Gå til innhold

Ryddetips - ekstremt effektivt!


Imax

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hvorfor dere får panikk om folk kommer og ser at dere har det rotete? Den eneste jeg hadde blitt "redd for" i slik sammenheng er svigermor, alle andre får ta oss som vi er om de kommer uannmeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zalomine

Vel, det spørs hva du mener med "rotete", kanskje.

Jeg ville ikke hatt noe problem med å ha det slik for har det når de sier "ja, her er litt rotete, men det tåler dere vel" bare fordi det ligger noen blader på bordet, muligens litt oppvask i kjøkkenvasken og antakelig har de ikke redd opp senga, og ungene har noen leker på gulvet.

Men når vi har det slik vi har det, oppvask utover kjøkkengulvet, et kjøkkenbord vi ikke har sett bordplata på siden vi fikk det i sommer, hauger på gulvet med papirer, en herlig blanding av søppel og viktigere ting, klesvask (til tørk, ferdig tørket etc) over hele leiligheta.... ja da er det litt annerledes.

De som ikke skjønner hvorfor noen får panikk når det ringer på døra, de har det ikke ROTETE, de har det bare levelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor dere får panikk om folk kommer og ser at dere har det rotete? Den eneste jeg hadde blitt "redd for" i slik sammenheng er svigermor' date=' alle andre får ta oss som vi er om de kommer uannmeldt.[/quote']

Er ikke redd for besøk av "vanlige folk", kun av min mor som har ekstrem støv-(og det meste annet)-allergi og derfor har fått "støv på hjernen" selv. Og når vi nå hadde vært syke begge to i nesten to uker så det rett og slett ikke ut her. Tre tørkestativ med klær fylte all gulvplassen i stua, det stod oppvask utover hele kjøkkenbenken og all julepynten stod stablet på spisestuebordet i en diger haug... Blandt annet...

Derfor måtte vi kriserydde litt i går, gjør ikke det ellers :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke skjønner hvorfor noen får panikk når det ringer på døra, de har det ikke ROTETE, de har det bare levelig!

Vel, det kommer jo ann på øyet som ser og hvor avslappet man er.

Vi har ikke oppvask på gulvet, men den er da atskillig flere steder enn i vasken (dvs benken, stua, kontorpulten osv). Klær henger både til tørk og ligger brettet både på bord og stoler, bordet er fullt av smuler og ting vi ikke gidder å ta inn fra middagen, papirene flyter og kjøkkenbordet brukes kun til oppbevaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

vi har det selvsagt også på bord og pulter, det som står på kjøkkengulvet, ja det har vi jo faktisk tatt av bordet....

Jeg er forøvrig meget "avslappet" så lenge det bare gjelder oss, men jeg kjenner ingen jeg ville like å slippe inn når gulvet er en hinderløype (som det faktsik kan være farlig å tråkke feil i) og det i det hele tatt ser verre ut enn jeg vil beskrive... det er flaut, rett og slett.

Jeg er ikke opptatt av et prikkfritt hjem, men jeg vil likevel ikke fremstå som så uhygienisk som vårt hjem er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

De fleste vet det meste om meg?

Ja, vi har oppvaskmaskin.

Hadde vi hatt perfekte vaner hadde jeg vel heller ikke trengt hjelp til å legge om vanene, og få gode rutiner, hadde jeg?

Vi har oppvask på gulvet i hovedsak fordi dette er ting som ikke GÅR i oppvaskmaskinen da, eller som v prioriterer å vaske for hånd (som store kasseroller som fyller hele maskina, bare et par av dem i en etasje)

Og, fordi vi, i likhet med mange andre, ikke perfekt mennesker, ikke er så flinke til å tømme oppvaskmaskina med en gang den er ferdig.

Hadde vi vært perfekte hadde vi selvsagt tømt den straks den var ferdig, tatt av bordet idet vi reiste oss, vasket opp etter hvert som vi brukte alt mulig, og derfor ikke hatt oppvasken på gulvet (på gulvet er fordi vi har MINIMALT med benkeplass på vårt ikke helt ideelle kjøkken)

Men, perfekte er vi altså ikke. Jeg har et mål om at det SKAL bli bedre, det er det jeg jobber med. Men enn så lenge så er vi to sløve rotekopper. OK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ikke meningen å fornærme deg. Bare at for meg som ikke har oppvaskmaskin, virker en av de store fordelene med oppvaskin å være at man skjuler de skitne koppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg er ikke fornærma, det skal LANGT mer til for å klare det, over nett er det nesten umulig, jeg er vant til å kalles det meste på nett.

