiere stiller ikke diagnoser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Ved noen psykiske lidelser kan man se

Uansett hva som er årsaken til en fysisk eller psykisk sykdom, så er det like reellt en sykdom, og ikke noe tull en person har funnet opp.. Virker som du bagatelliserer menneskers sykdom på bakgrunn av det du tror er årsak til sykdommen (feks selvforskyldt, noe du strengt tatt ikke kan vite helt sikkert heller!) Synes du virker lite forståelsesfull i innlegget ditt.

Anonymous poster hash: b62e4...770

Kols er også en reel sykdom, men pasientene før mindre sympati av meg fordi det er selvforskyldt. Slik personen jeg kjenner er skyld i sin egen sykdom.

Forskjell på å bagatellisere en sykdom og å ikke ha sympati.

Anonymous poster hash: 815d9...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

sykepleiere stiller ikke diagnoser

Leste du i det hele tatt innlegget? Jeg sa at jeg ikke vil bli diagnostisert, og sier "diagnosen" nettopp fordi hun ikke har diagnostisert, men jeg ville forklare hvorfor jeg sier jeg mest sannsynlig er deprimert. Jeg tror en sykepleier med 13 års farttid med pasienter kan kjenne igjen symptomene når hun i tillegg har kjent pasienten hele livet.

Anonymous poster hash: 815d9...9db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kols er også en reel sykdom, men pasientene før mindre sympati av meg fordi det er selvforskyldt. Slik personen jeg kjenner er skyld i sin egen sykdom.

Forskjell på å bagatellisere en sykdom og å ikke ha sympati.

Anonymous poster hash: 815d9...9db

Hvordan diagnose har personen du kjenner? Høres merkelig ut at den er selvforskyldt...

Anonymous poster hash: b62e4...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kols er også en reel sykdom, men pasientene før mindre sympati av meg fordi det er selvforskyldt. Slik personen jeg kjenner er skyld i sin egen sykdom. Forskjell på å bagatellisere en sykdom og å ikke ha sympati. Anonymous poster hash: 815d9...9db

Det finnes folk som får kols uten å ha røyka en eneste røyk i hele sitt liv. Og tror du virkelig en person dikter opp en psykisk diagnose for så å gå på sterke medisiner livet ut? Det er helt på jordet. Din søster som er sykepleier burde vite bedre enn å stille diagnoser. Man er ikke nødvendigvis deprimert om man mangler empati for andre, slik innleggene dine gir inntrykk av.

Folk blir syke av mange grunner, og å dømme andre med så lite våbasal kunnskap som du er, synes jeg du skal holde deg for god til.

Anonymous poster hash: ed47e...076

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler den samme tråden har vært oppe tidligere?

Men uansett;

Hva tenker du når jeg sier "psykisk sykdom"?

Tenker vel ikke noe spesielt, psykisk sykdom rommer så mye..

Hva forbinder du med begrepet "psykisk syk"?

Forbinder det med angst eller depresjon i varierende grader

Hva tenker du når jeg sier "borderline"? Er det ukjent, skremmende, e.l. ?

Tenker ikke noe spesielt, borderline kan uttarte seg veldig forskjellig fra person til person og i alvorlighetsgrad. Eneste er vel at det er lett å sykeligjøre oppførsel om man vet at en person sliter, men det gjelder vel alle psykiske sykdommer.

Hva med innleggelser på psykiatrisk avdeling? Hva tenker du?

Tenker at det er noen som sliter mer enn gjennomsnittspersonen, men her igjen er det jo store forskjeller på de som er innlagt.

Hvor tabu er det egentlig for "mannen på gata"?

Lettere psykiske sykdommer føler jeg at det er relativt stor åpenhet rundt, men derimot alvorligere lidelser med psykoser og kraftige manier føler jeg har større tabu desverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...