Gå til innhold

Var det bedre før?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Bestemor
Ja det var før Pampers kom, og det fantes bare Libero....

Det var mye prat om å ta vare på norske arbeidsplasser på den tiden.....

Dere er bortskjemte dere som har fått barn de siste 20 årene og har fått bruke dagens moderne bleier :wink:

Når mine barn var små fantes det kun tøybleier eller rektangulære engangsbleier uten plast på undersiden. Disse bleiene ble jo våte med engang, og vi måtte ha en plastsnipp utenpå med knyting ved hoftene for å holde bleien på plass og for å hindre lekkasje. Snippene måtte vaskes og tørkes etter hvert bruk. :-? Vi måtte også kjøpe egne bleier som var tykkere til bruk om natten, og når barna ble større måtte vi ofte bruke flere bleier om gangen for at de skulle bli tykke nok og ikke lekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
Dere er bortskjemte dere som har fått barn de siste 20 årene og har fått bruke dagens moderne bleier  :wink: .

1. hva har dette med saken å gjøre?

2. jeg er født for mer enn 20 år siden og brukte ikke tøybleier

3. i dag er det fortsatt en del som VELGER tøybleir.. så det kan ikke ha vært sååå illle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bestemor
1. hva har dette med saken å gjøre?

Beklager den lille avsporingen, men dagens bleier er så gode at jeg bare ville si at dagens mødre er heldig som har tilgang til så gode løsninger.

2. jeg er født for mer enn 20 år siden og brukte ikke tøybleier

Nå er jeg ingen ekspert på akkurat når de dagens bleiemodeller kom på markedet så mine 20 år var kun et "finger i været" tall. Hva slags bleier brukte du på den tiden da?

3. i dag er det fortsatt en del som VELGER tøybleir.. så det kan ikke ha vært sååå illle ;)

Noen velger nok tøybleier fordi det er en mye billigere løsning enn å kjøpe engangsbleier. Utviklingen på tøybleier også har gått fremover, med matriale med bedre oppsugningsevne og formsydde bleier som gjør at disse holder en langt høyere kvalitet i dag. Vil også tro at det har vært en fremgang på vaske og tørkefronten i forhold til tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Beklager den lille avsporingen, men dagens bleier er så gode at jeg bare ville si at dagens mødre er heldig som har tilgang til så gode løsninger..

"alt var mye bedre under kriiiigen.. " :wink::ler:

Noen velger nok tøybleier fordi det er en mye billigere løsning enn å kjøpe engangsbleier. .

min venninne har valgt tøybleier til sin lille gutt pga miljøhensyn og fordi de synes det er mest praktisk..

så vidt jeg vet fantes det vaskemaskiner for ganske lenge siden også.. og trøking.. den foregår for mange av oss fremdeles på tørkestativer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bestemor
"alt var mye bedre under kriiiigen.. "   :wink:   :ler:

Absolutt ikke, jeg sier faktisk at ting er bedre NÅ så les før du trekker konklusjoner :wink:

min venninne har valgt tøybleier til sin lille gutt pga miljøhensyn og fordi de synes det er mest praktisk..

All ære til de for de.

så vidt jeg vet fantes det vaskemaskiner for ganske lenge siden også.. og trøking.. den foregår for mange av oss fremdeles på tørkestativer..

Har ikke sagt at det ikke fantes. Men dagens maskiner er mere moderne, har flere og bedre program muligheter, samt at stoffet i dagens tøybleier har bedre tørkeevne enn tidligere.

Dessuten så skrev jeg ikke at det bare fantes tøybleier som løsning tidligere, men også rektangulære engangbleier som måtte brukes med plastsnipp.

Jeg er altså ikke ute etter å poengtere at alt var bedre før, men at dagens løsninger er bedre. Det bør man være glad for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg er altså ikke ute etter å poengtere at alt var bedre før, men at dagens løsninger er bedre. Det bør man være glad for.

jeg mente ikke at du mener at ting var bedre før... med det var litt av den "alt var mye bedre under krigen" holdningen (altså; "vi" var såå mye flinkere og mer hardtarbeidende før")

ang denne kommentaren;

dagens mødre er heldig som har tilgang til så gode løsninger. .

hva med dagens fedre?? :o

hadde satt pris på om du brukte ordet "foreldre" her i stedet for "mødre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bestemor
jeg mente ikke at du mener at ting var bedre før... med det var litt av den "alt var mye bedre under krigen" holdningen (altså; "vi" var såå mye flinkere og mer hardtarbeidende før")

