Donnie Darko Skrevet 1. juni 2004 #1 Del Skrevet 1. juni 2004 Mulig jeg har tatt opp dette før men i såfal så husker je det itte nå. Jeg bare syns at det er en smule diskriminerende at jenter slipper unna verneplikten. Synspunkter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 1. juni 2004 #2 Del Skrevet 1. juni 2004 Ja, det er en smule diskriminerende, men jeg for min del mener systemet til f.eks USA der det er frivillig er mye3 bedre. Hvorfor skal vi i det hele tatt ha et forsvar..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 1. juni 2004 #3 Del Skrevet 1. juni 2004 Enig med deg. likevel er jeg glad for at jeg slipper verneplikten :oops: Men de jobber jo med akkurat dette, at jenter også skal bli vernepliktige.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 1. juni 2004 #4 Del Skrevet 1. juni 2004 Ja' date=' det er en smule diskriminerende, men jeg for min del mener systemet til f.eks USA der det er frivillig er mye3 bedre. Hvorfor skal vi i det hele tatt ha et forsvar..?[/quote'] Problemet er at vi ikke har råd til at det er frivillig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 1. juni 2004 #5 Del Skrevet 1. juni 2004 Alle slipper jo ikke helt da.. (Jenter over 30 uten barn.. innrulleres vel og alle sykepleiere er vel også mobiliserbare .. tror jeg) Men jeg er enig med deg at det er urettferdig... ..( men det er jo mange av guttene dimiterer på veldig spinkelt grunnlag også da... ) Synes også at det hadde vært mye bedre med frivillig tjeneste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laina Skrevet 1. juni 2004 #6 Del Skrevet 1. juni 2004 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 1. juni 2004 #7 Del Skrevet 1. juni 2004 Lurer litt jeg også ettersom forsvaret av i dag bruker flerfoldige kroner på å innrullere vernepliktige hvert år - om det ble færre militæøre som var der, men frivillig - hvordan kan det bli dyrere enn dagens ordning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soul Skrevet 1. juni 2004 #8 Del Skrevet 1. juni 2004 Ja' date=' det er en smule diskriminerende, men jeg for min del mener systemet til f.eks USA der det er frivillig er mye3 bedre. Hvorfor skal vi i det hele tatt ha et forsvar..?[/quote'] Suzy sier det jeg og mener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 1. juni 2004 #9 Del Skrevet 1. juni 2004 Jeg bare syns at det er en smule diskriminerende at jenter slipper unna verneplikten. Synspunkter? Ja, det er diskriminerende, og har vært oppe til vurdering i den Europeiske menneskerettighetsdomstolen. De kom frem til at det er diskriminerende. Men fordi det vil være eksepsjonelt dyrt å pålegge land å doble militæret eller gå over til profesjonelt forsvar har de ikke kunnet finne å pålegge land å inkludere kvinner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 1. juni 2004 #10 Del Skrevet 1. juni 2004 Ja, det er diskriminerende, og har vært oppe til vurdering i den Europeiske menneskerettighetsdomstolen. De kom frem til at det er diskriminerende. Men fordi det vil være eksepsjonelt dyrt å pålegge land å doble militæret eller gå over til profesjonelt forsvar har de ikke kunnet finne å pålegge land å inkludere kvinner. Er det ikke Danmark som har en form for loddtrekning da? Burde fint fungere her i Norge også. Vi trenger x antall soldater. Dette antallet trekker vi fra alle norske ungdommer - gutter som jenter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 1. juni 2004 #11 Del Skrevet 1. juni 2004 Men tenk alle de 16 års gamle jentene som ikke vil i militæret og forter seg å få barn for å slippe.. :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 1. juni 2004 #12 Del Skrevet 1. juni 2004 Men tenk alle de 16 års gamle jentene som ikke vil i militæret og forter seg å få barn for å slippe.. :o Hehe Det er vel uansett jenter som blir gravide når de er 17. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 1. juni 2004 #13 Del Skrevet 1. juni 2004 Hehe Det er vel uansett jenter som blir gravide når de er 17. Spørs om ikke det hadde blitt fler med tvungen verneplikt for jenter :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Viva~ Skrevet 1. juni 2004 #14 Del Skrevet 1. juni 2004 Dette har jeg tenkt på mange ganger med all denne likestillingskampen som pågår. Ja, det er litt diskrimenerende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 1. juni 2004 #15 Del Skrevet 1. juni 2004 Spørs om ikke det hadde blitt fler med tvungen verneplikt for jenter :-? Det ville uansett ikke blitt et stort problem, eller kanskje kvinnen er dummere enn jeg tror..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 1. juni 2004 #16 Del Skrevet 1. juni 2004 saken er at jeg har faktisk hørt mang jenter si dette. At dersom det ble tvungen verneplikt for jenter ville de heller sette barn til verden :o Forstå det den som kan! Desuten er men kjekkere i uniform en kvinner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 1. juni 2004 #17 Del Skrevet 1. juni 2004 Desuten er men kjekkere i uniform en kvinner Ikke si det. Så en usedvanlig sexy politikvinne her om dagen. Kombinasjonen paradeuniform, politi, kvinne, arabisk bakgrunn og et fantastisk smil satte meg fullstendig ut Cuff me please Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 1. juni 2004 #18 Del Skrevet 1. juni 2004 Jepp, synes det er diskriminerende. Clea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 1. juni 2004 #19 Del Skrevet 1. juni 2004 Er det ikke Danmark som har en form for loddtrekning da? Burde fint fungere her i Norge også. Vi trenger x antall soldater. Dette antallet trekker vi fra alle norske ungdommer - gutter som jenter. Greit for meg. (Ikke at JEG har lyst til å gå i militæret, men det er det jo mange gutter som heller ikke har.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. juni 2004 #20 Del Skrevet 1. juni 2004 Noen spørsmål: Er det slik at man kan velge om man vil i militæret, dersom man er gutt i USA? Gjelder det alle lan i Europa, siden Norge var inne i vurdeering i menneskerettighetsdomstolen? Selv skjønner jeg ikke at vi godtar påtvunget verv i forsvaret. Merkelig hvordan det forventes at man er villig til å oppgi livet sitt for fedrelandet. Det har om jeg husker riktig blitt innført obligatorisk sesjon for kvinner også. En annen ting jeg ikke begriper er hvorfor det ikke er lov å drive markedsføring for siviltjenste. Da går jo staten inn og forteller oss hva som er riktig. Siviltjenste blir sett på som en enkel utvei. Jeg står for evnen til å velge. Og at vi året 2004 har et skille på dette valget grunnet kjønn, er utrolig. Md tanke på hvor ung man egentlig er i militæret kan det umulig være godt for psyken. Grøsser bare av tanken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå