Gå til innhold

Momseguri blir treningsguri O.o


Momseguri

Anbefalte innlegg

Da åpner jeg enda en treningsdagbok :sjenert:

Litt om meg og vekten min

Jeg har egentlig alltid vært tynn, men jeg har slitt med selvbildet siden ca. 9 årsalderen. Jeg har alltid følt at jeg er for tjukk, men jeg ser jo nå at jeg var tynn.

Så flyttet jeg ut da jeg ble 18, begynte på universitet, jeg kjente ingen, klarte ikke studentlivet og gikk etter hvert inn i en depresjon. Stod ikke opp før 2, satt i sofaen hele dagen, gikk ikke på skolen, spiste chips til frokost og la på meg 20 kg. på 18 mnd :snurt: Heldigvis klarte jeg etter hvert (med god hjelp fra kjæresten) å komme ut av det. Men nå er jeg snart 23, og jeg veier fremdeles 20 kg for mye!

Jeg begynte å trene ganske seriøst etter jul i fjor, og gikk litt, men ikke mye, ned i vekt. Men rett før sommeren skadet jeg kneet (bakre korsbånd), og har derfor ikke trent siden da. I løpet av sommeren la jeg på meg ett par kilo igjen siden jeg bare kunne sitte stille, og jeg liker det ikke!

Mål

Hovedmålet mitt er å gå ned ca. 20 kg, men her er litt mer konkrete, kroppslige mål:

- Jeg vil bli kvitt magen!!! Den dagen jeg ikke har bilringer skal jeg danse ett helt døgn.

- Jeg vil bli sterkere! Få mer muskler i armene, bli kvitt grevinnehenget, bli sterke i ryggen og få bedre holdning.

- Jeg vil ha skikkelig sprettrumpe :sjenert:

Motivasjon:

- Jeg vil kunne bli med på familiehytten uten å ha angst for at jeg må ta på meg badetøy. Det hadde vært fantastisk hvis jeg bare kunne si ja til å bli med på stranden, uten å grue meg i flere dager!

- Jeg er veldig interessert i mote, og savner å shoppe uten å få sammenbrudd. Før kunne jeg kjøpe klær fordi de var kule, nå kjøper jeg klær fordi de passer, eller fordi de skjuler magen :sukk:

- :sengekos: .... Jeg tror ikke på at typen min tenner på meg lengre, og hvis vi skal gjøre noe tenker jeg mest på hvordan jeg ser ut eller hvor han tar på meg og om han kjenner valkene :rodme: Blir ikke mye sexytime av det!

Plan:

Ehm..Planen er ikke så godt uttenkt enda. Jeg er medlem på ett treningssenter, og tenker å trene minst 3 dager i uken. Kanskje 4?

Jeg eier ikke koordinasjon, så saltimer av typen aerobic, step og zumba er ikke noe for meg. Jeg liker best kampsport, og f.eks Kick timer, men pga. kneet er jeg usikker på om jeg fremdeles kan gå på slike timer. Yoga og pilates er også favoritter, men igjen er jeg litt usikker pga. kneet.

Kosthold:

Jeg føler jeg spiser ganske sunt fra før av, men bør nok kutte ned på kaker til kaffen og mengden middag. Jeg har av en eller annen grunn vanskelig for å holde en normal måltidsrytme, og kan godt spise frokost rundt lunsjtider og så vente med å spise til middag. Jeg spiser alltid 2 porsjoner middag, det er jo så godt! Dessuten bor jeg med verdens største kakemoms, så vi har ofte ett eller annet søtt til dessert. Og uff, jeg er altfor glad i øl!

Velkommen til alle som vil følge med :smilyblomst:

Endret av Momseguri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg meldte meg inn på treningssenteret på tirsdag, og tok en prøverunde. Jeg ante rett og slett ikke hva jeg skulle gjøre!

Først løp jeg i 10 minutter, og oppdaget at jeg faktisk har mye bedre kondis enn jeg trodde. Jeg hadde tredemøllen på 7, med 1% stigning, og løp sammenhengende i 10 minutter! Jeg vet det sikkert høres helt noob ut for andre, men jeg blir helt utslått av å løpe etter bussen så for meg var det ganske overraskende.

Men etter det skulle jeg liksom trene styrke da. Gikk bare rundt på måfå og prøvde maskiner, var ikke særlig effektivt. Men jeg vet ikke hva jeg bør gjøre?? Det verste er at jeg har gangsperr fremdeles.

I går trente jeg ikke, men jeg hadde en skikkelig slitsom dag på Ikea, så jeg føler egentlig at jeg trente litt allikevel :fnise:

I dag har jeg skrudd sammen møbler, og jeg er rett og slett helt utslitt :daane:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes :goodbye: Velkommen i den nye dagboken!

Jeg har vært bortreist i helgen, på besøk til besteforeldre. Mye mat, mye snop, veldig lite trening. Egentlig burde jeg trene i dag, men jeg har ikke så veldig lyst og jeg er veldig opptatt med bachelor-oppgaven min. Oppgaven er ihvertfall en gyldig grunn? Skal snart levere inn, og har ikke begynt å skrive en gang :nocomment:

Tror jeg skal prøve ut dette programmet, det kan jeg jo gjøre hjemme i skrivepausene. Har prøvd det en gang før, en runde, og da var jeg støl i flere dager! Men tror kanskje kroppen min var i sjokk :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke noe trening i går nei :lete:

Så i ett anfall av dårlig treningssamvittighet og overmot meldt jeg meg på en aerobic time i morgen! Skjønner ikke hva som gikk av meg, jeg eier jo ikke koordinasjon! Eneste tidligere erfaringen jeg har med aerobic er mammas trenings`VHSer fra tidlig 90 tall, trodde det var en slags morsom voksenlek når jeg var liten :fnise: Men OK, jeg får bare prøve å psyke meg opp til i morgen.

I dag skal jeg enten trene på senteret alene, eller gå på yoga. Det kommer litt ann på om jeg skal på quiz i kveld eller ikke, siden yogaen er samtidig som quizen. Det hadde vært deilig med yoga, men jeg heier egentlig mest på quiz :skaal::biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten joinet en vennine sin snopestreik nå i november! Det er ikke lov med snop, og det er ikke lov med kake.

Det er lov med hjemmelaget, så-sunne-som-mulig muffins og kjeks og sånn :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ble yoga i dag. Merket godt at det var lenge siden sist, jeg er blitt skikkelig stiv! Noen av øvelsene var litt vonde for kneet, men det eneste jeg overhodet ikke klarte var "pigeon pose" (due-stilling?), i tillegg til at jeg har veldig dårlig balanse.

Instruktøren var ny (for meg), og jeg likte egentlig hun som var før mye bedre :sukk: Men jeg kom meg på trening da, selv om det regnet som pokker :regn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det ikke aerobic? :)

Jeg eier ikke koordinasjon jeg heller. Jeg tror en full elefant med knute på balansenerven ser mer grasiøs og koordinert ut enn meg. :ler:

Så flink du er som har meldt deg på godtestopp! Jeg har lurt på det samme selv. Men hva gjør man hvis man er bedt bort og denslags da? :klo: Sånn hvis noen inviterer til vafler, så går man og ...drikker kaffe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aerobicen er i morgen..hvis jeg går. Er litt redd for at det skal være hopp, for det vet jeg ikke om jeg kan/bør gjøre :forvirret:

Snopestoppen har altså smutthull for den slags situasjoner :fnise:

Vi vil jo ikke være uhøflig heller! Jeg skal ikke kjøpe snop til meg selv, og unngå det så godt jeg kan ellers. Det er mest fordi jeg vil se om jeg kan la vær å spise så mye sukker. Hvis man er i besøk og det f.eks bare står en skål med sjokolade på bordet så kan man jo la vær å forsyne seg. Poenget er mest at vi ikke skal sitte sammen på kafè og spise kake hver dag, og heller prøve å være litt sunne i hverdagen. Så skal jeg heller være snill og spise masse når mamma har bakt boller :nigo:

Endret av Momseguri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avbooket aerobic igjen jeg, det ble for skummelt :sjenert: Men jeg har pakket bagen, så det blir trening uansett :trene:

Men jeg er veldig usikker på hvilken apparater jeg bør bruke, og om jeg bør gjøre noen øvelser uten vekter? Har laget en egen tråd om det her, men kom gjerne med tips her også :jepp:

Endret av Momseguri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På onsdag ble det litt løping. Ca. 18 min. på tredemøllen, og jeg var seriøst helt utslitt etterpå! Jeg prøvde ut en ny teknikk: løp en runde på 9, gikk en halv runde på 6, løp en runde på 9, gikk en runde på 6 og løp en runde til på 9. Med en incline på 1,5. Den siste runden var skikkelig hard, tror han som småjogget forsiden av meg var litt sjokkert over pesingen min :fnise:

I går ble det en hviledag, var sliten alle steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er veiedagen: 85, 5 kg :vekt:

Det betyr at jeg har lagt på meg 1 kg på to uker. Veldig artig siden det er ca. 2 uker siden jeg begynte å trene :dry: Det betyr også at jeg har lagt på meg 3 kg siden august. Selv om jeg knapt nok bevegde meg hele sommeren og bare spiste feriemat, mens jeg siden august har fokusert på å spise sunt og bevege meg daglig. Kanskje jeg bør gå tilbake til feriemodus :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er superopptatt med oppgaven min nå, skal levere inn førsteutkastet på onsdag :sjokk: Men jeg sitter og ser på hvilken timer sib har satt opp, og jeg syns tilbudet i år er mye dårligere enn før! Jeg vurderer litt å booke meg på "fitball" i dag, men syns det virker litt skummelt. Har aldri vært på en slik time før, og må i tillegg gå på ett senter jeg bare har vært på en gang før. Too much. Æsj, skulle ønske jeg hadde noen å trene med, da blir det mye lettere :sukk: Prøvde å tvinge med meg sambo, men han syns det er kjedelig å trene med apparater og vekter, og han gidder ihvertfall ikke å bli med på sånne jentetimer :glare: (han har faktisk vært med på både yoga og bootcamp før, men yoga var kjedelig og han likte ikke å bli skreket på av instruktøren på bootcamp)

Jaja, har ihvertfall meldt meg på pilates på onsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Shiiiiit, jeg er dritstresset for bacheloroppgaven min! Klarte å skvise ut et "førsteutkast" i dag, som jeg har jobbet med hele uken. = min unnskyldning for at jeg ikke har trent på en hel uke :rodme:

I dag var jeg på pilates, og jeg kjenner faktisk at det er deilig å ha trent :happy: Men legg merke til fortidsformen, å faktisk være på timen var fælt :fnise:

Akkurat nå har jeg et litt ambivalent forhold til hele treningen. Det er deilig etterpå og jeg føler meg jo sunn og sånn...men det begynner å bli kjipt å hele tiden bli minnet på at jeg faktisk er i skikkelig dårlig form :sjokkert:

Endret av Momseguri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg kjenner til det der, med å føle at man er i dårlig form. Men det skal nå sies at den eneste måten å bli i bedre form på, er å trene! :P

Nå har jeg trent nokså regelmessig i en del år, og du skal vite at det er utrolig deilig å kjenne at formen blir bedre og at man gleder seg mer og mer over å trene! Så jeg vil med andre ord absolutt anbefale deg å fortsette, det blir bare bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg kjenner til det der, med å føle at man er i dårlig form. Men det skal nå sies at den eneste måten å bli i bedre form på, er å trene! :P

Uff, jeg vet. Men jeg syns det er litt urettferdig da :fnise:

Jeg føler av og til (ganske ofte) at jeg ikke klarer å utføre øvelsene ordentlig, og det er da det går ut over motivasjonen. F.eks klarer jeg ikke holde ut øvelsene i timer uten å ta pauser, jeg må stå på knærene når vi tar planke og armhevingene mine er liksom bare en liten knekk i albuen :roll:

Men det er veldig oppmuntrende å høre at du har klart å komme i bedre form :hoppe: Jeg får bare henge i selv, og håpe det blir bedre.

I dag har jeg veiedag, og vekten viser nå 84,8 kg. Det er jo dritmye, men det er ihvertfall mindre enn forrige uke.

Endret av Momseguri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Daenerys

Kan jeg også få følge med her? :)

Flott at du er i gang! Ikke se så mye på vekta i starten, ta heller mål av armer, lår, rumpe, hofter, og liv. Skriv det ned og sjekk igjen om et par måneder :) Ikke heng deg så opp i vekta. DU kan også ta bilder (typisk før-bilder), gjerne i bikini, og ta nye om noen mnd og se hva som har skjedd :) Tror det er sunnere enn å hele tida tenke vekt faktisk.

Jeg gikk fra å ikke kunne jogge, til å fint klare 6-7 km uten stopp, så det er håp :) Kan du ikke få en veiledningstime på disse styrkemaskinene? Du MÅ ha rett teknikk, ellers kan du skade deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan! Ihvertfall siden Daenerys er yndlingskarakteren min i song of ice and fire :fnise: (eller..delt førsteplass med Arya kanskje).

Nå er jeg på vei til treningssenteret! Tror det er første gang jeg har tenkt å trene søndagmorning så jeg er ganske fornøyd med meg selv :happy:

Jeg har tenkt å løpe en stund, samme som sist med 6-9-6-9 runder. Det blir jo en slags intervall, og jeg syns det fungerte ganske bra. Hvilken styrkeøvelser jeg skal gjøre vet jeg ikke helt, er faktisk på nett nå for å prøve å finne noe. Trening blir det ihvertfall :trene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...