Makan til tull, jeg har ikke skrevet et eneste ord om om at min generasjon var "enestående flinke" eller at man i dag er late eller hva du sikter til. Nå må du slutte å tillegge meg holdninger jeg ikke har :evil: Jeg diskuterer bleier i dag kontra før i tiden, så vennligst hold deg til fakta.

ang denne kommentaren;

hva med dagens fedre?? :o

hadde satt pris på om du brukte ordet "foreldre" her i stedet for "mødre"

:roll: Unnskyld meg da, men vi er nå inne på en diskusjonsside for kvinner og så vidt meg bekjent er de fortsatt mødre.

Er du ute etter å krangle så finn deg noen andre å kverulere med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:roll: Unnskyld meg da, men vi er nå inne på en diskusjonsside for kvinner og så vidt meg bekjent er de fortsatt mødre..

de inne her er mødre.. men det er svært diskirminerede, upassende og i det hele tatt latterlig å bruke ordet "mødre" i denne sammenhengen i stedet for "foreldre"

jeg forsøkte å si i fra på en hyggelig måte, men nå har du fått meg :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bestemor
de inne her er mødre.. men det er svært diskirminerede, upassende og i det hele tatt latterlig å bruke ordet "mødre" i denne sammenhengen i stedet for "foreldre"

jeg forsøkte å si i fra på en hyggelig måte, men nå har du fått meg  :evil:

:ler::ler::ler:

Ja ja, så er jeg vel ikke så "politisk korrekt" som deg i alle utalelser da, men du er jo ikke det spor bedre som tillegger folk holdninger de ikke har.

Denne tråden handlet om bleier og ikke din "alle som er eldre enn meg" har feil holdninger (selv om de ikke skriver noe negativt om nåtiden kontra tidligere), eller likestillingsdebatt.

Den diskusjonen får du ta opp i en annen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg beklager at jeg tilla deg holdninger du ikke har.. og har ikke "pushet" videre på den tanken heller.. (så da kan du kanskje la være å gjøre nøyaktig det samme overfor meg??)

men at du bare skal kunne si "jeg er nok ikke så politisk korrekt.." og så skal alt være "ok" nytter nok ikke..

bleieskifting er for "foreldre" og ikke "mødre".. du omtalte det generelt og ikke til en spesiell "mor" her inne og kan derfor ikke bruke det som unskyldning.. det finnes dessuten en godt del menn her inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bestemor
jeg beklager at jeg tilla deg holdninger du ikke har.. og har ikke "pushet" videre på den tanken heller.. (så da kan du kanskje la være å gjøre nøyaktig det samme overfor meg??)

Nei, du pushet ikke videre angående holdningen om at min generasjon var flinkere, men vred det i steden over til å gjelde at jeg skulle være i mot likestilling fordi jeg skrev "mødre" og ikke "foreldre".

men at du bare skal kunne si "jeg er nok ikke så politisk korrekt.." og så skal alt være "ok" nytter nok ikke..

Unnskyld meg, men på hvilken måte mener du at du har krav på at jeg skal måtte stå til rette for deg for det jeg har skrevet? Jeg har ingen plikt eller grunn så vidt jeg kan se til å be om unnskyldning for noe som helst overfor deg.

bleieskifting er for "foreldre" og ikke "mødre"..

Det er helt riktig. Det er begge foreldres oppgave å skifte bleier på barnet. Jeg er glad for at dagens fedre i langt større grad tar ansvar for dette.

du omtalte det generelt og ikke til en spesiell "mor" her inne og kan derfor ikke bruke det som unskyldning.. det finnes dessuten en godt del menn her inne..

Jeg skrev "mødre" nettopp fordi jeg ikke omtalte en spesiell "mor". Og igjen, ser jeg ingen grunn til å unnskylde noe som helst, det er ikke noe galt i å skrive mødre på en diskusjonsside for kvinner.

Om det er menn her inne som føler at jeg har diskriminert de ved det jeg har skrevet, så beklager jeg over for dem. Jeg vil tro at de av mennene som er fedre er like glade for at utviklingen har vært så god på bleiefronten som alle mødrene her inne.

Denne tråden har glidd helt ut av sitt fokus, så moderatorene får fjerne det de mener ikke hører hjemme her.

Nå skal jeg gå og sørge for at mitt barnebarn får tørr bleie på stumpen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

du fortsetter å klage over at du mener jeg har tillagt deg en mening du ikke har, samtidig som du fortsetter å tillegge meg en mening jeg ikke har.. :o imponerende..

"Denne tråden har glidd helt ut av sitt fokus, så moderatorene får fjerne det de mener ikke hører hjemme her."

og hvem var det som dro den ut av fokus?? (kan det ha vært en viss bestemor som begynte å snakke om.. ikke bleiepriser i alle fall..)

igjen synes jeg det er imponerende å misslike at andre gjør det det er du som gjør.. :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
du fortsetter å klage over at du mener jeg har tillagt deg en mening du ikke har, samtidig som du fortsetter å tillegge meg en mening jeg ikke har..   :o  imponerende..

Har ikke tillagt deg noen meninger i det hele tatt jeg, det er du selv som har brakte likstillingen på bane her.

"Denne tråden har glidd helt ut av sitt fokus, så moderatorene får fjerne det de mener ikke hører hjemme her."

og hvem var det som dro den ut av fokus?? (kan det ha vært en viss bestemor som begynte å snakke om.. ikke bleiepriser i alle fall..)

Jeg har bedt om unnskyldning for den avsporingen tidligere :wink: Men jeg har i det minste holdt meg til å diskutere bleier her, mens du har dratt tråden helt ut på andre felt ved å kritisere.

igjen synes jeg det er imponerende å misslike at andre gjør det det er du som gjør..  :tunge1:

Hallo, jeg innrømmer her at jeg har vært med på å dra tråden ut av sitt opprinnelig tema ved å ikke snakke om bleiepriser. Allikevel så blir det i dine øyne galt at jeg sier at moderatorene får rydde opp om de føler for det. Så når jeg tar på meg skyld og forsøker å rydde opp så er det galt også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Har ikke tillagt deg noen meninger i det hele tatt jeg, det er du selv som har brakte likstillingen på bane her.

?? den var litt drøy.. les bakover! (og det var ikke den meningen jeg mente at du forsøkte å tillegge meg.. likestilling er jeg for.. noe annet vil jeg aldri påstå.. men at "alle som er eldre enn meg har feil holdninger" f.eks er en mening jeg IKKE har og som du har forsøkt å tillegge meg.. )

Så når jeg tar på meg skyld og forsøker å rydde opp så er det galt også?

du forsøker å ta på deg skyld..? det var ikke slik jeg oppfattet det forige innlegget ditt.. men det var jo uansett hyggelig.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Gud bedre meg! Har dere ikke noe bedre å ta dere til enn å ødelegge Furstinas tråd??

Noen burde rydde her...

nå er det en egen "bestemor" tråd.. der hun kan få "misforstå" og ha så mye dobbelmoral hun bare vill...

jeg holder meg i alle fall unna.. "bestemor"..- ha! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bestemor

:ler::ler::ler:

Missforstå jeg? :ler:

Det er jo du som missforstod det hele i utgangspunktet og nå har du til og med klart å få Hege til å tro et jeg mente bleiene var bedre før

:hoho:

Like greit at vi holder oss borte fra hverandre ja. Lykk til i livet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hva du mener, bestemor!

Engangsbleier er veldig enkelt og greit, og jeg er glad jeg har den muligheten til mine barn.

Tøybleiene i dag er dessuten noe helt annet enn for 20 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Like greit at vi holder oss borte fra hverandre ja.

jepp.. folk som "missforstår" med vilje og tillater seg å gjøre ting de maser om at andre ikke får gjøre klarer jeg meg uten..

Lykk til i livet  :-)

:).. ja er jeg ikke heldig som har et liv forann meg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bestemor
Skjønner godt hva du mener, bestemor!

Engangsbleier er veldig enkelt og greit, og jeg er glad jeg har den muligheten til mine barn.

Ahhh, endelig en som snakker tema. Som bestemor har jeg et sammenlikningsgrunnlag, og når jeg nå steller mine barnebarn så er det ingen tvil om hvor mye enklere hele prosessen med bleieskift har blitt.

Tøybleiene i dag er dessuten noe helt annet enn for 20 år siden.

Vil tro det ja, ville jo vært rart om utviklingen her hadde stått stille. Da tipper jeg tøybleieprodusentene hadde vært ikke-eksisterende i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...