Gå til innhold

Sveleoppskrift!!


Ionaa

Anbefalte innlegg

Etter å ha blitt spurt om den superhemmelige sveleoppskriften til min farmor så fant jeg ut at jeg kanskje skulle legge den ut. Men husk: sveler skal stekes på steketakke og det på høy temperatur.

1l kefir

200g sukker

600g hvetemel

3 egg

2ts natron

3ts bakepulver

Bland alt det tørre (unntatt natron).

Rør ut natronen i litt kefir

Bland kefir og natron+kefir i det tørre

Rør inn eggene til slutt

La røra hvile i 1/2 time

stekes med sterk varme på takke

Serveres lunkene med syltetøy, rømme, brunost el.l

Nammenammenammmmmmmmm :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lilletroll

ENDELIG!!! Har prøvd å få tak i sveleoppskrift i mange år!!! Nå blir det svele i det lilletrollske hjem!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åååååååååå du er en knupp!!!!

har skrevet alt ned helt nøyaktig som du sa, gleder meg til å teste den ut..... deilige deilige sveler!!!!!

NÅ BLE JEG SULTEN!!!!!! :hoppe::hoppe::sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men husk: sveler skal stekes på steketakke og det på høy temperatur.  

Sveler kan helt fint stekes på stekepanne. Tar riktignok lenger tid dersom man skal steke mange, men de blir akkurat like gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Får prøve meg på denne. Bestefar jobbet på MRF og var kjent som svelekongen så jeg er oppvokst med sveler hver gang vi var på besøk. Kjøper alltid svele på fergene når vi er der oppe, men ellers blir det dårlig. Bestefar har blitt så dårlig av Alzheimer at der er det ingenting å hente... kanskje jeg skal muntre ham opp med litt svele neste gang jeg er innom...

med smør og sukker (selvfølgelig)

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest nr 2

Sveler kan helt fint stekes på stekepanne. Tar riktignok lenger tid dersom man skal steke mange, men de blir akkurat like gode.

Uansett: Hvor kan en steketakke kjøpes? Liker å lage mat og en takke kan jo brukes til andre ting også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan selvsagt steke de i stekepanne...men de blir langt fra like gode (men jeg er en kresen svele-spiser da...lol) :P

Seleena: Takk for tipset...det skal jeg jammen teste ut :P

Takke får man kjøpt på obs, jernia og andre forretningen som fører kjøkkenutstyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Etter å ha blitt spurt om den superhemmelige sveleoppskriften til min farmor så fant jeg ut at jeg kanskje skulle legge den ut. Men husk: sveler skal stekes på steketakke og det på høy temperatur.  

1l kefir

200g sukker

600g hvetemel

3 egg

2ts natron

3ts bakepulver

Bland alt det tørre (unntatt natron).

Rør ut natronen i litt kefir

Bland kefir og natron+kefir i det tørre

Rør inn eggene til slutt

La røra hvile i 1/2 time

stekes med sterk varme på takke  

Serveres lunkene med syltetøy, rømme, brunost el.l

Nammenammenammmmmmmmm  :sikle:

Ps) den der er ikke noe superemmelig iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Får prøve meg på denne. Bestefar jobbet på MRF og var kjent som svelekongen så jeg er oppvokst med sveler hver gang vi var på besøk. Kjøper alltid svele på fergene når vi er der oppe, men ellers blir det dårlig. Bestefar har blitt så dårlig av Alzheimer at der er det ingenting å hente... kanskje jeg skal muntre ham opp med litt svele neste gang jeg er innom...

med smør og sukker (selvfølgelig)

:wink:

Alle her i mrf fylke er noen svelekonger.

til hun som skrev at de SKAL stekes på takke,f tull. i mrf blir de stekt på takke, men det er pga mengden.

Det blir ikke forskjell på takke og stekepanne.

Nå har eg stekt sveler iallefall i 25 år. 5 d i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous
Man kan selvsagt steke de i stekepanne...men de blir langt fra like gode (men jeg er en kresen svele-spiser da...lol)  :P  

Seleena: Takk for tipset...det skal jeg jammen teste ut  :P  

Takke får man kjøpt på obs, jernia og andre forretningen som fører kjøkkenutstyr  :)

Kan du forklare meg smaksforskellen på takke og stekepanne? eg har nå stekt sveler i 25 år. Både hjemme og på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sveler kan helt fint stekes på stekepanne. Tar riktignok lenger tid dersom man skal steke mange, men de blir akkurat like gode.

NEI;NEI ikke for høy temp. De blir fort for mørk på utsiden og da blir de ikke stekt igennom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det ikke er noen smaksfoskjell på sveler/lapper som er stekt i stekepanne og på takke.

Selv foretrekker jeg å bruke takke, men det er utelukkende fordi det er mest praktisk, og jeg får stekt flere på en gang.

Har en elektrisk takke jeg har arvet fra min farmor. Den er super. Har også en annen smart sak fra Høyang Polaris. Det er en "løs" takke man kan legge rett på stekeplaten. Den passer også supert til å legge oppå en grill. Den er liten og lett, og da kan man jo fint ha den med seg på tur i skogen feks :-)

Aner ikke prisen for jeg har fått den i gave, men tipper den er vesentlig rimeligere enn en elektrisk ihvertfall.

Her er link til produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps) den der er ikke noe superemmelig iallefall.

Nope! Men de som etterlyste den trodde det så det var bare skrevet for morro skyld.

I alledager for en diskusjon rundt en enkel oppskrift da :roll: Jeg la den ut for å være hyggelig, med de som ønsket å vite oppskriften.

Panne/takke....velg hva dere vil, men ikke vær så høytidelige da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...