Gå til innhold

Folkehøyskole

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest lillepia_

Hej alle sammen! :)

Til høsten skal jeg gå på folkehøyskole, og det jeg lurer på er om det er noen som har erfaring fra et slikt år? Jeg vil sette pris på om jeg får vite om du f.eks. delte et rom med noen andre og hvordan dette i så fall gikk? Jeg vet ikke hvordan det vil bli å måtte dele rom med en annen... null privatliv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var på folkehøyskole for noen år siden. Og delte rom. Jeg var veldig uheldig det første halvåret, og havna på rom med en skikkelig lystløgner... Selv om folk ikke trodde henne etter noen uker, så var det ekkelt å vite at hun gikk å fortalte om meg til alle og enhver - ting som ikke hadde noe som helst rot i virkeligheten :-?

Etterhvert ble jeg så lei at jeg fikk byttet rom. Da gikk det mye bedre. Og det var mye mer trivelig. Så om det å dele dele rom: det er bare en ting som betyr noe: hvem du havner på rom med. Du kan være uheldig, men stort sett så går det bra.

Uansett: året på folkehøyskole er et av de beste jeg har hatt. Spesielt fordi man blir kjent med folk på en helt annen måte. Vennene fra året på folkehøyskolen har jeg en helt spesiell kontakt med - selv etter flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg delte også rom da jeg gikk på folkehøgskole. Det er litt forskjellig hvordan dette gjøres. Noen har enkltrom (begrenset antall), andre har bare 2-mannsrom.

Hos oss ble det trukket hvem som skulle dele rom før skolestart, men det var mulig å bytte om det skulle bli krangling e.l. Man tilbringer sjelden mye tid på rommet uansett.

Folkehøgskole er morsomt og nyttig, i alle fall rent sosialt. Og man får venner for livet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å bli en del år siden jeg gikk på folkehøyskole, men jeg hadde ene-rom. Var egentlig litt tilfeldig at jeg fikk det. Da jeg skulle begynne på f.h.s. ble jeg tildelt to-manns rom, men det rommet var så slitt, ett av de få som ikke var pusset opp. Jeg nektet å bo der og ble tildelt ett nyoppusset ene-rom.

Året på f.h.s bettydde veldig mye for meg. Fra å være en innesluttet person som var blitt mobbet gjennom stortsett hele barneskolen, ble jeg mer åpen og fikk venner. Kan vel takke tre av lærerene som tok meg under sine beskyttende vinger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg gikk på folkehøyskole forrige skoleår, og kan med hånden på hjertet si at det var det beste året i mitt 20 år lange liv. Vet det er klisjè, men det er jo sant! :wink:

Om å dele rom: Som tidligere nevnt -det kommer mye an på flaksen. Der jeg gikk var det noen som ikke funket i det hele tatt, de byttet rom. (De er ganske greie på sånt, så lenge man har en ok grunn.) Det var også noen som var heldige -som jeg :D - og fant en perfect mach. Den absolutt største andelen funket helt greit! Kanskje går det treigt i starten, men det er utrolig hvilke mennesker som er ok bare du blir kjent med de. De blir kanskje ikke din beste venn, men noen å småskravle med før dere sovner, noen som kan vekke deg og smøre matpakke når du har forsovet deg. Uansett kommer du ikke til å tilbringe særlig mye tid der, og du får nok av andre venner dersom romvennen ikke skulle havne blandt dine nærmeste.

Javisst er det trangt...og dårlig med privatliv. Men jeg lover deg, du kommer ikke til å savne det nevneverdig. Du får så mye annet i bytte, som er gull verdt! Sitte på hybelen og sture kan du alltids gjøre senere i utdanningen din. :wink:

Tror ikke du skal bekymre deg så mye (sier jeg, som var hysterisk før jeg kom dit). Det blir knallbra! Åh...som jeg misunner deg, skulle gjort mye for å få det året tilbake!

Go for it! :kul:

Bare av nysgjerrighet...har du bestemt deg for hvilken skole du skal gå på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før eg bestemte meg for å gå på fhs, var de mangen som sa at det var heilt fantastisk år for dei. Så bra kan de val ikkje vere tenkte eg, men jo, det var de!! Aldri i livet om eg ville vore foruten det året.

Eg budde på rom med ei kjempe kjekk jente, dette var bestemt før vi begynte. Vi var egentlig ganske forskjellige persona, men de gjekk kjempe bra. Er jo ikkje så mykje på rommet. Veit om eit par andre som ikkje kom overens med sin romkamerat, men dei fekk bytte til andre eller til aleinerom.

Lykke til, trur ikkje du kjem til å angre om du bestemmer deg for å gå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvilken skole vil du gå på?

Jeg gikk på Borgund Fhs 97/98 og hadde det herlig. Fikk mange nye venner og i sommer var det 5 års treff. Kjempe morsomt!

Når det gjelder rom er det ikke noe problem å bytte om du ville ønske det. Der jeg gikk var det tillegg for ene rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på folkehøyskole i 94/95, og ville ikke vært det året foruten.

Allerede i søknads-papirene måtte du definere hva slags rom du ønsket. Jeg tenkte som så, at jeg vil jo gå på en sånn skole for å treffe nye mennesker og få nye venner, så jeg var litt "gæær'n" og satte meg opp på dobbeltrom.

For min del gikk dette kjempefint. Jeg og "Heidi" har kontakt den dag idag, og kan fortsatt sitte og mimre og dra frem gamle bilder fra dette skoleåret.

Men jeg vet at det også var mange som byttet rom underveis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillepia_

jeg skriver det på nytt, ettersom jeg fant ut at tittelen på innlegget ovenfor ikke er så iøynefallende: jeg skal gå på Skiringssal folkehøyskole! Er det noen som har gått her, eller vet dere noe om denne skolen?=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en venninne som gikk der og hun hadde et uforglemmelig år der!!Jeg gikk selv på folkehøgskole det året (for 5 år siden) og det var et fantastisk år!! Jeg møtte mange av de som den dag i dag er mine beste venner! Jeg ønsket å bo på tomannsrom og ble plassert sammen med ei jente som gikk i samme klasse som meg. Vi ble perlevenner og flyttet sammen etter folkehøgskolen. Det var ikke alle som var like heldige som oss med romvennen, men for de fleste fungerte det alikevel. Noen fikk byttet rom, men samtidig så tilbringer du liten tid på rommet ditt, det blir nok hovedsakelig et sted hvor du sove. hos oss så skjedde det ihvertfall noe hele tiden og vi sov minimalt det året av frykt for å gå glipp av noe! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor

Jeg gikk på Hardanger folkehøyskole i 93/94 og angrer ikke på at jeg tok et slik skoleår.

Jeg hadde dobbelt rom og hadde ikke noe problem med det. Var utrolig heldig. Koselig jente fra Buskerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...