Men jada, de skitne koppene skjuler man. Glass det har vært tomatsaus i, kaseroller det er kokt potetbakk i, store serveringsfat som ikke går inn, de skjler man ikke. Ei heller stettglassene som knuser om man prøver å vaske dem i maskina, eller de tinga det ikke ble plass til da man endelig satte den igang... Også skjuler den ikke noe så lenge den enda ikke er tømt for de rene tinga da....

Vi hadde et langt mindre "oppvaskproblem" da vi ikke hadde oppvaskmaskin....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang single sokker, så leste jeg om en undersøkelse som ble gjort for å finne svar på mysteriet. (Lurer faktisk på om ikke det var EU som foretok undersøkelsen)

Små radio-sendere ble festet til flere sokke-par. Deretter ble sokkene vasket som vanlig.

Følgende ble avslørt:

-Noen sokker gjemmer seg i buksebein og rømmer av gårde så fort eieren kommer ut på gata.

-Noen sokker går seg vill i dynetrekk og putetrekk.

-Noen detter bak en kommode feks.

-I løpet av undersøkelsen ble også noen sokker filmet med sjult kamera. I to tilfeller viste faktisk videoklippene sokker som forsvant i løse luften.

Så da vet dere det! (Ok, så diktet jeg opp det siste punktet. Men jeg tror ærlig talt at det bare er spørsmål om tid før man finner ut at sokker faktisk kan forsvinne av seg selv.)

Sokke-mysteriet må være unntaket som bekrefter naturens regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Twigi ulogget

-I løpet av undersøkelsen ble også noen sokker filmet med sjult kamera. I to tilfeller viste faktisk videoklippene sokker som forsvant i løse luften.  

Jeg har sett et TV-program (sikkert en dokumentar :ler: ) om at sokkene har et så bedrøvelig liv- enten plassert på sure føtter eller gjemt i en mørk skuff, at en runde i tørketrommelen er eneste rømningsmulighet. De gjemmer seg ved siden av døra til trommelen, og stikker så fort de får sjans.

Jeg må begynne å følge med litt mer når jeg åpner døra til trommelen..... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredagsbarn, det høres ut som om du er en ekte SHE (se Flylady sin hjemmeside) og at dette opplegget er perfekt for deg! Det har i alle fall hjulpet meg masse, og som bonus får man en underholdende titt inn i snodige fenomener i amerikansk hverdagsliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et supert tips....har selv problemer med å få gjort alt som skal gjøres hver dag, og det er lett for at det store skippertak som må til...kjenner meg igjen i det fredagsbarn skriver, om panikken hvis det kommer ubudte gjester...har blitt flinkere å ta huset med årene , men arbeidsbyrden har samtidig økt(har nå 4 barn og mann) Jeg er ekstremt effektiv, dersom jeg får vite om folk som kommer om en time, utrolig hva jeg får gjort unna........tror den timeren er et topp tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine
Fredagsbarn' date=' det høres ut som om du er en ekte SHE (se Flylady sin hjemmeside) og at dette opplegget er perfekt for deg! Det har i alle fall hjulpet meg masse, og som bonus får man en underholdende titt inn i snodige fenomener i amerikansk hverdagsliv.[/quote']

Ja, jeg har lest en del på den siden, og kjenner meg igjen i en del.

Nå får jeg TONNEVIS med mail fra fenomenet, men har beskjed om å slette dem (så egentlig vurderer jg å blokkere dem) i noen uker, mens jeg skal bruke tre uker på å innarbeide små baby-steg-vaner, visstnok

Jeg følger slett ikke dette slavsik, jeg går IKKE med sko inne, det er ikke aktuelt, jeg går med tøfler, og jeg har ikke "skotøfler" og da bytter jeg dem ikke ut pga dette.

Mailene er en anelse idiotisk tidsmessig, da vi ikke bor helt den samme tidssonen... men morro å lese.

Jeg SKAL benytte meg av disse teknikkene for bedrede vaner og nye rutiner.

Sambo innser også at noe må gjøres, for når jeg bare ser på rotet og blir trist og lei når han prøver å ta meg med tidelig til sengs... ja da innser han at rydding kanskje hjelper på humøret mitt... og det hjelper jo sånnsett ham også :wink:

Nå har han bestemt at vi skal rydde litt på stua, se om vi finner igjen gulvet, så da får vi gjøre det da.

(utfra den sida, flylady, jeg leter enda etter et sted i vår leilighet som IKKE kvalifiserer som et sånn der "hot spot" der rotet multipliserer og formerer seg... det gjelder alle bord, stoler, sofa, gulv, strykebrettet, ALT i vår leilighet...)

