Gå til innhold

Din beste ostekake?..


tøydukke Anna

Anbefalte innlegg

17.mai spiste jeg den (hittil beste) ostekaken jeg har smakt. Ihvert fall i sitt slag da. Jeg synes liksom jug er en racer på ostekaker selv, men denne var virkelig supergod!! :sikle: Jeg har jo ingen anelse om hvem som laget det, var på en skole. Og derfor hadde jeg satt pris på litt oppskrifter fra dere matguruene her inne. Ostekaken var ganske vanlig utseendemessig, kjeksbunn (av smør og digestive/hob-nobs), men selve ostekaken var å så utrolig kremet og smakfull..... Og så litt ringlet sjokolade på toppen. Nam, nam, noen som har noen bidrag å komme med?? All hjelp mottas med takk. :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle ikke være denne, da? :wink:

Ostekake à la Helge

En av verdens beste oppskrifter på ostekake! Den kommer egentlig fra Gastronomisk Institutt i Stavanger, og blir servert på Sørensen Dampskipekspedisjon i Stavanger. Den finnes også i oppskriftboken "Mat og Vin i skjønn harmoni" utgitt av Gastronomisk Institutt i Stavanger.

Bunn: 15 kornmokjeks

75 g sukker

1/2 ts kanel

8 ss smeltet smør

Ostemasse: 700 g naturell gourmetost (TINE)

150 g sukker

1 vaniljestang (skrap ut frøene)

2-3 ss sitronsaft

4 egg

Rømmeblanding: 5 dl lettrømme

7 ss sukker

1 vaniljestang (skrap ut frøene)

Fremgangsmåte:

Bunn:

Kjør det tørre sammen i en food prosessor. Bland inn smør.

Legges på bunnen av en 26 cm. kakeform og stekes i ovn på 175 C i 10 min.

Ostemasse:

Kjør ost, sukker, vaniljestangfrø, og sitronsaft i en food prosessor. Tilsett deretter

1 egg om gangen til det blir en fin ostemasse. Fordel osten på bunnen.

Stekes i ovn på 120 C i 30 - 60 min. avhengig av ovn. Den er ferdig når den har konsistens som karamellpudding (lett dissen). Jeg bruker å steke den i ca 50 min.

Rømmeblanding:

Kjør rømme, sukker og vaniljestang forsiktig i en food prosessor, men ikke på full styrke for da blir det luftbobler (la den stå i ca. 30 min.). Fordeles på ostemassen og stekes i ovn på 120 C i 3-5 min.

Kaken kan gjerne stå i 2-3 dager før den skal spises, da gir frøene i vaniljestangen

mer smak fra seg.

Servering: Bærsaus av jordbær, bringebær e.l. smaker godt til. Pynt med mynteblader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

åh jeg tisser på meg av forventning når jeg sitter på sørensen og venter på spearribs'ene dems...

:sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel ikke tilfeldigvis oppskriften på sjokoladekaken de har på Sting vel Væren ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg hatt den, skulle du fått den!

Men jeg har ikke smakt kaken engang! Dessverre... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min oppskrift, nydelig god:)

OSTEKAKE A LA INGVILD

1 pk. kornmo kjeks (knuses til pulver)

200 gr. smør el. margarin smeltes

bland dette og legg det i bunnen av en kakeform (la det stivne mens du lager fromasjen)

så tar du følgende:

1 pk. sitron gele med halvparten vann (følg ellers bruksanvisningen på pakken, og la den kjøles av)

1 1/2 beger philadelfia ost

1 boks lettrømme

250 gr. melis(siktes)

'bland dette godt til det er klumpefritt.

1 boks kremfløte (stivpiskes, å haes i resten av røra først når røra er klumpfri)

La dette avkjøles og stivne i kjøleskapet (ca.3-4 timer)

Ta en pakke stikkelsbærgele og bland slik det står på pakken, hell over kaken når gelen er kald, la den stå til gelen er stivnet. Pynt med frisk frukt som appelsin, kiwi og noen blå druer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min oppskrift, nydelig god:)

OSTEKAKE A LA INGVILD

1 pk. kornmo kjeks (knuses til pulver)  

200 gr. smør el. margarin smeltes  

bland dette og legg det i bunnen av en kakeform (la det stivne mens du lager fromasjen)

så tar du følgende:

1 pk. sitron gele med halvparten vann (følg ellers bruksanvisningen på pakken, og la den kjøles av)

1 1/2 beger philadelfia ost

1 boks lettrømme

250 gr. melis(siktes)

'bland dette godt til det er klumpefritt.  

1 boks kremfløte (stivpiskes, å haes i resten av røra først når røra er klumpfri)

La dette avkjøles og stivne i kjøleskapet (ca.3-4 timer)

Ta en pakke stikkelsbærgele og bland slik det står på pakken, hell over kaken når gelen er kald, la den stå til gelen er stivnet. Pynt med frisk frukt som appelsin, kiwi og noen blå druer.

