Gå til innhold

Hvilken apparater bruker du på treningssenteret?

Momseguri

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat meldt meg inn på ett treningssenter, og skal dit i dag. Forrige gang jeg var der ble det veldig planløst, jeg gikk bare rundt og kikket på appareter og viste ikke helt hva jeg skulle gjøre. Derfor lurer jeg på om dere har noen tips? Hvilken apparater bruker du, hvor mange reps, bruker du de samme apparatene hver gang? Jeg kan si at jeg ihvertfall bruker "hang-ups maskinen" med sånn hjelpeplate, og liker den godt.

:trene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste tipset noen kan gi deg er å bruke litegrann tid på å sette deg inn i frivektenes verden. Drit i alle apparater (OK, noen av dem kan ha sin misjon som supplerende øvelser, men ikke tenk på det foreløpig).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker så få maskiner som mulig, men når man er ny så er maskiner en ok start for å komme i gang, og så kan du bytte ut etterhvert.

Feks noen øvelser er teknikken såpass enkel i at det er bortkastet å gjøre den i maskin, godt eksempel er skulderpress. Ryggen kan være vanskeligere for en nybegynner å trene med frivekter alene, så der er det bare å starte med maskiner som feks den du allerede bruker, nedtrekk og sittende roing (kabelmaskin med lang benk på hvor du sitter ned og drar mot deg).

Vet ikke hvor ofte du ønsker å trene? Eks 3 ganger i uka, så er fullkroppsprogram godt egnet. Dvs du trener gjennom.hele kroppen på én økt, har pause en til to dager og trener igjen.

Se etter maskiner og øvelser som trener forskjellige deler av kroppen. Begynn med store øvelser som.brystpress, beinpress/knebøy, nedtrekk, skulderpress osv. Til slutt i lita tar du isolasjonsøvelser som biceps/triceps, mage, legg osv om du ønsker å legge til det.

Kan sikkert hjelpe med å.finne øvelser eller program, men poster fra tlf så det er litt kronglete. Får nett senere idag, men noen har kanskje postet mer innen den tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at frivekter er bedre, men det er ikke aktuelt for meg nå. Det er dårlig tilrettelagt for det på senteret jeg trener (lite rom, få vekter og mye kø), og jeg syns det for kleint med alle de store treningsgutta som er der. Kanskje jeg kan begynne med det etter hvert, men nå først vil jeg gjerne bruke de apparatene som er på senteret. Jeg ser jo at det er mange slanke, veltrente jenter (og gutter) som bruker apparater, så det må jo være noe de gjør riktig? Vil gjerne ha tips fra dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar spøkelse :)

Det er omtrent tre ganger i uken jeg ser for meg ja, kanskje fire. Jeg jogger litt først (ca. 10 min, det er så kjedelig!) også er det styrke. Det eneste er at jeg har en liten skade i korsbåndet i det ene kneet, så jeg må være forsiktig med det. Det er også litt av grunnen til at jeg ikke vil bruke frivekter, jeg er redd for at kneet plutselig skal svikte slik at jeg mister balansen. Blir veldig glad for hjelp til å sette sammen ett program :nigo:

Endret av Momseguri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en del øvelser fra RYP-programmet (øvelsesguide fra side 38), og noen som en personlig trener på senteret satte opp for meg. Jeg har problemer med knærne, så jeg bruker beinpress-maskinen i stedet for å ta knebøy, men jeg tror ikke jeg tåler det heller dessverre... :tristbla: Jeg tar en del øvelser med strikk for å styrke kne- og hoftemusklatur. I frivektavdelingen bruker jeg mye skråbenkøvelser. Jeg bruker ikke så mange maskiner, annet enn leg curl og.. eh, den andre, som jeg ikke husker, men som er samme bevegelse, bare andre veien, sånn at jeg får trent både quads og hamstrings. Jeg passer på at jeg gjør øvelser symmetrisk, altså, hvis jeg tar en øvelse for biceps så passer jeg på å ta en for triceps også, slik at begge sider blir trent. Samme med hamstrings og quads.

Jeg ville tatt en time med personlig trener slik at du får satt opp et program du kan følge. Da kanskje du blir bedre venner med frivektrommet også, det hjalp i hvert fall meg :) Jeg er ofte den eneste jenta der inne, men det gjør ikke noe, da føler jeg meg faktisk litt tøff ;)

Men siden du har en skade er det nok veldig lurt å enten finne en personlig trener som er fysioterapeut, eller gå til en fysioterapeut som kan hjelpe deg å sette opp øvelser som vil styrke kneet, og finne ut hvilke øvelser du skal styre unna i denne fasen av rehabiliteringa. Ingenting er så demotiverende som å bli skada igjen når du endelig kan trene!

Endret av Dragonfly84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg står på venteliste hos fysioterapeut, men det kunne dessverre ta noen måneder før jeg kunne komme inn. Men så lenge kan jeg jo ikke vente med å trene, har allerede hatt treningsstopp siden mai pga. skaden. Vil komme i form nå :trene:

Det med å trene symmetrisk var lurt, det har jeg ikke tenkt på før!

Treningssenteret har veiledningstimer, men det koster litt penger og det har jeg ikke råd til nå :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...