Gå til innhold

Ryddetips - ekstremt effektivt!


Imax

Anbefalte innlegg

Jeg er dårlig på å rydde, men her om dagen hadde jeg og kjærsten en konkurranse:

Vi satte timer'n på 10 minutter

Så skulle vi gå gjennom klesskapet og plukke ut klær vi ikke lenger bruker (som vi gir til Fretex).

Resultat:

Jeg vant med 21 plagg

Han tok ut 11 plagg!

5 poser til Fretex - mer plass i skapet.

PS! I katastrofeområder (f.eks. kott, kontor osv): Sett timer'n på 5 minutter og rydd i KUN 5 minutter. Og that's it. Gjenta i morgen, neste uke el.l. Du får faktisk gjort noe med håpløse rotesteder du ikke tør å begynne på, fordi man tenker at det er en helvetes jobb. Du tror det ikke før du har prøvd. Noen som tar utfordringen?!?!? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var slettes ikke et dumt tips, Imax!

Selv om vi ikke har brukt timer her i huset, har vi i alle fall registrert hvor mye du faktisk får gjort når du bare MÅ, og du har lite tid til rådighet! Mannen min pleier å si: "Vi burde hatt gjester myyye oftere!" når vi har tatt et skikkelig skippertak!

I romjula hadde vi en skikkelig rydderazzia her hos oss, og her er en nådeløs variant fra sauehuset: Vi har en kommode med 4 romslige skuffer på gangen, skuffer som var så fulle at de nesten verken gikk opp eller igjen. En ettermiddag tok vi skuff for skuff, og tømte alt sammen på kjøkkenbordet. Det viste seg at det meste som befant seg i disse skuffene var gamle papirer; skriv fra skolen, tegninger, post og reklame som aldri hadde kommet lengre! Vi gikk i gang begge to, og konstanterte at det meste kunne kastes. Nå er det bare en liten haug i venstre hjørnet på den ene nederste skuffen med ting vi skal ha!

Det å rydde klesskap er en fantastisk, nesten "rensende" opplevelse! Man føler seg som et nytt menneske etterpå! Jeg pleier å ha en hylle hvor jeg legger klær jeg er i tvil om, og har jeg ikke brukt dem til neste Ukraina innsamling, så ryker de da! :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok en raid i klesskapene rett før jul, det ble en god del poser til Freetex ja! Vi har bodd her i halvannet år bare, og jeg påstår fremdels at jeg (nesten) ikke hadde med meg noe "ubrukelig" da vi flyttet hit...

Godt triks det med å "brårydde" litt her og der, det hjelper virkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har brukt samme metode flere ganger, bare med litt lengre intervaller: Setter timeren på komfyren på en halv time, og på den tiden rekker faktisk to stykker å gjøre vanvittig mye -støvsuge, ta ut og inn av oppvaskmaskinen, sette på ny vask, brette sammen klær osv. helt genialt for "late" og litt uryddige mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt helt hekta på http://www.flylady.net/pages/FlyingLessons...siscleaning.asp , fant linket her på forumet for en stund siden. Det er bare helt genialt! Der er "minstekravet" at du skal holde kjøkkenkummen helt ren og blank hele tiden - og jammen påvirker det hele kjøkkenet!

Så morsomt, så treffende og så effektivt!

Joda, litt vel amerikansk husmoraktig, men jeg har gitt familien klar beskjed om at dette skal vi gjøre alle sammen, ikke bare jeg.

Det beste med FlyLady er at de hele tiden sier: ta det i små steg, huset ble ikke kaotisk på en uke, og det blir ikke strøkent på en uke heller.

Her bruker de også timer - og understreker viktigheten av å ta pauser og kose seg innimellom :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset! I og med hele huset er katastrofeområde akkurat nå skal jeg prøve meg på 10 minutters bolker noen ganger i morgen :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ryddet bort en haug med stæsj da julepynten kom i hus. Og det tok jeg ikke frem igjen da julepynten flyttet ut. Vips! Masse stæsj borte - og vi merker det ikke en gang...

Har også et fullstenidg kaotisk kjøkken hva gjeler utnyttelse av skapplass. Fikk tømt en skuff med gamle suppeposer etc - ikke noe problem - og dermed fikk jeg en stor kolonialskuff til plastboller og sånn. Plutselig ble ting litt mer oversiktlig. Til nå har det vært sånn at det som ikke går inn i skapet med makt - det går med mer makt. Slitsomt.

Er ryddete av meg for tiden - og skal ta timinuttern flere ganger bare i dag og i morgen. Supert tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på FlyLady i et par år jeg også (selv om jeg aldri har fulgt det noe særlig... blir med tanken...) MEN det er en kjempebra side... Hmm leiligheten ser ut som litt av et katastrofe område nå.. kanskje jeg skal få noen tips der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tror dere jeg har fått ideen fra da? Flyladys beste tips er timer'n. Du kan bruke den på ALT: Rydde, studere, unger og alt. Perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var å skekket siden, dette skal prøves!!! Og tro meg, det trengs, huset er stort sett ett evigvarende katastrofeområde som til stadighet trenger gjester!!!!!Foresten, noen som har gode råd mot enkle sokker??? Hater å sortere sokker, og hvor i all verden kommer alle enklingene fra? ikke tørr jeg hive dem heller, da dukker vel de andre opp...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

ENkle sokker hives. Kort og brutalt. Jeg tror Flylady snakker om en separasjonstid - når den er over, går sokken i søpla :D

Jeg har samlet på gamle sokker. Fine, nesten nye barnesokker med motiv, dyre var de også - men det slår ikke feil! "samboersokken" dukker opp fra legokassa når ungen har størrelse 43 i sko :ler:

På Rema får du kjøpt pakker med 10 par sorte tennissokker - alle er prikk like, de kan "parres" i hytt og pine - og de koster 50 kroner pakka!

Det er bare å bedøve den lille husmorsamvittigheten som sier at sokkene er for fine til å kastes - tenk på hva det koster deg å stå i timesvis å lete etter riktig sokk!

KAST SOKKENE!!

PS: Jeg har dessuten besluttet at gutta i huset (mange, forskjellig alder) behandler sokker på en måte som gjør at de ikke fortjener sokker som koster mer enn 2,50 per stykk!

...og neida, jeg stopper heller ikke hullete sokker :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råd mot single sokker: legg dem sammen når du legger dem i skittentøyet! Du må selvfølgelig separere dem igjen før vask, men det er ikke noe særlig ekstraarbeid når du likevel sorterer tøyet.

Jeg gjør det alltid med mine sokker, og har fortsatt bare par. Sambo og datter bare slenger dem fra seg, og de er belemret med single-sokk-problemet :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... må nok skjerpe meg på sokkefronten!!!! Takk for råd, skal prøve hardt å ærlig å endelig få orden på det!!!!!

Prøvde kvarters-taktikken her no,på stua og rommet til ungene, og jeg er faktisk imponert over hvor mye vi fikk gjort!!! Og ikke minst, ungene var med og jobbet som besatt! Rydding er jo vanligvis ikke særlig populært, men det å innføre litt konkurranse og tidsbegrensning gjorde susen!!

No sitter de fornøyd i sofaen med en kjeks hver som belønning, og jeg er i inmari godt humør!!!Dette skal bli fast takst her i gården, no er det slutt på katastrofetendenser!!!! :D :D :D

Hilsen tidligere rotehode og elendig husmor som endelig ser lys i tunnelen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er vi flere om den gleden! Jeg tok en sjau på kjøkkenet i gårkveld sammen med eldstemann - og det var jo så deilig å komme ned på kjøkkenet i dag morres! Ekstra bonus var det at jeg hadde håndverker innom på morran, og det var ikke flaut å slippe ham inn :ekstra kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Det der skal jeg også prøve ja.

Men, finnes det forståelse for at jeg venter med dette til..i alle fall neste uke? Det er ikke bare snakk om mine vanlige "utsette til neste uke"-tanker, men det faktum at jeg var på jobb i 11 timer i dag, det blir minst like lenge i morgen, jeg skal jobbe på lørdag, og er ikke sikker på om jeg slipper unna søndag heller (noen som aner at mandag er en "deadline"? Det stemmer. Det er noe med at vi har begynt på et nytt år... da skal visst regnskapet avsluttes og sånn....) Så da føles det langt mer fristende å begynne et nytt og bedre liv med det der neste uke. Ikke akkurat når jeg kommer hjem halv åtte, daler ned i en stol, får servert middag, tusler i dusjen, puster litt, og krabber tilsengs...

Natta.

Men jeg lover (push gjerne på meg) jeg lover å begynne neste uke! (med mindre jeg pålegges timesvis med overtid i hytt og pine da også, men det har jeg jo ikke opplevd før, og det er mandag som er "min dato")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du ta det i neste uke :)

Tok meg en halvtime med timeren i går og fikk lurt med sambis også ;)

Fikk gjort utrolig mye på den tida!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

kjempegod idee :ler:

er konkurranse-innstinktet inntakt,så kan jo dette bli kjempemoro!

hadde virkelig vært noe å prøve i forholdet jeg nettopp har gått ut av(prøvde mange metoder men ikke denne),men verden er full av rotekopper,så sjansen vil nok by seg igjen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte praktisere super rydding i dag, for mamman min ringte og sa at hun, pappa og søster'n skulle komme en tur i kveld. Hjelp!

Det var vi ikke helt forberedt på kan man si, men på en time ble det superfint her hos oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Nå slapp jeg å jobbe i helga likevel, jeg jobba til over ni i går, men ble ferdig, så jeg har fri i helga. Derfor har jeg nå blitt med i dette FlyLady-fenomenet, for å prøve det. Det må være verd et forsøk, vi har det sånn at jeg får panikk når det ringer på døra. Jeg VET det ikke er til oss (vi bor langt unna alle vi kjenner, så besøk vet vi somregel om på forhånd) men i tilfelle.....

Nå skal det bli orden.

Kjøkkenvasken ja. Den skal jeg vaske i dag. Men ikke akkurat nå. Unnskyldninga mi for å utsette er rett og slett det faktum at min samboer vasker opp. Jeg skal ta oppvasken senere i dag, når den ikke er opptatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...