Gå til innhold

Psykisk sykdom og tabu

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan diagnose har personen du kjenner? Høres merkelig ut at den er selvforskyldt...

Anonymous poster hash: b62e4...770

Den er reel nå, bare så det er sagt, men personen var helt frisk (i følge 2 uavhengige undersøkelser), men så ble personen fortalt at det kanskje var noe galt. Og siden personen ØNSKET at haun var syk begynte den å undersøke og "forfalske" symptomer og svar hos psykologen. Personen er nå ganske syk, noe jeg (og de 2 første psykiaterne) mener skyldes at personen har "spilt" syk og dermed blitt syk.

Litt dårlig forklart, men det er litt som hypokondere. De kan tro de har høyt blodtrykk, og pga. stresset de utsetter seg selv for så får de faktisk høytblodtrykk etter en stund.

Anonymous poster hash: 815d9...9db

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva tenker du når jeg sier "psykisk sykdom"? Hva forbinder du med begrepet "psykisk syk"?

Hva tenker du når jeg sier "borderline"? Er det ukjent, skremmende, e.l. ?

Hva med innleggelser på psykiatrisk avdeling? Hva tenker du?

Hvor tabu er det egentlig for "mannen på gata"?

Anonymous poster hash: dc315...5c2

Psykiske plager

Emosjonelt ustabil med kraftige følelser, impulsivt, sinne. Er under utredning for borderline og depresjon nå, ikke noe skremmende.

Greit å være på et psykehus når det trengs, så lenge man ikke blir det for lenge. Da man kommer ut igjen er man helt alene.

Anonymous poster hash: 648f4...ec6

Skrevet

jeg har diagnose bipolar 2 rapid cycling og shzizofreni og jeg merker at jeg synes det er koselig og BRA hvem som kommer rett ut med fordommene fordi da vet jeg med en gang hvem jeg kan glede meg over å mislike og i tillegg er jeg ekstremt receptiv så når folk er nedlatende mot meg og skriker diagnoser til meg og behandler meg totalt respektløst fordi jeg sliter med disse sykdommene så hvet jeg da med en gang hva slags folk JEG ikke liker og ønsker å holde meg laaaaaaaaaangt(milesvis) unna.

Disse reaksjonene til folk gjør det LETT for meg å navigere i verden og vite hva slags søppel jeg ønsker å minimere eventuelt utelukke kontakten med. Jeg ser på disse menneskene som smittefarlige dyr og jeg ønsker ikke å bli smittet. Det kommer kanskje som en overrasskelse at ihjeldiagnostitseerte mennesker har preferanser og meninger og fordommer og ikke bare alltid er i den receptive enden av skalaen. mange tråder her inne på kvinneguiden har fullstendig bekreftet mange av mine fordommer mot samfunnet og folk generlt.

Anonymous poster hash: d78f5...7df
Skrevet

jeg kan faktsik se rett gjennom mennekser det er ikke vanskelig. jeg ser hva de tenker. dette er jeg takknemlig for fordi det til nå har beskyttet meg mot ondsinnede mennesker som ser ned på de med diagnoser og ønsker å utnytte sårbarheten deres. jeg har til nå klart å beskytte meg helt greit mot slike. man må gå med full rustning da(astral) ellers blir man jo sf lei seg av et helt samfunn som skriker og hyler om at man er gal og syk.

Anonymous poster hash: d78f5...7df
Skrevet

Hva tenker du når jeg sier "psykisk sykdom"? Hva forbinder du med begrepet "psykisk syk"?

Hva tenker du når jeg sier "borderline"? Er det ukjent, skremmende, e.l. ?

Hva med innleggelser på psykiatrisk avdeling? Hva tenker du?

Hvor tabu er det egentlig for "mannen på gata"?

Anonymous poster hash: dc315...5c2

Psykisk sykdom er et så stort begrep at det innehar mange ulike sykdommer. Dessuten kan det være store forskjeller på ulike personer som har samme sykdom på hvor stor plass sykdommen tar i livet ens. Noen har funnet medisiner som virker. Andre har ikke kommet helt dit enda. Andre igjen er ikke så psykisk syke at de må ha medisiner, men psykolog og det å vite hvordan man må leve livet sitt for at man selv skal ha det bra kan være godt nok. Av og til også kun sistnevnte.

Borderline har jeg ikke nok kunnskap om til å kunne si noe særlig om. Ukjent for meg selv om jeg skjønner at det er navnet på en diagnose.

Innleggelser på psykiatrisk avdeling er bra for de som trenger det.

Generelt tror jeg det er mange som ikke har vært i noen av disse gråsonene selv som kun ser svart-hvitt. Jeg tror også mange har fordommer mot det. Føler også litt på at kjendiser kan være så åpne de vil om psykiske problemer (og blir hyllet for det), men så lenge mannen i gata forteller om det til en bekjent er det plutselig blitt en enveis samtale det som nettopp var gjensidig kommunikasjon.

Anonymous poster hash: 274c6...092

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...