Gjest Applecore Skrevet 10. mai 2012 #75901 Del Skrevet 10. mai 2012 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NozMonster Skrevet 10. mai 2012 #75902 Del Skrevet 10. mai 2012 det ble hele 7 minutters stillhet Gia! det sier jo litt om hvor bra kar han var.. en ordentlig Helt, med stor H! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 10. mai 2012 #75903 Del Skrevet 10. mai 2012 Godt initiativ. Pluss gitt. Takk! Sønsteby har kanskje vært den nordmann som har hatt aller mest integritet i tiden efter krigen (men ser dessverre ud til å være glemt blandt de yngre). Jeg har gruet meg til denne dagen - særlig med henblikk på at det ser ud til at de krefter han viet hele sin eksistens til å kjempe mod, ser ud til å slå rod i Europa igjen. Snart er ingen av krigsgenerasjonene tilbake. Det er på tide at vi lærer av historien! Vi har ikke råd til å glemme hva som hendte mellom 1922 og 1945! Dagens refs fra prematurt gamle bitre G. P. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rofl Skrevet 10. mai 2012 #75904 Del Skrevet 10. mai 2012 Holdt stille jeg også. Men må si jeg liker ikea handling jeg. Ikke vært innom den nye svære som har åpnet her men sikkert like gøy for meg og litt mindre gøy for lommeboken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 10. mai 2012 #75905 Del Skrevet 10. mai 2012 det ble hele 7 minutters stillhet Gia! det sier jo litt om hvor bra kar han var.. en ordentlig Helt, med stor H! Ja, det var veldig bra! Jeg har faktisk reist meg i min stue, og stått stille i kontemplasjon over hans minde. Det er det ikke mange jeg ville ha gjort for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hogwash Skrevet 10. mai 2012 #75906 Del Skrevet 10. mai 2012 ... Snart er ingen av krigsgenerasjonene tilbake. Det er på tide at vi lærer av historien! Vi har ikke råd til å glemme hva som hendte mellom 1922 og 1945! Dagens refs fra prematurt gamle bitre G. P. Nå høres du akkurat ut som min bestemor (Ikke ment som en fornærmelse, jeg har svært stor respekt for henne) Men jeg er helt enig. Det var dyrekjøpte leksjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Applecore Skrevet 10. mai 2012 #75907 Del Skrevet 10. mai 2012 Takk! Sønsteby har kanskje vært den nordmann som har hatt aller mest integritet i tiden efter krigen (men ser dessverre ud til å være glemt blandt de yngre). Jeg har gruet meg til denne dagen - særlig med henblikk på at det ser ud til at de krefter han viet hele sin eksistens til å kjempe mod, ser ud til å slå rod i Europa igjen. Snart er ingen av krigsgenerasjonene tilbake. Det er på tide at vi lærer av historien! Vi har ikke råd til å glemme hva som hendte mellom 1922 og 1945! Dagens refs fra prematurt gamle bitre G. P. Enig, jeg synes verden begynner å bli skumlere og skumlere om dagen.... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 10. mai 2012 #75908 Del Skrevet 10. mai 2012 Vet du Gia; vi lærte massevis om 2.verdenskrig på skolen, men jeg kan ikke huske at vi noen gang lærte om Kjakan, Max Manus og gjengen faktisk... Vi lærte egentlig ikke noe særlig om Norge i krig. Håper de har endret læreplanen etter jeg gikk ut fra grunnskolen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 10. mai 2012 #75909 Del Skrevet 10. mai 2012 Nå høres du akkurat ut som min bestemor (Ikke ment som en fornærmelse, jeg har svært stor respekt for henne) Men jeg er helt enig. Det var dyrekjøpte leksjoner. Jeg er klar over at jeg kan virke bakstrebersk og opphengt i historien når det kommer til dette. Men jeg vokste opp med krigen som en mørk skygge hengende over tilværelsen (jeg er nok blandt de sidste som opplevet det slik), og er faktisk livredd for at man skal glemme hvorledes denne farlige ideologien holdt på å ødelegge hele verden. Jeg vil heller blive betraktet som en masende, bakstrebersk idiot, end å akseptere at noen kan undlade å forholde seg til den dyrekjøbte lærdom vi fikk i denne dystre perioden av historien. Ingen fornærmelse modtatt, forøvrig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daybreak Skrevet 10. mai 2012 #75910 Del Skrevet 10. mai 2012 Vet du Gia; vi lærte massevis om 2.verdenskrig på skolen, men jeg kan ikke huske at vi noen gang lærte om Kjakan, Max Manus og gjengen faktisk... Vi lærte egentlig ikke noe særlig om Norge i krig. Håper de har endret læreplanen etter jeg gikk ut fra grunnskolen! Ikkje vi heller..Og eg gjekk under reform 97 i grunnskulen,Kunnskapsløftet på vgs.. Vi burde så visst ha lært meir,meget synd vi ikkje gjorde det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest + Carnage + Skrevet 10. mai 2012 #75911 Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Presis klokken, 04:21, 9 april 1940 åpnet Oscarsborg, ild mot Blucher. Den første missil traff hangaren og våpenlagre, så det var mange granater som sprang og lagde flammer. De tyske som for 1 dag siden PÅ båten hadde fått vite at de skulle overta Norge, hoppet ut i vannet som var +2 grader celsius, og lokale innbyggere kom ned og hjalp de i land. Noen stod på toppen av Blucher og sank sammen med det ca 220 m lange skipet i mens de sang den tyske nasjonalsang. To kvinner i Drøbak på land ble drept den dagen av splinter. Egentlig hadde kanonene på Oscarsborg kapabilitet til å skyte 30 mil bort til Jeløya, så det tok ca. 2 sekunder fra tyskerne så lysglimtet i kanonåpningen til det ljomet i skipet. Skipet ligger på grunn den dag i dag, men er forbudt å dykke da det er masse farlige ting der fremdeles. - Nå har jeg kommet hjem. Iskald før jeg dusjet, drittvær og badetiss ekke moro Endret 10. mai 2012 av + Carnage + Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 10. mai 2012 #75912 Del Skrevet 10. mai 2012 Blucher har vi lært om da! Det er jo bori "nabolaget". Men det er jo midt i ditt nabolag SP Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 10. mai 2012 #75913 Del Skrevet 10. mai 2012 At de kanonene senket Blücher, var egentlig bare flaks, eftersom siktene var feilkalibrert, og de derfor ikke rammet der man siktet, men under vandlinjen, der skibet ikke hadde dobbel pansring. Hadde siktene fungert som de skulde, hadde Blücher lagt til kai i Oslo. Jeg synes, uden relasjon til hva jeg skriver ovenfor, at det er forstemmende at dere yngre ikke har fått bedre historieundervisning, hva angår centrale deler av modstandsbevegelsen. Man kan skrive seg blå om kongen og regjeringen i London - men de virkelige heltene, de som virkelig har stått på for utrettelig å minde oss om farene ved nazisme og fascisme - det var nettopp gutta på skauen. "Kjakan" er kanskje den nordmann jeg har hatt aller mest respekt for av alle mine samtidige landsmenn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jellybean78 Skrevet 10. mai 2012 #75914 Del Skrevet 10. mai 2012 Dæven,var det kanskje du som senket Blucher Skitten???!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 10. mai 2012 #75915 Del Skrevet 10. mai 2012 Fokuset i WW2 undervisningen hos oss var på Tyskland og Polen. Konsentrasjonsleire og ghettoene i Polen osv.. Sikkert siden vi var i Tyskland/Polen med hvite busser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jellybean78 Skrevet 10. mai 2012 #75916 Del Skrevet 10. mai 2012 Hmmmm....ghettoer har de jo forsåget borti USA enno rundt Los Angeles bla. :gjeiper: Ikke helt det samme kanskje... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest + Carnage + Skrevet 10. mai 2012 #75917 Del Skrevet 10. mai 2012 At de kanonene senket Blücher, var egentlig bare flaks, eftersom siktene var feilkalibrert, og de derfor ikke rammet der man siktet, men under vandlinjen, der skibet ikke hadde dobbel pansring. Hadde siktene fungert som de skulde, hadde Blücher lagt til kai i Oslo. Det er jeg ganske sikker på at ikke er korrekt. Blucher ble truffet to massive ganger fra Oscarsborg, og Koppås traff vel også. Det var ikke noe feilkalibrering, båten var 300 meter unna. Det er et mesterverk å bomme derfra. Missiler ble også avfyrt fra under vannet en åpning i fjellet, inne i et rom under bakken/vannet, og en missil traff vel Bluchers venstre side. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 10. mai 2012 #75918 Del Skrevet 10. mai 2012 Dæven,var det kanskje du som senket Blucher Skitten???!! Han er nok en meget gammel oberst, som heder Birger Eriksen.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 10. mai 2012 #75919 Del Skrevet 10. mai 2012 Det er jeg ganske sikker på at ikke er korrekt. Blucher ble truffet to massive ganger fra Oscarsborg, og Koppås traff vel også. Det var ikke noe feilkalibrering, båten var 300 meter unna. Det er et mesterverk å bomme derfra. Missiler ble også avfyrt fra under vannet en åpning i fjellet, inne i et rom under bakken/vannet, og en missil traff vel Bluchers venstre side. Til og med jeg skulle ha klart å treffe da tror jeg!! Drøbaksundet er ikke så veldig bredt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 10. mai 2012 #75920 Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Det er jeg ganske sikker på at ikke er korrekt. Blucher ble truffet to massive ganger fra Oscarsborg, og Koppås traff vel også. Det var ikke noe feilkalibrering, båten var 300 meter unna. Det er et mesterverk å bomme derfra. Missiler ble også avfyrt fra under vannet en åpning i fjellet, inne i et rom under bakken/vannet, og en missil traff vel Bluchers venstre side. Jeg skal ikke bande på det. Men jeg mener det var en gammel officer på Oscarsborg som fortalte det til meg for mange år siden. Det kan være at du har rett. Hvis det stemmer, er det uansett ikke snakk om mere end noen meter eller mindre i forhold til hvor man siktet, så at man skulde ha bommet fuldstendig på målet, er det i hvert fald ikke tale om. Endret 10. mai 2012 av Giacomo_P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg