Gå til innhold

Terroren på Utøya....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først må jeg prsistere at dette er ikke noe form for å gå til angrep på noe av det som skjedde den 22. juli. Det er en tragedie det som skjedde for alle som ble offer for terroren den dagen det grumsomme skjedde på Utøya og i regeringsbygget.

Og jeg må også presisere at jeg har ikke noen form for sympati for den som den grufulle handelingen den 22. juli 2011.

Først må jeg si i fra en ting:

Jeg håper på at folk kan svare seriøst på dette. Jeg må be MODERATOR om å følge med å slette useriøse svar og svar som ikke med dette å gjøre.


Også til spørsmålet mitt:

Det er selvsagt trist og tenke på at det er så mange som ble offer for den grufulle handlingen som skjedde den 22. juli 2011. Og selvsagt så skal vi ha med de i tankene våres og minnes de for fremtiden.

I den forbindelse så lurer jeg på hvorfor dette skal komme frem til hvert år?

Nå kunne vi lese i VG at ofere får 300 mil kr i utbetaling som erstatning. Hadde det nå ikke vært en tanke å roet alt ned nå så mange år i etterkant?

Hvorfor kan ikke de etterlatte få fred nå? I steden for at de blir påminnet dette til hvert år. Kan vi ikke prøve å dempe dette ned for som vi alle vet så må livet gå videre etter dette.

Kan vi gjøre noe for at media snakker/skriver mindere om dette?

Jeg stiller bare spørsmålene også håper jeg en seriøs og ærlig debatt rundt dette her. Jeg håper at media også kan lese dette her.

Takk for at du leste og evt ville svare på spørsmålene jeg hadde.



Anonymous poster hash: 02ad5...0c1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syntes det er bra at det kommer opp jeg. Det betyr at det ikke er glemt.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke så ofte det står noe om dette i media synes jeg. Helt greit at det innimellom dukker opp noe aktuelt (slik som minnesmerke og nå erstatning). Synes det er viktig at vi ikke med vilje skal forsøke å gjemme bort nyheter som er forbundet med noe tragisk og ubehagelig.

Anonymous poster hash: 12cff...2ba

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 2. verdenskrig var det et viktig poeng for mange av dem som overlevde konsentrasjonsleirene at man ikke måtte glemme. Ved å gjemme, tie om slike grusomheter, vil de bli glemt, og kan skje igjen. Det samme gjelder vel for 22.7. Jeg tror det er viktig at vi minnes om det som skjedde jevnlig.

Hva erstatning angår, så tar vel beregning av slikt lang tid, og det vil ikke forundre meg om årsaken til at det er oppe som tema nå, er at summene først er klare i disse dager.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok mange av ofrene ville sette pris på at det ikke ble snakket så mye om det. Det er tross alt begynt å bli noen år siden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som ikke er så glad i at det snakkes så mye om. Det å lese om det stadig på nett og i aviser er vanskelig å forholde seg til. Det gjør fremdeles vondt. Men jeg går videre og lever et vanlig liv, og setter pris på de dagene hvor jeg slipper de stadige påminnelsene.

MEN, jeg ser absolutt verdien av å ikke glemme. Og jeg forstår godt at andre har et annet behov enn meg. Jeg kommer til å trekke meg tilbake 22.juli, mens jeg vet andre nok vil markere det annerledes. Selv skulle jeg egentlig besøke Utøya for en stund tilbake, jeg har ikke klart å være der etter 22.juli. For meg gjør det ennå for vondt, og jeg følte meg bare ikke klar.

Vi har ulike behov, så jeg forstår at det blir skrevet om og at folk har behov for å uttrykke seg. Det er kanskje nå mange merker ettervirkningene av hva som skjedde. Selv om det er noen år siden så føles det egentlig ikke slik, ikke for meg ihvertfall. Jeg merker den gjennomgripelige sorgen sterkere til tider nå enn rett etter 22.juli som gav en mer spontan reaksjon.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gunfreak

Syns det er noe vel "Amerikansk" Hvor lenge har usa og amerikanske politikere melket 9/11.

Nå er heldigvis ikke norske politikere like ille, men ja, en ting er å ikke glemme, en annen ting er å gjøre det til en "helligdag"

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg synes det er rart at man kaller noe som skjedde for tre år siden for noe som skjedde for lenge siden. Jeg synes også det er rart at man ikke forstår at saken er aktuell i den måneden det skjedde tre år senere, på den tiden av året AUF vanligvis har sin sommerleir.

Jeg forstår imidlertid svært godt at det er tungt for ofrene og pårørende og venner å lese om det i pressen.

Men hvis man virkelig sliter med dette og ikke vil at dette skal vies mer oppmerksomhet er det ganske rart å lage en tråd om det på Kvinneguiden. Er ikke det å vie det oppmerksomhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må være forsiktige med å "karakterisere" 22. juli som glemt, en tabbe eller en enkel manns gale handling. 22. juli vil for alltid bli husket som den værste handling på norsk jord siden andre verdenskrig. Jeg synes det er viktig å vise respekt for ofrene og deres familier. Synes det er greit å markere denne dagen som en offisiell "sørgedag"

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er verre for de som mistet noen at det hele blir tystet ned og aldri snakket om. Saken vil være aktuell i flere år fremover i den måneden det hendte, og det er helt naturlig. Jeg går jo ikke rundt og tenker på Utøya hver dag (mistet ingen kjente), så for meg har livet gått videre, men rundt denne årstiden tenker jeg litt over det som hendte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud, jeg er så lei maset om 22. juli. Alle mediadekning og etterlatte som syter!!



Anonymous poster hash: 89228...e89
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Jeg ble personlig berørt av det som skjedde den 22 juli,og jeg må si at selvom det er vondt å bli ekstra minnet på det i disse dager så synes jeg det er bra at det markeres. Og i år så tar jo AUF tilbake Utøya.I fjor holde de sommerleieren et annet sted,og spør du meg er den en stor seier som fortjener fokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg for min del er bare glad for at jeg ikke mistet noen denne dagen. Vi som slapp dette helvetet kan mene så mye vi bare vil. De som ble rammet, er rammet. Det er kun den som har vært i de sorgtunge skoene som vet hvordan dette er. Vi som står utenfor har ingen rett til å mene noe som helst.

Og rart at noen oppretter en tråd om dette.

Endret av Havbris
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at man kaller noe som skjedde for tre år siden for noe som skjedde for lenge siden. Jeg synes også det er rart at man ikke forstår at saken er aktuell i den måneden det skjedde tre år senere, på den tiden av året AUF vanligvis har sin sommerleir.

Jeg forstår imidlertid svært godt at det er tungt for ofrene og pårørende og venner å lese om det i pressen.

Men hvis man virkelig sliter med dette og ikke vil at dette skal vies mer oppmerksomhet er det ganske rart å lage en tråd om det på Kvinneguiden. Er ikke det å vie det oppmerksomhet?

Enig. Det er naturlig at man tenker og føler forskjellig ang. dette, men jeg finner det veldig rart når folk snakker om det som om det skjedde for mange år siden. Tre år er ikke lang tid.

Og så klart også veldig enig i at det er merkelig å lage en tråd på KG angående en sak man mener ikke burde settes fokus på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Jeg for min del er bare glad for at jeg ikke mistet noen denne dagen. Vi som slapp dette helvetet kan mene så mye vi bare vil. De som ble rammet, er rammet. Det er kun den som har vært i de sorgtunge skoene som vet hvordan dette er. Vi som står utenfor har ingen rett til å mene noe som helst.

Og rart at noen oppretter en tråd om dette.

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har selv ei venninne som overlevde. Det virker som om det er viktig for henne at det ikke blir "glemt". Hun oppdaterer selv Facebook når det er så og så lenge siden, eller hvis det har kommet noe nytt i media, men jeg har inntrykk av at hun synes det er vanskelig med masse om ABB i media, noe jeg forstår veldig godt.

Jeg synes ikke vi bør glemme det som har skjedd. Mange har behov for at det blir snakket om og satt fokus på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud, jeg er så lei maset om 22. juli. Alle mediadekning og etterlatte som syter!!

Anonymous poster hash: 89228...e89

Off, stakkars deg! Ikke lett å være troll i dag..

Anonymous poster hash: 9e7a5...3a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk kun 3 år siden, tror du det kan ha noe med saken å gjøre?



Anonymous poster hash: 1d059...307
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kunne vi lese i VG at ofere får 300 mil kr i utbetaling som erstatning.

Anonymous poster hash: 02ad5...0c1

Selv så tenker jeg på gjerningsmannen som klarte å vri seg unna erstatningsansvaret med å frasi seg sin arvsdel. Et moralsk mennesket ville ha takket nei til disse blodspengene som denne ekstraarven ble søsteren til del, men hun deler vel politisk syn med sin bror da?

Anonymous poster hash: 174d1...553

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...