Men vi skal få orden en eller annen gang. Forhåpentligvis før vi flytter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sletter ikke mailer, men jeg sorterer dem i egne mailbokser, og overser dem om jeg ikke har tid til dem. Har Reminders i en, Testemonials i en osv.. Også gjør jeg akkurat så mye som det passer meg utenom å følge en kveldsrutine (liten enda) og en morgenrutine (enda mindre). Jeg har opparbeidet meg flere og flere hotspots. Det vil si at et sted ikek er definert som et hotspot om det ikke har blitt rydda ordentlig. Start for eksempel med stuebordet eller et annet sted det er praktisk å holde det ryddig. Hver kveld og morgen ser du over at det ikke ligger noe der som ikke hører hjemme. Når det går fint rydder du f.eks skrivebordet. Så passer du på at skrivebordet og stuebordet er ryddig når du legger deg. Slik fortsetter du til alle overflater som du pleier å legge ting på er med i systemet. Jeg moter meg for tida opp til å få rydda skrivebordet. Men når et sted allerede er nesten ryddig er det ikken noen sak å sørge for at det forblir sånn når man går gjennom sine hotspot's hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg begynte på lørdag jeg da, er på min "dag tre".

Moprgenrutinen... den har jeg ikke begynt på enda, for jeg leste jo om den i dag (var flink o leste en del av brevet hver dag slik det sto) og er ikke helt sikker på hva den skal innebære enda, jeg har bare en halv time våkentid før jobb, og jeg har jo nettopp endret min "stå opp tid" fra halv sju til sju, fordi jeg ikke kommer meg ut av senga halv sju uansett, har store problemer med å bli ferdig til bussen om jeg står opp halv sju fordi jeg er så trøtt, og ikke kommer igang på jobb uansett. Ved å vekkes 30 minutter senere kommer jeg bare 10 minutter senere på jobb, grunnet at jeg er VÅKEN når jeg står opp. Derfor er jeg lite villig til å stå opp tidligere, bare for å rydde badet før jeg går, etc.

Kveldsrutinen min er bare "vask kjøkkenvansken (nettopp gjort), legg frem klær til i morgen (i alle fall undertøy, annet tøy velger jeg etter gradestokken på morgenen, men har flere alternativer på badet, så det er greit) og å pusse tenner (gjør jeg da uansett, men det sto jo der...)

Skal utvide etterhvert.

Testemonials... de skal jeg blokkere (venter bare på neste, slik at jeg har en å ta utgangspunkt i) for slike ting fordrar jeg ikke.

Reminders; det sto at jeg bare skulle overse dem enda, baby-steps, så jeg sletter dem. Det er jo de samme som kommer dag etter dag? Mange av dem. Så jeg får nok flere, etterhvert som jeg skal følge med dem.

Rydding av steder som dermed kan bli hot-spots, så langt har vi ikke egentlig kommet enda, men vi får se i løpet av uka. Baby-steps, den likte jeg. For enn så lenge; vaske kjøkkenvasken er det det enste nye (samt at jeg ikke skal jage rundt i leilightas på morgenen på jakt etter undertøy (henter det alltid fra snora, det kommer aldri inn i klesskapet... enda en rutine som bør endres over tid), men legge det frem dag) og det klarer jeg.

Tenkte faktsik å finne en til sånn "liten ting som synes at man gjør, men som er lett å gjøre", lik kjøkkenvasken, som kunne væøre sambos ting (eller vi kan bytte) og la han ha sine egne rutiner, så kan vi ha "kontkurranse" om hvem som klarer å holde sine hver dag, på den måte skulker vi nok ikke så lett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Zalomine

Men gode tips til en "tilsvarende kjøkkenvask"-oppgave tas mot med takk.

Sambo sa seg enig i det genrelle forslaget (men han ser på tv, han sier seg sikkert villig til hva som helst) men vi trenger altså en slik ting, som man kan gjøre, fort og greit, og føle at man har klart noe....

Så utvider vi etterhvert. Fordelen når vi er to er jo at han hjelper til, så da blir flere ting gjort fortere, at vi passer på hverandre, og at det blir lettere å få ham med på "host spot fire prevention" eller hva det nå enn het.. fordi han da altså allerede er inne i "systemet" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi legger sammen alle klær som har blitt tørre i løpet av dagen, og putter dem i skapet. Mannen starter mens jeg fikser kjøkkenet, og så hjelper jeg han til vi er ferdige om det er mye. Kanskje det er en sånn "ting" som en av dere kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...