Gå til innhold

Terroren på Utøya....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En dokumentar som hevder å dokumentere Adrian Pracon fra Utøya som løgner.
Det vises forskjellige intervjuer i utenlandske nettsteder hvor forklaringene hans er veldig motstridende.

Var han alene med Breivik da han ble skutt, eller var han omgitt av mange.
Ble han skutt fra høyre eller venstre.

Hvordan er det mulig å avgi så forskjellige forklaringer som slår hverandre i hjel.



Anonymous poster hash: b1c14...205
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære AB ovenfor.

Det er mulig å ikke være fullstendig klar over et hendelsesforløp timer etter at det har skjedd.

Har du blitt skutt? Jeg har, og det som skjer rett etter er en tilstand av sjokk, overraskelse og en god dose smerte. Selv var jeg veldig usikker på hvordan det hele hadde skjedd, men forstod og husket det bedre i etterkant.

Forøvrig er det vel ikke en dokumentar, men et sammensurium av klipp?



Anonymous poster hash: cff5b...1c5
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

En dokumentar som hevder å dokumentere Adrian Pracon fra Utøya som løgner.

Det vises forskjellige intervjuer i utenlandske nettsteder hvor forklaringene hans er veldig motstridende.

Var han alene med Breivik da han ble skutt, eller var han omgitt av mange.

Ble han skutt fra høyre eller venstre.

Hvordan er det mulig å avgi så forskjellige forklaringer som slår hverandre i hjel.

Anonymous poster hash: b1c14...205

Jeg har ikke sett denne dokumentarene, men når det gjelder å avgi ulik forklaring kan det bero på både hvordan selve intervjuet er, men også i stor grad hvordan hjernen husker, vektlegger og fremkaller minner. Dette siste kan igjen påvirkes av det første.

Minner er veldig komplekse og det finnes ikke en egentlig fasit, vi er forskjellige, vi husker ulikt, vi fokuserer på ulike ting, og vi tolker den situasjonen vi skal bringe minnene frem ulikt.

Derfor syns jeg ikke man skal være bombastisk å si at om en person som har forklart seg ulikt i ulike intervjuer med mediene, faktisk lyver.

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva er poenget deres? Mener de at Pracon ikke var på Utøya? Mener de at han ikke ble skutt? Mener de at han ikke overlevde? Mener de at Breivik ikke var på Utøya, eller at han ikke skøt noen. Mener de at Breivik ikke finnes? Eller hva faen er det de mener?

Hukommelsen kan forandre seg over tid, og er ikke spesielt troverdig dersom det er harde fakta man er ute etter. Det er derfor man legger mer vekt på tekniske beviser enn øyevitner i rettssaker.

Hukommelse er en rekonstruksjon av et hendelsesforløp, ikke en avspilling.

77 lik sier at disse knehønene burde vise litt mer respekt for en som antakelig var en hårsbredd fra å bli lik nummer 78.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke se klippet men generelt så er vitneforklaringer som ikke er 100% sammenfallende mer troverdige en de som er 100%

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv opplevd grov og livstruende vold. Da jeg skulle forklare meg for politiet husket jeg bare bruddstykker. Noen detaljer husket jeg med en fotografisk hukommelse, og jeg husker det like godt fortsatt flere år etterpå. Andre deler av hendelsesforløpet er borte. Siden jeg opplevde flere episoder med vold, klarte jeg ikke å skille alle voldsepisodene fra hverandre, jeg hadde problemer med å huske hver episode fra start til slutt. Politiet mente det var en naturlig traumereaksjon.



Anonymous poster hash: edfb5...ab9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke hvordan 22.Juli er noe vi skal glemme. Det er en historisk viktig hendelse som vi kan lære masse av i ettertid. Hvis vi skal glemme 22.Juli bør vi jo glemme alt annet enn hva som har skjedd i 2015?

Skal vi glemme første og andre verdenskrig? Svartedauen? Norge-Danmark/Sverige unionen? Den kalde krigen? Historie er viktig.



Anonymous poster hash: 204c7...d7d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvordan 22.Juli er noe vi skal glemme. Det er en historisk viktig hendelse som vi kan lære masse av i ettertid. Hvis vi skal glemme 22.Juli bør vi jo glemme alt annet enn hva som har skjedd i 2015?

Skal vi glemme første og andre verdenskrig? Svartedauen? Norge-Danmark/Sverige unionen? Den kalde krigen? Historie er viktig.

Anonymous poster hash: 204c7...d7d

Enig med deg. Vi bør ikke glemme 22. juli. Det tror jeg heller ikke ofrene og de etterlatte ønsker.

Anonymous poster hash: edfb5...ab9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dokumentar som hevder å dokumentere Adrian Pracon fra Utøya som løgner.

Det vises forskjellige intervjuer i utenlandske nettsteder hvor forklaringene hans er veldig motstridende.

Var han alene med Breivik da han ble skutt, eller var han omgitt av mange.

Ble han skutt fra høyre eller venstre.

Hvordan er det mulig å avgi så forskjellige forklaringer som slår hverandre i hjel.

https://www.youtube.com/watch?v=IBn3Ukr9EKI

Anonymous poster hash: b1c14...205

Jeg klarer ikke å forstå at noen kan tolke dette som forskjellige forklaringer? Han sier det samme i hvert intervju bare med forskjellige detaljer. At han sier han er alene og sammen med folk er fordi de andre er skutt og ikke rett ved siden av han. Man ser jo på bildene at han er "alene", de andre er 10 meter unna. Kan ikke tro noen bruker tid på dette. Gutten har skuddsår som beviser hans sak. Håpløst.

Anonymous poster hash: 9a733...046

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...