Jellybean78 Skrevet 10. mai 2012 #75921 Del Skrevet 10. mai 2012 Han er nok en meget gammel oberst, som heder Birger Eriksen.... Som tilfeldigvis poster tidvis her i uinterressant-tråden på KG og hører på Blæck Metal!!??...hva er sjansene for det mon tro? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest + Carnage + Skrevet 10. mai 2012 #75922 Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Birger Eriksen døde dessverre i sitt eget hjem i Seimbakken for noen år siden. Black metal \m/ Endret 10. mai 2012 av + Carnage + Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 10. mai 2012 #75923 Del Skrevet 10. mai 2012 Som tilfeldigvis poster tidvis her i uinterressant-tråden på KG og hører på Blæck Metal!!??...hva er sjansene for det mon tro? Det eneste som er helt sikkert med verden, er at den tidvis oppfører seg på helt andre måder end man forventet. Intet er udelukket.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jellybean78 Skrevet 10. mai 2012 #75924 Del Skrevet 10. mai 2012 Til og med jeg skulle ha klart å treffe da tror jeg!! Ehh...la oss ikke ta helt av her no :gjeiper: Trenger ikke å overdrive mer enn strengt tatt nødvendig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest + Carnage + Skrevet 10. mai 2012 #75925 Del Skrevet 10. mai 2012 Til og med jeg skulle ha klart å treffe da tror jeg!! Drøbaksundet er ikke så veldig bredt! Ha ha. Det er sant. Det er også mange små skjær i vannet der som innsnevrer bredden de kunne bruke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 10. mai 2012 #75926 Del Skrevet 10. mai 2012 Ehh...la oss ikke ta helt av her no :gjeiper: Trenger ikke å overdrive mer enn strengt tatt nødvendig Øyh.. Pass deg du! Jeg har skutt med div våpen, og skurken døde hver gang! (og jeg er ganske god på angry-bird) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jellybean78 Skrevet 10. mai 2012 #75927 Del Skrevet 10. mai 2012 Øyh.. Pass deg du! Jeg har skutt med div våpen, og skurken døde hver gang! (og jeg er ganske god på angry-bird) Goddamn!!! I stand corrected Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 10. mai 2012 #75928 Del Skrevet 10. mai 2012 Carnage: Jeg er ikke noe specielt opptatt av å ha rett, men jeg synes dette er interessant, så jeg har gravet lidt: Kl. 0421[1] den 9. april var «Blücher» på skuddhold fra Oscarsborg, som ligger på en holme der Oslofjorden er som trangest. Sikteutstyret på festningen fungerte ikke som det skulle, men festningskommandant Birger Eriksen kjente alle skjær og holmer, og bedømte avstanden riktig. Festningen hadde tre 28 cm kanoner fra Krupp, som hadde blitt stilt opp i 1893. To av dem, «Moses» og «Aron», var bemannet, mens det ikke fantes nok trente mannskaper til å betjene «Josva». Eriksen ventet til skipene var så nær at treffsikkerheten var svært god i mørket. Antagelig ga han ordren om å åpne ild på en avstand av omkring 1600 til 1800 meter. [http://lokalhistoriewiki.no/index.php/«Blücher»] Jeg er ikke helt sikker på hvor pålidelig kilden er, men da ved jeg i alle fald at jeg ikke har drømt frem min påstand. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HuskyPusky Skrevet 10. mai 2012 #75929 Del Skrevet 10. mai 2012 Jeg husker at vi så på filmer om sønsterby (rapport fra nr 19 eller noe sånn) på vgs.. Det var noen utrolig spennende historietimer! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NozMonster Skrevet 10. mai 2012 #75930 Del Skrevet 10. mai 2012 Jeg husker at vi så på filmer om sønsterby (rapport fra nr 19 eller noe sånn) på vgs.. Det var noen utrolig spennende historietimer! vi var å fikk hele historien av selveste sønsteby vi sååååh! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rofl Skrevet 10. mai 2012 #75931 Del Skrevet 10. mai 2012 Hadde alt for lite historie etter min mening Meget glad i historie som også min søster er men hun er vel litt mer en meg kan man si Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 10. mai 2012 #75932 Del Skrevet 10. mai 2012 Dette fant jeg: Den 9. april klokken 0015 varslet oberst Eriksen politimesteren i Drøbak, som iverksatte evakuering av byen. Kl 0100 hadde kommandanten en samtale med major Færden på Bolærne. Man antok at de inntrengende krigsskipene måtte være tyske eller engelske. Klokken 0200 holdt regjeringen møte, og den var da klar over at angrepet var tysk, men det ble ikke gitt beskjed om dette til Oscarsborgs kommandant. Klokken 0338 meldte Filtvet at to større, mørklagte fartøyer hadde passert, og at en ombord i vaktbåten Furu, som var så nær den tyske flåtegruppen at de holdt på å kollidere, hadde hørt tysk tale ombord. Klokken 0400 fikk kommandanten melding fra Stjernås om at tre kryssere og to mindre fartøy hadde passert 0358. Klokken 0418 ble det meldt fra Drøbak at fem skip, ett stort i tet og fire mindre påfølgende, var på vei innover. På orografen i Hovedbatteriet satt fenrik K.W. Høie fra Drøbak. I de kritiske minuttene da Blücher nærmet seg, falt filamentene i trådkorset ut. Festningen var dermed uten avstandsmåler.[1] Til alt hell hadde oberst Eriksen tatt oppstilling i hovedbatteriet, "for at alle skulle kunne se hvem som hadde kommandoen og var ansvarlig". Eriksen hadde vært batterikommandør i 1905, og beordret nå avstand etter hukommelsen. Klokken 0421 åpnet festningen ild med to kanoner; den tredje hadde man ikke folk til å bemanne, og den kunne uansett ikke svinges i riktig vinkel for å treffe Blücher. Avstanden til fartøyet ble anslått til 1 200 meter, og granatene på 345 kg treffer. Første skudd var et signal til de andre batteriene, Kopås, Husvik og Seiersten på Drøbaksiden, og Nesset på Hurumsiden om å åpne ild. Kanonene på Oscarsborg rakk bare å avfyre ett skudd hver, på grunn av mannskapets uerfarenhet og Blüchers fart, men begge skudd traff, og satte blant annet skipets kommunikasjonssystemer ut av spill, ammunisjons- og drivstofflagre i brann. Klokken 0425 ble Blücher truffet av to torpedoer fra festningens undersjøiske torpedobatteri, kommandert av den pensjonerte kommandørkapteinen Andreas Anderssen. Det var disse som senket skipet. Klokken 0440 ankret Blücher ved Askholmene og sank ca. klokken 0623. De andre tyske fartøyene hadde da trukket seg tilbake sørover i fjorden. Oscarborg festning, sett fra Drøbak. Kanonene er plassert på øya i senter, mens torpedobatteriet er på den mindre øya til høyre. Innseilingen til Oslo er til høyre. Seilas til venstre for festningen er stengt av en undersjøisk «molo» - en jeté. Innseilingen fra åpent hav, Skagerrak, er bakfra til venstre. Klokken 0745 begynte tyske fly å bombe festningen. Med avbrudd pågikk dette i ti timer; 42 tyske fly deltok og flere hundre bomber falt. Ett tysk fly ble skutt ned og flere skadet, og bombingen opphørte kl 18. Dagen etter, den 10. april klokken 9, ble festningen inntatt av tyske styrker. De tyske tap var totalt om lag 1 000 mann. På norsk side var det ingen militære tap, men to sivile kvinner i Drøbak ble drept. Under den tyske okkupasjonen var festningen en del av forsvaret av Oslo, og fjorden var sperret med ubåtnett; disse ble åpnet ved passering av tyske konvoier. Festningen ble overtatt av hjemmefronten den 12. mai 1945. Er stedet Seiersten oppkalt etter han som kalles Seiersten her SP? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruN Skrevet 10. mai 2012 #75933 Del Skrevet 10. mai 2012 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 10. mai 2012 #75934 Del Skrevet 10. mai 2012 Har du kjøpt hus FruN? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruN Skrevet 10. mai 2012 #75935 Del Skrevet 10. mai 2012 JA! (så sant ingen bruker forkjøpsretten, noe til og med megler mente var usannsynlig) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jellybean78 Skrevet 10. mai 2012 #75936 Del Skrevet 10. mai 2012 Han (Sønsteby) er jo så heldig at han kommer til å alltid bli husket i norsk historie sammenheng,navnet hans lever jo 'evig' i så måte... Mer enn noen av oss vanlige dødelige her inne noen gang kommer til å oppleve,vi blir jo som sandkorn i vinden tilsammenlikning... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 10. mai 2012 #75937 Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Jeg husker at vi så på filmer om sønsterby (rapport fra nr 19 eller noe sånn) på vgs.. Det var noen utrolig spennende historietimer! Var ikke Kjakan nr. 24? (Referanser til nr. 19 er vel ofte associasion til Møllergt. 19, politistasjonen som blev det nazistiske statspolitiets hovedkvarter. Modstandsfolk som blev arrestert, havnet vel først her, og siden på Victoria Terassse hos Gestapo, derefter evt. Grini, Sachsenhausen, Natzweiler, Dachau, Ravensbrück, Ottobrünn, Mauthausen, Auschwitz, etc.). vi var å fikk hele historien av selveste sønsteby vi sååååh! Jeg har hatt den udelte glede av å møde mange som opplevet krigens aller dystreste sider - men Kjakan mødte jeg aldrig, dessverre. Du er heldig, Nozzeraffen! Jeg synes det er rørende at dette tydeligvis fortsatt engagerer dere som er unge. Endret 10. mai 2012 av Giacomo_P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest odisi73 Skrevet 10. mai 2012 #75938 Del Skrevet 10. mai 2012 Ooooooooo spennende FruN,er det noen av de bildene du la ut tidligere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 10. mai 2012 #75939 Del Skrevet 10. mai 2012 JA! (så sant ingen bruker forkjøpsretten, noe til og med megler mente var usannsynlig) GRATULERER!!!!! Da er det bare å hoppe til sengs, og fylde huset med små N'er!!! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 10. mai 2012 #75940 Del Skrevet 10. mai 2012 JA! (så sant ingen bruker forkjøpsretten, noe til og med megler mente var usannsynlig) *krysser fingrene* Tør jeg gratulere enda?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg