Gå til innhold

Jeg skammer meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke verpesyk, jeg er ikke i noe forhold men vil en dag ha barn. Dette er snakk om 5-10 år frem i tiden. Singel eller ei, jeg skal ha barn.

Men jeg har en hemmelighet. 
Jeg har allerede kjøpt inn babyklær. Unisex så klart, og det er ting som har vært på supertilbud. Her snakker vi opp til 60% av halvpris. Utsalg og slike ting. Klær jeg bare MÅ ha til min(e) fremtidlige barn. Klær i den stilen jeg elsker som har da vært på supertilbud. 

Er jeg unormal? 
Utrolig flaut å si det høyt. Jeg kan fint gå inn i spedbarnsavdelingen, eller barneavdelingen og finne ting som er søtt. Men ikke kjøpt det, ser ikke for å kjøpe til meg. Kun til familie og venner.
Det jeg har kjøpt har jeg funnet ved en tilfeldighet, eller mens jeg så på klær til venner og familie's barn. 
Dette er som sagt klær jeg elsker, drømme plaggene og til skampris. Det å gå ifra de klærne hadde vært idiotisk av meg, mener nå jeg da.

 

Anonymkode: 78833...644

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Normalt eller ikke vet jeg ikke, men da jeg ventet mitt første barn, som også ble min mors første barnebarn, dro hun frem en stor eske med babyklær som hun hadde kjøpt over flere år "bare i tilfelle". :P

Anonymkode: 48682...cc2

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke verpesyk, jeg er ikke i noe forhold men vil en dag ha barn. Dette er snakk om 5-10 år frem i tiden. Singel eller ei, jeg skal ha barn.

Men jeg har en hemmelighet. 
Jeg har allerede kjøpt inn babyklær. Unisex så klart, og det er ting som har vært på supertilbud. Her snakker vi opp til 60% av halvpris. Utsalg og slike ting. Klær jeg bare MÅ ha til min(e) fremtidlige barn. Klær i den stilen jeg elsker som har da vært på supertilbud. 

Er jeg unormal? 
Utrolig flaut å si det høyt. Jeg kan fint gå inn i spedbarnsavdelingen, eller barneavdelingen og finne ting som er søtt. Men ikke kjøpt det, ser ikke for å kjøpe til meg. Kun til familie og venner.
Det jeg har kjøpt har jeg funnet ved en tilfeldighet, eller mens jeg så på klær til venner og familie's barn. 
Dette er som sagt klær jeg elsker, drømme plaggene og til skampris. Det å gå ifra de klærne hadde vært idiotisk av meg, mener nå jeg da.

 

Anonymkode: 78833...644

Jeg synes ikke at dette er noe negativt.

Det er jo økonomisk å gjøre det slik, når du får klærne til sterkt rabatterte priser :) (så fremt du har råd til å kjøpe de nå, og du ikke kjøper med Mastercard el.l. slik at det du kjøper blir dyrt når du regner med lånerentene).

Slik du gjør det, gjør jeg det med mange andre ting som jeg kjøper (dvs at jeg kjøper ting lenge før jeg trenger de tingene, dersom jeg får de til en svært god pris). Jeg ser på det som gode investeringer.

Men. Dersom man har kjøpekort-gjeld: bør man først betale ned den, før man foretar slike innkjøp.

Anonymkode: 98e78...1fb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker en haug med babyklær uten å ha noen å gi det til (eventuelt gis det som gaver osv til andre), men tenker at noe av dette vil ende opp på min(e) fremtidige barn. Har ikke tenkt å begynne å prøve før om minst to år, men jeg koser meg med å strikke det, så hvorfor ikke? Har også tenkt på å kjøpe inn litt på salg osv, men er litt redd for om samboer finner det og synes jeg er gal :fnise:

Anonymkode: 94d91...e34

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Normalt eller ikke vet jeg ikke, men da jeg ventet mitt første barn, som også ble min mors første barnebarn, dro hun frem en stor eske med babyklær som hun hadde kjøpt over flere år "bare i tilfelle". :P

Anonymkode: 48682...cc2

Jeg hadde for øvrig lyst til å kjøpe babyklær selv også iblant fordi de var så søte, men jeg var ufrivillig barnløs i noen år og visste ikke om jeg noen gang kom til å lykkes, så det hadde blitt for sårt. Ellers hadde jeg nok gjort det.

Anonymkode: 48682...cc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som gjorde det, hun hadde en hel kommode full med babyklær når hun fikk beskjeden om at hun ikke kunne få barn.

Anonymkode: 302c1...a2c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg handler ikke på kreditt altså. Det er ikke snakk om helt hvit body f.eks. Det er "spesielle" plagg som er akkurat i den stilen jeg elsker og kommer til å ha til mine fremtidlige barn. 

Så klart, mange blir ganske myke når de ser på barneklær. Litt sånn "awwwww" modus når man ser de bittesmå sokkene. 

Jeg er ganske prisbevist. For nesten 10 år siden faktisk, så begynte jeg å kjøpe inn utstyr til valp. Jeg sparte opp 10 000 til valp i løpet av ca 3 år kanskje, de pengene har ligget i en konvolutt i litt over 7 år. I sommer kjøpte jeg meg den etterlengte valpen for alt var perfekt med tanke på jobb, studie, bosted og slikt. 
Da var det bare for meg å hente valpen, jeg hadde så å si alt klart. Manglet vannskål og sjampo, ellers så hadde jeg absolutt alt. Alt kjøpt på slike utsalg og supertilbud. Tok vare på alle kvitteringene og det kostet meg under 1500kr å kjøpe absolutt alt. Klosaks, kam/børster, leker, bånd, seler, dekken og to bur. 
Til sammenligning så kjøpte ei venninne av meg kull søsteren. Hun måtte betale 10 000kr for valpen, og hun brukte godt over 4000kr på det meste av utstyr. Hun kjøpte også inn små ting her og der i ettertid. Var med hun ut på en raid få dager før vi hentet valpene. 

Jeg har alltid vært en person som tenker litt frem i tid. 
Slik var det da jeg flyttet ut for meg selv også. Jeg hadde alt av utstyr utenom store møbler. Eneste av store ting jeg hadde var et kombiskap (kjøleskap/frys) stående på hytta. For den kjøpte jeg av søsteren min for 1000kr, splitter ny og ubrukt. Skampris jeg vet, men hun måtte bli kvitt det for hun hadde mistet kvitteringen og det fikk ikke plass på kjøkkenet. Så hun sa "1000kr og den er din, få den ut i dag". og jeg sa ja :P 
Den sto på hytta i to år før jeg flyttet ut for meg selv. 
Kjøpt litt her og litt der, til slutt så hadde jeg alt. 

Men babyklær føler jeg er litt.. tabu. Flaut. 

ts

 

Anonymkode: 78833...644

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg handler ikke på kreditt altså. Det er ikke snakk om helt hvit body f.eks. Det er "spesielle" plagg som er akkurat i den stilen jeg elsker og kommer til å ha til mine fremtidlige barn. 

Så klart, mange blir ganske myke når de ser på barneklær. Litt sånn "awwwww" modus når man ser de bittesmå sokkene. 

Jeg er ganske prisbevist. For nesten 10 år siden faktisk, så begynte jeg å kjøpe inn utstyr til valp. Jeg sparte opp 10 000 til valp i løpet av ca 3 år kanskje, de pengene har ligget i en konvolutt i litt over 7 år. I sommer kjøpte jeg meg den etterlengte valpen for alt var perfekt med tanke på jobb, studie, bosted og slikt. 
Da var det bare for meg å hente valpen, jeg hadde så å si alt klart. Manglet vannskål og sjampo, ellers så hadde jeg absolutt alt. Alt kjøpt på slike utsalg og supertilbud. Tok vare på alle kvitteringene og det kostet meg under 1500kr å kjøpe absolutt alt. Klosaks, kam/børster, leker, bånd, seler, dekken og to bur. 
Til sammenligning så kjøpte ei venninne av meg kull søsteren. Hun måtte betale 10 000kr for valpen, og hun brukte godt over 4000kr på det meste av utstyr. Hun kjøpte også inn små ting her og der i ettertid. Var med hun ut på en raid få dager før vi hentet valpene. 

Jeg har alltid vært en person som tenker litt frem i tid. 
Slik var det da jeg flyttet ut for meg selv også. Jeg hadde alt av utstyr utenom store møbler. Eneste av store ting jeg hadde var et kombiskap (kjøleskap/frys) stående på hytta. For den kjøpte jeg av søsteren min for 1000kr, splitter ny og ubrukt. Skampris jeg vet, men hun måtte bli kvitt det for hun hadde mistet kvitteringen og det fikk ikke plass på kjøkkenet. Så hun sa "1000kr og den er din, få den ut i dag". og jeg sa ja :P 
Den sto på hytta i to år før jeg flyttet ut for meg selv. 
Kjøpt litt her og litt der, til slutt så hadde jeg alt. 

Men babyklær føler jeg er litt.. tabu. Flaut. 

ts

 

Anonymkode: 78833...644

Jeg synes at du er meget fornuftig! :hjerte:

Jeg synes ikke at det med babyklær er flaut

Anonymkode: 98e78...1fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke at dette er noe negativt.

Det er jo økonomisk å gjøre det slik, når du får klærne til sterkt rabatterte priser :) (så fremt du har råd til å kjøpe de nå, og du ikke kjøper med Mastercard el.l. slik at det du kjøper blir dyrt når du regner med lånerentene).

Slik du gjør det, gjør jeg det med mange andre ting som jeg kjøper (dvs at jeg kjøper ting lenge før jeg trenger de tingene, dersom jeg får de til en svært god pris). Jeg ser på det som gode investeringer.

Men. Dersom man har kjøpekort-gjeld: bør man først betale ned den, før man foretar slike innkjøp.

Anonymkode: 98e78...1fb

Jeg er gjeldsfri. Har et generelt lite forbruk. Har jeg lyst på en bok så har jeg penger til det, uten å lide. Har jeg lyst på nye sko så har jeg penger til det. 
Vet ikke hvorfor, men jeg bruker sjeldent penger på meg selv på den måten. Før kjøpte jeg ting til valp og ny leilighet. Nå har jeg valp og leilighet. Har ikke noe å bruke pengene mine på. De står nå der på kontoen. Har bufferkonto så klart, BSU og en sparekonto til mindre ting som reiser f.eks. Også har jeg brukskonto som sjeldent brukes til noe annet enn mat. Jeg kjøper julegaver året rundt også, uten at det ødelegger økonomien min. Siden jeg bruker svært lite, og sparer til ingenting. Sparekontoen har en fin sum, men vil ikke reise, kjøpe bil eller noe slikt. For jeg har alt jeg trenger. Føler jeg har mer penger enn det jeg klarer å bruke opp :fnise: Luksusproblem jeg vet. Men har aldri vært materialistisk av meg. Klarer meg fint med min samsung galaxy s3 og en 3 år gammel pc. Bufferkontoen min er der i tilfelle noe ryker eller må byttes, eller hvis valpen blir syk. Vil ikke reise heller, så sparekontoen er der bare. Så 50 kr fra den er ingenting. 

ts

Anonymkode: 78833...644

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er gjeldsfri. Har et generelt lite forbruk. Har jeg lyst på en bok så har jeg penger til det, uten å lide. Har jeg lyst på nye sko så har jeg penger til det. 
Vet ikke hvorfor, men jeg bruker sjeldent penger på meg selv på den måten. Før kjøpte jeg ting til valp og ny leilighet. Nå har jeg valp og leilighet. Har ikke noe å bruke pengene mine på. De står nå der på kontoen. Har bufferkonto så klart, BSU og en sparekonto til mindre ting som reiser f.eks. Også har jeg brukskonto som sjeldent brukes til noe annet enn mat. Jeg kjøper julegaver året rundt også, uten at det ødelegger økonomien min. Siden jeg bruker svært lite, og sparer til ingenting. Sparekontoen har en fin sum, men vil ikke reise, kjøpe bil eller noe slikt. For jeg har alt jeg trenger. Føler jeg har mer penger enn det jeg klarer å bruke opp :fnise: Luksusproblem jeg vet. Men har aldri vært materialistisk av meg. Klarer meg fint med min samsung galaxy s3 og en 3 år gammel pc. Bufferkontoen min er der i tilfelle noe ryker eller må byttes, eller hvis valpen blir syk. Vil ikke reise heller, så sparekontoen er der bare. Så 50 kr fra den er ingenting. 

ts

Anonymkode: 78833...644

Oi det høres fryktelig fornuftig og fryktelig kjedelig ut. :fnise:

Anonymkode: 48682...cc2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, jeg synes det her faktisk var helt sykt jeg! Jeg synes det er vanvidd å i det hele tatt kjøpe inn klær før man er gravid og har passert tre måneder. 

Anonymkode: 8de1d...7ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, ikke noe problem! Praktisk anlagt heter det. Men heller ikke noe jeg hadde snakket høyt om, hehe... :P

Verre med svigermora mi som har kjøpt inn jentebabyklær til sin planlagte datterdatter. Så viser det seg at hun (bare) får 6 sønnesønner, og hun er like enormt skuffet hver gang over at hun ikke får bruk for kjolene..... :dry:

Anonymkode: 3c49c...d52

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Det er ingenting å skamme seg over! Babyklær er jo som regel ganske så søte!

 

Det som er viktig å tenke på er at kvaliteten på klærne kan forringes noe når det har gått en del år. Så det kommer litt an på når du eventuelt får dine egne barn, om det tar 5, 10 eller 20 år til for eksempel. En annen sak er at det er forskjell på sommer- og vinterbarn. Spesielt om man bor i kaldere strøk i landet. Om det er bomullsplagg du har kjøpt, for eksempel, er dette best om sommeren mens ulllagg da selvsagt er best om vinteren, så det er ikke nødvendigvis gitt at de aktuelle plaggene passer til rett årstid. 

 

Men om det er en hobby du liker (alle må få lov å drømme! :) ), og du betaler vanlige regninger som normalt ser ikke jeg heller noe galt i dette.

 

Var det ikke slik de gjorde det før i tida da? Før man fikk alle disse tekniske duppedittene? De strikket, og de strikket, så la de hvert og ett plagg oppi disse store kistene sine for å spare til fremtidige barn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mrs. Random Nick
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neida, ikke noe problem! Praktisk anlagt heter det. Men heller ikke noe jeg hadde snakket høyt om, hehe... :P

Verre med svigermora mi som har kjøpt inn jentebabyklær til sin planlagte datterdatter. Så viser det seg at hun (bare) får 6 sønnesønner, og hun er like enormt skuffet hver gang over at hun ikke får bruk for kjolene..... :dry:

Anonymkode: 3c49c...d52

Stakkar svigermora! :fnise::trist: Var det bare gutter hun fikk selv i sin tid, kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er gjeldsfri. Har et generelt lite forbruk. Har jeg lyst på en bok så har jeg penger til det, uten å lide. Har jeg lyst på nye sko så har jeg penger til det. 
Vet ikke hvorfor, men jeg bruker sjeldent penger på meg selv på den måten. Før kjøpte jeg ting til valp og ny leilighet. Nå har jeg valp og leilighet. Har ikke noe å bruke pengene mine på. De står nå der på kontoen. Har bufferkonto så klart, BSU og en sparekonto til mindre ting som reiser f.eks. Også har jeg brukskonto som sjeldent brukes til noe annet enn mat. Jeg kjøper julegaver året rundt også, uten at det ødelegger økonomien min. Siden jeg bruker svært lite, og sparer til ingenting. Sparekontoen har en fin sum, men vil ikke reise, kjøpe bil eller noe slikt. For jeg har alt jeg trenger. Føler jeg har mer penger enn det jeg klarer å bruke opp :fnise: Luksusproblem jeg vet. Men har aldri vært materialistisk av meg. Klarer meg fint med min samsung galaxy s3 og en 3 år gammel pc. Bufferkontoen min er der i tilfelle noe ryker eller må byttes, eller hvis valpen blir syk. Vil ikke reise heller, så sparekontoen er der bare. Så 50 kr fra den er ingenting. 

ts

Anonymkode: 78833...644

Håper du får kjæreste og barn snart da. :) Det koster penger å ha barn, men barn er jo også noe veldig fint å bruke penger på! Bare håper du finner rett mann for deg neste gang du gjør et forsøk, og at alt klaffer for dere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tør ikke kjøpe klær før jeg vet jeg kan bli gravid, er gravid og vet det går bra. Nesten så jeg ikke tør før barne er ute.

Anonymkode: 9c30a...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Eg går rundt og ser på babyklær av og til, det er så mykje søtt der! Vil så gjerne kjøpe noke, men kan ikkje gjere det då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er så mange som skriver her "tenk om det ikke klaffer", og at man må tenke på om man kanskje ikke kan få barn i det hele tatt. Jeg har iallefall tenkt å få barn uansett om jeg så må adoptere. 

Anonymkode: 94d91...e34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...