AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #1 Del Skrevet 20. januar 2016 Huset vårt har en sokkelleilighet, men siden vi er ganske "private" og ikke har behov for en eventuell leieinntekt har vi ikke leid den ut. For et drøyt år siden ringte en bekjent og spurte om vi kunne hjelpe søsteren hans og familien som trang et sted å bo og sleit med å finne noe med rett beliggenhet og til en pris de hadde råd til. Vi sa det var greit for en kortere periode, men gjorde det klart at vi ikke er interessert i langtids-/permanent utleie. Svaret var at det er greit, de var glade for at vi var villige til å hjelpe dem til de fant noe annet. Nå har de bodd her i over et år, de tar seg til rette og det er ingenting som tyder på at de har flytteplaner. Når jeg har tatt det opp med dem unnskylder de seg med at det er vanskelig for dem å finne noe annet i dette området de har råd til. Et par eksempler: Vi har gitt tillatelse til at de kan parkere en bil i gårdsplassen (det er trangt). De har to biler og parkerer ofte begge i gårdsplassen. Når vi ber dem flytte den ene gjøres det motvillig og med sukk og stønn om at vi er sære. Da vaskemaskinen deres gikk i stykker rett før jul sa vi det var ok at de brukte vår i en periode. Vaskerommet har inngang fra leiligheten og vi låste opp døren så de fikk tilgang. Avtalen var at de kunne vaske tirsdag og fredag, resten av dagene var våre. Disse reglene respekterer de ikke. De vasker når det passer seg og da jeg spurte om de hadde fått seg ny vaskemaskin svarte de at de ikke stresset med det siden det funker å bruke vår. Jeg har lyst til å ta et skikkelig oppgjør, men mannen min er motvillig. Han vil ikke bli uvenner med den perifere kompisen sin som ba oss om å hjelpe søsteren og familien. Jeg føler han er feig... Anonymkode: 2a336...c8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 20. januar 2016 #2 Del Skrevet 20. januar 2016 (endret) w Endret 13. november 2023 av Nasse Nøff ❤ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristiansand123 Skrevet 20. januar 2016 #3 Del Skrevet 20. januar 2016 enig med den over her! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2016 #4 Del Skrevet 20. januar 2016 Hvem er feige her og hvem er hjelpeløse? Hvem eier huset hos dere og hvem skrev leiekontrakt? Ja, for dere skrev vel husleiekontrakt, og tok inn forhold som nevnt over, parkering for en bil på eiendommen? Send en skriftlig oppsigelse innen utgangen av januar. Skriv et brev om vaskemaskinen og gi dem ei uke til å skaffe seg sin egen, så låser du døra. Hvem er sjefen her? Huseier eller leieboerne? At voksne folk kan være så tafatte, og enda til fortelle det til allmennheten! Anonymkode: dd2fa...c08 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 20. januar 2016 #5 Del Skrevet 20. januar 2016 Har dere ikke skrevet kontrakt der spesifikasjonene for leieavtalen er nedskrevet? Hvis dere ikke har en leiekontrakt, så vet jeg ikke hvordan det er med det juridiske. Men hvis dere har det, der dere har spesifisert forholdene for avtalen, så kan dere vise til denne, og hva de har brutt (at de har blitt lenger enn spesifisert tid), og deretter gi dem oppsigelsesvarsel på 3mnd (eller ellers avtalt). Egentlig vil jeg mest si at dere må sette hardt mot hardt: - de har hatt en måned på å skaffe seg ny vaskemaskin, og muligheten til å låne deres er nå over - hvis de bruker gårdsplassen til begge bilene må de betale en avgift på 100kr per dag - øk prisen på husværet, evt. si at de må pelle seg til helvete ut innen 1.juni Men dette vet jeg ikke om faller i god jord hos en som har juridisk kjennskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lostpenguin Skrevet 21. januar 2016 #6 Del Skrevet 21. januar 2016 Det var snakk om en kort periode, og nå har de bodd der i over ett år. Den perifere kompisen til samboeren din har ingen grunn for å bli sur, dere har hjulpet søsteren hans tross for at dere selv ikke egentlig ønsket leieboere, hverken han eller leieboerne har grunn for å ikke respektere deres ønske om å ha leiligheten tom. Spesielt ikke når de tar mer plass enn nødvendig. Som de over her sier, sett hardt mot hardt. Jeg forstår ikke hvordan leieboerne kan være så frekke. Som leietaker selv kunne jeg aldri funnet meg selv til engang å spørre om jeg kunne låne vaskemaskinen deres, det er mitt ansvar å skaffe det jeg trenger av hvitevarer såfremt annet ikke står i leiekontrakten. Jeg håper dere har leiekontrakt selv om oppholdet skulle være for en kort periode. Hvis ikke, gi dem en dato de skal være ute innen. Lås døra til vaskerommet de dagene de ikke har fått tillatelse til å låne vaskemaskinen, gi dem en frist til å skaffe seg egen vaskemaskin. Og vær mer tydelig på at de kun har parkering til en bil på gårdsplassen, så bil nr to må stå et annet sted. Dere eier, dere bestemmer. Vær sjef og vis at de ikke kan gjøre som de vil. Gi beskjed om at nå er det på tide de finner seg eg annet sted og bo, samt en frist de skal være ute innen. Gjør dere ikke det kommer de heller aldri til å stresse med å komme seg ut. Har dere kontakt, vis til punktene i kontrakten. Den sier vel også noe om hvor lang oppsigelsestiden er på. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juniper Skrevet 21. januar 2016 #7 Del Skrevet 21. januar 2016 Hvorfor er det viktigere for samboeren din, TS, å ha et godt forhold til kompisen enn det er for kompisen å ha et godt forhold til han? Hva med å be kompisen over en kveld på et evalueringsmøte? Forklar at det kun var på grunn av han at dere valgte å leie ut, siden dere egentlig ikke vil ha folk i huset. At den korte perioden nå har blitt ett år, og det er ingen tegn på at søsteren har tenkt å flytte noe sted. Si at de tar seg dessverre veldig til rette, og at på grunn av at man setter pris på nettopp denne kompisen så synes dere det er tungt å skulle være tøffe her og sette hardt mot hardt. Om kompisen virkelig er en kompis, så tar han det til seg. Deretter sender dere en skriftelig oppsigelse til de i kjelleren og sier at dere trenger å ha kjelleren selv. (Sørg for at den oppfyller formkravene) og selvsagt låser dere vaskekjelleren. De kan vaske for hånd om de ikke gidder å kjøpe ny. Jeg håper dere har tatt depositum av folkene, hadde ikke blitt forbauset om de har tatt seg til rette i leiligheten også slik de holder på. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #8 Del Skrevet 21. januar 2016 Jeg får inntrykk at TS skylder på sin samboer når ting går galt uten å ta noe ansvar for selv? Hvorfor har samboer noe mer skyld i dette tullet enn TS? Hva er det med kvinner som hele tiden skal skylde på andre? Anonymkode: 88876...13b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruccula Skrevet 21. januar 2016 #9 Del Skrevet 21. januar 2016 25 minutter siden, Juniper skrev: Hvorfor er det viktigere for samboeren din, TS, å ha et godt forhold til kompisen enn det er for kompisen å ha et godt forhold til han? Hva med å be kompisen over en kveld på et evalueringsmøte? Forklar at det kun var på grunn av han at dere valgte å leie ut, siden dere egentlig ikke vil ha folk i huset. At den korte perioden nå har blitt ett år, og det er ingen tegn på at søsteren har tenkt å flytte noe sted. Si at de tar seg dessverre veldig til rette, og at på grunn av at man setter pris på nettopp denne kompisen så synes dere det er tungt å skulle være tøffe her og sette hardt mot hardt. Om kompisen virkelig er en kompis, så tar han det til seg. Deretter sender dere en skriftelig oppsigelse til de i kjelleren og sier at dere trenger å ha kjelleren selv. (Sørg for at den oppfyller formkravene) og selvsagt låser dere vaskekjelleren. De kan vaske for hånd om de ikke gidder å kjøpe ny. Jeg håper dere har tatt depositum av folkene, hadde ikke blitt forbauset om de har tatt seg til rette i leiligheten også slik de holder på. Veldig enig i dette innlegget! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #10 Del Skrevet 21. januar 2016 Lås døren så de ikke får bruke vaskemaskinen i det hele tatt. Noensinne. Dere hadde en avtale, de har brutt den. Si ifra at de har x måneder på seg til å finne noe nytt, etter den datoen er passert skifter dere lås så de ikke kommer seg inn i leiligheten om de ikke har pellet seg ut og gitt dere nøkkelen tilbake. Sperr av avkjørselen med kjetting og hengelås bare dere har nøkkel til. Og aldri lei ut uten å skrive kontrakt for hvor lenge folk får leie... Anonymkode: 77e65...7a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #11 Del Skrevet 21. januar 2016 Kjenner jeg er glad for at jeg ikke har leieboere. Anonymkode: 1d70d...ea8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juniper Skrevet 21. januar 2016 #12 Del Skrevet 21. januar 2016 Selv om TS ikke ønsket seg leieboere, så har hun det nå. Hun må oppføre seg proffesjonelt og si de opp på en saklig måte. En eventuell utkastelse må Namsmannen ta. Hun kan ikke bare bytte lås om de ikke flytter ut! TS må ikke gjøre så hun bryter loven her! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #13 Del Skrevet 21. januar 2016 Si dem opp med bakgrunn i at dere skal pusse opp eller bruke leiligheten selv. Da blir dere kvitt dem. Dere kan naturligvis gjøre en del tiltak som å låse døren igjen slik at de ikke kan bruke vaskemaskinen, innføre egen leiepris for ekstra parkeringsplass etc. Men du vil jo ikke ha dem der, så det beste er å bare si dem opp med en gang, så flytter de om 1 mnd eller 3 mnd alt ettersom hvilken kontrakt dere har. Anonymkode: 5db54...522 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #14 Del Skrevet 21. januar 2016 Hvorfor er det samboeren din som er feig. Kan ikke du gjøre noe med det. Eller er du en av disse kvinnene med en fra 1950 tallet som mener at menn må ordne opp i alt ? 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner jeg er glad for at jeg ikke har leieboere. Anonymkode: 1d70d...ea8 Ja la oss dømme alle mennesker etter noen få råtne epler. Anonymkode: 054d2...b75 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #15 Del Skrevet 21. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Si dem opp med bakgrunn i at dere skal pusse opp eller bruke leiligheten selv. Da blir dere kvitt dem. Dere kan naturligvis gjøre en del tiltak som å låse døren igjen slik at de ikke kan bruke vaskemaskinen, innføre egen leiepris for ekstra parkeringsplass etc. Men du vil jo ikke ha dem der, så det beste er å bare si dem opp med en gang, så flytter de om 1 mnd eller 3 mnd alt ettersom hvilken kontrakt dere har. Anonymkode: 5db54...522 Du er klar over at om de gjør det. Så faktisk de ordne en leilighet for dem. Det er ikke mange som er klar over dette. Anonymkode: 054d2...b75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #16 Del Skrevet 21. januar 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lyst til å ta et skikkelig oppgjør, men mannen min er motvillig. Han vil ikke bli uvenner med den perifere kompisen sin som ba oss om å hjelpe søsteren og familien. Jeg føler han er feig... Anonymkode: 2a336...c8c Har dere skrevet leiekontrakt? Anonymkode: e5cad...5e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #17 Del Skrevet 21. januar 2016 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er klar over at om de gjør det. Så faktisk de ordne en leilighet for dem. Det er ikke mange som er klar over dette. Anonymkode: 054d2...b75 Det er 100 % tullprat. TS, si opp leiekontrakten. Anonymkode: c82dd...d4a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #18 Del Skrevet 21. januar 2016 11 timer siden, Rainstorm skrev: Har dere ikke skrevet kontrakt der spesifikasjonene for leieavtalen er nedskrevet? Hvis dere ikke har en leiekontrakt, så vet jeg ikke hvordan det er med det juridiske. Men hvis dere har det, der dere har spesifisert forholdene for avtalen, så kan dere vise til denne, og hva de har brutt (at de har blitt lenger enn spesifisert tid), og deretter gi dem oppsigelsesvarsel på 3mnd (eller ellers avtalt). Egentlig vil jeg mest si at dere må sette hardt mot hardt: - de har hatt en måned på å skaffe seg ny vaskemaskin, og muligheten til å låne deres er nå over - hvis de bruker gårdsplassen til begge bilene må de betale en avgift på 100kr per dag - øk prisen på husværet, evt. si at de må pelle seg til helvete ut innen 1.juni Men dette vet jeg ikke om faller i god jord hos en som har juridisk kjennskap. Kan ikke øke prisen på husværet sånn helt uten videre.... Anonymkode: 4668d...a32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #19 Del Skrevet 21. januar 2016 Det høres ut som dere har et kommunikasjonsproblem. Dere burde vært tydeligere på at dette var korttidsleie for maks ett år og skrevet kontrakt på dette. (det er desverre ikke lov med tidsbestemte kontrakter for kortere perioder enn dette, med mindre man har spesielle årsaker som at man trenger å leie ut egen leilighet mens man reiser bort for en lengre periode, etc. Alternativet er tidsubestemt kontrakt med oppsigelse). Enkelte mennesker tar seg desverre litt for mye til rette om man ikke er meget tydelig. Nå som ting en gang er som de er, så gå til oppsigelse av kontrakten med begrunnelse at dere skal bruke leiligheten selv. Om dere ikke har kontrakt, er det tre måneder som gjelder, jf. husleieloven. Ser at du skriver at samboeren er redd for å bli uvenner med den perifere kompisen hvis dere går til oppsigelse. Jeg tenker at om kompisen blir sur for dette, når dere tross alt sa fra begynnelsen av at dette var for en kort periode, så er ikke denne kompisen verdt å beholde da han er mest opptatt av å utnytte dere. Anonymkode: 4782e...be5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå