Gjest + Carnage + Skrevet 10. mai 2012 #75941 Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Carnage: Jeg er ikke noe specielt opptatt av å ha rett, men jeg synes dette er interessant, så jeg har gravet lidt: Kl. 0421[1] den 9. april var «Blücher» på skuddhold fra Oscarsborg, som ligger på en holme der Oslofjorden er som trangest. Sikteutstyret på festningen fungerte ikke som det skulle, men festningskommandant Birger Eriksen kjente alle skjær og holmer, og bedømte avstanden riktig. Festningen hadde tre 28 cm kanoner fra Krupp, som hadde blitt stilt opp i 1893. To av dem, «Moses» og «Aron», var bemannet, mens det ikke fantes nok trente mannskaper til å betjene «Josva». Eriksen ventet til skipene var så nær at treffsikkerheten var svært god i mørket. Antagelig ga han ordren om å åpne ild på en avstand av omkring 1600 til 1800 meter. [http://lokalhistoriewiki.no/index.php/«Blücher»] Jeg er ikke helt sikker på hvor pålidelig kilden er, men da ved jeg i alle fald at jeg ikke har drømt frem min påstand. Jeg aner ikke hva jeg tenkte på når jeg sa 300 meter. Det var sånn at han som fikk i oppgave å anslå Bluchers avstand sa at det var ca 1800 meter. Da sa Birger Eriksen "Tull, 1400 meter!", og stilte inn på 1400 meter. (eller så var det 1600 han sa, enten en av de to). Da han ventet på klarsignal fra Oslo for å kunne skyte, og ikke fikk svar fikk han dilemmaet - skal jeg beholde Norges nøytralitet, eller skal jeg skyte, og bli enten syndebukk eller helt?" Da spurte bemanningen "skal det skytes?" "Visst fan' (tromsø) skal det skytes med skarpt!" Endret 10. mai 2012 av + Carnage + Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jellybean78 Skrevet 10. mai 2012 #75942 Del Skrevet 10. mai 2012 Eh...du er ikke sååå mange år eldre enn meg Gia! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 10. mai 2012 #75943 Del Skrevet 10. mai 2012 Når jeg blir ferdig med denne studeringen, og har lest noen flere krimbøker, skal jeg lese meg litt opp på norsk krigshistorie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruN Skrevet 10. mai 2012 #75944 Del Skrevet 10. mai 2012 Har ikke lagt ut bilder fra det i det hele tatt, kommer etterhvert Når vi har fått fullstendig bekreftelse på at det er vårt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruN Skrevet 10. mai 2012 #75945 Del Skrevet 10. mai 2012 *krysser fingrene* Tør jeg gratulere enda?? Trooor det skal gå greit Takk, takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 10. mai 2012 #75946 Del Skrevet 10. mai 2012 Eh...du er ikke sååå mange år eldre enn meg Gia! Si ikke det..... Jeg tror fødselsattesten lyver, for jeg husker tydelig, mener jeg, 14. juli 1789, da jeg bare skulde kjøbe en baguette til lunch, og plutselig måtte rømme i udlendighed.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hogwash Skrevet 10. mai 2012 #75947 Del Skrevet 10. mai 2012 Jeg er klar over at jeg kan virke bakstrebersk og opphengt i historien når det kommer til dette. Men jeg vokste opp med krigen som en mørk skygge hengende over tilværelsen (jeg er nok blandt de sidste som opplevet det slik), og er faktisk livredd for at man skal glemme hvorledes denne farlige ideologien holdt på å ødelegge hele verden.... Se på Hellas, Frankrike etc. Mange har nok alt glemt er jeg redd.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 10. mai 2012 #75948 Del Skrevet 10. mai 2012 Se på Hellas, Frankrike etc. Mange har nok alt glemt er jeg redd.. Jeg har tenkt tanken - og det resukterer i gåsehud og sjelelig, sort angst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rofl Skrevet 10. mai 2012 #75949 Del Skrevet 10. mai 2012 Gratulerer FRUN. Skal heller heie masse når dere har fått det på papiret! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jellybean78 Skrevet 10. mai 2012 #75950 Del Skrevet 10. mai 2012 Se på Hellas, Frankrike etc. Mange har nok alt glemt er jeg redd.. Du trenger faktisk ikke å se lengre enn ABB her hjemme... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hogwash Skrevet 10. mai 2012 #75951 Del Skrevet 10. mai 2012 Du trenger faktisk ikke å se lengre enn ABB her hjemme... Sant nok, men jeg synes prosentvis støtte i befolkningen er enda mer skremmende med tanke på fremtiden enn enkeltpersoners galskap (som jeg er redd man dessverre aldri kan sikre seg mot) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 10. mai 2012 #75952 Del Skrevet 10. mai 2012 Sant nok, men jeg synes prosentvis støtte i befolkningen er enda mer skremmende med tanke på fremtiden enn enkeltpersoners galskap (som jeg er redd man dessverre aldri kan sikre seg mot) Allikevel er enkeltpersoners holdninger et produkt av alment tankegods. Jeg tror neppe en person som ABB kunde ha fundet noen legitimitet for sitt tankegods, hverken hos seg selv, eller andre, hvis året var 1948. Jeg har lest mange høyreekstreme ydringer i debattfora, og det er skremmende hvorledes en tydeligvis stor gruppe forfekter synspunkter som like gjerne kunde ha vært hentet fra 30-40-tallets Tyskland og Italia. Det er for meg ubegrubelig at man kan forfekte slike synspunkter i våre dager..... Jeg er helt oppriktig livredd for hvilken retning dette vil anta i årene som kommer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pinar Skrevet 10. mai 2012 #75953 Del Skrevet 10. mai 2012 Hihi idag fikk jeg spørsmålet om det er jeg som er eplebit på kg 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hogwash Skrevet 10. mai 2012 #75954 Del Skrevet 10. mai 2012 Allikevel er enkeltpersoners holdninger et produkt av alment tankegods. Jeg tror neppe en person som ABB kunde ha fundet noen legitimitet for sitt tankegods, hverken hos seg selv, eller andre, hvis året var 1948. Jeg har lest mange høyreekstreme ydringer i debattfora, og det er skremmende hvorledes en tydeligvis stor gruppe forfekter synspunkter som like gjerne kunde ha vært hentet fra 30-40-tallets Tyskland og Italia. Det er for meg ubegrubelig at man kan forfekte slike synspunkter i våre dager..... Jeg er helt oppriktig livredd for hvilken retning dette vil anta i årene som kommer. Jeg er nok bare delvis enig med dere.. I mine øyne er tilgjengelighet på relevant informasjon mye av problemet i ABB saken. Internett gjør det lettere for slike som ABB å finne meningsfeller, oppskrifter, råd osv. Mao. Jeg tror det har vært mange som ABB, men uten de samme mulighetene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 10. mai 2012 #75955 Del Skrevet 10. mai 2012 Hihi idag fikk jeg spørsmålet om det er jeg som er eplebit på kg Fordi de kjente deg igjen på smilyen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knudz3n Skrevet 10. mai 2012 #75956 Del Skrevet 10. mai 2012 God kveld godt folk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jellybean78 Skrevet 10. mai 2012 #75957 Del Skrevet 10. mai 2012 Jeg leste en plass at jo trangere/dårligere kår folk havner under,jo mer ekstreme politiske synsvinkler forfekter de...noe som er tydelig nede i Hellas. Dette blir bare ett større og større problem i tiden som kommer slik Gia sier, når ressurser blir mindre og folketallet øker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 10. mai 2012 #75958 Del Skrevet 10. mai 2012 God kveld godt folk! God aften! Jeg håber livet er nogenlunde levelig, forholdene tatt i betraktning? Jeg leste en plass at jo trangere/dårligere kår folk havner under,jo mer ekstreme politiske synsvinkler forfekter de...noe som er tydelig nede i Hellas. Dette blir bare ett større og større problem i tiden som kommer slik Gia sier, når ressurser blir mindre og folketallet øker... Det er nok riktig, dessverre. I nedgangstider tyr folk til "den sterke mann" med de lettvindte løsninger, og der er grobund for ekstreme holdninger. Det er riktig som en stor statsmand sa i 1914: "Nu slukkes lysene over hele Europa - vi vil ikke se dem tendt igjen i vår levetid". Det forstemmende er, at de enda ikke er tendt igjen - og neppe kommer til å blive det.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knudz3n Skrevet 10. mai 2012 #75959 Del Skrevet 10. mai 2012 Vel, jeg puster da. Det er jo noe.. Men bortsett fra det gjør jeg fint lite, jeg eksisterer bare.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rofl Skrevet 10. mai 2012 #75960 Del Skrevet 10. mai 2012 Stor til deg knudz3n. Om du spør pent får du nok et glass vin også Da var det sovetid for Rofl. Fluffy har gitt klar beskjed om at det er på tide med søvn så før vel heller høre etter selv om jeg heller skulle satt her og diskutert med dere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg