Gå til innhold

Fortell noe helt uinteressant!

AUF

Anbefalte innlegg

Men har jo ikke brannskader, er bare solbrent. Har ikke blemmer og sånn. Pleier å bruke vanlig fuktighetskrem jeg. Det trekker inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan også bruke det for solbrennheit,det står på dei eg har i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke no problem med brentheten altså. Det er ikke vondt nå. Vare bare det i går kveld. Jeg lurer egt bare på om aloe vera har noe mer for seg enn å avkjøle. For det virker ulogisk at det tilfører fuktighet når det ikke trekker inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hogwash

Men det er ikke no problem med brentheten altså. Det er ikke vondt nå. Vare bare det i går kveld. Jeg lurer egt bare på om aloe vera har noe mer for seg enn å avkjøle. For det virker ulogisk at det tilfører fuktighet når det ikke trekker inn.

Giacomo kan vel forhåpentligvis utdype:

...Extracts from A. vera are widely used in the cosmetics and alternative medicine industries, being marketed as variously having rejuvenating, healing or soothing properties.[2][3][4] There is, however, little scientific evidence of the effectiveness or safety of A. vera extracts for either cosmetic or medicinal purposes, and what positive evidence is available is frequently contradicted by other studies.[5][6][7][8] Medical uses of aloe vera are being investigated as well.

http://en.wikipedia.org/wiki/Aloe_vera#Folk_medicine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aloe vera tilfører fuktighet selv om det ikke trekker helt inn, men ved brannskader (solbrenthet er tross alt førstegrads forbrenning ;) )er hensikten mer å kjøle ned området.

Jeg sitter her og lurer på om jeg skal gå og dusje før jeg må på jobben klokka tre, eller om jeg bare skal la være fordi jeg blir svett og ekkel på vei til jobb allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på ferie i Malaysia i fjor sommer så ble jeg fryktelig solbrent på

stranda der nede,(snakker fort om 1 grads forbrenning) og da fikk jeg konsekvent

Aloe Vera oppgitt som det beste en kunne ha på kroppen,noen i familien min

kjøpte slike ferske blad av planten som de snittet opp og hadde direkte på

kroppen min...syns det funka relativt greit,du må bare ha tolmod og la ting gå

sin gang liksom....selv om det er plagsomt til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm... Solbrentheten blir jo borte uansett om man skal være tålmodig. Om man bruker vaselin, aloev, yoghurt eller whatever...

Jeg er litt skeptisk selv om "alle" sier at aloev er det beste. For hvor er kildene våre? Vi sier det bare fordi vi har hørt det av en vi kjenner. Og fordi det kjøler det ned. Men det gjør is og.

Men interresant utdrag hog.

Og det høres sikkert ut som jeg er døden nær, men jeg er bare litt griserosa på legger, bryst, nese og panne altså. Ingen krise på gang.

Jeg bare er "nysgjerrig" på hvordan ting virker av natur.

Endret av Mynona-83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en del om aloe vera i fjor sommer, for å se på hva alternativgalningene egentlig snakket om. Planten indeholder en forbausende mengde interessante stoffer, og har visse antiseptiske, antiinflammatoriske og smertelindrende egenskaber. Det er dog ikke derved sagt at den er svaret på alle helseplager, slik visse mennesker synes å tro. Som lindring, og delvis inflammasjonsdempende substans ved solforbrenning, har den nok sin anvendelse dog. At det bliver liggende en slags glatt hinde over der man har smurt seg ind, betyder ikke nødvendigvis at ikke andre ingredienser har gått ind i huden. Aloe Vera indeholder en hel del sapponniner, og det er nok disse Mynona finder på huden efter bruk.

Det findes en norsk lege - Audun Myskja - som har brukt en del ressurser på dette. Men jeg er ikke imponert over det han skriver, og det virker som om han har en del interessekonflikter i forhold til alternativindustrien. Jeg vilde ta disse publikasjonene med en klybe salt. At en plante har et høyt indhold av stoffer som kan udøve positive effekter i kroppen, er ikke ensbetydende med at man får en perfekt helse av å pøse ind planteekstrakt i store mengder hver dag, slik visse krefter forsøker å markedsføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så veldig detaljert, dessverre, men hyggelig at du syntes det var interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Surrehodet

GIA

Jeg vil reise rundt i verden med deg, sitte på en strand og få all din visdom øst over meg.

Sitte i en regnskog og dele mine livserfaringer med deg.

Sitte på en gatecafe i en storby og bare se, sammen med deg.

Gå på sydpolen og se på pingvinene sammen med deg (eller den vil jeg muligens revurdere siden jeg ikke er så glad i kulde).

:klemmer: :klemmer: :klemmer:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en del om aloe vera i fjor sommer, for å se på hva alternativgalningene egentlig snakket om. Planten indeholder en forbausende mengde interessante stoffer, og har visse antiseptiske, antiinflammatoriske og smertelindrende egenskaber. Det er dog ikke derved sagt at den er svaret på alle helseplager, slik visse mennesker synes å tro. Som lindring, og delvis inflammasjonsdempende substans ved solforbrenning, har den nok sin anvendelse dog. At det bliver liggende en slags glatt hinde over der man har smurt seg ind, betyder ikke nødvendigvis at ikke andre ingredienser har gått ind i huden. Aloe Vera indeholder en hel del sapponniner, og det er nok disse Mynona finder på huden efter bruk.

Det findes en norsk lege - Audun Myskja - som har brukt en del ressurser på dette. Men jeg er ikke imponert over det han skriver, og det virker som om han har en del interessekonflikter i forhold til alternativindustrien. Jeg vilde ta disse publikasjonene med en klybe salt. At en plante har et høyt indhold av stoffer som kan udøve positive effekter i kroppen, er ikke ensbetydende med at man får en perfekt helse av å pøse ind planteekstrakt i store mengder hver dag, slik visse krefter forsøker å markedsføre.

Takk for betraktningene dine. Da er det altså sapponniner jeg flasser av da.. Tror jeg burde vaske før neste påføring jeg da... :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir i godt humør av dette deilige sommerværet jeg :) Deilig å gå hjem i singlet og ønske at man tok på skjørt eller short i stedenfor bukse.

Også har jeg kjøpt en kjole i dag! Men får nok ikke brukt den med det første, for det er jo meldt 5-7 grader de nærmeste dagene :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GIA

Jeg vil reise rundt i verden med deg, sitte på en strand og få all din visdom øst over meg.

Sitte i en regnskog og dele mine livserfaringer med deg.

Sitte på en gatecafe i en storby og bare se, sammen med deg.

Gå på sydpolen og se på pingvinene sammen med deg (eller den vil jeg muligens revurdere siden jeg ikke er så glad i kulde).

:klemmer: :klemmer: :klemmer:

For en ubegribelig hyggelig kommentar! Nå gjør du en skakkjørt halvgammel stabeis lidt rørt her.

Husk at det er pingviner i akvariet i Bergen også. Og i sydafrika. Så jeg tror vi dropper Antarktis.

Kanskje du vil være med på å plukke ud KGslottet i sørfrankrige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for betraktningene dine. Da er det altså sapponniner jeg flasser av da.. Tror jeg burde vaske før neste påføring jeg da... :klo:

Jeg er ikke hundrede procent sikker, men det er den bedste forklaringen jeg kan tenke ud. Husk at alle aloe vera-produkter som ikke kommer direkte fra planten (les: friske blader etc.), er bearbeidet på en eller anden måde. Du kan kanskje prøve et andet aloe vera-produkt, og se om det efterlader mindre belegg på huden?

Endret av Giacomo_P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehodet

:gjeiper:

Her er det også sol, men forferdelig sur vind.

Og jeg var på butikken for å kjøpe meg noe pent tøy....

Det ble 1 bukse, 3 par sokker! og en 5 pk. nylonstrømpebukser. Ingen kjoler eller bluser nei :tristbla:

Strømpebuksene blir vel brukt opp i helga når jeg skal trekke i bunaden igjen. Orker ikke å ha på de tykke ullsokkene, og stakken er så lang at dett syntes knapt.

Men jeg gleder meg til 2 hele dager i bunaden min :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...