Gå til innhold

Pulsklokke


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Ethereal

Er det noen av dere som har erfaring i bruk av pulsklokke? Jeg har lyst til å begynne å løpe mer aktivt (hvis ankler og kne takler det), og jeg digger å løpe intervall. I den forbindelse funderer jeg på om pulsklokke kunne være en idé, eller om det bare blir nok en gadget som blir liggende (á la sykkelcomputer :roll: )

Hva slags pulsklokke har du, og hvordan bruker du den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en "Polar T31".

Kostet ca kr 1.000,- i innkjøp i sommer på G-sport.

Den viser puls, gj.snitt puls etter ei økt, kaloriforbruk, pulskapasitet, tid osv. Har også funsjon for å lyse opp displayet i mørke.

Jeg bruker den på spinning, body pump, når jeg går tur, på ski osv. Er blitt helt avhengig! For meg virker den motiverende, slik at jeg yter det lille ekstra.

Dessuten er det litt stas å se hvor mange kalorier jeg kvittet meg med under trening.

Ser ut som om det finnes en "gå-test" (*lese bruksanvisning*) for å teste formen, men den har jeg aldri brukt.

Det jeg savner på denne er at den kunne lagret flere økter enn kun den siste.

Og så hadde det vært fint med en funksjon for å opprette flere brukere. Pr idag må man overskrive data som kjønn, høyde, vekt og alder for hver ny bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Jeg registrerer at flere og flere av instruktørene på SATS her i byen har begynt å bruke pulsklokke, og de prater svært varmt om den. Når jeg en gang får tid til å begynne å trene aktivt igjen, skal jeg kjøpe meg ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt min Polar M21+ i 3 år er veldig fornøyd med den. Bruker den stort sett alltid når jeg trener (jogging/styrke) fordi jeg liker å følge med på kaloriforbruket. Har ennå ikke testet makspulsen min så jeg har ennå et stykke igjen før jeg har fullt utbytte av den. :oops:

Må også skryte litt av servicen hos Polar. I fjor vår badet jeg med klokka for første gang og den var ikke vanntett. Sendte den inn og fikk ny klokke i posten få dager etterpå - ingen spørsmål! :-)

Som Nigella så savner jeg de samme tingene som hun nevnte. Savner også muligheten til å legge inn flere pulsintervaller i samme trening, hadde vært nyttig ved intervalltrening. Neste gang jeg skal ha ny pulsklokke ønsker jeg meg S610.

Her kan du lese mer om Polar sine klokker og ulike funksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Hmm, og så jeg som er gadgetoman :oops:

Vi får se, hvis jeg holder ut morgenjogginga i mer enn tre måneder, skal jeg belønne meg selv med pulsklokke :sjarmor: Synes det høres ut som en god plan.

Det virker motiverende å kunne følge med på intensiteten, det er eneste grunn til at jeg holder ut stepmaskiner osv. Og kanskje få målbare resultater av treningen, jeg er i ganske god form, men har kanskje nådd et platå der det trengs annen type innsats for å se framgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min til jul, syns den er en kjempe motivasjon!

Hvis du har lyst på et trenings oplegg kan du registre deg

herdet er gratis, du får trenings opplegg og kan føre trenings dagbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til dere som allerede bruker den - trener dere ifht. maxpuls ? Såfall hvordan fant dere den ? Har dere målt den eller funnet den ifht. alder ?

Jeg fikk pulsklokke til jul men har ikke fått tatt den i bruk enda. Der jeg trener så virker ikke pulsklokker ...... :-(( Hvertfall ikke i spinningsalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del kjenner kroppen så godt at jeg ikke trenger pulsklokke. Videre tar jeg pulsen i pausene når jeg løper interveller, manuelt....

Men for all del, det er sikkert ok å bruke, men man klarer seg utmerket uten å bruke de pengene også... :wink:

Intervaller dreier seg ofte om å løpe det man klarer, ta pause, og holde på til man ikek holder nivået lengre... da er det like godt med en stoppeklokke...

Men på langturer og aktivitet som ikke har så mye intervall m pauser i seg, er det bra å ha fortløpende kontroll. Dette for å holde seg under syregrensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som allerede bruker den - trener dere ifht. maxpuls ?  Såfall hvordan fant dere den ?   Har dere målt den eller funnet den ifht. alder ?

Jeg fikk pulsklokke til jul men har ikke fått tatt den i bruk enda. Der jeg trener så virker ikke pulsklokker ......  :-((  Hvertfall ikke i spinningsalen.

På pulsklokka mi legger jeg inn kjønn, alder, høyde og vekt. Deretter beregnes maxpuls (og intensitet) automatisk. Jeg kan f.eks hele tiden se hvor stor % av maxpuls jeg har.

Hvorfor virker ikke pulsklokka di i spinningsalen?

På min er det ett bånd/belte med selve pulsmåleren som festes rett under bh'n. Klokka er på som ei venlig klokke, og mottar signaler fra måleren.

Dette funker uansett hvor jeg befinner meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Joda, Arketypen, du har sikkert rett i at jeg muligens kan spare meg de pengene. Men samtidig er jeg som sagt glad i gadgets...

Jeg stivner j.. raskt i lårene når jeg løper i kaldt vær, men håper det bedrer seg etterhvert som kroppen venner seg til sjokket å befinne seg utendørs kl 0700 om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På pulsklokka mi legger jeg inn kjønn, alder, høyde og vekt. Deretter beregnes maxpuls (og intensitet) automatisk. Jeg kan f.eks hele tiden se hvor stor % av maxpuls jeg har.

Hvorfor virker ikke pulsklokka di i spinningsalen?

På min er det ett bånd/belte med selve pulsmåleren som festes rett under bh'n. Klokka er på som ei venlig klokke, og mottar signaler fra måleren.

Dette funker uansett hvor jeg befinner meg.

Greit å vite at maxpuls kan finnes automatisk.

AT den ikke virker må være fordi det er noe 'forstyrrende elementer' i det rommet. Den ligger langt under jorda - men så vidt jeg vet er det bare i spinningsalen. Er ikke helt sikker på grunnen egentlig - det bare står et oppslag i salen om det (som jeg ikke har lest nøye) og jeg har hørt det fra instruktørene. Virker ikke som om de er så inne på det med pulstrening der.

Finnes jo egen pulstreninger - hvor man alltid passer på at man har riktig puls - husker ikke helt hvor jeg leste om det ....... Hvertfall så merket de som trente på denne måten merkbart bedre resultater på O2 opptak. Dette på folk som var ganske godt trente fra før også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makspuls må du teste for å finne, den kan variere utrolig fra person til person. Selvfølgelig kan man bruke slike automatiske utregninger som en pekepinn, men husk at det kan bli helt feil!

Den eneste måten å finne makspuls på er å presse seg til det ytterste, feks med hard intervalltrening. De fleste treningssentre tilbyr slike tester, det kan være greit og ha en som pusher på for å virkelig ta ut det aller siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste måten å finne makspuls på er å presse seg til det ytterste, feks med hard intervalltrening. De fleste treningssentre tilbyr slike tester, det kan være greit og ha en som pusher på for å virkelig ta ut det aller siste.

jepp! makspuls har en like før en segner sammen, og det er så mye syre i kroppen at en nesten spyr... :wink:

Forå finne den "beste" klokken, hadde jeg søkt på nettet og på tester. Der må det vel finnes noe?!... f eks her:

forbrukerportalen.no/filer/fil_pulsklokker_4_2002.pdf

http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?p=bohp&d=367

http://www.sport2you.no/tstudio/pulsmalnin...ng_klokker.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da lærte jeg noe nytt idag også!

Vil dette si at maxpulsen endrer seg etterhvert som man blir i bedre form?

(Det logiske er vel at man greier å presse seg mere etterhvert som kondisen blir bedre.)

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, makspulsen er konstant. Eller dvs. at den synker litt med alderen (ca. 1 slag/år??).

Hvilepulsen vil synke når formen blir bedre, så den er en god indikasjon på formstigning. Den skal måles om morgenen når du har våknet helt av deg selv (ingen skingrende vekkerklokke). Og du må ikke ha drevet hard fysisk aktivitet kvelden før.

Jeg synes det er vanskelig å få til en slik rolig oppvåkning, 2 barn gjør at jeg selv ikke i helgene våkner helt av meg selv. Så jeg har av og til målt om kvelden når jeg ligger i sengen etter en rolig dag. Men hvor unøyaktig det blir vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...