Helt lik min jo. :D Denne får jeg masse skryt av fra alle kanter, og MÅ lage den i hvert eneste selskap. :) Nydelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel ikke tilfeldigvis oppskriften på sjokoladekaken de har på Sting vel Væren ???

Den har jeg Akuratt skrevet inn på sjokoladekaketråden!!! knallgo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er kjempegod:

Bunn:

15 digestivekjeks knuses og blandes med

125 g smeltet smør

Bland og dekk bunnen i kakeformen

Bland

200g naturell yoghurt

200g philadelfia naturell kremost

1-2 ts vaniljesukker

1pakke bringebærgele lages med halvparten av vannet(2,5dl)

Bland godt!! Hell så over bunnen, og la stå kaldt i min. 2 timer.

Kan gjerne helle litt gele på toppen, så får du en fin overflate.. Er også veldig god med andre geleer, men bringebær er min favoritt!! (og så stikkelsbær..) :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg Akuratt skrevet inn på sjokoladekaketråden!!! knallgo!

*finne sjokolade tråden.. der var du... kopiere..*

Tusen takk :P

Endelig.. Svigermor har den, med kan ikke finne den..

Synd jeg er på slank.. :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest gjest1
Skulle ikke være denne, da? :wink:

Ostekake à la Helge

En av verdens beste oppskrifter på ostekake! Den kommer egentlig fra Gastronomisk Institutt i Stavanger, og blir servert på Sørensen Dampskipekspedisjon i Stavanger. Den finnes også i oppskriftboken "Mat og Vin i skjønn harmoni" utgitt av Gastronomisk Institutt i Stavanger.

Bunn: 15 kornmokjeks

75 g sukker

1/2 ts kanel

8 ss smeltet smør

Ostemasse: 700 g naturell gourmetost (TINE)

150 g sukker

1 vaniljestang (skrap ut frøene)

2-3 ss sitronsaft

4 egg

Rømmeblanding: 5 dl lettrømme

7 ss sukker

1 vaniljestang (skrap ut frøene)

Fremgangsmåte:

Bunn:

Kjør det tørre sammen i en food prosessor. Bland inn smør.

Legges på bunnen av en 26 cm. kakeform og stekes i ovn på 175 C i 10 min.

Ostemasse:

Kjør ost, sukker, vaniljestangfrø, og sitronsaft i en food prosessor. Tilsett deretter

1 egg om gangen til det blir en fin ostemasse. Fordel osten på bunnen.

Stekes i ovn på 120 C i 30 - 60 min. avhengig av ovn. Den er ferdig når den har konsistens som karamellpudding (lett dissen). Jeg bruker å steke den i ca 50 min.

Rømmeblanding:

Kjør rømme, sukker og vaniljestang forsiktig i en food prosessor, men ikke på full styrke for da blir det luftbobler (la den stå i ca. 30 min.). Fordeles på ostemassen og stekes i ovn på 120 C i 3-5 min.

Kaken kan gjerne stå i 2-3 dager før den skal spises, da gir frøene i vaniljestangen

mer smak fra seg.

Servering: Bærsaus av jordbær, bringebær e.l. smaker godt til. Pynt med mynteblader.

Denne laget jeg nå til kaffeslaberaset i forbindelse med bryllupet vårt og fikk veldig mye skryt! Alle skulle ha oppskriften.

Den er veldig mektig men smaken er skikkelig fyldig og god :sikle:

Hadde ikke noe bær ved siden av men kan tenke meg at denne kaken blir enda bedre med noen syrlige bær til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ikke noe bær ved siden av men kan tenke meg at denne kaken blir enda bedre med noen syrlige bær til.

:Nikke: , det blir den så definitivt. Denne kaken har vært en del av mitt "faste repetoar" i noen år, og den kommer absolutt best til sin rett med enten friske bær på toppen (feks jordbær, bringebær og ikke minst bjørnebær), eller med tilsvarende "røde bær"/skogsbær rørt lett sammen med melis. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Denne laget jeg nå til kaffeslaberaset i forbindelse med bryllupet vårt og fikk veldig mye skryt! Alle skulle ha oppskriften.

Den er veldig mektig men smaken er skikkelig fyldig og god :sikle:

Hadde ikke noe bær ved siden av men kan tenke meg at denne kaken blir enda bedre med noen syrlige bær til.

Denne er nå prøvesmakt til vårt bryllup og den ER FAKTISK FANTASTISK GOD :sikle::sikle::wow::wow:

Denne blir garantert vår bryllpskake med friske bringebær og bjørnebær på servert med bringebærsaus :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...