Gå til innhold

Hvis Gud finnes


Anbefalte innlegg

Gjest Madam Felle
Hvilket forhold har du til Gud?

Hva skylder han deg?

Har du bedt ham med tro i ditt hjerte å helbrede barnet ditt?

Det er mange som blir sinte på Gud når det skjer noe med barna deres, selv om de aldri har brydd seg om hva Gud har sagt eller hva han har gjort for oss alle.

Hva har barna gjort Gud? Og skal barna bli lidende for det foreldrene gjør? Syns det blir litt for enkelt å fraskrive Gud for alt ansvar når noe går galt, men gi Gud all ære når ting går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jeg ikke veldig kristen, men noen opplysninger og mulige teorier på det du spør om har jeg da tilegnet meg.

Det er vel sånn at Gud har en plan. Og denne planen følger han. Akkurat nå er det visstnok Satan som regjerer her på jorden, som et resultat av at han påstod han kunne gjøre det like godt som Gud.

Når tiden er inne, griper Gud inn, gjør ende på alle de urettferdige og sender Satan vekk for en lang stund.

Han har evighetsperspektiv på ting, og vet hva som kommer etterpå. På samme måte som at et lite barn kan lure på hvorfor mamma og pappa lar ham opereres og ha vondt i lang tid etterpå. Foreldrene vet at det blir bedre. Og sånn er det med Gud - han har sin plan som han følger og han vet at det blir bedre til slutt.

Hvor lenge skal vi vente da? Folk har jo ventet i flere tusen år allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har barna gjort Gud? Og skal barna bli lidende for det foreldrene gjør? Syns det blir litt for enkelt å fraskrive Gud for alt ansvar når noe går galt, men gi Gud all ære når ting går bra.

Jeg synes det er ganske bemerkelsesverdig at det er de som sier at de ikke tror på Gud, som gir Gud skylda når noe går galt.

Gud har gitt oss retningslinjer for hvordan vi skal leve. Han har sagt hva som er bra for oss å spise, og hva som ikke er bra å spise. Han har sagt oss hvordan vi skal være overfor hverandre, og han har sagt hvor mye hvile vi trenger hver uke.

Han har også sagt at vi skal elske ham over alt i verden, og at vi ikke skal ha andre guder. Han har også gitt oss retningslinjer for hvordan vi skal oppdra barna våre.

Det er mange ting som kan gå galt når vi ikke følger Guds råd for vårt levesett.

Er det allikevel Gud som har skylda?

Det ser ut for at de fleste har den innstillingen at når noen blir helbredet, da er det andre enn Gud som er årsaken. Gud kunne altså ikke ha grepet inn.

Men når noe går galt, da kunne Gud ha grepet inn, og blir bebreidet for at han ikke gjorde det.

Er dette en rettferdig tankegang?

Jeg vil ikke herved påstå at ikke noe kan gå galt, selv om en følger Guds vilje.

Han har ikke sagt at han skal verne oss mot alt som kan skade oss, men at han skal være med oss, gjennom det.

Endret av KR-øst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt på min barnetro til langt uti tenårene. Jeg levde som et kristent menneske. Men så mye vondt jeg måtte få, ble det med tiden vanskelig å tro på at det faktisk finnes en gud. Det må da være måte på hvor lenge du skal lete etter "meningen" med alt vondt som skjer. Og det slo meg etterhvert, heldigvis. De som faktisk oppriktig klarer og tro på at det finnes en skaper, en gud, ja dere har jammen meg god tålmodighet. Nei, jeg tror det ikke før jeg ser det.

Når jeg for hver eneste gang, med liv og lemmer skal trampes ned i jørma like før jeg har reis meg opp fra forrige nedtur, ja da tror vertfall ikke jeg. Man skal sikkert gjøre seg fortjent til oppturer, men man bør jammen meg fortjene nedturene livet byr på også, værtfall til en viss grad.

Jeg tror vi mennesker alltid har vært her på jorda. Og jeg kan ikke i min villeste fantasi tro på at vi menneskar skal "stilles for retten" på en "dommedag".

Når jeg engang vandrer hen, ja så la meg være god gjødsel for jorda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har barna gjort Gud? Og skal barna bli lidende for det foreldrene gjør? Syns det blir litt for enkelt å fraskrive Gud for alt ansvar når noe går galt, men gi Gud all ære når ting går bra.

Eller omvendt, so, Kr-Øst påpeker i en quote litt nedenfor her.

Hvor lenge skal vi vente da? Folk har jo ventet i flere tusen år allerede.

Det var jo dette med evighetsperspektivet da. Antakelig fortoner våre liv seg som lengden på livet til en døgnflue i den store sammenhengen.

Det ser ut for at de fleste har den innstillingen at når noen blir helbredet, da er det andre enn Gud som er årsaken. Gud kunne altså ikke ha grepet inn.

Men når noe går galt, da kunne Gud ha grepet inn, og blir bebreidet for at han ikke gjorde det.

Er dette en rettferdig tankegang?

Jeg vil ikke herved påstå at ikke noe kan gå galt, selv om en følger Guds vilje.

Han har ikke sagt at han skal verne oss alt som kan skade oss, men at han skal være med oss, gjennom det.

Dette siste her minner meg om den historien om han som snakket med Gud, som viste ham bilder fra livet hans.. eller fotsporene var det vel, hvor Guds fotspor hele tiden var ved siden av hans i sanden.

På et punkt var det bare ett sett med fotspor, og mannen lurte på hvorfor Gud hadde forlatt ham akkurat der, da han trengte ham mest. Hvorpå Gud svarte at han ikke hadde forlatt ham, det var der han bar ham... Nydelig historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt på min barnetro til langt uti tenårene. Jeg levde som et kristent menneske. Men så mye vondt jeg måtte få, ble det med tiden vanskelig å tro på at det faktisk finnes en gud. Det må da være måte på hvor lenge du skal lete etter "meningen" med alt vondt som skjer.

Så du meiner at fordi du ikkje vart "belønna" av Gud for å tru på han, valgte du å ikkje tru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En grei tanke dersom det finnes en gud der ute et sted, er vel at h*n nok ikke sitter og detaljstyrer alt som skjer her på jorden. Livet går sin gang og det gjelder oss alle. Så er det opp til oss hvordan vi velger å takle og håndtere alt.

uttalelser som at "gud har tatt fra meg..." "gud lot ditt og datt skje", "hvorfor lar gud oss lide" også videre vitner egentlig bare om at man ikke har lest så mye i boken hans/hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette siste her minner meg om den historien om han som snakket med Gud, som viste ham bilder fra livet hans.. eller fotsporene var det vel, hvor Guds fotspor hele tiden var ved siden av hans i sanden.

På et punkt var det bare ett sett med fotspor, og mannen lurte på hvorfor Gud hadde forlatt ham akkurat der, da han trengte ham mest. Hvorpå Gud svarte at han ikke hadde forlatt ham, det var der han bar ham... Nydelig historie.

Den synes jeg også er så nydelig. Sangen "Eg ser" av Bjørn Eidsvåg(?) er også nydelig(og omhandler jo samme tema).

Men jeg forstår at det føles meningsløst når en sitter oppi en forferdelig situasjon, og at en kan lure på hvor Gud er i det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry- dobbeltposting. Derfor er denne meldingen slettet.

CD

Endret av CoolDuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krig er menneskeskapt...Sult kommer fordi mennesker er egositer og de rike får mest. Nød skapes av mennesker osv..

Gud stopper ikke dette fordi vi har fri vilje.  Vi mennesker kan fint stoppe all krig det er fult mulig og få slutt på nøden. Men så lenge mennesker er egoister så er vi skyll i all elendigheten. Ikke Gud.

Det er jo rart isteden for og skylle på Gud som mange gjør burde man kanskje tenke at det er vi mennesker som gjør all denne elendigheten.

Tsunami som følge av jordskjelv dreper tusenvis av uskyldige: Ikke menneskeskapt. Jordskjelv i Pakistan dreper tusenvis: Ikke menneskeskapt. Tørke og sultkatastrofer i den preindustrielle tid: Ikke menneskeskapt.

Vi kan altså konkludere at denne "gud" aksepterer at uskyldige mennesker dør av hendelser der menneskets frie vilje er uten betydning.

CD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt det fryktelige som skjer rundt om i verden?? Barn som sulter, lider nød, krig etc??

Hvorfor griper han ikke inn???

Hei, Dina vagina! Hvis du leser bibelen, så får du svar på spørsmålet ditt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grei tanke dersom det finnes en gud der ute et sted, er vel at h*n nok ikke sitter og detaljstyrer alt som skjer her på jorden. Livet går sin gang og det gjelder oss alle. Så er det opp til oss hvordan vi velger å takle og håndtere alt.

uttalelser som at "gud har tatt fra meg..." "gud lot ditt og datt skje", "hvorfor lar gud oss lide" også videre vitner egentlig bare om at man ikke har lest så mye i boken hans/hennes.

Tøys, det betimelig å spørre hvordan en allmektig og alltvitende gud kan godta lidelse og ha skapt et skaperverk der lidelse ekisterer, f.eks i dyreriket.

Mer interessant er det at en allmektig og alltvitende gud skapte mennesket, men var misfornøyd med sitt eget skaperverk og straffet det med en syndflod.

Siden han som skaper var allmektig og alltvitende, måtte han vite hvordan hans eget skaperverk ville oppføre seg. Han burde derfor straffet seg selv og ikke sitt skaperverk for skaperverkets ufullkommenhet.

CD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøys, det betimelig å spørre hvordan en allmektig og alltvitende gud kan godta lidelse og ha skapt et skaperverk der lidelse ekisterer, f.eks i dyreriket.

Mer interessant er det at en allmektig og alltvitende gud skapte mennesket, men var misfornøyd med sitt eget skaperverk og straffet det med en syndflod.

Siden han som skaper var allmektig og alltvitende, måtte han vite hvordan hans eget skaperverk ville oppføre seg. Han burde derfor straffet seg selv og ikke sitt skaperverk for skaperverkets ufullkommenhet.

CD

Les boka. Man kan ikke uttale seg, uten å vite hva som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les boka. Man kan ikke uttale seg, uten å vite hva som står der.

Hvis du selv har lest "boka", vil det være mye greiere om du forklarer oss dette. Du skjønner, det jeg har lest i den boka fant jeg ikke mye fornuft i, så jeg trenger tolkningshjelp av en ekspert.

CD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en gang høre fra en som er Jehovas vitne hvordan de tolket dette. Kort fortalt: Gud gav menneskene Edens hage der de kunne leve og høste fruktene av hagen, det eneste de skulle unngå var kunnskapens tre, så spiste Eva av eplet fordi slangen (djevelen) lurte henne til det, og med det valgte menneskene at de ikke ønsket et paradis styrt av Gud, men at de selv ville styre og bestemme. Derfor griper altså ikke Gud inn, fordi menneskene allerede da bestemte seg for å trosse Gud fordi de selv ville bestemme og ha makten.

Jeg mener også at de tror noe slikt som at hvis alle mennesker gir seg hen til Gud eller Jesus, vil jorden igjen bli et paradis og leve i. (Dette husker jeg mindre av, så er usikker på om det er slik det er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en gang høre fra en som er Jehovas vitne hvordan de tolket dette. Kort fortalt: Gud gav menneskene Edens hage der de kunne leve og høste fruktene av hagen, det eneste de skulle unngå var kunnskapens tre, så spiste Eva av eplet fordi slangen (djevelen) lurte henne til det, og med det valgte menneskene at de ikke ønsket et paradis styrt av Gud, men at de selv ville styre og bestemme. Derfor griper altså ikke Gud inn, fordi menneskene allerede da bestemte seg for å trosse Gud fordi de selv ville bestemme og ha makten.

Jeg har lurt litt på dette, for hadde mennesket fri vilje før det spiste eplet av kunnskapens tre? Hvis ikke, så er denne tolkningen meningsløs etter mitt syn.

EDIT: Jeg fant forresten er interessant drøfting av disse temaene her:

http://www.iep.utm.edu/e/evil-log.htm

CD

Endret av CoolDuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest King James
Tsunami som følge av jordskjelv dreper tusenvis av uskyldige: Ikke menneskeskapt. Jordskjelv i Pakistan dreper tusenvis: Ikke menneskeskapt. Tørke og sultkatastrofer i den preindustrielle tid: Ikke menneskeskapt.

største katastrofe skapt av mennesker hvor mennesket selv er skyll i døden til millioner...2 verdenskrig 62 millioner døde

største natur katastrofe i 1931 flom i kina mellom 850.000 til 4 millioner døde

her har du 2 linker ( menenskeskapte katastrofer )

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_...s_by_death_toll

og natur katastrofer

http://en.wikipedia.org/wiki/Worst_natural_disasters

så kan jo du si hva som har drept mest mennesket eller naturen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James

Vi kan altså konkludere at denne "gud" aksepterer at uskyldige mennesker dør av hendelser der menneskets frie vilje er uten betydning.

CD

at mennesker dør er en del av det naturlige kretsløpet. Alt liv dør det har ingent ting med om Gud tilater det eller ikke døden er en nøvendighet er du klar over hvor mange milliarder mennesker som ville levd om ingen døde.

vi ville hat hitler..stalin,..lenin...ide amin....saddam.....og mange andre grussome mennesker om ingen hadde død.

Døden er like naturlig som alt annet det er en del av livet og det er på tide at folk lærer seg og godta fakta at vi alle dør. slik man godtok det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så kan jo du si hva som har drept mest mennesket eller naturen

Det har ingenting med saken å gjøre. Saken er at uskyldige mennesker blir drept også av ikke-menneskeskapte fenomener. Hvorfor tillater en allmektig, moralsk god og altvitende gud noe slikt?

CD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døden er like naturlig som alt annet det er en del av livet og det er på tide at folk lærer seg og godta fakta at vi alle dør. slik man godtok det før.

Så det spiller ingen rolle om et barn dør i en tsunami, en flom, tørke, sult, jordskjelv osv før det har levd et fullendt liv?

Innlegget ditt er dypt ulogisk, for dersom døden bare er en naturlig hendelse uansett og dette er noe som fritar gud fra et ansvar, da fritar ved det meg for ansvar også? Jeg kan mao snu ryggen til andres lidelse og til og med ta liv etter eget forgodtbefinnende?

CD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...